|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?
Å velge kirkeasyl er en desperat handling som framstår som det minst ille av to alternativer. Jeg vil tro en kriminell som skal i fengsel har det bedre i fengsel enn i det frivillige fengselet som kirkeasyl vil være. I begge tilfeller er han stengt inne, i det ene tilfellet gjør han seg ferdig med straffen mens han sitter innesperret, i det andre tilfellet venter straffen på han. Det er vel ganske innlysende at kirkeasyl ikke er at godt alternativ for kriminelle flest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
er grønn og fin.
|
Dette var første tanke som poppet opp i hodet mitt.
![]() |
#23 |
Passiv
|
Var det ikke sånn at barn av kirkeasylanter fikk gå på skole og bevege seg fritt etterhvert? Mener det var en diksusjon rundt det for mange år siden dengang da man innvilget alle som satt i kirkeasyl opphold "som en engangsgreie for å få slutt på kirkeasylene"?
Dette kjenner jeg at er betenkelig så det holder. |
![]() |
![]() |
#24 |
Passiv
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Jeg skjønner at det er opp til hver enkelt å føle seg kallet til å hjelpe til altså. Med en gang det blir organisert hjelp ut av dette så er jo også kirkeasyl langt mer problematisk siden man da får et organisert system som ikke respekterer offentlige avgjørelser. Dermed kan man jo ikke ha det. |
![]() |
![]() |
#25 |
Passiv
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Jo - det er en vesentlig forskjell. Og det er at i kirkerommet er det en spesiell ordning i og med at dette er fredet. Det er en sentral forskjell altså - det er et trumfkort man ikke har om man velger å åpne hjemmet sitt for en som banker på. |
![]() |
![]() |
#26 |
Passiv
|
Altså - enten må kirkerommet være fredet og folk få være i fred der - eller så må de nesten hente ut alle som uthentes derfra skal. |
![]() |
![]() |
#27 |
Passiv
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Kirkerommet er jo fredet gjennom noen århundrer med tradisjon som det skal litt til å bryte da. Det er jo ikke fordi de ikke gidder børste av seg på bena og gå inn en dør at det ikke hentes folk med tvang ut av kirker - det ligger en del mer i bunnen der til tross for at det ikke er nedfestet i loven. |
![]() |
![]() |
#28 |
Passiv
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Jeg synes at det ikke bør aksepteres kirkeasyl og at kirkene bør be de som oppsøker kirkeasyl for å unngå avgjørelser samfunnet har tatt om at de forlater kirken når de er ferdige med det de skal der. Skal de være der i bønn et døgn fordi de trenger det - greit. Men når det tar preg av bolig bør kirken si at dette ikke er greit og be vedkommende om å gå ut. Det er ok for meg om de som vil hjelpe gjør dette i privat regi. Det er opp til hver enkelt og hver enkelt får ta ansvar. Men om kirkefreden skal respekteres (og det synes jeg den skal - det er en lang og god tradisjon) så bør den ikke misbrukes slik den blir når man sitter i kirkeasyl i lang tid. |
![]() |
![]() |
#29 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Min lokale kirke ba asylantene om å dra. Men de ville ikke dra. Så da så. Da ble de i en god del måneder med gratis kost og losji isteden.
![]() |
#30 |
Passiv
|
Men da kunne man oppfordret de som kommer med forsyninger om å la være mener jeg. Jeg synes det blir misbruk av en ordning å strekke den dit den er med kirkeasylantene. Jeg skjønner godt at desperate mennesker prøver med kirkeasyl når intet annet funker, men jeg mener at verden rundt ikke bør tilrettelegge for dette. |
![]() |
![]() |
#31 |
Travelt opptatt
|
De driver og gjeninnfører et slikt forbud i Frankrike nå. Sosialarbeidere som tilbyr ulovlige innvandrere mat og helt grunnleggende helsehjelp er blitt arresterte.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Men hvorfor tror du dette skjer i nettopp Frankrike, og ikke på Island, Færøyene eller i Luxemburg?
![]() |
#33 |
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Kirkeasyl er kompliserte saker. Jeg har vært borti et par saker av kirkeasyl. Menighetene kan nekte å la asylanter ta bolig der. Man kan la vær å gi dem mat og hjelp. Tro meg. De som velger den løsningen ser ingen andre utveier. Det er ikke kult å sitte i en katakombe alene i et år eller to. Det er ikke morsomt å være en familie som sitter i kjelleren til en kirke uten å kunne bidra med noe som helst. De gjør det ikke for å snylte på folk. De ser absolutt ingen utveier.
![]() |
#34 |
Passiv
|
Altså. Du snakker som om det er opplest og vedtatt at kriminelle får bli i Norge og at alle som sitter i kirkeasyl er greie folk. Jeg går ut fra at du ikke mener dette egentlig? |
![]() |
![]() |
#35 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Blir dillemma dersom en kriminell er forfulgt i hjemlandet da. Men det er vel det som kjennetegner kriminelle. Gjest Baardsen og Ole Høiland var under seriøs forfølgelse av et semi-autokrati i sine dager. Et trygde-eldorado-eksil sine beskyttende vinger hadde vel gjort susen for dem også på den tiden. Dessverre ble det bøddel og Teheran løsning for dem...
![]() |
#36 |
|
Det er ikke opplest og vedtatt at alle kriminelle får bli i Norge, men man vet at kriminelle kommer til Norge, for selv om de blir satt inn i fengsel i Norge tjener de mer og har det bedre enn der de kommer fra oftest.
![]() |
#37 |
Passiv
|
Jeg sa ikke at det var en pågående praksis. Jeg sa at det har vært forsøkt med å gi alle i kirkeasyl amnesti og la de bli. Det førte ikke til annet enn at folk fortsatte å bruke kirkeasyl med et fnugg av håp. |
![]() |
![]() |
#38 |
|
Men det er jo uvesentlig nå, siden det ikke er praksis.
![]() |
#39 |
Passiv
|
Joda. Men det var et poeng hos deg at man skulle la noen stakkars få kirkeasylanter få bli. Dermed var det et poeng å nevne at det har vært forsøkt før og det skjedde ikke annet enn at det kom andre kirkeasylanter isteden. |
![]() |
![]() |
#40 |
|
Det var slett ikke et poeng hos meg at de skal få asyl. Men at de skal få en rettferdig behandling av saken sin.
![]() |
|
|