Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å leve mer miljøvennlig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-15, 22:10   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve mer miljøvennlig

Soyasmør var kanskje et dårlig ekstremeksempel. :titter på Soft i kjøleskapet:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 22:14   #2
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Har vi ikke samme renovasjonsselskap, MegaMie? Vi har fire søppeldunker, til papir, plast, glass og metall og restavfall. Det er mulig man må be om å få det, da.

Gammel 05-01-15, 22:21   #3
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Har vi ikke samme renovasjonsselskap, MegaMie? Vi har fire søppeldunker, til papir, plast, glass og metall og restavfall. Det er mulig man må be om å få det, da.

Vente på svar driver vi ikke med, så jeg sjekket hjemmesiden.. Vi har samme selskap, men de har ikke det samme tilbudet i alle kommunene de dekker.. Veldig merkelig.

Gammel 06-01-15, 07:51   #4
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fin tråd

Vi prøver stadig å bli flinkere. Vi resirkulerer mye, plast blir det veldig mye av, så det har egen beholder, papp, papir, metall/glass, batteri, lyspærer osv...

Vi har begynt å dyrke endel mat selv, økologisk samt at vi handler mye økologisk mat, gjerne også kortreist. Vi er flinkere til å kaste mindre mat, gi bort/selge ting vi ikke trenger lenger. Samt spise sunn mat.

Vi har veldig mye gjenbruk av møbler her hjemme også. Fikk "nytt" brukt kjøleskap i går, det forrige var også brukt...

Jeg har ikke bil/lappen det er jo en fin ting (men sambo har da...)

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 22:15   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kast mindre mat. Bruk rester og planlegg bedre.

Gammel 05-01-15, 22:17   #6
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kast mindre mat. Bruk rester og planlegg bedre.

Lag mindre porsjoner. Der er vi blitt flinkere det siste året, men kan bli enda bedre.

Gammel 05-01-15, 22:18   #7
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Kan du ikke legge inn den lenken du ble så inspirert av her, MegaMie?

Mange store ting er sagt. Her er noen små ting:

* Ha alltid flasker med friskt vann (fra springen) med deg i sekk/veske eller liggende i bilen.
* Ikke bruk mykmiddel. Bruk eventuelt eddik.
* Ikke bruk sjampo.
* Kjør sammen med andre om du må kjøre.
* Gi opplevelser i gave, ikke ting.
* Planlegg middager og kjøp inn varer én gang i uka.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-15, 12:58   #8
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Kan du ikke legge inn den lenken du ble så inspirert av her, MegaMie?

.

http://www.bt.no/btmagasinet/tendens...9RlGs.facebook

Gammel 05-01-15, 22:37   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og å bo på 90 kvadratmeter i stedet for 200 er jo også veldig miljøvennlig!

Gammel 05-01-15, 22:38   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og å bo på 90 kvadratmeter i stedet for 200 er jo også veldig miljøvennlig!

Det, og å klare seg med én bolig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 22:40   #11
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har mye vi kan gjøre. Men vi sorterer plast og matavfall. Det har vi gjort noen år. Vi bor ganske smått her på landet, men har har to bilder for å få hverdagen til å gå i hop.

Vi bør definitivt gjøre noe med mengden mat vi kaster. For det blir veldig mye i perioder.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 23:25   #12
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser ikke på det som enklere å bo på liten plass sentralt når man bor i helt andre deler av landet enn Oslo heller, altså rett og slett fordi det ikke ER mye sentralt å oppdrive mange steder i landet, og avstander mellom jobb og hus er store fordi, vel... det er sånn verden er, det ER ofte lange avstander utenfor byene? Jeg brukte dog bare 15 minutter på å kjøre hjem i kveld, når det ikke var noe trafikk (det er gjerne ikke det når man jobber til etter ti på kvelden) så ekstreme avstander er det ikke, men det meste av veien kjøre jeg 70 km i timen, så det er jo et stykke da... At det skal være lettere å få et valg om å bo sentralt og ikke trenge bil om man bor andre steder enn en av få byer hvor det ER sentralt ser jeg ikke?

Men, mulig det er noe jeg ikke forstår. Du tenker kanskje på andre byer, hvor man kan bo og jobbe i sentrum. Men altså ikke for dem av oss som... vel, ikke bor i en kommune som har noen by. Det var jo dog absolutt et valg vi tok da, å bosette oss her. Og det var ikke et miljøvalg. Vi har til og med måttet ende opp med to biler, så det er superjuks!

