|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?
Jeg skrev at vi møttes og spilte ballspill da jeg var lita. NÅ er det ikke sånn lenger, og jeg tror mye av det er nettopp fordi det er litt mindre "bygd" over bygda her også nå, om du skjønner. Ungdommene her er akkurat like opptatt av merkeklær og dataspill, som de som bor i byen. Og de er med på de samme aktivitetene.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
Det er jeg helt enig i.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
Det er ingen som har påstått at det ikke fins gode plasser å vokse opp utenfor Oslo. Som du sier selv, folk er forskjellige, og nettopp derfor har jeg påpekt at det er naivt å mene at alle har det flotters på bygda, bare fordi man har/hadde det selv. Jeg tror også det kan være forskjell mellom hva foreldre mener er rett for barna, og hva barna syns selv. Mammaen min hadde sikkert en idé om at bygda hun flyttet oss til var super for oss alle, allikevel flyttet jeg og mine tre søsken derifra så fort vi hadde muligheten til det, og ingen av oss har planer om å flytte tilbake.
![]() |
#4 |
Tittel og tittel....
|
Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har lest tråden veldig nøye, men er det noen som mener at alle har det flotters på bygda?
![]() |
#5 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg kjenner ikke helt igjen beskrivelsen av bygdene. Det går fint an å skille seg ut i en bygd, fint an å være den man er og det går fint an å gi blaffen i hva andre måtte mene. Det går fint an å vingle mellom disco og bedehus også. En stund, i alle fall. Jeg ble bedt om å ta et valg da jeg var 16. Det ble ikke bedehuset, for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg tror forresten at familien vår blir sett på som ganske eksotiske her i bygda, og alle vet at vi har planer om å flytte herfra om 3-5 år. Vi er "tøffe" som ikke reiser charter (men mekker sammen en Spaniatur selv), vi har steke meninger om homofili som går på tvers med det de fleste i bygda mener, jeg shopper klær fra nettet, vi reiser ofte til byn, vi drar ofte på fjellet og vi har som motto at "borte best, men hjemme bra". Sist redigert av 007 : 30-03-10 kl 11:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Agenten og jeg har diskutert dette mange, mange ganger før, og jeg avslører vel ikke for mye når jeg sier at vi kommer fra to liknende steder. Likevel har vi så forskjellig oppfatning av det i ettertid - jeg tror vi var mer på samme planet da vi vokste opp der. Og det handler ikke om at vi er så fryktelig ulike eller liker så veldig forskjellige ting, det er bare forskjellige ting som er viktigst for oss.
Og her er én av dem. Det har virkelig en merverdi for meg å bo slik til at ingen, kanskje ikke en gang mine aller nærmeste naboer, har noen formening om hvor ofte jeg drar til USA, hvordan jeg kjøper klær, hva jeg mener om homofili eller for den gangs skyld hvor ofte jeg bytter bil.
![]() |
#8 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ingen? Ikkje venner ein gang? Bur du i byen vil naboen din der merke om du bytter bil. Kanskje han spør om USA-turen din også. Eller kanskje mor til veninna til barnet ditt spør korleis New York var. Du lever jo ikkje i vakum i ein by heller |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
Ingen har noen formening om hvor jeg er hvis jeg ikke forteller det. Jeg treffer ikke selv de nærmeste naboene mine mer en maks en gang i uken nå på vinterstid, litt oftere på sommeren. De jeg deler garasje med, vil nok se når jeg skifter bil, ellers har i hvert fall ikke jeg snøring på hvilke biler som hører hjemme i gaten eller ikke.
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Bare for å presisere, jeg har veldig hyggelige naboer i sameiet, og jeg har mer felleskap med dem enn jeg har hatt med naboer noensinne før (i byen). Likevel er det en typisk bymessig respekt for andres privatliv; dette er fellesområde, dette er privat område, vi sees og snakkes når vi gjør det, men vi undrer eller sladrer ikke om det er lenge mellom hver gang vi ser snurten av hverandre.
![]() |
#11 |
Helt vanlig
|
![]() |
#12 |
© All rights reserved
|
Vel, i bygda mi er det få kjønnskifteopererte. Ingen, når jeg tenker meg om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg får inntrykk at veldig mange av de som har flyttet fra bygd til by gjorde det fordi de "ikke passet inn" og ikke var "A4". De var eventyrlystne og frihetssøkende mennesker som ikke kunne "puste fritt" innenfor de klamme rammene til Bygda. Det høres veldig klisjèaktig ut, synes jeg, men det er selvfølgelig mulig folk kjenner det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Nei, jeg synes da mange har brukt argumentene om å ønske å bo sentralt og ha flere valgmuligheter for "ting som skjer", særlig tidlig i tråden. At den etter hvert har blitt en "by vs. bygd"-diskusjon har vel ført til at flere i større grad har kommet med negative erfaringer og/eller fordommer om henholdsvis bygd og by - det skjer jo hver gang.
![]() |
#15 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
For homoene, så.
![]() |
#16 |
Ringskrømt
|
Fihet til å utforske, velge og "puste fritt" henger i min verden nøye sammen med muligheten til å studere og variasjon innen fritidstilbud. Det er ikke sånn at jeg har sittet i en kjellerleilighet og malt dystre bilder i et forsøk på å finne "mæ sjæl", ei heller farget håret blått og utfordret autoriteter. For at jeg skal kunne være meg og trives, må jeg ha større forhold rundt meg enn det bygdene er i stand til å gi.
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
Ja takk. Begge deler.
![]() |
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?For å presisere, Iset, jeg tror det kan være helt fint å være homofil i Bergen og Stavanger, for den del. Men jeg tror det kanskje kan være litt vanskeligere å bli det, jo mindre stedet er.
![]() |
#19 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Etter at eg flytta til ein by, så oppdager eg jo at det samme greiene skjer som på bygda. Byen er jo full av bygder. Det er klart at ein kan vere meir anonym når ein shoppar, går på kurs, går i svømmehallen etc etc, og det er ganske deilig. I nærmiljøet i blokka, rundt skulen/barnehage eller i ditt fagmiljø/jobb, vil "bygdedyret" raskt poppe opp. Det er nå ein gang sånn vi mennsker er skrudd saman, enten vi bur i by eller i bygd. Eg meiner absolutt at forskjellen mellom by og land ikkje er så stor som folk vil ha det til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Altså, det er mulig jeg bor i en svært selvopptatt bydel, men det er virkelig ingen som sladrer om naboene her. Vi snakker jo knapt MED naboene.
![]() |
|
|