Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Omgangstone og høflighet i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-07, 14:32   #21
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagen

Vi roper og hoier hallo og hadet, og i det hele tatt er vi sikkert en irriterende støyende familie. I tillegg jobber vi i nærheten begge to, så det kan hende vi tropper opp begge to for å hente, ja av og til bestemoren i tillegg. Vi tar opp halve plassen i garderoben og irriterer sikkert alle andre.

Men vi prøver å være litt kjappe da ..

Sitat:

Hva mener dere andre? På generell basis, først og fremst, jeg er ikke på jakt etter "i vår barnehage er alt perfekt", men mer - er det "sånn i samfunnet"? Er det blitt råere, tøffere, hardere, mer likegyldig? Hvorfor i så fall? Og hva kan man gjøre for å snu utviklingen? Kan man i det hele tatt gjøre noe? Innspill?

Men seriøst. Det er nok en tendens i samfunnet dessverre. Jeg liker godt det man har innført i småskolen til min niese. De håndhilser og ser læreren i øynene hver morgen. Jeg tror også at det kan være lurt å innføre lignende regler i barnehagen. Ikke håndhilsning. Men legge inn et "opplæringsopplegg" på hvordan hilse osv. for barna. Dette tror jeg nemlig ikke alle lærer hjemme.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 14:42   #22
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Finnes det foreldre som tar med seg barna og går uten å si i fra? Det er jo ikke det smarteste de gjør. Dersom de ansatte i barnehagen blir vant til at enkelte foreldre henter uten å si i fra så kan det jo være at de blir litt for avslappet på det og så skjer det en dag at ungen stikker av og de ikke slår alarm fordi de tror at barnet sikkert er blitt hentet av en av foreldrene.

Jeg er vel av typen "passiv hilser" tror jeg. For jeg sier hei til alle jeg møter, men leter ikke for å finne noen å si hei til. Derfor har det faktisk hendt at vi både har levert og hentet uten å snakke med noen, av den enkle grunn at det noen ganger virker som om det ikke finnes voksne i barnehagen.

Vi har spesielt ved henting noen ganger opplevd at det kan være 30 unger ute, og ikke EN ENESTE voksen å se. Vi går inn på avdelingen der vårt barn går, ser i garderoben og titter inn på avdelingen, og er det ingen der heller sjekker vi også naboavdelingen. Men er det ingen der heller, ja så tar vi ungen og går. Jeg syns det er direkte uansvarlig av de ansatte i barnehagen å forlate ungene uten tilsyn. De risikerer jo at barna bare går sin vei, og det vil ta lang tid før noen finner dem.

Men altså, jeg leter ikke på kjøkkenet, personalrommet eller toalettet for å finne noen å si hei og hade til. Jeg syns det er deres jobb å være tilstede.

Men når de da er tilstede sier jeg alltid hei, til alle jeg ser, så også til alle foreldre og besteforeldre og andre jeg ser.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 14:45   #23
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Vi har spesielt ved henting noen ganger opplevd at det kan være 30 unger ute, og ikke EN ENESTE voksen å se. Vi går inn på avdelingen der vårt barn går, ser i garderoben og titter inn på avdelingen, og er det ingen der heller sjekker vi også naboavdelingen. Men er det ingen der heller, ja så tar vi ungen og går. Jeg syns det er direkte uansvarlig av de ansatte i barnehagen å forlate ungene uten tilsyn. De risikerer jo at barna bare går sin vei, og det vil ta lang tid før noen finner dem.

Jeg synes det er utrolig uansvarlig å bare ta med seg ungen å gå jeg. Det som er ansvarlig er å finne en voksen og fortelle dem at man synes det er uansvarlig at de ikke er der. Å bare gå er jo å gjøre akkurat det samme! Man går da vel ikke uten å gi beskjed?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 14:51   #24
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg synes det er utrolig uansvarlig å bare ta med seg ungen å gå jeg. Det som er ansvarlig er å finne en voksen og fortelle dem at man synes det er uansvarlig at de ikke er der. Å bare gå er jo å gjøre akkurat det samme! Man går da vel ikke uten å gi beskjed?

Men hva skal jeg gjøre da? Bryte meg inn på personalets toaletter eller lete meg fram til personalrommet? Nei, de får sørge for å være der!

Gammel 13-04-07, 15:04   #25
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Men hva skal jeg gjøre da? Bryte meg inn på personalets toaletter eller lete meg fram til personalrommet? Nei, de får sørge for å være der!

