Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Matvareindustriens hemmeligheter

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-13, 09:48   #21
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Matvareindustriens hemmeligheter

Det finnes økologisk kalkun også om det skulle være av interesse; Coop har øko-kalkun fra Homlagarden i sin Smak Forskjellen-serie.

Gammel 03-01-13, 09:49   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er litt om Stangekylling også, som jeg syns er et greit alternativ:

Sitat:

Smaken av Stange har hele tiden vært i utvikling. Flere av Norges beste kokker har vært med på å justere fôret for å få en best mulig kjøttkvalitet. Fôret består kun av vegetabilsk hvete, havre og mais, og er helt uten medikamenter og vekstfremmende stoffer. Dermed bruker kyllingene lenger tid på å vokse seg store. Det er også dette som gjør dem så smakfulle.
For å dekke etterspørselen har vi alliert oss med flere lokale bønder som er underlagt strenge krav når det gjelder hygiene, miljø og sikkerhet. Tidligere gikk kyllingene ute, men etter hvert vurderte vi faren for smitte som så stor at vi flyttet dem inn. Stange- kyllingene er derfor blitt frittgående innendørs. Kyllingene har god plass og får dermed utviklet muskulaturen – enda en grunn til at de smaker så godt.
Kvalitet har ikke bare med fôr og oppvekst å gjøre, det har også med selve nedskjæringen å gjøre. Hos oss renskjæres alt for hånd. Det betyr ikke bare finere stykker – det betyr også at kvaliteten er sjekket av flere par øyne før de sendes til kundene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 09:50   #23
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min lokale Meny har økologisk kylling. Heter det Norgård tro? Skal sjekke i ettermiddag.

Vi spiser kjøtt nesten hver dag, men ikke store mengder. Har ikke som mål å kutte ut animalsk mat, men det har blitt slik hos oss at kjøttet ikke er hoveddelen av middagen og at vi spiser mer av tilbehøret. Typisk deler vi 3-400 g. kjøtt på fire. En brystfilet av stangekylling holder til en middag. Da er det økonomisk mulig for oss å helt velge bort priorkylling som i tillegg til å være totalt smaksløs er pumpet full med vann.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 09:52   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at den er økologisk trenger ikke å ha noe å si for oppvekstvilkårene til dyra altså, bare foret. Faktisk kan økokuer stå på bås hele livet, mens det er større krav til utetid for vanlig ku.

Gammel 03-01-13, 09:57   #25
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Ang. stange kylling, mon tro om de sikrer seg at maisen ikke er dyrket på en uheldig måte. lurer også på om Holte kylling er foret opp på mais? Jeg vil helst ha et kosthold uten mais.

Gammel 03-01-13, 09:58   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

syns det er et paradoks at mange ser ut til å bry seg mer om dyr enn mennesker.

Det er da vel nesten ingen som bryr seg mer om dyr enn mennesker, da hadde det nok vært flere veggiser i verden, tenker jeg. Er vel heller motsatt. Selv bryr jeg meg like mye om begge deler, vil jeg si, og det gjelder de aller fleste veganere jeg vet om. Faktisk er veldig mange veganere ikke engang glade i dyr, de har tatt valget av andre årsaker (miljø, etikk, helse). Bare for å nevne det, siden det ser ut til at mange har en misoppfatning om at veganere er hjertehippier som kun bryr seg om dyr. Det er langt fra virkeligheten.

Gammel 03-01-13, 10:00   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det er da vel nesten ingen som bryr seg mer om dyr enn mennesker, da hadde det nok vært flere veggiser i verden, tenker jeg. Er vel heller motsatt. Selv bryr jeg meg like mye om begge deler, vil jeg si, og det gjelder de aller fleste veganere jeg vet om. Faktisk er veldig mange veganere ikke engang glade i dyr, de har tatt valget av andre årsaker (miljø, etikk, helse). Bare for å nevne det, siden det ser ut til at mange har en misoppfatning om at veganere er hjertehippier som kun bryr seg om dyr. Det er langt fra virkeligheten.

Nå nevnte jeg ikke veganere spesielt, Dixie. Men det er et paradoks at engasjementet for dyrevelferd er ekstremt mye større enn for barnearbeid og arbeidsforholdene til moteindustriens fabrikkarbeidere.

Sist redigert av Tallulah : 03-01-13 kl 10:45.
Gammel 03-01-13, 10:01   #28
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor relevant er denne filmen for norske forhold?

Gammel 03-01-13, 10:03   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå nevnte jeg ikke veganere spesielt, Dixie. Men det er et paradoks at engasjementet for dyrevelferd er ekstremt mye større enn for barnearbeid og arbeidsforholdene til moteindustriens fabrillarbeidere.

ER det det da? Vet ikke om jeg er helt enig i den.

Gammel 03-01-13, 10:10   #30
Novla

Novla sin avatar

Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Det at den er økologisk trenger ikke å ha noe å si for oppvekstvilkårene til dyra altså, bare foret. Faktisk kan økokuer stå på bås hele livet, mens det er større krav til utetid for vanlig ku.

Jovisst, det stilles krav til dyrenes oppvekstvilkår for at kjøttet skal kunne kalles økologisk. Se her, for eksempel http://matportalen.no/merking/tema/okologisk_mat/

Gammel 03-01-13, 10:11   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

ER det det da? Vet ikke om jeg er helt enig i den.

