Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å leve mer miljøvennlig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-15, 22:33   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve mer miljøvennlig

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Det hadde vært skikkelig digg å kunne gjøre det kjenner jeg, men når jeg har ca 1 times reisevei med offentlig kommunikasjon blir det litt i lengste passen å gå.

Men det er jo også et valg vi har tatt. Kanskje ikke av miljøhensyn, men lell. Vi bor relativt trangt midt i byen. Nettopp for å ikke være særlig avhengig av bil.

(Jeg kommer fra en småby, og barndomsvenninnene mine skjønner ikke hvordan vi klarer å bo 4 stykker på 90 kvm. De bor i eneboliger på 200 kvm og mer.)

Gammel 05-01-15, 22:35   #22
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men det er jo også et valg vi har tatt. Kanskje ikke av miljøhensyn, men lell. Vi bor relativt trangt midt i byen. Nettopp for å ikke være særlig avhengig av bil.

(Jeg kommer fra en småby, og barndomsvenninnene mine skjønner ikke hvordan vi klarer å bo 4 stykker på 90 kvm. De bor i eneboliger på 200 kvm og mer.)

Da har dere sikkert gode løsninger inne til oppbevaring tenker jeg?

Det høres forresten deilig ut å bo slik til at man (omtrent) kan klare seg uten bil.

Gammel 05-01-15, 22:37   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og å bo på 90 kvadratmeter i stedet for 200 er jo også veldig miljøvennlig!

Gammel 05-01-15, 22:38   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og å bo på 90 kvadratmeter i stedet for 200 er jo også veldig miljøvennlig!

Det, og å klare seg med én bolig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 22:40   #25
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har mye vi kan gjøre. Men vi sorterer plast og matavfall. Det har vi gjort noen år. Vi bor ganske smått her på landet, men har har to bilder for å få hverdagen til å gå i hop.

Vi bør definitivt gjøre noe med mengden mat vi kaster. For det blir veldig mye i perioder.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 22:42   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det høres forresten deilig ut å bo slik til at man (omtrent) kan klare seg uten bil.

Flere av naboene våre har ikke bil. Ganske lenge var jeg faktisk den eneste mammaen i nabolaget som kjørte, så et par av naboungene trodde faktisk at mødre ikke kunne gjøre slikt.

Gammel 05-01-15, 22:55   #27
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi er ganske gode i hverdagen, men så er det feriene da, sukk. Der har jeg vanskleig for å fire også. Jeg hare egentlig akkurat blitt opplyst/våknet fra dvalen, og oppdaget hvor elendig karbonavtrykket mitt faktisk er.

I hverdagen bruker alle beina, sykkel eller kollektivt til jobb, skole og til handling. Bilen brukes bare når vi besøker noen i huttiheita, hvor kollektiven egentlig ikke virker. Vi handler en gang i uka stort sett, lager mye mat selv, bruker opp restene om vi har noen, spiser middels/lite med kjøtt og nada oppdrettsfisk. Matrester komposteres i egen beholder av oss selv. Hageavfallet tar vi også vare på og lager jord av.

Huset er for stort og krever mer oppvarming enn jeg syns er fornuftig, men vi arvet det og bor fem voksne her og har ofte folk på besøk også. Plusset er at hagen også er stor, så vi dyrker våre egne epler, pærer, plommer, bær i hytt og pine og safter og sylter til den store gullmedaljen UTEN konserveringsmiddel og minimalt med sukker.

Urtene dyrker vi også selv, tomater med videre står i drivhuset svigerfar ikke ville ha lenger (man kaster da ikke slikt).

Jeg kunne ha fortsatt slikt. Og så kommer feriene! Da flyr vi, ofte og langt. Eller kjører på kryss og tvers, så det ikke holder med minstedistansen forsikringa godtar. I år har vi allerede planlagt en USA-tur, tre turer til hytta (nordpå), en tur sørover i Europa for å besøke venner og en Londontur (selvsagt England, dit må man jo (les meg)).

