Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det skoleveskepress der du bur?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Er det veskepress?
Ja, det er det 5 4,85%
Ja, til dels 15 14,56%
Nei, det er det ikkje 78 75,73%
Kors, og fri meg frå alt 5 4,85%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-15, 22:32   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det skoleveskepress der du bur?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg syns det er press på andre ting enn vesker. Det er kanskje riktigere å si at det er andre ting enn vesker som er mote eller in. Jeg har en motebevisst 6. klassing, hun er opptatt av trender uten å være opptatt av merker. Heldigvis.

Hva er presset på da? Nå spør jeg av ren nysgjerrighet, ikke noe annet.

Gammel 07-02-15, 20:50   #2
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Vet faktisk ikke.
Dattera mi på vgs (18) har ikke dyr veske. Men hun vet så utrolig godt at det hadde vært helt uaktuelt her i huset, så jeg vet ikke om hun har følt presset eller ei. Det er ikke nok venner innom her etter skolen til at jeg vet hva de har.
Sønnen min på ungdomsskolen kunne ikke brydd seg mindre, og så langt jeg har sett i nabolaget er det ingen av jentene på trinnet hans (10.) som sprader rundt med superdyre vesker. Men nå skal det sies at med mindre det er flashy logoer, ser ikke jeg forskjell på ei veske fra HM og en mulberry...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 21:22   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det Linn-Jeanette. Désirée ville jo aldri hatt, eh, hvetemel og brukte kondomer i den kamillefargede Bayswateren. Og så snilt av mammaen til William å tilby seg å kjøpe en ny til henne.

Sist redigert av Gaia : 07-02-15 kl 21:24. Årsak: Feil farge på Mulberryen :dåne:
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 16:47   #4
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Selvfølgelig er det Linn-Jeanette. Désirée ville jo aldri hatt, eh, hvetemel og brukte kondomer i den kamillefargede Bayswateren. Og så snilt av mammaen til William å tilby seg å kjøpe en ny til henne.

Like bra som den visstnok sanne historien om pappaen på Frogner som tilbød seg på foreldremøtet å kjøpe PJ jakker til de tre i klassen som ikke hadde.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 21:48   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn går på barneskolen, og der lever vi i lykkelig uvitenhet om det meste. (det finnes barn der også med mødre med merkeinteresser, altså, og barn som har diverse, men de som ikke har det er de fleste, og det er bare ikke noe prat om det).

På ungdomsskolen har jeg hørt at det er en del MK-mas, og mange døtre som arver mødrenes vesker, men jeg aner ikke om det er alle eller noen.

Gammel 07-02-15, 21:58   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min sønn går bare i femte, men enn så lenge er der stor variasjon i klær, og ingen av de kjenteste dyre merkene. Det er nok en og annen med UGGs. Skolen hans er også ungdomskole, og også der er det stør variasjon i klesdrakt. Om de ikke har sekk har de som regel stoffnett. Vans og Converse-tettheten er høy, men ellers er en parkas fra Cubus den eneste jeg har sett en liten andel like av.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 22:27   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde jo ikke det var det i så stor grad, men etter at ett av tv-klippene som er lagd ifm dette nettopp er fra skolen til storebror (1-10), må jeg vel si at det er det likevel. Jeg svarte likevel "Ja til dels" fordi jeg tror det er en del ulike grupperinger.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 22:29   #8
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, jeg tror ikke det. Kjører forbi to ungdomsskoler og en vgs hver dag til jobb, men ser i grunnen kun ungdom med sorte beckmann sekker. De er sånn sett veldig like. Ser ikke dyre jakker heller.

På barneskolen der mine går, 1-4 trinn, er det ikke noe merkepress i det hele tatt.