Vi har forøvrig varmkompost, sorterer plast som hentes av kommunen, samme med papir, glass og metall må vi levere så da har vi store lager i kjelleren... det leveres tilslutt da, når døra til boda ikke går opp lenger sånn ca.

Gammel 05-01-15, 23:35   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har var faktisk mer opptatt av alle disse "små" tingene vi kan gjøre i hverdagen før en det jeg er nå. Det var etter at jeg leste om karbonavtrykk og hva som betyr noe og ikke. Og det er jo som nevnt de store tingene som utgjør en forskjell - privat forbruk ikke minst og bolig(er).

Det hjelper så lite å bo i liten leilighet sentralt, 1 barn, ingen bil og med god samvittighet for sortering, kortreist mat osv. når man flyr 10-15 ganger i året.

Men, som musa sa da hun pisset i havet - "alle monner drar". Dog er det liten indikasjon på at folk er villige til å betale prisen for å ta de store inngrepene i livet som virkelig hadde utgjør et stor forskjell.

Gammel 05-01-15, 23:46   #14
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har var faktisk mer opptatt av alle disse "små" tingene vi kan gjøre i hverdagen før en det jeg er nå. Det var etter at jeg leste om karbonavtrykk og hva som betyr noe og ikke. Og det er jo som nevnt de store tingene som utgjør en forskjell - privat forbruk ikke minst og bolig(er).

Det hjelper så lite å bo i liten leilighet sentralt, 1 barn, ingen bil og med god samvittighet for sortering, kortreist mat osv. når man flyr 10-15 ganger i året.

Men, som musa sa da hun pisset i havet - "alle monner drar". Dog er det liten indikasjon på at folk er villige til å betale prisen for å ta de store inngrepene i livet som virkelig hadde utgjør et stor forskjell.

Jeg må med skam innrømme at å gi slipp på mine elskede utenlandsreiser med fly sittter langt inne altså. Men akkurat nå er vi jo blitt småbarnsfamilie, og frekvensen av bil/ferge-ferie til Danmark (med leid hus hvor vi kan bedrive selvkost siden barnet skal legge seg tidlig) kommer til å stige fra null til ganske ofte vil jeg tro. Så kanskje vi (litt ufrivillig) blir mer miljøvennlige sånn sett.

Gammel 06-01-15, 12:59   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg tenker at det er lite smart å ha holdningen om at vi er fucked uansett, så jeg bare driter i det. Selvsagt veier ikke søppelsortering opp for flyreiser, men man bør jo også gjøre noe med det man faktisk kan gjøre noe med. Lokal miljøpåvirkning er jo også noe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-15, 13:01   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tenker at det er lite smart å ha holdningen om at vi er fucked uansett, så jeg bare driter i det. Selvsagt veier ikke søppelsortering opp for flyreiser, men man bør jo også gjøre noe med det man faktisk kan gjøre noe med. Lokal miljøpåvirkning er jo også noe.

Yes. Og jeg synes det er superviktig at våre barn vokser opp med en miljøbevissthet generasjonene før ikke har hatt. Det skal ligge i ryggmargen at man tenker miljø.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-15, 13:09   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Flyreiser står også for en relativ liten del av de globale utslippene så egentlig har jeg ikke så dårlig samvittighet for de heller. Mens daglig utslipp på norsk sokkel derimot gjør Norge til en versting når det gjelder utslipp per innbygger. Allikevel er fokuset og avgifter mot borgere som enkeltindivider. Jeg tror det er slike ting som skaper "distanse" hos de fleste til å ta miljøtrusselen på alvor. Alle vet at det må så ufattelig mye mer til, men ingen politikere er villige til å engang snakke om de store grepene som må til.

Selvfølgelig gjør jeg mitt i det daglige selv om jeg definitivt tror vi er fucked uansett. Og om noe motiverer så er det jo nettopp det at barnet mitt lærer at det er en selvfølge å kildesortere, gjenbruk bra osv. Bare de hverdagstingene hennes generasjon tar for gitt var jo helt fremmed i min barndom, så på mange måter har vi jo kommet et steg videre, om en lite.