Det er sikkert veldig lurt å ta opp dette på foreldresamtale. Jeg hadde ikke godtatt at 30 unger leker ute og du ikke finner personale hverken ute hos dem eller inne. At alle ansatte sitter på do eller skifter på unger samtidig ser jeg på som ganske usannsynlig.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 15:27   #26
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir vel helst ganske sjokkert over det du skriver bina. Både om hvordan det er barna i mellom og mangelen på voksne tilstede ved utelek.

Jeg sjekker inn og sjekker ut ungen min når jeg følger og henter i barnehagen. Der har de en bok som de skriver inn og ut av. Det er jo direkte uforsvarlig å gjøre noe annet. Både fra foreldrene sin side, og ikke minst barnehagen. Og jeg synes også det høres helt horribelt ut at det ikke er en eneste voksen å finne. Dette hadde jeg virkelig ikke funnet meg i.

Gammel 13-04-07, 15:30   #27
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir også sjokkert over det du skriver, bina.

Jeg har alltid kontakt med minst en voksen både ved levering og henter. For meg er det en selvfølge å hilse når vi kommer. Jeg sier også hei til foreldre jeg møter der, enten jeg kjenner dem eller ikke. Enkelte har faktisk litt tungt for å hilse, enten de nå er sjenerte eller bare ikke tåler trynet mitt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 15:33   #28
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og generelt synes jeg det er vanskelig å svare, for jeg har bare erfaring med min barnehage, og der er det overhodet ikke slik du beskriver, og jeg synes det blir for dumt å ikke få lov til å si det, for det er faktisk ganske relevant.

Gammel 13-04-07, 15:34   #29
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg blir også sjokkert over det du skriver, bina.

Jeg har alltid kontakt med minst en voksen både ved levering og henter. For meg er det en selvfølge å hilse når vi kommer. Jeg sier også hei til foreldre jeg møter der, enten jeg kjenner dem eller ikke. Enkelte har faktisk litt tungt for å hilse, enten de nå er sjenerte eller bare ikke tåler trynet mitt.

Det er nok det siste.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 15:34   #30
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg hilser på både barn, voksne og personale jeg, når jeg leverer/henter. Det tar da virkelig ikke tid?
Det handler mer om høflighet synes jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 15:43   #31
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Ja, jeg hilser på både barn, voksne og personale jeg, når jeg leverer/henter. Det tar da virkelig ikke tid?

Enig. Og det koster jo ikke mer enn et halvt sekund å se på folk og si "hei". Så jeg forstår ikke hvorfor ikke alle gjør det. Jeg hilser konsekvent på alle foreldrene også, men det er slett ikke alle som verken ser på meg eller hilser tilbake.

Gammel 13-04-07, 15:52   #32
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Ja, og generelt synes jeg det er vanskelig å svare, for jeg har bare erfaring med min barnehage, og der er det overhodet ikke slik du beskriver, og jeg synes det blir for dumt å ikke få lov til å si det, for det er faktisk ganske relevant.

Var ikke sånn jeg mente det da, at du ikke skulle få lov til å si det. Men selv om du bare har erfaring fra en barnehage, så kan du jo mene noe om hvordan du oppfatter samfunnet og miljøet rundt deg. Ta f.eks. større barn i nærmiljøet, er de høflige, eller stygge i munnen?

Min oppfatning har vært at dette har vært et skole-alders-problem, med at elevene er frekke, manglende høflighet, osv. At dette forekom i barnehagen var liksom så totalt fremmed for meg, det var derfor jeg spurte her. Jeg ble overrasket over styrers tilbakemelding om at foreldrene ikke en gang hilser på personalet.

Så det jeg var mest opptatt av var "er det blitt sånn"? Er det virkelig sånn "samfunnet" har blitt, at folk ikke hilser, ikke viser normal høflighet, at unger er frekke og bruker stygge ord, helt ned i barnehagealder?

I såfall beskriver vi jo egentlig et samfunn i kraftig forfall. Men på en måte stemmer det jo litt også, hvis man ser bort i fra barnehagene. Samfunnet er blitt tøffere. Ungdom i dag har det nok tøffere enn vi hadde da vi var 14. Det er så mye vold blant ungdom, og grov vold. Voldtekter, rus, osv begynner nesten å bli akseptert i mange ungdomsmiljøer. Det er ikke snakk OM man bruker GHB, men om man er nøye med kilden for stoffet. Det har vært utrolig mange skole-voldssaker de siste årene, og spesielt jentevolden har økt.

