Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kommentarer irl (merkeklær til barn)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-07, 23:33   #1
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kommentarer irl (merkeklær til barn)

Tror ikke jeg hadde sagt noe på prisen, det er jo igrunn ikke min sak. Men det kan tenkes at om hun hadde sagt prisen så hadde det detti ut en liten "oi, det var dyrt", men jeg håper jeg hadde slengt på "men det er den verdt" etterpå.

Det er litt lov å juge for ikke å såre andre, men venner vet somregel om smaken tilhverandre og meningene, så sålenge det ikke er direkte ufint det en sier skal det vel gå ann å si sannheten å.

Jeg har ei venninne som sier absolutt alt rett ut, og fordi vi har vært venninner i 29 år blunker jeg ikke lengre om hu kommer med høymeldt kritikk. Sånn er hu bare.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 23:34   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ei vennine som bare må ha dyre merkeklær til barna sine og når hun stolt kommer og viser frem så sier jeg enten at det var en pen farge på plagget, at den passet til fargen på øvrige klær og da synes jeg ikke det er å lyve.

Selvom jeg ikke ville kjøpt det plagget til mitt barn men det kommer av forskjellig stil og smak.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 01:14   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er frekt å kritisere folk for hvordan de velger å bruke sine egne penger (så lenge de ikke har spurt om ens mening og så lenge det ikke går ut over noen). Det er klart det går an å si noe ikke-frekt om hva man mener om å bruke mye penger på klær til barn, men i en situasjon der man bare viser frem hva man har kjøpt, synes jeg det ganske raskt blir utidig å begynne å snakke om hvor meningsløst man synes det er med merkeklær til barn. (Jeg tror kanskje jeg har ganske lav terskel for hva jeg oppfatter som at folk er utidig "innpåslitne".)

Gammel 09-03-07, 09:45   #4
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er frekt å kritisere folk for hvordan de velger å bruke sine egne penger (så lenge de ikke har spurt om ens mening og så lenge det ikke går ut over noen). Det er klart det går an å si noe ikke-frekt om hva man mener om å bruke mye penger på klær til barn, men i en situasjon der man bare viser frem hva man har kjøpt, synes jeg det ganske raskt blir utidig å begynne å snakke om hvor meningsløst man synes det er med merkeklær til barn. (Jeg tror kanskje jeg har ganske lav terskel for hva jeg oppfatter som at folk er utidig "innpåslitne".)

Her kan jeg bare

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 10:39   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en gang var padda bedre formulert enn meg ja.

Gammel 09-03-07, 10:51   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra skrevet! Selvfølgelig kan man ha sine personlige meninger både om klær, priser, forbruk, miljø etc Men det å presse disse meningene på andre i situasjoner hvor disse meningen oppleves som direkte kritikk er temmelig frekt.

.. Og jeg har nok enda lavere terskel enn Skilpadda for hva jeg opplever som "innpåsliten" ettersom jeg feks synes at det å begynne å kommentere hvor livsfarlig det er å gi is til babyer på bilder som er lagt ut i den hensikt å vise frem og skryte av barnet også er utidig. Settingen må være riktig for at man skal promotere meningene sine.

Gammel 09-03-07, 11:43   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spesielt siden de fleste av oss sitter i glasshus. For hvem av oss er det som kan si at vi aldri bruker penger på noe unødvendig?

Vi har bare forskjellige prioriteringer. Noen synes fine klær er viktig. Andre vil ha en dyr bil, eller et godt stereoanlegg. De aller fleste av oss bor bedre og romsligere enn det vi kunne klart oss med hvis vi måtte. Vi reiser på unødvendige ferieturer.

Jeg har ingen rett til å være moralsk indignert over at andres unødvendigheter ikke overensstemmer med mine.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 11:54   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er tilhenger av skoleuniform til barn jeg. Men av en eller annen grunn sidestiller det meg visst med Hitler. På den måten vil man eliminere alt ytre klespress og barna kunne hatt fokus på de reelle, individuelle verdier.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 11:55   #9
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg er tilhenger av skoleuniform til barn jeg. Men av en eller annen grunn sidestiller det meg visst med Hitler. På den måten vil man eliminere alt ytre klespress og barna kunne hatt fokus på de reelle, individuelle verdier.

Enig!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 11:59   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er både-og. Skal de lage skoleuniformer må de for guds skyld passe på å lage dem slik at alle passer dem. Jeg ser med skrekk for meg tykke skolebarn som blir tvunget til å gå i kjoler, shorts eller skjørt eller andre klær som de ikke ser ut i.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 12:00   #11
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En skoleuniform trenger jo ikke være som i England eller på kostskole. Feks går det jo an å ha skolegenser/joggebukse som alternativ i kolleksjonen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 12:07   #12
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mobbing og utstegning tror ikke jeg er fenomener som fjernes med ytre ting. Jeg tror egentlig at ytre ting ikke fjerner fenomener som er mer komplekse i det hele tatt.

