Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straff for uro blant 6-åringer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-12, 20:41   #41
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Straff for uro blant 6-åringer

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

For all del, eg er mykje meir for positiv forsterkning og belønning. Men eg har vore vikar i klassar (eldre barn), kor ein møter ein lydmur, som det ikkje er mogleg å komme gjennom. Og eg vil halde fast på at det er stor forskjell på uro og på å gløyme å rekke opp handa. Det er og derfor eg etterlyser meir informasjon om kor desse grensene går og kva reglane eigentleg er. Eg synest dette blir framstilt som veldig rigid av media, og dersom det verkeleg er slik VG framstiller det, skjønner ikkje eg heller kva som dei vil oppnå.

Men, i slike klasser har noe utviklet seg feil over lang tid og jeg vil tro det har mer med lærerens evne til god klasseledelse å gjøre enn enkeltbarns evne til å klare å være rolig. Og vil løsningen i slike klasser være å skille ut enkeltbarn og nekte dem å være med på kosestunder? Jeg tror ikke det. Det finnes andre arbeidsmetoder som fokuserer mer på fellesskap, motivasjon og mestring.

(jeg utelukker heller ikke at det er manglende ressurser som bidrar til klasser som er slik du beskriver. I førsteklassen til frøkna hadde de en kontaktlærer og en assistent på 25 unger og de brukte hele høsten på å finne ut at de trengte forterkninger eller på å få det, mest sannsynlig.)

Gammel 23-08-12, 20:41   #42
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

De siterer jo rektoren, han sier at dette ble innført i fjor og at det ettehvert skal evalueres. Nå leser jeg fortsatt på nrk, da...

Er det sånn at man aldri skal tro på noe en leser i vg? Det er en av de største dagsavisene vi har. Jeg er enig i at de ofte tabloidiserer og mangler dybde på en en del av artiklene, men å sammenligne avisa med se og hør er vel litt drøyt.

NRK siterer bare VG.

Eg er veldig kjeldekritisk til saker som ser unyanserte ut og kjem frå VG. Ikkje fordi dei utelukkande kjem frå VG, men fordi dei ser unyanserte ut i tillegg. Og det gjer denne.

Eg googla tidlegare i dag, og fann 20 nyhetstreff, som alle refererer til den same VG-artikkelen. NRK inkludert.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 20:43   #43
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Vg eller ikke, det overrasker meg ikke dersom det stemmer. ( erfart)

Gammel 23-08-12, 20:43   #44
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes de er for små til den type straff. Jeg har langt bedre erfaring med bruk av f.eks kuler i reagensrør …

Her leste jeg spanskrør, og holdt på å spytte kaffen utover skjermen.

Gammel 23-08-12, 20:46   #45
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, i slike klasser har noe utviklet seg feil over lang tid og jeg vil tro det har mer med lærerens evne til god klasseledelse å gjøre enn enkeltbarns evne til å klare å være rolig. Og vil løsningen i slike klasser være å ut skille enkeltbarn og nekte dem å være med på kosestunder? Jeg tror ikke det. Dt finnes andre arbeidsmetoder som fokuserer mer på fellesskap, motivasjon og mestring.

(jeg utelukker heller ikke at det er manglende ressurser som bidrar til klasser som er slik du beskriver. I første klassen til frøkna hadde de en kontaktlærer og en assistent på 25 unger og de brukte hele høsten på å finne ut at de trengte forterkninger eller på å få det, mest sannsynlig.)

Dei gongene eg har komme inn i slike klassar, har det gjerne vore ustabil lærarsituasjon over lengre tid, som er bakgrunnen. Mykje sjukemldingar og utskifting av lærarar, kor eg tilslutt som student blei sett inn som vikar, for eksempel. Så det har du heilt rett i. Men i slike grupper, har eg sakna andre sanksjoner enn at den/dei eleven(e) som er apekatt heile timen skal sitte inne i storefri. For då mister ein pausen sjølv, og dagen blir veldig lang.

Men for all del - det er ikkje der ein starter, første dag i første klasse.

Gammel 23-08-12, 20:47   #46
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Vg eller ikke, det overrasker meg ikke dersom det stemmer. ( erfart)

Eg synest framstillinga er veldig lite detaljert og nyansert.

Viss det er slik, er det jo drøyt!

Gammel 23-08-12, 20:55   #47
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dei gongene eg har komme inn i slike klassar, har det gjerne vore ustabil lærarsituasjon over lengre tid, som er bakgrunnen. Mykje sjukemldingar og utskifting av lærarar, kor eg tilslutt som student blei sett inn som vikar, for eksempel. Så det har du heilt rett i. Men i slike grupper, har eg sakna andre sanksjoner enn at den/dei eleven(e) som er apekatt heile timen skal sitte inne i storefri. For då mister ein pausen sjølv, og dagen blir veldig lang.

Men for all del - det er ikkje der ein starter, første dag i første klasse.

Ja, jeg kan skjønne at slike situasjoner kan være frustrerende og det er vel gjerne når det har gått så langt at læreren blir så motløs at denne tar i bruk metoder som er etisk forkastelige. Jeg synes ikke det er riktig at enkeltelever skal måtte bære byrden av å ha hatt ustabil klasseledelse over lang tid. Et godt læringsmiljø er noe man må arbeide lenge med og ikke noe man skaper over natten uansett hvor god lærer man er.

