Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-07, 13:05   #1
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Jeg klager ikke på prisen, men jeg vil ha ja, takk begge deler.
Jeg vil ha lavere priser OG et godt tilbud. Jeg vil såklart ikke at pengene skal tas fra noe annet, og det synes jeg er dårlig argument.
I en forhandling om lønn i en stor kleskjede, fikk de beskjed om at om lagermedarbeiderene ønsket mer lønn, måtte sjefen ta fra de som jobbet i butikken. De har bonus ordninger, og da ville de bli fjernet. Jeg synes slikt er elendig argument!
Veldig digresjon, men likevel..

Jeg synes løfter er noe som man skal holde, på tross av alt mulig annet. Behovsprøving har jeg ingenting til overs for, selv omd et selvfølgelig gagner de med ekstremt lav inntekt. De som ligger midt på tre og jobber livet av seg, de får ingen hjelp. Ikke et kontor skal fortelle meg at jeg tjener for mye for å få hjelp, når jeg selv mener jeg trenger det. Om man skjønner hva jeg tenker..

Dårlig argument? Kanskje, men det er likefullt et argument man ikke kommer utenom. Statsbudsjettet har i likhet med din og min lommebok klare begrensninger. Skal noen få mer, må andre få mindre.

Som jeg har nevnt behøver ikke behovsprøving være så vanskelig. Skattetrekket ditt er basert på din inntekt, og jeg ser ingen grunn for at ikke barnetrygd kan betales ut på samme måte. Det er ikke bare de med estremt lavt inntekt som vil få hjelp med et slikt system, men jo mer du tjener, desto mindre er behovet for hjelp.

Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 10:20   #2
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Samt at det er vel slik at vi må søke om barnetrygden nå, så vi kan jo satse på at dem som er så rike lar være å søke fordi de ikke trenger stønaden.

Nei, barnetrygden får man helt automatisk.

Ellers er jeg veldig enig med de fleste her. Barnehagedekning før pris. Og behovsprøvd barnetrygd.

Ikke no morsomt når alle er så enige d¨...

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 11:01   #3
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Nei, barnetrygden får man helt automatisk.

Må man ikke fylle ut et papir og sende inn? Er ikke det en søknad, selv om det er automatikk i det? (Altså at man får papirene og bare må skrive opp kontonummer og sende i retur). Dersom man lar vær å gjøre dette får man uansett pengen da?

Gammel 29-09-07, 23:55   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Regjeringen har nå signalisert at de allikevel ikke vil overholde valgløftene om å redusere maksprisen for barnehageplass fra dagens 2330 kroner til 1750. Jeg har ikke mye til overs for politikere som lover seg bort, men her er jeg glad for at regjeringen tar til fornuften. Lommeboken min er glad for den reduksjonen som har vært de siste årene, men et sted går grensen. Enhver reduksjon av barnehageprisene går på bekostning av andre velferdstiltak, og hvor skal man kutte for at småbarnsforeldre skal få enda billigere barnehage?

Jeg er helt og absolutt uenig med deg. Barnehager burde være gratis. For hver krone barnehagene subsidieres med får staten inn i gjennomsnitt fire og en halv krone. Å subsidiere barnehager er utgifter til inntekts ervervelse for staten. Det er rett og slett god butikk å få så mange som mulig ut i arbeidslivet. Det burde komme oss til gode, vi som faktisk står for denne inntekten.

Barnehager burde være gratis, det samme gjelder SFO. Trygge barnepassordninger er en forutsetning for at småbarnsforeldre skal kunne jobbe.

Vi som småbarnsforeldre skal fø og kle fem stykker ut fra våre to lønninger, vi har da utgifter nok som vi har til det om vi ikke skal betale for barnepass i tillegg.

For øvrig synes jeg dette er et løftebrudd så stort at man ikke behøver å skylde på regjeringsslitasje hvis dette slår negativt ut for regjeringspartiene. Det grenser for hvor mange løfter som kan brytes uten at folk husker det. Manns minne blir påstått å være omkring 14 dager. Kvinners er normalt en del lenger enn som så.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 12:56   #5
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er helt og absolutt uenig med deg. Barnehager burde være gratis. For hver krone barnehagene subsidieres med får staten inn i gjennomsnitt fire og en halv krone. Å subsidiere barnehager er utgifter til inntekts ervervelse for staten. Det er rett og slett god butikk å få så mange som mulig ut i arbeidslivet. Det burde komme oss til gode, vi som faktisk står for denne inntekten.

Man kan ikke drive en velferdsstat kun etter bedriftsøkonomiske prinsipper. I så fall ville helsesektoren bli fullstendig rasert.

Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 10:47   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det mye viktigere å ha full dekning enn makspris. Det hjelper ikke å ha gratis plass hvis jeg ikke får en. Og det er ikke tvil om at mange private bremser når prisen presses nedover, de skal tross alt tjene penger.

