|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
maler
|
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?FRP dobbeltkommuniserer jo noe veldig. De skal kutte i trygder til den store, udefnerbare massen av trygdesnytere og folk som ikke trenger det.Hvem denne massen består av, er det ingen som vet. Imidlertid snakker de varmt om at alle skal ha noe å leve av, det skal lønne seg å jobbe (som i at gamlemor må få ha en skikkelig jobb på si uten å miste trygda) og ting skal bli billigere. Ikke minst skal det lovfestes rett til alt som er bra slik at man slipper å krangle for å få det (ok, det kan i endel tilfeller være lurt). Hver gang det er noen som har blitt offer for de begrensningene trygdelovgivningen vår setter, er FRP på banen og vil gi akkurat de personene eller gruppene det de trenger uten at de trenger å mase. Det handler om menneskeverd. For den store massen av de som kan få trygda kuttet uten at det gjør noe har ingen ansikter.
![]() |
#42 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?
Jeg er med på at frp har flest trygdede velgere, men utifra Fnattens innlegg kunne man ikke si om hun mente at trygdede generelt hadde "disse holdningene".
![]() |
#43 |
Live and let live
|
Ja, jeg vet jo at hun mener det, men denne tråden spurte jo om hvordan i all verden trygdede kan finne på å stemme FrP. Så da måtte jeg spørre, for å finne ut om det var en sånn standardfrase som kom, eller om hun faktisk mente at det var det de trygdede tenkte.
![]() |
#44 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?Når hun ikke svarte så måtte jeg jo svare for henne, innlysende ja?
![]() |
#45 |
Ekvilist
|
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?Jeg har aldri betvilt at det finnes greie og reflekterte FrPere, bare for å understreke det. Jeg bare konstaterer at vi har veldig forskjellig grunn- og verdisyn på veldig mye, hvis det er slik at valget er gjennomtenkt.
![]() |
#46 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det er å dra det langt når andre tall viser at andelen blant SV-velgere er nesten like høy som i Frp med 12,3 prosent og blant Senterpartiets velgere tallet 12,9 prosent. Det er ikke vesentlig stor forskjell fra Frp.
![]() |
#47 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?Det er ganske mange som går rundt og tror at utlendinger får kastet alt av penger i hendene om de bare viser seg på et eller annet Nav kontor. "de får penger fordi de er svarte" er gjengangeren. Men vi hvite vi får ikke noe i det hele tatt, for det er ikke noe igjen til oss. Vil bare påpeke at dette IKKE er mine ord.
![]() |
#48 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det hørtes ut som en noe rar konklusjon, for for meg ser det jo ut til at nærmest alle høyrevelgere (og i det minste 2/3 av dem) på et eller annet vis ville tjent på Høyre-politikken? Enten nå, i framtiden eller i en framtid som de ønsker seg (og dermed streber etter). Det er vel ikke akkurat "få", vel?
![]() |
#49 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det kan jo tenkes at det er andre faktorer som spiller inn som er oppleves mere prekære og skremmende. Frp er jo også ideologisk sett et ja-til-EU-parti, mens det i dag sikkert er en betydelig overvekt av Schengen-hatere som støtter dem. Historisk sett også liberalistisk med brodd mot alkolovgivningen, mens nå er de i Sarons Dal i valgkampen. Konfliktlinjer endrer seg stadig oftere. Mer interessant enn Mardals moraliserende venstresidebetraktninger tror jeg det ville vært å få en sosiolog til å gjøre en kvalitativ studie på temaet. Og kanskje ville det åpne flere øyne enn vi våger skal åpnes.........
![]() |
#50 |
ihuga feminist
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?I kommunevalg stemmer man ofte mer på personer enn parti. Og for å si det slik, jeg hadde vurdert FrP om jeg hadde bodd i hjemkommunen min. For makan til byråkrati toppet av ufin byrådsleder, ja det skal man lete lenge etter. Jeg kjenner jeg fyrer meg selv opp bare ved tanken.