Ja, det vil jeg absolutt si. Man har fått mote-Norge til å danne felles front mot pelsindustri, men ingen vil ta noe ansvar for produksjonsforholdene til egne klær. HM selger fremdeles i bøtter og spann, selv etter avsløringene. Ingen har stilt dem til veggs. Her inne, hvor jeg regner folk som både empatiske og oppgående, skrives det mer om at man ønsker å vite om opprinnelsen til dyra vi spiser, samtidig som man shopper i vei i kjedebutikker og andre butikker uten å reflektere over hva slags forhold klærne er laget under. Man vil gjerne handle økologisk og kortreist, men nevner i liten grad fair trade.

Gammel 03-01-13, 10:18   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, det vil jeg absolutt si. Man har fått mote-Norge til å danne felles front mot pelsindustri, men ingen vil ta noe ansvar for produksjonsforholdene til egne klær. HM selger fremdeles i bøtter og spann, selv etter avsløringene. Ingen har stilt dem til veggs. Her inne, hvor jeg regner folk som både empatiske og oppgående, skrives det mer om at man ønsker å vite om opprinnelsen til dyra vi spiser, samtidig som man shopper i vei i kjedebutikker og andre butikker uten å reflektere over hva slags forhold klærne er laget under. Man vil gjerne handle økologisk og kortreist, men nevner i liten grad fair trade.

I denne tråden kanskje, men selv synes jeg det virker omvendt. At folk boikotter H&M og gir til de fleste (menneske)hjelpeorganisasjoner, men ikke tenker over hva de spiser i det hele tatt. Jeg ble veldig overrasket over de utallige dunjakke-trådene her inne etter oppslagene om den horrible dunindustrien (og pelsen på jakkene som ofte kommer fra coyoter fanget i fotsakser). Og ingen får meg til å tro at majoriteten av folk faktisk bryr seg om hvor maten kommer fra, de fleste driter i det. Det virker i hvert fall ikke som om folk bryr seg mer om dyr enn mennesker, heller tvert imot. Jeg er ellers enig i at det er veldig dobbeltmoralsk å hyle opp om pels når man samtidig støtter annen lidelse, enten det gjelder mennesker eller dyr.

Gammel 03-01-13, 13:04   #33
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvor relevant er denne filmen for norske forhold?

Ikke så mye vil jeg tro. Vi har landbruksbedriftene som ikke har fortjeneste i siste ledd, kjedene. Vi har Mattilsynet for dyrenes velferd som er statlig og uavhengig. Og arbeidere i Norge har bedre vilkår og rettigheter.

Men det er tendenser til større produksjoner, ønske om billigere landbruksvarer, utvannet billig kyllig og liten interesse for øko mat. Og det er mer enn langt mellom gode fiskebutikker som selger villfisk. Vi aksepterer oppdrett, selv om den har klare negative sider. Vi aksepterer i større grad, og det er lett tilgjengelig svart og uregulert arbeidskraft.

Som flere nevner, det er ikke lett å finne øko kjøtt. Man må vite hva en skal ha og hvor det selges. Jeg klager ikke på utvalget her jeg bor som har en av landets beste Coop Mega som nabo. Og kan reise på Bondens markeder. Men rundt om i landet hvor kjedene ikke ligger tett i tett.

Det er liten statlig regulering i USA, når en grønnsak koster mer enn to burgere. Ref familien som spiste take away i bilen fremfor å lage mat selv.

Gammel 03-01-13, 14:05   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

En norsk film som tar for seg forholdene her, er denne. Jeg har enda ikke sett hele, det skal jeg gjøre i helgen.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 03-01-13, 15:00   #35
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Det finnes økologisk kalkun også om det skulle være av interesse; Coop har øko-kalkun fra Homlagarden i sin Smak Forskjellen-serie.

Denne spiste jeg på nyttårsaften, dyyyyr, men for en fantastisk smak! Aldri smakt bedre kalkun noen gang, saftig og god. De to kresne barna likte den også godt.

Gammel 03-01-13, 15:02   #36
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Min lokale Meny har økologisk kylling. Heter det Norgård tro? Skal sjekke i ettermiddag.

Vi spiser kjøtt nesten hver dag, men ikke store mengder. Har ikke som mål å kutte ut animalsk mat, men det har blitt slik hos oss at kjøttet ikke er hoveddelen av middagen og at vi spiser mer av tilbehøret. Typisk deler vi 3-400 g. kjøtt på fire. En brystfilet av stangekylling holder til en middag. Da er det økonomisk mulig for oss å helt velge bort priorkylling som i tillegg til å være totalt smaksløs er pumpet full med vann.

Hvor selges stangekylling?

Gammel 03-01-13, 15:03   #37
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvor selges stangekylling?

Jeg kjøper det på Meny og tror det er vanlig at velassorterte dagligvarebutikker har det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 15:06   #38
Novla

Novla sin avatar

Standard

Her jeg bor har Eurospar Stangekylling.

Gammel 03-01-13, 15:11   #39
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En norsk film som tar for seg forholdene her, er denne. Jeg har enda ikke sett hele, det skal jeg gjøre i helgen.

Dette er en spekulativ fem år gammel film som verken TV2 eller NRK vil vise. Er det fordi virkeligheten ikke er ille nok at man må vri på sannheten?

Gammel 03-01-13, 15:13   #40
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Hvem har laget den norske filmen?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.