Argh, jeg må starte den hjernevaskingen at once.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 23:08   #28
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker at det er lettere å få et slikt valg til å fungere dersom man bor et annet sted enn Oslo, slik vi gjør. Vi bodde også i en leilighet svært sentralt i Oslo før. Nå har vi flyttet inn i min manns barndomshjem i en annen bydel i Oslo. Det er ikke like sentralt, men det tar bare i underkant av 20 minutter med trikken til Oslo S. Reisetiden min til jobb med offentlig kommunikasjon tar ca. like lang tid fra dør til dør, både fra vår gamle leilighet og fra vårt nye hus nå. Min mann har noe kortere reisevei ift meg, men kjører også bil, så jeg føler det er litt juks.

Problemet hos oss er at vi kan ikke ta et valg om å bo nært jobbene våre, fordi vi jobber på hver vår kant av byen, og uansett hvor vi flytter vil minst en av oss få lang reisevei. Og så er det jo det faktum at vi har valgt å ta over/kjøpe barndomshjemmet til min mann, og vi sånn sett har valgt å bo med hjertet litt også.

Jeg kunne selvsagt valgt å bytte jobb for å få kortere reisevei, men jeg må innrømme at for meg er det også viktig å ha en jobb jeg ønsker å ha og som jeg trives med. Jeg er riktignok på utkikk etter ny jobb nå, men heller ikke nå er lokasjon det viktigste for meg må jeg innrømme. Men hadde jeg klart å finne noe som er nært er jo det en kjempebonus selvsagt.

Gammel 05-01-15, 23:25   #29
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser ikke på det som enklere å bo på liten plass sentralt når man bor i helt andre deler av landet enn Oslo heller, altså rett og slett fordi det ikke ER mye sentralt å oppdrive mange steder i landet, og avstander mellom jobb og hus er store fordi, vel... det er sånn verden er, det ER ofte lange avstander utenfor byene? Jeg brukte dog bare 15 minutter på å kjøre hjem i kveld, når det ikke var noe trafikk (det er gjerne ikke det når man jobber til etter ti på kvelden) så ekstreme avstander er det ikke, men det meste av veien kjøre jeg 70 km i timen, så det er jo et stykke da... At det skal være lettere å få et valg om å bo sentralt og ikke trenge bil om man bor andre steder enn en av få byer hvor det ER sentralt ser jeg ikke?

Men, mulig det er noe jeg ikke forstår. Du tenker kanskje på andre byer, hvor man kan bo og jobbe i sentrum. Men altså ikke for dem av oss som... vel, ikke bor i en kommune som har noen by. Det var jo dog absolutt et valg vi tok da, å bosette oss her. Og det var ikke et miljøvalg. Vi har til og med måttet ende opp med to biler, så det er superjuks!

Vi har forøvrig varmkompost, sorterer plast som hentes av kommunen, samme med papir, glass og metall må vi levere så da har vi store lager i kjelleren... det leveres tilslutt da, når døra til boda ikke går opp lenger sånn ca.

Gammel 05-01-15, 23:35   #30
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har var faktisk mer opptatt av alle disse "små" tingene vi kan gjøre i hverdagen før en det jeg er nå. Det var etter at jeg leste om karbonavtrykk og hva som betyr noe og ikke. Og det er jo som nevnt de store tingene som utgjør en forskjell - privat forbruk ikke minst og bolig(er).

Det hjelper så lite å bo i liten leilighet sentralt, 1 barn, ingen bil og med god samvittighet for sortering, kortreist mat osv. når man flyr 10-15 ganger i året.

Men, som musa sa da hun pisset i havet - "alle monner drar". Dog er det liten indikasjon på at folk er villige til å betale prisen for å ta de store inngrepene i livet som virkelig hadde utgjør et stor forskjell.

