|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Jeg kan i alle fall si at for meg personlig, så har det vært vanskelig å søke om rettigheter barnet mitt har krav på. En ting jeg synes er greit da er å lese litt om intensjonen bak rettighetene og sjekke om de stemmer overens med mine.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Jeg synes som nevnt ikke det er noe problem at noen velger å benytte de ordningene som er tilgjengelige. Akkurat som det ikke er noe problem at andre lar være. |
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?
Jeg skjønner godt at noen gjør det. Jeg tenker at hverdagen ville vært temmelig vanskelig å gjennomføre for meg hvis jeg var alenemor og hadde 100% stilling. Da måtte vi flytte nærmere jobben eller jeg måtte ned i stillingsprosent. Da ville jeg nok tatt med i regnestykket om jeg kunne fått stønad hvis jeg gikk ned i stillingsprosent ja. Men da synes jeg man bruker ytelsene som de var ment - som en hjelp. Å spekulere i hva som lønner seg mest, er noe annet. (*moralsk*) |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Shake it out!
|
Men ordningen er ikke der for at man skal få mer tid til familien!
Da er vi enige.
Det blir en helt annen ting! Det er ting man har krav på fordi barna (eller man selv) er funksjonshemmet. Som man kan ha krav på grunnstønad osv. Det å være aleneforsørger er verken en funksjonsheming eller en sykdom. Men selvfølgelig kan man som aleneforsørger havne i en situasjon da man trenger hjelp. Og det er helt ok å benytte seg av ordninger man trenger for klare seg.
Jeg synes det er noe som er fryktelig galt med rettighetene vi har i dette landet, når man kan gjøre slik
|
|
|
#26 |
|
Shake it out!
|
Nøyaktig det jeg mener! Man skal ikke skjemmes over å bruke ordninger man trenger, men man skal ikke velge ordninger man ikke trenger, fordi de er der. DET mener jeg er uærlig.
|
|
|
#27 |
|
Drømmer
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?[quote=Milfrid;1682425]Men ordningen er ikke der for at man skal få mer tid til familien! |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Shake it out!
|
Jeg synes det er de som administerer ordningene som skal ta den vurderingen, og at folk selvfølgelig skal få søke på det som er, uten å måtte være belest og belært
|
|
|
#29 |
|
Shake it out!
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?[quote=Minni;1682432]
Nei, det er ikke jeg som bestemmer det, og om ser så lot jeg være kommentere din forklaring på at du mottok støtte. Jeg sier ikke at folk ikke skal få støtte som alenemødre! Jeg sier bare at det ikke er en ordning man har krav på per def som aleneforeldre, men fordi man ellers ikke får kabalen til å gå opp - økonomisk eller tidsmessig.
|
|
|
#30 |
|
Pauset
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Jeg kunne jobbet i sommerferien. Er alenemor og student og har fri i sommer. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
weird
Det er nok mest min "klare sjøl"-greie som er ganske godt innprentet hjemmefra.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Drømmer
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Skjønner egentlig ikke hvorfor det sidestilles med de andre eksemplene dine for det er jo fortsatt ikke ulovlig å motta stønader. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Bare sær
Hvordan fikk du til det? I så fall må du da ha veldig lav lønn?
|
|
|
#34 |
|
Drømmer
|
Har krav på stønader selv om man jobber da, alt etter hvor mye man tjener. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
weird
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Minni: Dette var en del år siden. Jeg var i barnehagealder og jeg vil anta at stønadene så litt annerledes ut da også?
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bare sær
Barnetrygden får du jo uansett. Bostøtte får du også, hvis du tjener like lite som når du har full os.
|
|
|
#38 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Drømmer
|
Bostøtte fikk jeg ikke fordi jeg tjente for mye.Grensen der er jo 150 000 fikk jeg beskjed om. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bare sær
Nettopp - du tjente for mye. Altså tjente du mer enn full OS. Betydelig mer også, vil jeg tro, siden full OS er på 11000 i måneden, brutto.
|
![]() |
|
|