![]() |
#51 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?Jeg syns dere er voldsomt negative til frp her inne altså. De har jo fungert som garantist mot et borgerlig høyreregime i mange år nå. Syns de burde få litt kred for det.
![]() |
#52 |
Ekvilist
|
Har du lest boka til Marsdal, Brutus? Carl I. Hagen selv støttet jo hoveddeler av Marsdal sitt budskap i FrP-koden. Jeg tviler på at han hadde gjort det dersom han kun anså det som moraliserende venstresidebetraktninger. Men det kan jo være at dine tær lettere blir ømme på FrP sine vegne enn Carl I. Hagens. Isåfall fortjener du nesten en premie!
![]() |
#53 |
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?For øvrig vil jeg bare påpeke at det må oppleves ganske flaut for LO at folk på gølvet velger seg ut av fagorganisasjonen på tross av at LO er på samme lag. Det som slår meg da er at det må være noe grunnleggende som skurrer. Og det innbyr ikke akkurat til innsikt når man polemiserer med at "de vet ikke sitt eget beste". Hvem er det som setter rettighetene sine på spill? Stuepikene og callsenterfolka eller sølvskje-akademikerbarn-av-68erne i organisasjonslivet, som aldri har vasket et hotelldass?
![]() |
#54 |
ihuga feminist
Var det det beste du kunne komme opp med? Hotelltoalett? Hah! Du er ikke tørr bakom øra før du har vasket et herretoalett på en hotellbar. GRØSS OG GRU!
![]() |
#55 |
![]() ![]() ![]() |
Har ikke lest den, men kjenner budskapet. Som er opplagt som dagen er lys og natta svart. Jeg vil tippe at dersom sosialantropologi var en ikke-vestlig vitenskap, så ville man fått et mer balansert bilde. Folk som i dag ville fått merkelappen rasistisk kassadame på Notodden ville med et pennestrøk vært bærer av en særegen kultur som i møtet med et samfunn som stadig nedvurderte vedkommendes livsform og arbeidsliv som mindreverdig og et velferdsystem som en magnet for desperat global velferdsmigrasjon, komme i klinsj med den historiske lutherske arbeidsmoralen i den kulturen vedkommende befinner seg. Det er stusslig nok å vaske dassen på Dokka samfunnshus om ikke 36 prosent av inntekta skal gå til et spleiselag man ikke engang føler seg delaktig i.
![]() |
#56 |
ihuga feminist
Undersøkelser viser at 87,3% av all statistikk er oppdiktet.
![]() |
#58 |
Passiv
|
Eh - folk på gulvet er med i LO, lille venn. Mange, mange, mange. Men ikke alle. Det er igrunnen ikke noe mål heller. Jeg er arbeiderklasseunge og med. Såklart. |
![]() |
![]() |
#59 |
Pauset
|
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?Her kan jeg jo bare sitere min herlige fetter: "Muslimene snylter på norges trygdeordninger. Norge burde bruke mer penger på sine egne borgere". |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: De trygdede velger seg frp?Først: Jeg er ikke FrP-tilhenger. Men når jeg prøver å forestille meg årsaker til FrP-oppslutningen blant folk som også mottar trygd, kommer jeg ikke utenom at det må være en viss porsjon frustrasjon knyttet til det å være prisgitt skiftende saksbehandlere i en etat som ikke akkurat fungerer optimalt. Å til en viss grad bli bestemt over, måtte godta de vilkårene man får uansett for man kan ikke bare "bytte jobb" slik andre kan i møte med en urimelig og nedlatende sjef osv. Jeg tror at når FrP selger personlig frihet, slik de bl.a. har gjort med forslag om gigantbarnetrygd istedet for barnehagetilskudd etc. så tror jeg det appellerer godt. Når de i tillegg er raskest ute i medier som "rystet" hver gang tv2 og andre tar opp saker om enkeltmennesker som har fått et dumt vedtak, tipper jeg det også gir en følelse av at FrP er en slags talsperson som ser idiotien osv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|