Gammel 05-01-15, 23:43   #31
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg ser ikke på det som enklere å bo på liten plass sentralt når man bor i helt andre deler av landet enn Oslo heller, altså rett og slett fordi det ikke ER mye sentralt å oppdrive mange steder i landet, og avstander mellom jobb og hus er store fordi, vel... det er sånn verden er, det ER ofte lange avstander utenfor byene? Jeg brukte dog bare 15 minutter på å kjøre hjem i kveld, når det ikke var noe trafikk (det er gjerne ikke det når man jobber til etter ti på kvelden) så ekstreme avstander er det ikke, men det meste av veien kjøre jeg 70 km i timen, så det er jo et stykke da... At det skal være lettere å få et valg om å bo sentralt og ikke trenge bil om man bor andre steder enn en av få byer hvor det ER sentralt ser jeg ikke?

Men, mulig det er noe jeg ikke forstår. Du tenker kanskje på andre byer, hvor man kan bo og jobbe i sentrum. Men altså ikke for dem av oss som... vel, ikke bor i en kommune som har noen by. Det var jo dog absolutt et valg vi tok da, å bosette oss her. Og det var ikke et miljøvalg. Vi har til og med måttet ende opp med to biler, så det er superjuks!

Vi har forøvrig varmkompost, sorterer plast som hentes av kommunen, samme med papir, glass og metall må vi levere så da har vi store lager i kjelleren... det leveres tilslutt da, når døra til boda ikke går opp lenger sånn ca.

Det jeg (for jeg regner med at det er meg du svarer til nå?) mente var at Oslo generelt er så stort at selv om man bor sentralt blir det veldig ofte (kanskje til og med som oftest) lang reisevei uansett hvor man bor og hvor man jobber. For de aller fleste.

Og så er det jo også en ganske dyr by å bo i (i likhet med en del andre byer i dette landet), og dermed er det ikke alle som har mulighet til å velge fritt hvor de vil bo, og således ta et valg om å bo nært jobben.

Men jeg sitter ikke på fasiten her, og kjenner i alle fall ikke til "geografien" (om man kan kalle det det) alle steder i Norge, så jeg snakker stort sett ut fra erfaringene jeg har fra Oslo, Bodø og Sortland først og fremst (og hva jeg kjenner til via venner i enkelte andre byer).

Gammel 05-01-15, 23:46   #32
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har var faktisk mer opptatt av alle disse "små" tingene vi kan gjøre i hverdagen før en det jeg er nå. Det var etter at jeg leste om karbonavtrykk og hva som betyr noe og ikke. Og det er jo som nevnt de store tingene som utgjør en forskjell - privat forbruk ikke minst og bolig(er).

Det hjelper så lite å bo i liten leilighet sentralt, 1 barn, ingen bil og med god samvittighet for sortering, kortreist mat osv. når man flyr 10-15 ganger i året.

Men, som musa sa da hun pisset i havet - "alle monner drar". Dog er det liten indikasjon på at folk er villige til å betale prisen for å ta de store inngrepene i livet som virkelig hadde utgjør et stor forskjell.

Jeg må med skam innrømme at å gi slipp på mine elskede utenlandsreiser med fly sittter langt inne altså. Men akkurat nå er vi jo blitt småbarnsfamilie, og frekvensen av bil/ferge-ferie til Danmark (med leid hus hvor vi kan bedrive selvkost siden barnet skal legge seg tidlig) kommer til å stige fra null til ganske ofte vil jeg tro. Så kanskje vi (litt ufrivillig) blir mer miljøvennlige sånn sett.

Gammel 05-01-15, 23:46   #33
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synes Fremtiden i våre hender har mange gode tips på sin nettside og Facebookside, http://www.framtiden.no/

Menskopp og tøybind synes jeg er genialt og kommer ikke til å gå tilbake til bind eller tamponger igjen. Med litt tilvenning fungerer det bra.

Vi har kjøpt endel led-lys istedet for telys og kubbelys. Mest for å slippe osen, men også pga brannfare og miljø.

Rydd jevnlig i skap for å få oversikt slik at du ikke kjøper noe du allerede har. Kjøp brukt om mulig. Planlegg innkjøp.

Vi bor sånn til at vi klarer oss uten bil i det daglige, og går eller sykler når vi ikke skal så langt. Kjører den dagen vi ukeshandler, da blir det ikke så mye handling utenom heller.