Nenne, det hadde vært morsomt å se det regnestykket ditt på ordentlig, medregnet alle som ikke jobber selv om de har plass. Har du en link et sted?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 10:56   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Nenne, det hadde vært morsomt å se det regnestykket ditt på ordentlig, medregnet alle som ikke jobber selv om de har plass. Har du en link et sted?

Det er ikke mitt regnestykke, men jeg skal se om jeg ikke kan grave frem den linken.

Gammel 30-09-07, 11:16   #8
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg trodde det var opphevet? Vet at det var slik da storesøster begynte i barnehagen, men etter det har jeg trodd det ble forandret? Det var i hvert fall ingen opplysning om det her i den nye barnehagen vår. (Kommunal)

Pussig. Hos oss er det i alle fall gradert etter inntekt:
http://www.bydel-alna.oslo.kommune.n...rnehagesatser/

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 11:19   #9
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

For øvrig er jeg helt enig med hovedinnlegger.

I en ideell verden kunne sikkert barnehager og sfo og det meste vært gratis, men som situasjonen er nå, synes jeg maksprisen er helt akseptabel. Det er mange utfordringer som ligger høyere på lista i samfunnet enn akkurat dette.
Det som er leit for den rødgrønne regjeringen er at de bombastisk lovte at maksprisen skulle bli så lav. Nå blir det løftebrudd, og det er jo pr def temmelig skadelig for politikken.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 11:38   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg har visst hatt litt selektiv hukommelse her. Stortingsmelding nr. 16 2006-2007 sier at verdien av tiltakene er 1,4 - 4,5 kroner for hver krone som settes inn og da handler det spesielt om ferdighetsstimulerende tiltak.

Gammel 01-10-07, 10:42   #11
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo ikke akkurat noen bombe at prisene ikke går ytterligere ned...
Men jeg er helt klar for å få full dekning før man evt. velger å sette ned prisen. Og i forhold til hva vi får, er ikke prisen gal. Slett ikke.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 15:20   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er langt viktigere at det blir full barnehagedekning enn at maksprisen reduseres ytterligere. Selvfølgelig hadde vært fint for oss som har barnehageplass at det ble billigere, men skal jeg velge så velger jeg faktisk full barnehagedekning.

Å få i pose og sekk hadde vært bra, men redusert makspris er ikke viktig for meg (kanskje greit å si når man har akseptabel inntekt).

Jeg kan forresten ikke huske at jeg har søkt om noen barnetrygd. Mener bare jeg sendte inne papirer om at jeg hadde født, og så kom det et skjema hvor jeg skulle fylle ut kontonr. Vel, jeg får testet det ut på nytt om noen uker.

Gammel 01-10-07, 18:33   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Full barnehagedekning avhenger jo litt av kommunenes satsing også da.. Her har jo kommunen virkelig hatt muligheter til å bygge. Fordi de får "fullfinansiert" barnehageutbygging av staten. Men likevel tar det tid. Fordi det er uenighet, de roter med papirarbeid, tomter etc etc.

Sånn personlig synes jeg jo ikke at løftebrudd er bra. Slettes ikke. Men jeg er nok også litt der at så lenge de bevilger penger til barnehageutbygging, er jeg fornøyd.
Men det er jo faktisk et par kommuner (små) i Nord som har gratis barnehage!
Noe som skapte flere arbeidsplasser, og flere folk ut i arbeid. Så kommuen tapte ikke så mye på det i det store og hele.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 19:16   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg snakker om er en "behovsprøving". Barnetrygden er en kontantutbetaling uten saksgang, og slik synes jeg det bør fortsette å være også. Det koster ikke så veldig mye mer å differensiere den, og koble den opp mot foreldres inntekt. Fortatt automatisk utbetaling, men de som trenger det får mer, og ved et gitt nivå så får man ingenting.

Det å behovsprøve bare på grunnlag av bruttoinntekt, vil gi en omtrentlig like rettferdig fordeling som det å betale ut et flatt beløp til alle.

Eller mener du for eksempel at en hvilken som helst ettbarnsfamilie med en inntekt på 400 000 lever trangere enn en hvilken som helst fembarnsfamilie med en inntekt på 500 000? Og har alle Oslo-familier med tre barn i barnehage og med en inntekt på 500 000 mer å rutte med enn alle trebarnsfamilier på Senja med hjemmeværende mor eller far og en samlet inntekt på 300 000?

Skal det være et poeng å behovsprøve, må man jo faktisk behovsprøve, og ikke bare utbetale etter en tilfeldig tabellsats, og det blir veldig dyrt i forhold til dagens ordning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 21:01   #15
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det å behovsprøve bare på grunnlag av bruttoinntekt, vil gi en omtrentlig like rettferdig fordeling som det å betale ut et flatt beløp til alle.

