Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-22, 19:09   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Vi kan ikke bestemme hva vi skal undervise, men på hvilken måte vi skal gjøre det. Og jeg står for det jeg skrev over, den dagen noen bestemmer på hvilken måte jeg skal fremføre budskapet mitt på så har jeg ikke noe mer å gjøre i skolen. Jeg er den læreren jeg er fordi jeg kan bestemme selv hvordan jeg legger opp timene mine.

Det er heller ikke mulig i mine øyne å gjøre en god jobb som lærer dersom man ikke er fleksible. Man kan planlegge så mye man vil, men det er ikke før du setter foten inn i klasserommet at man vet hva som vil fungere den timen. Man kan komme fra en klasse med et dødsbra opplegg og time, og så går det i dass i den andre klassen selv om man tilsynelatende gjør det samme.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 21:45   #2
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde en elev i fjor som brukte den løsningen det linkes til over her. Det var ikke min elev, så jeg vet ikke hvordan de gjorde det praktisk.

Gammel 17-09-22, 22:43   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk om alle lærere har Inputs holdning!
Flere hundre tusen av sitt yrke ønsker da å gjøre jobben sin som de mener er best, og vil slutte dersom de ikke får lov til det.

Vi må stikke fingeren i jorden å se hva er rammevilkårene i skolen, som ellers i offentlig sektor, og begynne å finne løsninger som muliggjør en best mulig tjeneste innenfor de rammevilkårene.
I helsetjenesten, som er det jeg kjenner har vi også veldig mange sårbare tjenestemottakere som trenger individuell tilpasning, men det aller viktigste vi gjør nå er å strømlinjeforme alle tjenester slik at de aller fleste kan passe inn der. Slik frigjør vi ressurser til de som har mer krevende behov.
Vi digitaliserer overalt, og f. Eks digitale konsultasjoner glir bedre og bedre jo mer øvelse behandler og pasient får.
Alle mulige tiltak iverksettes for å standarisere og å optimalisere alt vi gjør, og den omstillingen må vi taktil det beste for alle.

Jeg er helt enig i at offentlige tjenester har alt for dårlige overføringer, og den diskusjonen er antakeligvis den aller viktigste å ta nå, men mens vi venter på den må vi alle gjøre det beste ut av det vi har nå. Og det tror jeg ikke er å motarbeide standardisering, digitalisering og alt som kan gjøre hverdagen for både tjenesteyter og mottaker bedre.

Gammel 17-09-22, 23:02   #4
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror nok de aller fleste lærere ville satt seg på bakbeina ved standardisering og digitalisering som strømlinjeformes. Det å tilpasse undervisning, aktiviteter, samtaler, diskusjoner, møter med elever, samarbeidsformer, analog eller digital arbeidsmåte og mye annet til den enkelte elev og den enkelte gruppe, er nettopp det som gjør at man faktisk går hjem fra jobb og opplever at man har gjort jobben sin, bidratt til utvikling av elevene og betydd noe for de barna man er så glad i.

Har akkurat vært i kontakt med helsevesenet i temmelig stor grad denne uka, og ingenting har tydet på strømlinjeforming og systemer som snakker sammen der i hvert fall. Fastlegen sier en ting, mottaket på sykehuset noe annet, nevrologen på avdelingen enda noe nytt og sykepleieren enda noe annet. Ikke har de gitt tilbakemeldinger når de skal, ingenting har gått av seg selv. Jeg venter fremdeles på tilbakemelding som de lovte å komme med på tirsdag - om en operasjon som er tidskritisk hvis den skal gjennomføres.

Når jeg likevel har kommet gjennom uka, er det takket være den menneskelige siden til fastlegen - og det var fordi han kjenner meg, vet hvs som er viktig for meg og følger opp også utenfor sin arbeidstid. Takk og lov at han ikke insisterer på elektroniske møter.

Jeg elsker jobben min. Jeg kommer aldri til å slutte, elevene mine gir meg så mye energi. Men akkurat som fastleger sier fra at oppgavene nå har blitt så mange at de jobber altfor mange timer, må lærere også få lov å si fra om det samme. Uten at det kalles sutring. Jeg elsker jobben min, men barna mine elsker ikke at jeg er lærer. Tiden strekker ikke til å være den mammaen de fortjener fordi det blir for mange timer på jobb. Blant annet fordi jeg de siste årene har jobbet med minst en kollega som ikke er lærer og dermed må bruke veldig mye tid på veiledning, skriving av rapporter og opplæringsplaner og annet som en uten utdanning og erfaring ikke får til. Jeg ønsker meg kvalifiserte kollegaer og tilsvarende lønnsøkning som andre i kommunen.

Også ønsker jeg mer enn noe annet at det blir slutt på streiken i morgen.

Sist redigert av oslo78 : 17-09-22 kl 23:19.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 23:06   #5
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elektroniske møter med fastlegen fungerte jo helt ypperlig da jeg nesten døde av leukemi for et år siden, må si det.