Gammel 05-01-15, 23:48   #34
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Det jeg (for jeg regner med at det er meg du svarer til nå?) mente var at Oslo generelt er så stort at selv om man bor sentralt blir det veldig ofte (kanskje til og med som oftest) lang reisevei uansett hvor man bor og hvor man jobber. For de aller fleste.

Og så er det jo også en ganske dyr by å bo i (i likhet med en del andre byer i dette landet), og dermed er det ikke alle som har mulighet til å velge fritt hvor de vil bo, og således ta et valg om å bo nært jobben.

Men jeg sitter ikke på fasiten her, og kjenner i alle fall ikke til "geografien" (om man kan kalle det det) alle steder i Norge, så jeg snakker stort sett ut fra erfaringene jeg har fra Oslo, Bodø og Sortland først og fremst (og hva jeg kjenner til via venner i enkelte andre byer).

Om man klarer å bo "lite, sentralt og kort avstand til jobb" handler vel egentlig aller mest av om man klarer å få en jobb og et hjem nært hverandre. Det finnes jo de som jobber i gangavstand til mitt hus også. Bare altså ikke noen jobb for meg her. Derfor jobber både jeg og mannen på andre siden av kommunegrensa, og det er et lite stykke å kjøre. Men, vel, sånn er det, delvis selvsagt fordi jeg ikke er lærer eller verftsarbeider eller spesielt villig til å jobbe i kassa på kiwi da. Men, noen steder klarer man å jobbe og bo på samme sted på små steder, og andre klarer det i Oslo, og noen klarer det bedre i Bergen, eller Trondheim, eller slett ikke der heller, og noen klarer det best i ei lita bygd. Det avhenger jo en del av hva man er kvalifisert til å jobbe med, og hvor slike jobber finnes. Som man kan få. Og hvor man da finner seg et ledig bosted. Og om man er to voksne, da altså om begge klarer det.

Det er mange valg som ligger til grunn der, ingen tvil om det. For flertallet av oss ikke gjort av miljøhensyn, vil jeg tro.

Gammel 05-01-15, 23:48   #35
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart det monner å ha liten leilighet, lavt forbruk og 1 bil! Så kunne det minnet enda mer om man fløy lite, men lell?

Malama: rundt omkring i Norge så bosetter folk seg i større og større grad i bygdesentrum. Mine foreldre bor i et typisk ett: et par tusen mennesker plassert i en omkrets på 1-2 km rundt et sentrum med kjøpesenter, post, pol, et par matbutikker og noen andre butikker, et rådhus, et par sykehjem og masse omsorgsboliger og en del andre arbeidsplasser.

De fleste har mindre enn en kilometer til alt de trenger. Og bruker bilen om de så skal 500 meter. Og snakker masse om politikerne der borte i Oslo som ikke skjønner at man trenger å bruke bil masse når man bor på bygda.
(Og det vet jeg at man gjør mange steder, altså, men ikke på dette stedet. Det er bare kulturen der. Man glor på folk som går til butikken).

Gammel 06-01-15, 00:02   #36
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg kan fint gå til butikken. Når jeg kjører dit er det fordi jeg kommer fra jobb da og stopper på butikken på vei hjem. Dvs, kjører forbi hjemme, til butikken og hjem,så jeg kune jo kjørt hjem og parkert og gått til butikken da. Det bare tenker jeg liskom ikke på i farta.

Ja, folk bosetter seg i bygdesentrum, det har jeg også gjort, derfor er både butikken og skolen i gangavstand. Men rådhus, flere butikker, omsorgsboliger og lege og det der, der er fortsatt kjøreavstand da. Bi bor jo på en sånn absurd plass som har et lite bygdesentrum for hver kilometer, også et stort et et stykke unna.

Det var bare aldri MILJØ som var i tankene når vi valgte dette stedet, det var mer økonomi. Logistikken kunne vært bedre, og med det miljøet, så det er jo selvsagt noe som kommer inn, bare at... flertallet av oss velger ikke bolig sånn i hovedsak av miljøhensyn?

