Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 19:52   #201
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

ack er selvsagt et forumtroll.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 19:56   #202
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vil gjerne slutte meg til Mims tydelig oppfordring: HOLD OPP MED DET!

Gammel 23-08-07, 20:02   #203
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Men negresse da? Det er vel lov enda? Eller skal jeg nå omstille hjernen til å si afrikanerinne?

Hvorfor skulle det på noe som helst vis være bedre å si negresse enn neger?

Gammel 23-08-07, 20:06   #204
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hvorfor skulle det på noe som helst vis være bedre å si negresse enn neger?

Mann og dame funker i min verden.

Gammel 23-08-07, 20:43   #205
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

NOEN er grusomme. Det er feks de som utfører grusomme handlinger. Grusomme mennesker torturerer andre mennesker eller dyr. De lager konsentrasjonsleirer, driver etnisk rensing eller skyter alle menn i en landsby og dumper dem i en amssegrav, før de voldtar alle kvinnene og tar med seg barna som slaver og barnesoldater. Grusomme mennesker voldtar barn, hugger av armer og ben på folk fra en annen stamme med machete. Grusomme mennesker smitter andre med HIV med viten og vilje. Og jeg kan fortsette....

Men her understreker du jo egentlig mitt poeng. Det er et langt stykke fra å gjøre noe grusomt til å være grusom.

Gammel 23-08-07, 20:46   #206
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men negresse da? Det er vel lov enda? Eller skal jeg nå omstille hjernen til å si afrikanerinne?

Jeg har ikke noe navn, kommer ikke fra noe sted. Jeg bor i din fantasi. Jeg kalles negresse, mulatt, sjokoladepike, bongodame, buskkvinne, svartmerr, lakrismus. Hver gang jeg går ut på byen møter jeg menn som står og sikler på meg. De elsker å se meg danse. Jeg ser det med en gang. Det er noe med blikket. De leter etter noe spesielt. De sier noe til kameratene sine, som snur seg og ser sultent på meg. It's a jungle out there, og de har feber. Jungle Fever.

Slik opnar artikkelen “sjoko-sjokk” som 28 år gamle Asta Busingye Lydersen har skrive i RåTekst, det norske svaret på Fittstim, boka unge, svenske feministar gav ut i vår.

Frå å vere eit “usynleg” barn på grunn av “briller, tannregulering og ei heilt usannsynleg blanding av bolleklipp, afro og hockeysveis”, blei ho Sørlandet sitt svar på Grace Jones i ungdomsåra. Då kom menn på diskotek etter å ha sett “ei jævlig fin negerdame” og ville finne seg ei for kvelden. Då sa Asta Busingye Lydersen “neitakk”, fordi dei ikkje var interesserte i henne som person, men i ei “negresse”.

I artikkelen skildrar ho norske haldningar og refererer dumme spørsmål, som kan få sjølv dei som kallar seg antirasistar til å raudne. Fordommar og mytar sit djupt i den norske sjela.

Kilde:http://www.dagogtid.no/arkiv/1999/34/tomann.html

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:47   #207
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Men her understreker du jo egentlig mitt poeng. Det er et langt stykke fra å gjøre noe grusomt til å være grusom.

HÆ? Så du mener at en person som gjør de grusomme tingene jeg beskrev ikke er grusom?

Gammel 23-08-07, 20:49   #208
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har to gode venner som er negre. Det er det de selv kaller seg, og det er det de vil at andre skal betegne dem som.
Dog tør jeg ikke kalle noen andre det, nei....

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:51   #209
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Dixie er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har ikke noe navn, kommer ikke fra noe sted. Jeg bor i din fantasi. Jeg kalles negresse, mulatt, sjokoladepike, bongodame, buskkvinne, svartmerr, lakrismus. Hver gang jeg går ut på byen møter jeg menn som står og sikler på meg. De elsker å se meg danse. Jeg ser det med en gang. Det er noe med blikket. De leter etter noe spesielt. De sier noe til kameratene sine, som snur seg og ser sultent på meg. It's a jungle out there, og de har feber. Jungle Fever.

Slik opnar artikkelen “sjoko-sjokk” som 28 år gamle Asta Busingye Lydersen har skrive i RåTekst, det norske svaret på Fittstim, boka unge, svenske feministar gav ut i vår.

Frå å vere eit “usynleg” barn på grunn av “briller, tannregulering og ei heilt usannsynleg blanding av bolleklipp, afro og hockeysveis”, blei ho Sørlandet sitt svar på Grace Jones i ungdomsåra. Då kom menn på diskotek etter å ha sett “ei jævlig fin negerdame” og ville finne seg ei for kvelden. Då sa Asta Busingye Lydersen “neitakk”, fordi dei ikkje var interesserte i henne som person, men i ei “negresse”.

I artikkelen skildrar ho norske haldningar og refererer dumme spørsmål, som kan få sjølv dei som kallar seg antirasistar til å raudne. Fordommar og mytar sit djupt i den norske sjela.

Kilde:http://www.dagogtid.no/arkiv/1999/34/tomann.html

Men ingen steder brukes negresse som noe negativt. Jeg er nok bare rett og slett for gammel og iflg Mim, for dum, til å se det negative i disse begrepene.

Negresse har jeg da alltid forbundet med noe vakkert.

Dixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:56   #210
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ingen steder brukes negresse som noe negativt. Jeg er nok bare rett og slett for gammel og iflg Mim, for dum, til å se det negative i disse begrepene.

For gammel til hva? Å ha jærne?

Gammel 23-08-07, 20:58   #211
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Igjen, som Frost har sitert fra AYIN, så er det ikke DIN assosiasjon eller hensikt dette handler om. Det er dem du beskriver som bør få lov til å definere seg selv.

Gammel 23-08-07, 21:00   #212
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Ingen steder brukes det negativt??? Leste du teksten? Nei vent, DRIT i hva de det angår måtte ha å si om hvor negativt ordet er. Drit i ordets historiske betydning - slaveriet (IKKE negativt )

Det er hva JEG sier og mener som teller, IKKE noen andre. Me, myself and I.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:06   #213
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Fordi om du synes afrikansk utseende kvinner er vakre, så har da vel det ingen ting med saken å gjøre? Det er jo ikke det som er poenget her. Dette handler om hvorvidt det er riktig å klassifisere folk på bakgrunn av forgangne ideer om rase. Og ikke alle folk, men bare noen ganske få - faktisk bare en eneste gruppe.

Gammel 23-08-07, 21:06   #214
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Dixie er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ingen steder brukes det negativt??? Leste du teksten? Nei vent, DRIT i hva de det angår måtte ha å si om hvor negativt ordet er. Drit i ordets historiske betydning - slaveriet (IKKE negativt )

Det er hva JEG sier og mener som teller, IKKE noen andre. Me, myself and I.

Ja, jeg leste teksten. Var derfor jeg spurte.

Men JEG mener at negresse er en vakker kvinne. Det teller hva jeg mener også. Så lenge JEG ikke mener det som skjellsord, så skjønner jeg ikke hva dere tar slik på vei for?

Tror dere jeg mener noe vondt med det? Det var bare et spørsmål. Et forsøk på å forstå.

Men det er visst ikke lov...

Gammel 23-08-07, 21:09   #215
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Men JEG mener at negresse er en vakker kvinne. Det teller hva jeg mener også. Så lenge JEG ikke mener det som skjellsord, så skjønner jeg ikke hva dere tar slik på vei for?

Tror dere jeg mener noe vondt med det? Det var bare et spørsmål. Et forsøk på å forstå.

Visst er det lov.

Og jeg mener at det er helt greit å betegne mennesker som sier "negresse" for uintelligente nek.

Gammel 23-08-07, 21:09   #216
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

HÆ? Så du mener at en person som gjør de grusomme tingene jeg beskrev ikke er grusom?

Joda.. klart jeg mener det. Men det er jo langt fra å gjøre en grusom ting, til å være grusom gjennomført. Man kan gjøre noe som andre oppfatter som f.eks. grusomt uten å mene det, og dermed slutte med det når noen påpeker det. Også kan man være gjennomført grusom.

Nå var vel kanskje grusomt det verste eksempelet. Men man kan gjøre dumme ting uten å være dum eller mindre intelligent.

Gammel 23-08-07, 21:09   #217
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Nei, vettu hva. Om naboen min assosierte noe positivt med ordet kjerringhore, og dermed forbeholdt seg retten å kalle meg det, selv om JEG ble sint, såret og følte meg regelrett forulempet av ordet? Skal HAN eller JEG bestemme hva som er et skjellsord?

Gammel 23-08-07, 21:12   #218
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne tråden er litt morsom. Viktige poenger for all del at å bruke ordet neger er 'ut'. Likevel er det merkelig at så mange av disse opplyste menneskene anbefaler å bruke ordet afrikaner.

Afrikaner er jo betegnelsen på hvite sør-afrikanere som stammer fra Nederland, og de opprettet jo apartheid regimet, og kan neppe være det de sorte fra afrika ønsker å bli betegnet som ?

Gammel 23-08-07, 21:14   #219
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Dixie er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Visst er det lov.

Og jeg mener at det er helt greit å betegne mennesker som sier "negresse" for uintelligente nek.

Hvorfor er det alltid nødvendig å bli ufin og å håne folk som spør for å få en forklaring, og kanskje dermed bli i stand til å forstå saken bedre?

Dere våknet ikke en dag dere heller, og bare bestemte dere for at neger plutselig var et forferdelig ord. Noen har måttet fortelle dere at dette blir oppfattet negativt, og hvorfor. Ikke sant?

Når, og hvordan resten blir klar over dette, er da vel ikke det tellende her?

Gammel 23-08-07, 21:16   #220
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Det jeg vil frem til er hvorfor det er så horribelt å si neger. Jeg kan godt klare å la være å si det, og personlig holder jeg ikke på ting av prinsipp fordi jeg lærte det som liten, men jeg vil ha en god forklaring på hvorfor man skal slutte med ting som fungerer helt greit.

Det er fint at det fungerer greit for deg, men kan du ikke bare akseptere at det ikke er så greit for de som blir omtalt og dermed slutte å bruke ordet?

Det er den eneste forklaringen jeg trenger ihvertfall. Som oftest vet jeg hvilket land folk er fra, hvis ikke bruker jeg afrikansk, europeisk, sør-amerikaner, nord-amerikaner osv.

Forøvrig skal Olympia ha takk for mange velfunderte innlegg - fortsett slik!

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.