|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kamerat
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg innser at elitær-egalitær-cocktailen min gjør at jeg ikke er enig med noen i skolepolitikken.
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Har kun satt meg inn i skoler i Trondheimsområdet, og her er det i alle fall blitt en segmentering i de private skolene. Typisk er Birralee en skole som "trekker til seg" ressursterke barn (det er ikke bare det, for all del). Mulig at Trondheim blir anderledes enn Oslo fordi den er veldig liten rent geografisk?
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg burde presisert: Det som ikke stemmer er det hun skriver om finansieringen (90%) og at private skoler har mer midler enn de offentlige. Det er rett og slett feil.
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Får man per elev i private skoler? Det som evt. kan væreforskjell, er vel at de offentlige blir rammefinansiert i mange kommuner, tror jeg?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg lurer også på en ting i forhold til kronprinsfamilien. Jeg kjenner ikke deres skole, men hva synes dere kronprinsfamilien burde gjøre hvis der er sånn at lokalskolen er dårlig eller helt feil for deres barn? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgPrivate mottar 85% av "tilskuddssatsen", og kan ta opp til 15% i tillegg i foreldrebetaling. Jeg tror også offentlige skoler får per elev?
|
|
|
#7 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skolen, eller kommunen? For akkurat der kan det jo være en stor forskjell. I tillegg til at det også er forskjell på midler som er bundet, og midler som går inn i kommunesuget, der feks eldrebølgen er presserende.
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#10 |
|
Unik
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgMen du ser forskjellen, Polyanna? De private skolene beholder 100 % av de tilskuddene de får. De offentlige skolene blir avspist med det politikerne i den enkelte kommune mener skolene trenger - og bruker resten på feks konsulentrapporter, sykehjem, ny vei, NAV og andre nødvendige ting. Jeg tror mange offentlige skoler inderlig gjerne skulle hatt 100 % av det tiltenkte beløpet per elev.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgNei, det skal være 85% av det som er de gjennomsnittlige utgitene, altså det som faktisk blir brukt, på offentlige skoler. Det betyr sikkert at for noen kommuner så stiller man bedre, for andr dårligere.
|
|
|
#12 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg er helt sikker på at et stadig økende tilfang av private skoler ikke vil gjøre den offentlige skolen bedre på tilpasset opplæring. Dere snakker om en mulig utarming av ressurssterke elever og foreldre fra den offentlige skolen, men husk på at vi også kan risikere en forflytning av de dyktigste lærerne og skolelederne over i privat sektor ved å tilby dem bedre rammebetingelser enn den offentlige kan, av årsaker som Tallulah og Pelle/Pøbelsara er inne på.
Skoleeier får tilskudd per elev, ikke nødvendigvis skolen. Det er en viktig forskjell.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Nei, guri, det var ikke det jeg mente, altså! Jeg vet ikke mye om det du skriver om, det var bare det jeg prøvde å si.
Som sagt, tilskuddet er beregnet ut fra faktiske utgifter i den offentlige skolen. Det som er brukt.
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Ja, det hadde vært helt supert! Det er jo ikke slik at alle egentlig vil gå på Montessori eller Steiner eller Friskole. Noe passer for noen, annet for andre. Med større valfrihet i det offentlige også hadde det blitt så mye bedre!
Åja, det var bra.
Hva mener du nå? At hver skole får tilskudd beregnet utifra hva hver enkelt skole bruker, eller at kommunen får tilskudd beregnet utifra kommunen som helhet bruker?
|
|
|
#15 |
|
Unik
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette er utrolig viktig. Kommunene i Norge har ganske stor selvstyrerett. Selv om de mottar økonomiske midler etter for eksempel forventet antall elever i grunnskole og antall eldre over 80 etc, så er dette rammetilskudd - det er veldig sjelden at noe gis som øremerkede tilskudd til kommunene. Derfor oppstår sitasjoner slik som for eksempel når det ble gitt 180 mill til styrking av skolehelsetjenesten i kommunene fra staten i forbindelse med folkehelsemeldingen i 2013, så brukte kommunene bare ca. halvparten av dette til faktisk styrking av skolehelsetjenesten. Resten forsvant i det store gapet. http://www.nrk.no/1.11501481
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Igjen, satsen er beregnet ut fra faktiske utgifter.
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I Oslo for Oslo-privatskoler, eller et gjennomsnitt av KOSTRA-tallene?
|
|
|
![]() |
|
|