Eller mener du for eksempel at en hvilken som helst ettbarnsfamilie med en inntekt på 400 000 lever trangere enn en hvilken som helst fembarnsfamilie med en inntekt på 500 000? Og har alle Oslo-familier med tre barn i barnehage og med en inntekt på 500 000 mer å rutte med enn alle trebarnsfamilier på Senja med hjemmeværende mor eller far og en samlet inntekt på 300 000?

Skal det være et poeng å behovsprøve, må man jo faktisk behovsprøve, og ikke bare utbetale etter en tilfeldig tabellsats, og det blir veldig dyrt i forhold til dagens ordning.

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt i gjennom alle eventualiteter, men det var ment som et eksempel på hvordan man kan behovprøve uten å legge opp til et tradisjonelt byråkrati. Skattetrekk baseres ikke bare på bruttoinntekt, og det er ingen grunn til å tabloidisere hva jeg har skissert. Jeg har ikke eksemplifisert med et eneste tall, så jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere med at dette skulle bli så mye dyrere.

For å spore tilbake til tema synes jeg det er ansvarsfraskriving å mene at det er kun er statens oppgave å sørge for det økonomiske ved barnehageplasser. En barnehageplass (for små barn) subsidieres med ca. 7000 kroner pr. måned, og jeg synes det rett og rimelig at foreldrene også bidrar.

Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 23:02   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt i gjennom alle eventualiteter, men det var ment som et eksempel på hvordan man kan behovprøve uten å legge opp til et tradisjonelt byråkrati. Skattetrekk baseres ikke bare på bruttoinntekt, og det er ingen grunn til å tabloidisere hva jeg har skissert. Jeg har ikke eksemplifisert med et eneste tall, så jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere med at dette skulle bli så mye dyrere.

Jeg hevder at behovsprøving etter din modell ikke er behovsprøving i det hele tatt – bare en annen måte å fordele urettferdigheten på. Og hvis ikke poenget er å hjelpe dem som faktisk trenger hjelp, kan jeg ikke se en eneste grunn til å innføre noen annen ordning enn den vi har i dag. Dagens ordning er svært billig å administrere, all den tid den bare tar hensyn til antall barn. En ordning som prøver å skille mellom dem som trenger mer og dem som trenger mindre, vil utvilsomt bli veldig mye dyrere enn dagens ordning. Det bør da være veldig opplagt.

Sitat:

For å spore tilbake til tema synes jeg det er ansvarsfraskriving å mene at det er kun er statens oppgave å sørge for det økonomiske ved barnehageplasser. En barnehageplass (for små barn) subsidieres med ca. 7000 kroner pr. måned, og jeg synes det rett og rimelig at foreldrene også bidrar.

Javel. Staten sponser skolegang 100 %. Jeg synes ikke det er så veldig "ansvarsfraskrivende" å mene at staten også bør sponse barnehageplass – ikke på bekostning av full barnehagedekning, men gjerne mer enn man gjør i dag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:29   #17
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Javel. Staten sponser skolegang 100 %. Jeg synes ikke det er så veldig "ansvarsfraskrivende" å mene at staten også bør sponse barnehageplass – ikke på bekostning av full barnehagedekning, men gjerne mer enn man gjør i dag.

En fulltids småbarnsplass (40 timer a 48 uker) kostet i 2005 115.000 kroner - for de største barna omtrent halvparten. De siste 6-7 årene har foreldreandelen blitt redusert med omlag 20.000 kroner. Jeg synes dette er en veldig generøs reduksjon, særlig med tanke på at det i samme tidsrom er bevilget enorme summer på kontantstøtte og bygging av barnehager Samtidig er gjennomsnittlig kjøpekraft kraftig styrket. Jeg synes det er logisk konsekvens at regjeringen velger å bryte sitt valgløfte.

Full barnehagedekning må være førsteprioritet, men hvis det innebærer økte barnehagepriser er det noe vi som foreldre må akseptere. De som hadde barn i barnehage for 6-7 år siden hadde det langt tøffere enn vi har det i dag.

Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 22:02   #18
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men, ingen får ta frå meg kontantstønaden min!

Gammel 03-10-07, 22:26   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Forresten, er det ikke litt pussig at man må betale for å gå i barnehage men ikke for å ta en universitetsutdannelse? Høyere utdannelse er jo gratis i Norge, null i skolepenger. Jeg tror jeg er av den oppfatning at det er mer rett og rimelig at bhager er gratis.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 06:55   #20
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Forresten, er det ikke litt pussig at man må betale for å gå i barnehage men ikke for å ta en universitetsutdannelse?

Nei, jeg synes ikke dette er pussig i det hele tatt. Jeg synes du har et veldig tabloid syn på hvordan staten bruker sine utgifter. Selv om egenandelen er større ved barnehageplasser enn ved universitetsplasser, er allievel statens bidrag til barnehageplassene langt større. Man kan snu problemstillingen på hodet og spørre hvorfor en gruppe som allerede mottar så mye stønad trenger enda større overføringer.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.