Etter å ha jobbet noen år og møtt mange hundre lærerkolleger i ulike sammenhenger er jeg 100% overbevist om at de som IKKE deler min holdning er et bittelite mindretall.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 23:18   #6
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det var uklart så var mitt budskap at vi jobber med det. Vi er langt fra i mål, men så klart må det innarbeides over tid.
Budskapet fra våre myndigheter er i alle fall at endringsvillighet er påkrevd både for yter og mottaker.
Det er (dessverre) faktisk ikke nok penger nå til at tjenestene kan være optimal og på et slikt nivå at enhver tjenesteyter kan bestemme opplegget selv.

Der er en utrolig lei hendelse du har vært ute for, Input. Virkelig.
Men for en kreftpasient i bygdenorge er det veldig ofte på plussiden å kunne ta kreftkontrollen sin digitalt foran å bruke 2 døgn på reise tur-retur og kontroll.

Gammel 17-09-22, 23:36   #7
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Der er en utrolig lei hendelse du har vært ute for, Input. Virkelig.
Men for en kreftpasient i bygdenorge er det veldig ofte på plussiden å kunne ta kreftkontrollen sin digitalt foran å bruke 2 døgn på reise tur-retur og kontroll.

Det har jeg ingen problemer med å tro på, men helt ærlig foretrekker jeg at noen må unødvendig reise i to døgn enn at noen andre skal dø. Men det har ingenting med lærerstreik å gjøre.

Vi kan ikke digitalisere vekk læreren i klasserommet. Sånn er det bare.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 23:49   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det har jeg ingen problemer med å tro på, men helt ærlig foretrekker jeg at noen må unødvendig reise i to døgn enn at noen andre skal dø. Men det har ingenting med lærerstreik å gjøre.

Vi kan ikke digitalisere vekk læreren i klasserommet. Sånn er det bare.

Jeg skal ikke ta denne helsediskusjonen videre i denne tråden, men det er åpenbart at du ikke skjønner hva jeg prøvde å si.

Vi burde helt klart ikke digitalisere vekk lærere i klasserom, men standarisere og strømlinjeforme alt som er mulig for å frigjøre ressurser til de man ikke kan ivareta på de førstnevnte måtene.

Gammel 17-09-22, 23:22   #9
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Bedre samarbeid med for eksempel BUP og PPT står øverst på ønskelista mi - så det er masse som kan bli bedre i skolevesenet på systemnivå. Men i klasserommet - der er det om å gjøre å utnytte akkurat de menneskene og akkurat de situasjonene som oppstår og kan og må aldri strømlinjeformes.

Tenk om barnehageansatte fikk en oppskrift på «slik skal du trøste». Ett minutt kosing, to minutter fang, fire beroligende setninger. Nei, nei, nei. I møtet mellom mennesker må vi være menneskelige.

Gammel 18-09-22, 01:37   #10
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...cEaVWo0aYetM3k

Vi er i hvert fall et stykke unna tilstandene i nabolandet foreløpig!

Gammel 18-09-22, 09:26   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strømming av undervisning vil uansett i liten grad fange opp det som skjer i et klasserom. I mine fag er det mer veiledning enn undervisning, men jeg har periodeplaner med detaljerte beskrivelser om hva som gjennomgås og som er forventet utbytte. De sterkeste elevene følger dette også hvis de er syke eller borte av andre grunner.

Elever som av ulike grunner er lite motiverte, henger lite med på slike løsninger.

Sist redigert av Blondie : 19-09-22 kl 09:40.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-22, 10:18   #12
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Lærere har i stor grad tilgang på gode, digitale opplegg - og de samarbeider og deler fag og tema og emner. Læreplaner endrer seg og det er mye nytt å sette seg inn i, og det er en dreining mot mer individuell oppfølging rundt underveisvurdering i stedet for de mer konkret, målbare prøvene. Det er mange elever, og mange fag og mange lærere. Det jobbes mot å få til et godt profesjonsfaglig fellesskap, der man kan dele nettopp gode opplegg, metoder, erfaringer og utvikle seg. Det er krevende å få tid til dette (i en hvilken som helst jobb, egentlig), men min oppfattelse er at mange skoleledere prøver å få til dette, og at lærere også gjør det på eget initiativ. At lærere skal gjøre alt likt, i alle klasserom er helt utopisk, men at det fins gode verktøy og metoder man kan velge mellom, er naturligvis viktig.

Hybrid undervisning der noen deltar digitalt kan fungere greit nok det, i alle fall bedre enn ingen undervisning hvis noen ikke er/kan være på skolen - men det blir ikke helt det samme som å fysisk være tilstede.