Gammel 06-01-15, 13:13   #18
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

For øvrig er det byttemarked på Sagene Samfunnshus førstkommende søndag som tidligere har vært fint for barn. (Mye leker som byttes!)

http://klimafestivalen112.no/arrange...temarked-oslo/

Gammel 05-01-15, 23:43   #19
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg ser ikke på det som enklere å bo på liten plass sentralt når man bor i helt andre deler av landet enn Oslo heller, altså rett og slett fordi det ikke ER mye sentralt å oppdrive mange steder i landet, og avstander mellom jobb og hus er store fordi, vel... det er sånn verden er, det ER ofte lange avstander utenfor byene? Jeg brukte dog bare 15 minutter på å kjøre hjem i kveld, når det ikke var noe trafikk (det er gjerne ikke det når man jobber til etter ti på kvelden) så ekstreme avstander er det ikke, men det meste av veien kjøre jeg 70 km i timen, så det er jo et stykke da... At det skal være lettere å få et valg om å bo sentralt og ikke trenge bil om man bor andre steder enn en av få byer hvor det ER sentralt ser jeg ikke?

Men, mulig det er noe jeg ikke forstår. Du tenker kanskje på andre byer, hvor man kan bo og jobbe i sentrum. Men altså ikke for dem av oss som... vel, ikke bor i en kommune som har noen by. Det var jo dog absolutt et valg vi tok da, å bosette oss her. Og det var ikke et miljøvalg. Vi har til og med måttet ende opp med to biler, så det er superjuks!

Vi har forøvrig varmkompost, sorterer plast som hentes av kommunen, samme med papir, glass og metall må vi levere så da har vi store lager i kjelleren... det leveres tilslutt da, når døra til boda ikke går opp lenger sånn ca.

Det jeg (for jeg regner med at det er meg du svarer til nå?) mente var at Oslo generelt er så stort at selv om man bor sentralt blir det veldig ofte (kanskje til og med som oftest) lang reisevei uansett hvor man bor og hvor man jobber. For de aller fleste.

Og så er det jo også en ganske dyr by å bo i (i likhet med en del andre byer i dette landet), og dermed er det ikke alle som har mulighet til å velge fritt hvor de vil bo, og således ta et valg om å bo nært jobben.

Men jeg sitter ikke på fasiten her, og kjenner i alle fall ikke til "geografien" (om man kan kalle det det) alle steder i Norge, så jeg snakker stort sett ut fra erfaringene jeg har fra Oslo, Bodø og Sortland først og fremst (og hva jeg kjenner til via venner i enkelte andre byer).

Gammel 05-01-15, 23:48   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Det jeg (for jeg regner med at det er meg du svarer til nå?) mente var at Oslo generelt er så stort at selv om man bor sentralt blir det veldig ofte (kanskje til og med som oftest) lang reisevei uansett hvor man bor og hvor man jobber. For de aller fleste.

Og så er det jo også en ganske dyr by å bo i (i likhet med en del andre byer i dette landet), og dermed er det ikke alle som har mulighet til å velge fritt hvor de vil bo, og således ta et valg om å bo nært jobben.

Men jeg sitter ikke på fasiten her, og kjenner i alle fall ikke til "geografien" (om man kan kalle det det) alle steder i Norge, så jeg snakker stort sett ut fra erfaringene jeg har fra Oslo, Bodø og Sortland først og fremst (og hva jeg kjenner til via venner i enkelte andre byer).

Om man klarer å bo "lite, sentralt og kort avstand til jobb" handler vel egentlig aller mest av om man klarer å få en jobb og et hjem nært hverandre. Det finnes jo de som jobber i gangavstand til mitt hus også. Bare altså ikke noen jobb for meg her. Derfor jobber både jeg og mannen på andre siden av kommunegrensa, og det er et lite stykke å kjøre. Men, vel, sånn er det, delvis selvsagt fordi jeg ikke er lærer eller verftsarbeider eller spesielt villig til å jobbe i kassa på kiwi da. Men, noen steder klarer man å jobbe og bo på samme sted på små steder, og andre klarer det i Oslo, og noen klarer det bedre i Bergen, eller Trondheim, eller slett ikke der heller, og noen klarer det best i ei lita bygd. Det avhenger jo en del av hva man er kvalifisert til å jobbe med, og hvor slike jobber finnes. Som man kan få. Og hvor man da finner seg et ledig bosted. Og om man er to voksne, da altså om begge klarer det.

Det er mange valg som ligger til grunn der, ingen tvil om det. For flertallet av oss ikke gjort av miljøhensyn, vil jeg tro.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.