|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg er enig med det at Jesper Juul tar bort metoder, uten å nødvendigvis komme med forslag til noe annet. Han kan være temelig ullen noen ganger. Jeg var superfrustrert over ham da barnet var mindre, men etter å ha lest noen av bøkene, så greier jeg nok å lese artiklene bedre også.
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssvikt
Jeg hadde syntes det var kjempespennende å se noen tall på dette?
![]() |
#3 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg tenkte faktisk på det. Det hadde vært interessant å finne ut hvor mange som faktisk var på spesialskoler for la oss si 20 år siden og hvor mange som har en diagnose og går på vanlig skole nå. Kanskje noen som vet hvor de skal lete gidder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
Akkurat dette punktet kjenner jeg at jeg er enig med JJ. Han hevder at man har gått fra en type barneoppdragelse (Autoritær. Barna gjør de voksne sier etc), uten at man egentlig har noen erstatning slik at "folk flest" famler seg frem. De oppdrar barna sine uten støtte fra tidligere tider og tradisjoner. (Og han hjelper ikke akkurat på, tenker jeg.)
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
Men hvordan kan man egentlig si det? jeg husker jo min egen skolehverdag, men fra perspektivet til et barn. Det var jo sikkert haugevis med ting lærerne var frustrert over da også. Kanskje ikke mengden "gale ting" har endret seg, men hva sekken med "gale ting" inneholder?
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er mulig, eller rettere sagt sannsynlig. Jeg tenker mer på den den biten med at barn skal behandles som voksne, og jeg er ikke helt enig. Da vi vokste opp, var jo "fordi jeg sier det" et OK svar å forholde seg til. Jeg er rett og slett ingen fan av "alt kan diskuteres" opplegget som ungene drar med seg inn i skolen. Jo, mange er flinkere til å argumentere enn vi var for 20 år siden, det er i mange sammenhenger en God Ting, men ikke alltid. Spesielt ikke når man er i et fellesskap med 25 andre unger. Nope, jeg er ikke sikker på at "alle barn har rett til å bli hørt" alltid, jeg overhører iallfall ganske ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktrine - jeg er ikke enig med deg tror jeg. Med mindre det du mener er at barn faktisk må oppdras som regel. Sånn at de ikke kan respekteres for sine synspunkter på linje med voksne? I den grad voksne får slik respekt? (De får ikke det hos meg, så sånn sett behandler jeg vel egentlig alle som barn.) |
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktMen Mindy, der er jo forskjellen mer at du har et annet ansvar for ungene - ikke egentlig hvordan du forholder deg til dem, gitt dette ansvaret. Som det ble sagt tidligere vedrørende tante Agathe, så kan det jo være situasjoner der man har gått med på å ta på seg ett eller annet ansvar for en annen voksen - passe på at de ikke starter en krangel, eller minner dem på noe de pleier å glemme, eller noe - og da er jo spørsmålet om man "håndhever" dette ansvaret annerledes overfor barn enn overfor voksne. (Ville du smekket tante Agathe på fingrene, for eksempel? Og hvis mannen din brukte for mye av deres felles penger, ville du gitt ham husarrest da?)
![]() |
#9 |
Shake it out!
|
Jeg ville ikke smikket Tanta Agate på fingrene selv om hun hadde bedt meg om å passe på at hun ikke spiste mer kake, og det var bindet jeg forsøkte å få fram på slutten av innlegget, at i forhold til hvordan man forvalter dette ansvaret, så bør man jo tenke litt på hvordan man behandler barna. Og jeg ville heller ikke ha smikket ungene på fingrene heller. Minstemann ville jeg nok sagt det direkte til, mens eldstemann, som lett blir flau, hadde nok fått et vennlig spark i leggen som påminnelse - det samme ville tante Agate.
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktSå ikke spørsmålet om husarrest. Altså, mannen hadde ikke fått husarrest, men jeg hadde vurdert atskilt økonomi. Og om ungene bruker for mye av sine penger (de har ikke tilgang til felles) så er konsekvensen at de ikke har mer penger.
![]() |
#11 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg synes det er en fin ting at unger diskuterer. Jeg synes også at det er en fin ting at de vet når de ikke skal gjøre det. Jeg har to unger som kan diskutere ganske heftig her hjemme, og vi har en høy terskel for det. De har imidlertid null problem med å underordne seg den "yes Mam"-politikken som hersker på skolen (og den er kansje litt vill andre veien igjen). Ergo tror jeg det er fullt mulig at unger blir voksne som klarer begge deler, for mine unger er virkelig ikke unike. Og jeg synes faktisk det er noe i det at de gjerne må være troll hjemme, så lenge de vet å oppføre seg blant folk.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktOm jeg ville gitt Drammen husarrest? |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktMen ellers - man kan stoppe en unge på vei opp i kakefatet fordi ungen ikke skal ha mer kake. Men ikke med å smekke over fingrene. Man kan stoppe tante også faktisk. Men fremdeles ikke med et smekk på fingrene. |
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
JA!
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Og takk og pris for det.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssvikt@Mindy: Jeg mente ikke egentlig å spørre deg spesifikt om disse typene straff spesifikt.
![]() |
#17 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg ser den, Skilpadda, men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er slik at man kan trekke paralleller til hvordan man ville reagert overfor en voksen, all den tid det langt fra er alle barn (i alle aldre) det er fruktbart å behandle som voskne. Der å "si fra om hva man er uenig i", "snakke sammen om saken" eller "bli enige om en felles avtale" har noen effekt. Om barn var små voksne, så hadde det vært ok å bruke samme reaksjoner på dem, som på voksne. Men det er jo det de ikke er. Uavhengig av om vi har ansvar for dem eller ei, så er det en god del unger som alldeles ikke gjør det som er rett og fornuftig fordi om man snakker om det eller behandler dem som likverdige partnere. Ergo mener jeg at det kan forsvares at barn behandles annerledes enn voksne.
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg synes ikke man skal behandle barn som voksne, Mindy.
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg er helt enig, altså.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
I slike situasjoner trenger barn en myndig stemme som det vet det ikke er mulig å gå i forhandlinger med. Det vil si at reaksjonen til den voksne skal være nok til at barnet skjønner at handlingen er uakseptabel. Å lære opp unger til å forhandle i slike situasjoner er å anskaffe seg en slitsom hverdag. Å slå er uakseptabelt og ferdig diskutert.
![]() |
|
|