|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Obamas politikkJeg skjønner FN har ansatt for mange geologer, når de til og med setter opp målsetninger i geologisk tidsperspektiv. 18042 år på å redusere forbruket er vel litt i lengste laget. Da er vi nok uansett inne i, og kanskje gjennom en ny istid.
![]() |
#2 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Obamas politikkAt Obama ble valgt er det beste for USA og resten av verden.
![]() |
#3 |
Live and let live
|
![]() Sv: Obamas politikk
Åh.
![]() |
#4 |
Dramaking
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, da har han i hvertfall god tid på seg.
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Obamas politikkÅja, og jeg som trodde jeg var den første som så leifen. *snurt*
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Obamas politikkJeg håper at vi nå vil bli vitne til at den nye presidenten snur den store skuta USA er. |
![]() |
![]() |
#8 |
*_*
|
![]() Sv: Obamas politikkJeg er optmistisk. Og nervøs.
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Obamas politikkJeg klarer ikke helt å la meg rive med av den overentusiastiske Obama-bølgen. Alt i alt synes også jeg at Obama var en bedre kandidat enn McCain, men med Bush i friskt minne ville nok også McCain fremstått som relativt normal. |
![]() |
![]() |
#10 |
Live and let live
|
![]() Sv: Obamas politikkJeg ser det du ser Nebbia, men jeg definerer ting annerledes enn deg. Jeg tror ikke han kommer til å revolusjonere noe, men jeg tror på en forsiktig optimisktisk måte at han vil klare å gjøre litt gode ting, og litt etter litt snu den negative trenden. Verden har en finanskrise nå, og den blir ikke fikset av at Amerika får en dugandes president. Men han kan gjøre litt tiltak for innbyggerne i landet sitt. Og verdiene hans er gode. Vel og merke er det mange stengsler rundt ham på hva han kan få gjort, men jeg tror at han vil kunne gjøre mye bra, og at han kan gjøre en god opprydningsjobb etter Bush.
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg er enig i alt du skriver over her, DM. Det blir jo bare inntrykk, men mitt inntrykk er at Obama er genuint interessert i å prøve å gjøre verden til et bedre sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
Palin er nok hovedårsaken til McCains tap, men jeg omtalte kun McCain, og jeg står ved at han ville fremstått som normal i forhold til Bush. |
![]() |
![]() |
#13 |
Live and let live
|
Og dette er jo nesten hele poenget med hva som er bra. Han er faktisk den mest venstrevridde presidenten USA noen gang har hatt. Og det synes jeg er grunn til å feire.
![]() |
#14 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Er SV'er og jubler like vel. Nei, han er ikke noen sosialist i Norsk forstand samme hva motstanderene hans kaller ham. Men da ville han da heller aldri blitt valgt i USA. Så når alternativet var så mye verre er det for meg samme grunn til å juble som når du har brukket beinet og får gips i stedet for et spark. Beinet er ennå vondt, men det kan i det minste begynne å bli bedre.
![]() |
![]() |
#15 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Obamas politikkFlott oppsummering, DM!
![]() |
#16 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Obamas politikkJeg mener at Nebbia fokuserer på feil ting. Det er naturligvis riktig at politikken til en demokratisk og en republikansk president ikke umiddelbart ville gi oss store forskjeller. (Jeg tror riktignok at flere nykonservative høyestrettsdommere på dette tidspunktet ville være en tragedie og en katastrofe for USA og verden på sikt, men vet at Nebbia ikke deler denne bekymringen). Jeg tror McCain kunne blitt en god president i 2000, men oppførselen hans de siste månedene har fått meg til å tro at han har mistet grepet fullstendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Live and let live
|
Enig, det var det jeg prøvde å si også. Og jeg glemte å ta med utnevnelsen av tre nye høyesterettsdommere ja. Jeg mener at bare det alene er grunn nok til å feire at Obama vant. Det vil ha en enorm innvirkning på landet i veldig mange år fremover.
![]() |
#18 |
Passiv
|
Obama vil sikkert utnevne nye liberale høyesterettsdommere når de gamle faller fra, og slik sett opprettholde status quo. Obama er tilhenger av retten til fri abort, men han synes åpenbart at dette er så kontroversielt at han ikke turde å bruke dette som en kampsak for å skille mellom ham og McCain.
Ikke fulgt med? Hva i din oppsummering gjør valget av Obama historisk? Hans utradisjonelle valgkampanje og evne til å skape entusiasme, eller at han trolig ikke kommer til å være like utenrikspolitisk kontroversiell som Bush? |
![]() |
![]() |
#19 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Ja, faktisk; at han er svart kommer nok til å overskygge det, men måten han greide å hente støtte fra bla. yngre og svarte velgere, og å faktisk få dem til å stemme, gjennom å drive kampanje på lokalnivå og gjennom Internett er historisk, og har ikke vært i nærheten av å lykkes i samme grad tidligere. McGovern prøvde på noe lignende, og greide å slå Humphrey i nominasjonsvalget i 1972, men han tapte stort for Nixon; med Internett (og en annen visepresidentkandidat), ville han kanskje ha gjort det vesentlig bedre. Valgdeltagelsen på tirsdag var den høyeste på 100 år, disse tingene henger naturligvis sammen, men jeg tror dette først og fremst er et resultat av valgkampen som ble ført av Obama, og bare sekundært et resultat av misnøyen med den nåværende administrasjonen, og jeg mener at dette forandrer kravene som stilles til å lykkes med en valgkamp i USA. Nå liker jeg en god del av det politiske budskapet til Obama også (selv om jeg ikke ville ønsket meg politikken hans i Norge), men uavhengig av det er jeg veldig positiv til demonstrasjonen av at det faktisk nytter å få flere til å engasjere seg og stemme ved valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Administrator
|
Internettsatsingen fortsetter: Change.gov. Hvis noen ønsker jobb i Obama-administrasjonen så kan en søke der. Blogg. Brukergeneret innhold. Det blir spennende å se hva som skjer med Whitehouse.gov når han er på plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
politikk |
|
|