|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LærerstreikenVi kan ikke bestemme hva vi skal undervise, men på hvilken måte vi skal gjøre det. Og jeg står for det jeg skrev over, den dagen noen bestemmer på hvilken måte jeg skal fremføre budskapet mitt på så har jeg ikke noe mer å gjøre i skolen. Jeg er den læreren jeg er fordi jeg kan bestemme selv hvordan jeg legger opp timene mine. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Sv: LærerstreikenVi hadde en elev i fjor som brukte den løsningen det linkes til over her. Det var ikke min elev, så jeg vet ikke hvordan de gjorde det praktisk. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Rockesøster
|
Sv: LærerstreikenTenk om alle lærere har Inputs holdning!
|
|
|
#4 |
|
Er frisk!
|
Sv: LærerstreikenJeg tror nok de aller fleste lærere ville satt seg på bakbeina ved standardisering og digitalisering som strømlinjeformes. Det å tilpasse undervisning, aktiviteter, samtaler, diskusjoner, møter med elever, samarbeidsformer, analog eller digital arbeidsmåte og mye annet til den enkelte elev og den enkelte gruppe, er nettopp det som gjør at man faktisk går hjem fra jobb og opplever at man har gjort jobben sin, bidratt til utvikling av elevene og betydd noe for de barna man er så glad i.
Sist redigert av oslo78 : 17-09-22 kl 23:19. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: LærerstreikenElektroniske møter med fastlegen fungerte jo helt ypperlig da jeg nesten døde av leukemi for et år siden, må si det.
|
|
|
|
#6 |
|
Rockesøster
|
Sv: LærerstreikenOm det var uklart så var mitt budskap at vi jobber med det. Vi er langt fra i mål, men så klart må det innarbeides over tid.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Lærerstreiken
Det har jeg ingen problemer med å tro på, men helt ærlig foretrekker jeg at noen må unødvendig reise i to døgn enn at noen andre skal dø. Men det har ingenting med lærerstreik å gjøre.
|
|
|
|
#8 |
|
Rockesøster
|
Jeg skal ikke ta denne helsediskusjonen videre i denne tråden, men det er åpenbart at du ikke skjønner hva jeg prøvde å si.
|
|
|
#9 |
|
Er frisk!
|
Sv: LærerstreikenBedre samarbeid med for eksempel BUP og PPT står øverst på ønskelista mi - så det er masse som kan bli bedre i skolevesenet på systemnivå. Men i klasserommet - der er det om å gjøre å utnytte akkurat de menneskene og akkurat de situasjonene som oppstår og kan og må aldri strømlinjeformes.
|
|
|
|
#10 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærerstreikenhttps://www.aftonbladet.se/nyheter/a...cEaVWo0aYetM3k
|
|
|
|
#11 |
|
ctrl+z
|
Sv: LærerstreikenStrømming av undervisning vil uansett i liten grad fange opp det som skjer i et klasserom. I mine fag er det mer veiledning enn undervisning, men jeg har periodeplaner med detaljerte beskrivelser om hva som gjennomgås og som er forventet utbytte. De sterkeste elevene følger dette også hvis de er syke eller borte av andre grunner.
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 19-09-22 kl 09:40. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: LærerstreikenLærere har i stor grad tilgang på gode, digitale opplegg - og de samarbeider og deler fag og tema og emner. Læreplaner endrer seg og det er mye nytt å sette seg inn i, og det er en dreining mot mer individuell oppfølging rundt underveisvurdering i stedet for de mer konkret, målbare prøvene. Det er mange elever, og mange fag og mange lærere. Det jobbes mot å få til et godt profesjonsfaglig fellesskap, der man kan dele nettopp gode opplegg, metoder, erfaringer og utvikle seg. Det er krevende å få tid til dette (i en hvilken som helst jobb, egentlig), men min oppfattelse er at mange skoleledere prøver å få til dette, og at lærere også gjør det på eget initiativ. At lærere skal gjøre alt likt, i alle klasserom er helt utopisk, men at det fins gode verktøy og metoder man kan velge mellom, er naturligvis viktig.
|
|
|
#13 |
|
ctrl+z
|
Sv: LærerstreikenJeg har aldri opplevd at hybridundervisning fungerer, men det kan ha med digitale løsninger å gjøre også. Det er vanskelig å nå frem til de som er via skjerm, og for meg er dynamikken og diskusjonen det viktigste. Da blir de som ikke er fysisk tilstede litt "glemt" og det blir selvsagt lite motiverende å sitte der også. Det blir ikke god undervisning, hvertfall.
|
|
|
#14 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Det forstår jeg veldig godt. Hybridløsninger fungerer dårlig hos oss på jobb også. Enten må alle delta via teams, eller så må alle være på samme møterom. Og når voksne sliter med dette, så forstår jeg godt at det ikke fungerer optimalt for ungdommer heller. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ctrl+z
|
Sv: LærerstreikenMange av de tingene vi diskuterer nå har jo vi lærere testet ut og feilet på under pandemien. Det er ulik didaktikk og pedagogikk som kreves i de ulike settingene og i tillegg til at det gir betydelig merarbeid, blir altså utfallet så som så.
|
|
|
#16 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: LærerstreikenSynkron hybridundervisning er krevende, som det nevnes over her, men jeg tror skolen kan strekke seg lenger enn i dag når det gjelder elever som av ulike årsaker ikke kan følge undervisning på skolen i kortere eller lengre perioder. Da tenker jeg f.eks. på hvilket læringsmateriell som er gjort tilgjengelig på læringsplatformene, hvor gode planene som ligger der er, hvor godt jobbes det med læringsdesign og flipped classrom osv. Særlig vil dette fungere godt i høyere skoletrinn, jeg ser jo at det er forskjell på en tredjeklassing i barneskolen og en førsteklassing i vgs. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Metodefrihet i mitt klasserom er ikke det som at jeg er en privatpraktiserende lærer. Vi kjører samme tema, har samme typer vurderinger og samarbeider om det. Men jeg og de to andre lærerene jeg har samme fag med får trinnet mitt gjør ikke ting likt inne i klasserommet. Det er ikke praktisk mulig all den tid vi er tre HELT forskjellige personer. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: LærerstreikenNå skumleste jeg bare den siste siden her, men HIM, klart det har GDPR-utfordringer å steame i et klasserom? Hva om lille Trine gråter, Per og Pål sloss, læreren må ta en ekstra lyttekrok fordi det har vært krangling på fotballbanen. Jeg har jobbet i 7 år på barneskole, og etter nesten hvert eneste friminutt var det ting å ta tak i i elevgruppen. Dette var også noe vi diskuterte når det det var snakk om å ha foresatte som satte lenge i klasserommet/arealet ved oppstart etter ferien, og også under tilvenning i barnehagen. Hvordan ivaretar vi personvernet til barn som utagerer på noe vis.
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
Sv: LærerstreikenKaramell: GDPR er lovgivning om innsamling og lagring av data (les mer her: https://www.datatilsynet.no/regelver...r-den-gjelder/ )
|
|
|
#20 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: LærerstreikenOm foresatte/søsken ser det, eller det blir filmet. Som sagt diskuteres dette ved fysisk tilstedeværelse av andre enn de som "skal" være der også.
|
![]() |
|
|