Gammel 18-09-22, 10:25   #13
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri opplevd at hybridundervisning fungerer, men det kan ha med digitale løsninger å gjøre også. Det er vanskelig å nå frem til de som er via skjerm, og for meg er dynamikken og diskusjonen det viktigste. Da blir de som ikke er fysisk tilstede litt "glemt" og det blir selvsagt lite motiverende å sitte der også. Det blir ikke god undervisning, hvertfall.

Gammel 18-09-22, 11:21   #14
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har aldri opplevd at hybridundervisning fungerer, men det kan ha med digitale løsninger å gjøre også. Det er vanskelig å nå frem til de som er via skjerm, og for meg er dynamikken og diskusjonen det viktigste. Da blir de som ikke er fysisk tilstede litt "glemt" og det blir selvsagt lite motiverende å sitte der også. Det blir ikke god undervisning, hvertfall.

Det forstår jeg veldig godt. Hybridløsninger fungerer dårlig hos oss på jobb også. Enten må alle delta via teams, eller så må alle være på samme møterom. Og når voksne sliter med dette, så forstår jeg godt at det ikke fungerer optimalt for ungdommer heller.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-22, 10:26   #15
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Mange av de tingene vi diskuterer nå har jo vi lærere testet ut og feilet på under pandemien. Det er ulik didaktikk og pedagogikk som kreves i de ulike settingene og i tillegg til at det gir betydelig merarbeid, blir altså utfallet så som så.

Gammel 18-09-22, 12:24   #16
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Synkron hybridundervisning er krevende, som det nevnes over her, men jeg tror skolen kan strekke seg lenger enn i dag når det gjelder elever som av ulike årsaker ikke kan følge undervisning på skolen i kortere eller lengre perioder. Da tenker jeg f.eks. på hvilket læringsmateriell som er gjort tilgjengelig på læringsplatformene, hvor gode planene som ligger der er, hvor godt jobbes det med læringsdesign og flipped classrom osv. Særlig vil dette fungere godt i høyere skoletrinn, jeg ser jo at det er forskjell på en tredjeklassing i barneskolen og en førsteklassing i vgs.

Jeg tenker også at det kan være fornuftig å se på hvordan lærerne bruker arbeidstid i teamene sine. Kan man være tilgjengelig for teams-oppfølging for elever som er hjemme på et annet tidspunkt enn man er i klasserommet? Kan dette rulleres mellom lærerne i et team? Osv. Jeg tror ikke digital undervisning er like bra som å være på skolen, av flere grunner, men dumt å la det beste bli det godes fiende.

Jeg er heller ikke helt med på det som sies om at læreren (i entall) har metodefrihet. Teamene kan ha det, ja, men enkeltlærere? Hm, skummel praksis, kort vei til privatpraktiserende lærere.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-09-22, 12:36   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er heller ikke helt med på det som sies om at læreren (i entall) har metodefrihet. Teamene kan ha det, ja, men enkeltlærere? Hm, skummel praksis, kort vei til privatpraktiserende lærere.

Metodefrihet i mitt klasserom er ikke det som at jeg er en privatpraktiserende lærer. Vi kjører samme tema, har samme typer vurderinger og samarbeider om det. Men jeg og de to andre lærerene jeg har samme fag med får trinnet mitt gjør ikke ting likt inne i klasserommet. Det er ikke praktisk mulig all den tid vi er tre HELT forskjellige personer.

Gammel 18-09-22, 19:58   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå skumleste jeg bare den siste siden her, men HIM, klart det har GDPR-utfordringer å steame i et klasserom? Hva om lille Trine gråter, Per og Pål sloss, læreren må ta en ekstra lyttekrok fordi det har vært krangling på fotballbanen. Jeg har jobbet i 7 år på barneskole, og etter nesten hvert eneste friminutt var det ting å ta tak i i elevgruppen. Dette var også noe vi diskuterte når det det var snakk om å ha foresatte som satte lenge i klasserommet/arealet ved oppstart etter ferien, og også under tilvenning i barnehagen. Hvordan ivaretar vi personvernet til barn som utagerer på noe vis.

For øvrig skjønner jeg jo at du snakker om elever som er langvarige syke, ikke de som er borte i tre dager pga feber.

Og over at forhandlingene i dag ikke førte frem. Når skal streiken ta slutt?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-22, 20:54   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karamell: GDPR er lovgivning om innsamling og lagring av data (les mer her: https://www.datatilsynet.no/regelver...r-den-gjelder/ )

Det er selvsagt etiske utfordringer med strømming også, feks at man har sikker autentisering på hvem som kan være til stede digitalt, men dette er noe annet enn GDPR. At Bente kan se på at Pål gråter skjer om hun er der fysisk eller digitalt. Det som er problematisk er mer at relasjonene endres fordi opplevelsen blir anderledes fysisk og digitalt.

Gammel 18-09-22, 21:01   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om foresatte/søsken ser det, eller det blir filmet. Som sagt diskuteres dette ved fysisk tilstedeværelse av andre enn de som "skal" være der også.
Ja, snakket dere ikke også om lagring?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.