Å klare seg med en bil, det skulle jeg dog absolutt helst sett at vi gjorde. Jeg er bare ikke villig til å ofre så mye av tiden min, dvs gå ned i stilling samt oppgi mye fritid foor å klare det, som er realiteten frem til yngste i det minste går på skolen, og kan gå hjem derfra selv.

Vi lever ikke spesielt miljøvernnlig. Vi har kompost ja, men vi kaster for mye mat, og ikke minst spiser vi for mye kjøtt. Vi flyr nesten aldri da, men kjører altså desto mer. burde definitivt gjort noe med det. Særlig den ekstra bilen, den irriterer meg. Vi klarte oss med en så lenge begge gikk i bhg. Og gjør det igjen når begge kan gå hjem fra skolen selv.

Gammel 06-01-15, 01:28   #37
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Vi har byttet til disse telysene:
http://www.svanemerket.no/aktuelt/ny...merkede-telys/

Gammel 06-01-15, 07:51   #38
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fin tråd

Vi prøver stadig å bli flinkere. Vi resirkulerer mye, plast blir det veldig mye av, så det har egen beholder, papp, papir, metall/glass, batteri, lyspærer osv...

Vi har begynt å dyrke endel mat selv, økologisk samt at vi handler mye økologisk mat, gjerne også kortreist. Vi er flinkere til å kaste mindre mat, gi bort/selge ting vi ikke trenger lenger. Samt spise sunn mat.

Vi har veldig mye gjenbruk av møbler her hjemme også. Fikk "nytt" brukt kjøleskap i går, det forrige var også brukt...

Jeg har ikke bil/lappen det er jo en fin ting (men sambo har da...)

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-15, 08:35   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Njulaif: Nå bor vi faktisk midt i Oslo. Men det er nok mest flaks at jobben min ligger så nærme. Mannen min bor mye lengre bort fra sin jobb, men han tar i det minste bussen. Det synes jeg også regnes som miljøvennlig (han har uansett ikke parkeringsplass på jobb, så han kunne ikke kjørt).

Men selv der vi bor, så er jo dette med å ikke bruke bil et bevisst valg. Skolekretsene i området er bittesmå, og ingen bor mer enn 1 km fra skolen. Allikevel er det fullstendig trafikkaos utenfor skolen hver dag fordi folk kjører ungen sin dit. Det har vi tatt et veldig bevisst valg på å ikke gjøre. Unger har godt av å lære seg at beina er et helt kurant transportmiddel.

Gammel 06-01-15, 08:42   #40
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Selv vi har stort sett suppe én gang i uken, altså. Det er bedre å fokusere på hva man skal ha i stedet enn å tro at man må bli fullveggis for å ha meatfree Monday. Du må ikke ha tofu og soyasmør, liksom.

Ellers er jeg helt enig med Teo; det som virkelig monner er forbruk og reising, hvis man gjør det mye. Selv søppelsortering er nokså marginal energisparing, så vidt jeg skjønner. Vi gjør det, selvsagt, siden det legges enkelt til rette for det her vi bor.

Kjøp minst mulig, kjøp brukt når du kan, gi bort og selg alt som er brukbart. Beveg deg minst mulig motorisert.

Dette synes jeg var en bra oppsummering.

Vi har gjort en del med huset for å få mer miljøvennlig oppvarming og mindre varmetap, og det har monnet veldig når man ser på strømforbruk (og oljeforbruk erstattet med jordvarme).

Vi har flydd én gang privat i løpet av de siste 7 årene, og det er vel det som monner aller mest for vår del (og koster aller mest i forhold hva vi må gi avkall på). Én flytur t/r London tilsvarer 5500 km i bil. Vi kjører også lite bil i forhold til gjennomsnittet (snitt for nordmenn over 13 år er 11.000 km, mens vi lå på ca. 16.000 til sammen i fjor). Vi er dessverre fortsatt avhengige av to biler pga. reising i jobben, men store deler av jobbreisene våre skjer pr. sykkel.

Ellers? Kjøpe minst mulig. Slite ut det man har. Her har vi fortsatt en del å gå på, selv om jeg tror vi kjøper langt mindre enn snittet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.