|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Straff for uro blant 6-åringer
Men, i slike klasser har noe utviklet seg feil over lang tid og jeg vil tro det har mer med lærerens evne til god klasseledelse å gjøre enn enkeltbarns evne til å klare å være rolig. Og vil løsningen i slike klasser være å skille ut enkeltbarn og nekte dem å være med på kosestunder? Jeg tror ikke det. Det finnes andre arbeidsmetoder som fokuserer mer på fellesskap, motivasjon og mestring.
![]() |
#42 |
Librocubicularist
|
NRK siterer bare VG. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Straff for uro blant 6-åringerVg eller ikke, det overrasker meg ikke dersom det stemmer. ( erfart)
![]() |
#44 |
frakoblet
|
Her leste jeg spanskrør, og holdt på å spytte kaffen utover skjermen.
![]() |
#45 |
Librocubicularist
|
Dei gongene eg har komme inn i slike klassar, har det gjerne vore ustabil lærarsituasjon over lengre tid, som er bakgrunnen. Mykje sjukemldingar og utskifting av lærarar, kor eg tilslutt som student blei sett inn som vikar, for eksempel. Så det har du heilt rett i. Men i slike grupper, har eg sakna andre sanksjoner enn at den/dei eleven(e) som er apekatt heile timen skal sitte inne i storefri. For då mister ein pausen sjølv, og dagen blir veldig lang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
stressmonster
Ja, jeg kan skjønne at slike situasjoner kan være frustrerende og det er vel gjerne når det har gått så langt at læreren blir så motløs at denne tar i bruk metoder som er etisk forkastelige. Jeg synes ikke det er riktig at enkeltelever skal måtte bære byrden av å ha hatt ustabil klasseledelse over lang tid. Et godt læringsmiljø er noe man må arbeide lenge med og ikke noe man skaper over natten uansett hvor god lærer man er.
![]() |
#48 |
Librocubicularist
|
Det er sant. Men i nokre tilfelle er det og einskildelevar som gong på gong saboterer for fellesskapet gjennom adferd. Dei tilfella eg har sett, har dreid seg om elevar med mange og tunge problem, som er langt utføre læraren sitt kompetanseområde, men som likevel er der og ikkje klarer å forhalde seg til skulen som institusjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
stressmonster
Jeg skjønner ikke helt at du kan mene at man skal møte barn med mange og tunge problemer med straff og sanksjoner? Burde det ikke settes inn ressurser som kan hjelpe disse elevene også. Eller skal vi bare gi opp enkelte elever fordi de krever for mye?
![]() |
#50 |
Librocubicularist
|
Nei, det meiner eg ikkje heller. Men eg meiner at det er mange som blir putta inn i den norske skulen, kor ein verken har apparat eller kompetanse til å følgje dei opp. Og det manglar ressurser til at ein lærar tar seg av ein elev, utan at det går på bekostning av 29 andre, i ein del tilfelle. Eg synest det er veldig vanskeleg, for det kjennest ikkje riktig å "straffe", samtidig har eg sett eksempler på at elevar time etter time har sabotert undervisninga. Når den einaste konsekvensen ein har er å ringe heim, er det ikkje alltid det heller har nokon effekt, det kjem veldig an på heimen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Straff for uro blant 6-åringerHaha, her kommer det mer fra VG! (Og nei, jeg synes ikke det er drøyt å sammenligne VG med Se & Hør, siden en eller annen spurte meg om det.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Straff for uro blant 6-åringerÅh. Den var fin. "Det er uutholdelig".
![]() |
![]() |
#53 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Straff for uro blant 6-åringerLitt på siden,men det var en ganske fersk fp-bruker som startet en tråd om samme tema tidligere i dag. Jeg så den på jobb, men fikk ikke lest den skikklig. Nå finner jeg den ikke igjen. Noen som vet hvor den ble av?
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() |
![]() |
#57 |
Getting in tune
![]() Sv: Straff for uro blant 6-åringerHehe, og der ble det quotet, gitt!
![]() |
#59 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Straff for uro blant 6-åringerDet som skremmer meg mest, er enkelte av kommentarene under artikkelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|