Gammel 23-08-12, 21:05   #48
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Ja, jeg kan skjønne at slike situasjoner kan være frustrerende og det er vel gjerne når det har gått så langt at læreren blir så motløs at denne tar i bruk metoder som er etisk forkastelige. Jeg synes ikke det er riktig at enkeltelever skal måtte bære byrden av å ha hatt ustabil klasseledelse over lang tid. Et godt læringsmiljø er noe man må arbeide lenge med og ikke noe man skaper over natten uansett hvor god lærer man er.

Det er sant. Men i nokre tilfelle er det og einskildelevar som gong på gong saboterer for fellesskapet gjennom adferd. Dei tilfella eg har sett, har dreid seg om elevar med mange og tunge problem, som er langt utføre læraren sitt kompetanseområde, men som likevel er der og ikkje klarer å forhalde seg til skulen som institusjon.

Eg reagerer på denne all straff/bortfall av goder er forkasteleg-tanken. I ein del tilfelle må ein sjå at adferd får konsekvenser. Og her manglar ein eit sanksjonsapparat i den norske skulen i dag.

Men det er ikkje første utveg, og det å jobbe med klasse-, arbeid- og læringsmiljø i fellesskap er langt viktigare.

Gammel 23-08-12, 21:22   #49
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Det er sant. Men i nokre tilfelle er det og einskildelevar som gong på gong saboterer for fellesskapet gjennom adferd. Dei tilfella eg har sett, har dreid seg om elevar med mange og tunge problem, som er langt utføre læraren sitt kompetanseområde, men som likevel er der og ikkje klarer å forhalde seg til skulen som institusjon.

Eg reagerer på denne all straff/bortfall av goder er forkasteleg-tanken. I ein del tilfelle må ein sjå at adferd får konsekvenser. Og her manglar ein eit sanksjonsapparat i den norske skulen i dag.

Men det er ikkje første utveg, og det å jobbe med klasse-, arbeid- og læringsmiljø i fellesskap er langt viktigare.

Jeg skjønner ikke helt at du kan mene at man skal møte barn med mange og tunge problemer med straff og sanksjoner? Burde det ikke settes inn ressurser som kan hjelpe disse elevene også. Eller skal vi bare gi opp enkelte elever fordi de krever for mye?

Gammel 23-08-12, 21:39   #50
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke helt at du kan mene at man skal møte barn med mange og tunge problemer med straff og sanksjoner? Burde det ikke settes inn ressurser som kan hjelpe disse elevene også. Eller skal vi bare gi opp enkelte elever fordi de krever for mye?

Nei, det meiner eg ikkje heller. Men eg meiner at det er mange som blir putta inn i den norske skulen, kor ein verken har apparat eller kompetanse til å følgje dei opp. Og det manglar ressurser til at ein lærar tar seg av ein elev, utan at det går på bekostning av 29 andre, i ein del tilfelle. Eg synest det er veldig vanskeleg, for det kjennest ikkje riktig å "straffe", samtidig har eg sett eksempler på at elevar time etter time har sabotert undervisninga. Når den einaste konsekvensen ein har er å ringe heim, er det ikkje alltid det heller har nokon effekt, det kjem veldig an på heimen.

Det er eit der-og-då-aspekt, med tanke på adferdsproblematikk, som er ganske vanskeleg. Særlig på barnetrinnet. Eg veit ikkje korleis slikt bør løysast. Men dette med disiplin- og sanksjonsmangel er ei utfordring, så eg skjønner kor dette forslaget kjem frå.

Eg meiner at løysinga burde vore tilgjengelege miljøarbeidarar med kompetanse innanfor barnepsykiatri, på ein del skular.

Gammel 23-08-12, 22:03   #51
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, her kommer det mer fra VG! (Og nei, jeg synes ikke det er drøyt å sammenligne VG med Se & Hør, siden en eller annen spurte meg om det.)

http://touch.vg.no/article.php?artid=10060225

Er det bare skole de har å skrive om?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:04   #52
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Den var fin. "Det er uutholdelig".

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:07   #53
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Litt på siden,men det var en ganske fersk fp-bruker som startet en tråd om samme tema tidligere i dag. Jeg så den på jobb, men fikk ikke lest den skikklig. Nå finner jeg den ikke igjen. Noen som vet hvor den ble av?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:13   #54
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=140442

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:14   #55
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her leste jeg spanskrør, og holdt på å spytte kaffen utover skjermen.

Det er greit du ikke har så høye tanker om meg, men et sted må grensen gå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:19   #56
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg kjenner ikkje til den aktuelle skulen, og viss denne framstillinga stemmer, er det jo veldig spesielt. Det er det som får meg til å lure på om dette kan stemme.

Gammel 23-08-12, 22:21   #57
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Hehe, og der ble det quotet, gitt!

Gammel 23-08-12, 22:22   #58
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Hehe, og der ble det quotet, gitt!

Skal eg slette quoten?

Edit: Eg gjorde det, sidan innlegget var borte.

Gammel 29-08-12, 20:12   #59
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Det som skremmer meg mest, er enkelte av kommentarene under artikkelen.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.