Gammel 07-02-15, 22:30   #9
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nei. Her bruker de fleste sekken de fikk utlevert. Men det er høy PJ-faktor.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 22:32   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber for øvrig på en videregående skole som jeg tror er blant skolene i Oslo med minst merkepress, men det er ganske mange dyre jakker der også.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 23:33   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke merket noe til merkepress på barneskolen våre går på, men det blir jo interessant å se på ungdomsskolen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 23:35   #12
millact

Standard

Ja, jeg tenker at ungdomsskolen kan være verre. Jeg husker jo litt hvordan det var da jeg gikk der selv. Mine skal på den samme. Om det var press er jeg ikke sikker på, men det var nå stas å ha noe av det samme de andre hadde som Ball gensere, Millet dunjakke og Isba støvletter. Jeg hadde aldri noen av disse tingene, men jeg hadde sikkert andre ting.

Gammel 07-02-15, 23:43   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det kan jeg med stor sikkerhet si at det ikke er her. Jeg tror i det hele tatt jeg har til gode å se en tenåring med veske i det hele tatt. De bruker skolesekker. Og kjedebutikk-klærne dominerer på både barne- og ungdomsskolen.

På en annen side er befolkningen her veldig homogen. "Alle" bor i stor enebolig, har hytte og/eller båt, finansierer dyre fritidsaktiviteter, og reiser på dyre ferier. Jeg ser ikke bort i fra at dette kan oppleves som et press.

Gammel 08-02-15, 00:04   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Ja, til dels. Men det er skoleavhengig. Eldste går i 7., og siden hun ikke går på nærskolen så vet jeg ikke helt hvordan det er der (1-10 skole), men det er en god blanding av alle sosiale lag der. Tror uansett klassen til eldste unngår det da jeg ser fokuset er ganske så annerledes der. Ungdomsskole mellomste skal videre på er kjent for enormt merkepress og vesker i en prisklasse jeg synes der hysterisk latterlig. Stort minus for skolen synes jeg.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 00:34   #15
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi merker ikke noe til det. Utelukker ikke at det er en stor greie på ungdomsskolene eller videregående skoler i området

Gammel 09-02-15, 16:53   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Ja, til dels. Men det er skoleavhengig. Eldste går i 7., og siden hun ikke går på nærskolen så vet jeg ikke helt hvordan det er der (1-10 skole), men det er en god blanding av alle sosiale lag der. Tror uansett klassen til eldste unngår det da jeg ser fokuset er ganske så annerledes der. Ungdomsskole mellomste skal videre på er kjent for enormt merkepress og vesker i en prisklasse jeg synes der hysterisk latterlig. Stort minus for skolen synes jeg.

Ja, da snakket jeg med eldste om hvordan det er blant ungdomsskoleelevene på hennes skole, og joda, der hagler det visst av Michael Kors vesker og dess like. Mellom halvparten og 3/4 mente hun hadde det... Håper hun holder på holdningen sin om at det er lite smart bruk av penger.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 00:38   #17
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, heldigvis ikke. Her er det faktisk bikket litt motsatt vei, at de med merkevesker blir latterliggjort og himlet av. Og det er ikke OK, synes jeg. :ungdomsskolelærer:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 03:33   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei, heldigvis ikke. Her er det faktisk bikket litt motsatt vei, at de med merkevesker blir latterliggjort og himlet av. Og det er ikke OK, synes jeg. :ungdomsskolelærer:

Jeg synes det høres ut som et steg i riktig retning, selv om jeg selvsagt ville følt meg forpliktet til å si at uthenging av merkeslaver ikke er OK.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 00:39   #19
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

På ungdomsskolen til eldste brukes det sekk. Noen få går med Canada Goose-sekk, ellers er det "vanlige" ryggsekker. Converse og Uggs er et must, dog. Og Acne-skjerf står høyt på ønskelista hos mange.

Jeg opplever det som normalt merkefokus, i den grad det kan kalles det.

Gammel 08-02-15, 00:45   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bevissthet rundt hva de vil ha av sekker, men det er altså sekker det går i og prisklassen er definitivt overkommelig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.