Kjøper man en fin kjole så får man akkurat det: En fin kjole. Man fjerne ikke press, legger til selvtillit eller kaprer drømmeprinsen. På samme måte mener jeg det er med skoleuniform. Man fjerner en del ytre ting, som å slippe å finne ut hva ungene skal ha på seg om morgenen. Men jeg kan ikke tenke meg at skoleuniformer vil bidra til fokus på reelle, individuelle verdier.

Gammel 09-03-07, 12:08   #13
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Noen som hadde litt erfaring med skoleuniformer sa til meg at det førte til andre uheldige effekter. En del bArn, som voksne, har behov for å skille seg ut fra mengden. Dersom de ikke får gå individuelt kledd for å skille seg ut, vil enklte ta det igjen i mer utagerende, provoserende oppførsel. Jeg syns man skal få lov til å være seg selv og kle seg som man vil.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 12:16   #14
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Noen som hadde litt erfaring med skoleuniformer sa til meg at det førte til andre uheldige effekter. En del bArn, som voksne, har behov for å skille seg ut fra mengden. Dersom de ikke får gå individuelt kledd for å skille seg ut, vil enklte ta det igjen i mer utagerende, provoserende oppførsel. Jeg syns man skal få lov til å være seg selv og kle seg som man vil.

Enig.

I tillegg så sier de fra Enland at barna kan bli mobber for feks sokkemerke. For sokkene er bare spesifisert som hvite sokker og kan kjøpes hvor som helst ifra. Ofte brukes klær som et uttrykk - og det er vel også derfor enkelte reagerer på folk som kjøper merkeklær til barna sine. Den kan bety: "Å, jeg synes denne kjolen var fin", men det kan også bety: "Se hvor mye penger jeg har!". Og dette gjelder ikke bare klær, men all oppførsel. Klart at det å ha fadderbarn også kan brukes som en "reklame" for seg selv. ("Se for et bra menneske jeg er!"). Og siden all oppførsel og alle uttrykk kan brukes på den måten forsvinner ikke fenomenet ved å uniformere klærne.

Gammel 09-03-07, 12:10   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig skeptisk til å innføre skoleuniformer, både prinsipielt og praktisk. Men jeg synes ikke du er helt på linje med Hitler likevel.

Gammel 09-03-07, 15:09   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Mannen min er engelsk, og selv om foreldrene hans har en god del penger nå, hadde de aldeles ikke det da han var barn. Både han og søsteren forteller om at de alltid hadde skoleuniformer som var litt annerledes, en litt annen grønnyanse, et litt annet snitt osv., fordi moren så seg nødt til å gå til en litt billigere butikk enn den som "alle andre" gikk til. Og dette ble det mobbing av.

Jeg liker heller ikke at enhver skole har sin uniform. I hjembyen til mannen min (som er en av Englands rikeste byer) ser man godt at barn med "feil" skoleuniform blir behandlet dårlige av folk på gata enn barn med skoleuniform fra de "phinere" skolene. Så jeg er mjaa ... skeptisk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 10:07   #17
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes det er flott å komme over merkeklær på supersalg, jeg - og ville sikkert sagt det også.
Selv kjøper jeg ikke dyre merkeklær til jentene, men jeg vil heller aldri komme på å kommentere til andre dersom de gjør det.

Gammel 09-03-07, 10:32   #18
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skulle gjerne kjøpt bare merkeklær til ungene mine jeg, men tar meg ikke råd til det.
Et og annet plagg kjøper jeg. Elsker de danske design barneklærne.

Hva andre bruker penger på bryr jeg meg fint lite om. Men jeg humrer litt når jeg hører kjente si til mennene sine at den kostet baaaare 200 kr, mens sannheten egentlig er en helt annen.
Hadde noen jeg kjenner brukt alle pengene sine på dyre klær, og bare spist havregryn til middag så kunne jeg kanskje nevnt det. Da fordi det går utover barna. Men, jeg kjenner ingen sånne!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 10:33   #19
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Folk kjøper da så mye som er unødvendig nå for tiden, uten at andre driver og kommenterer det. Dersom dyre mereklær er kjøpt på salg til en lav pris, er det da bare flott. Man burde heller glede seg over at den andre personen gjorde dette kuppet enn å komme med sure kommentarer. På meg kan slike kommentarer lett virke som misunnelse.

Sist redigert av ElinM : 09-03-07 kl 10:37. Årsak: måtte rette opp en og/å-feil!!!
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 10:40   #20
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Folk kjøper da så mye som er unødvendig nå for tiden, uten at andre driver å kommenterer det. Dersom dyre mereklær er kjøpt på salg til en lav pris, er det da bare flott. Man burde heller glede seg over at den andre personen gjorde dette kuppet enn å komme med sure kommentarer. På meg kan slike kommentarer lett virke som misunnelse.

Hvis ingen kjøper disse dyre klærne til full pris, ville ikke slike butikker eksistert og da hadde ikke andre fått mulighet til å kjøpe disse dyre klærne til redusert pris

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.