Eller har det ikke økt? Kanskje det bare er medienes fremstilling som har blitt verre?

Mitt inntrykk er altså at jeg tror samfunnet har blitt tøffere. Litt ref til en tråd her om dagen om det å hjelpe en mann som blør. Realiteten er, noe vi alle ser, at folk går forbi. Folk tilbyr ikke hjelp hvis de kan unngå det. Mange steder unngår folk blikkontakt. I Oslo er mange unge jenter redde for å gå ut om kvelden pga voldtektssaker den siste tiden. Jeg tror at samfunnet har blitt tøffere, mer brutalt, mer egoistisk og mer overfladisk. Jeg tror at barrierer for ting som vold og ordbruk brytes ned. Men at det hadde "nådd" barnehagene var svært fremmed for meg - men jeg har jo ingen grunn til å tvile på styrers vurdering av situasjonen.

Gammel 13-04-07, 16:38   #33
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener dere andre? På generell basis, først og fremst, jeg er ikke på jakt etter "i vår barnehage er alt perfekt", men mer - er det "sånn i samfunnet"? Er det blitt råere, tøffere, hardere, mer likegyldig? Hvorfor i så fall? Og hva kan man gjøre for å snu utviklingen? Kan man i det hele tatt gjøre noe? Innspill?

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, hverken fra barnehage eller skole. Det er mulig at det er slik i noen områder/bydeler/miljøer, men jeg kan virkelig ikke si at jeg synes vi har det sånn her.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 16:48   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, hverken fra barnehage eller skole. Det er mulig at det er slik i noen områder/bydeler/miljøer, men jeg kan virkelig ikke si at jeg synes vi har det sånn her.

Jeg kjenner meg ikke heller igjen i det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 17:31   #35
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt opptatt av dette "samfunnet", jeg. Jeg opplever det som om vi ofte snakker om samfunnet som om det var ett eller annet der ute som vi ikke helt er en del av, eller ikke har inflytelse på. Samfunnet er slik og sånn, derfor er barna deretter.

Nå har det seg jo slik at vi som foreldre og våre barn er en del av dette samfunnet. Jeg mener at barna sin adferd ofte er en speiling av foreldrenes adferd. Hvis vi som foreldre er høflige, empatiske og med nogen lunde sunne og gode verdier vil vi få barn som innehar de samme gode egenskapene (med andre ord er gode rollemodeller).

Meget mulig dette er en litt vel enkel framstillig av et stort og komplisert samfunnsproblem, men jeg tror ikke jeg er helt ute på viddene alikevel (?).

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 17:32   #36
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Kjenner meg heller ikke igjen i dette.
senest i går sa jeg til sønnen min: Nå må du si ha det til de før vi skulle hjem.
Nå jobber jeg også i den barnehagen da og sier hei til de som er ansatt der og foreldrene.
Det blir litt rart for neste fredag skal jeg slutte som vikar der,må begynne å pakke til jeg skal flytte sørover.

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 19:51   #37
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Ja, det handler om høflighet. Det handler også om å være en god rollemodell for barnet.

Jeg kjenner meg heldigvis ikke noe særlig igjen i dette jeg heller, men jeg har kollegaer som har fortalt om episoder med foreldre i barnehagen hvor jeg lurer på hvor disse foreldrene har gjort av sin sunne fornuft. Eks. Når man som forelder kan skjelle ut en ansatt i barnehagen i sitt barns påhør klokken fem over syv om morgenen (i en barnehage som åpner klokken syv) fordi vedkommende er misfornøyd med måkingen frem til avdelingen lurer jeg virkelig på hvor vedkommende forelder har gjort av både folkevett og høflighet. Andre har opplevd å få grov kjeft av den ene av et foreldrepar ved henting for å har fulgt den beskjeden den andre av foreldreparet ga på morgenen.

Det skal ikke være lett...

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 20:08   #38
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Her hilser vi og sier hadet og tuller og tøyser litt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 20:44   #39
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage hilses det - både hei og hadet. Ikke bare foreldre til barnehagepersonell, men også foreldrene imellom og til andre ansatte i barnehagen. Slik synes jeg det bør være.

Jeg får vel og merke svært god hjelp av en snakkesalig to-åring som sier hade til alt og alle - foreldre, personell, stoler og bord.

Gammel 13-04-07, 21:05   #40
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa mi strør om seg med slengkyss også

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.