|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
maler
|
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet dittJeg synes han er tøff. Men jeg synes fortsatt ikke det er noe bra opplegg. De splitter miljøet og de risikerer at de som er potensielle toppidrettsutøvere (om noen) enten går lei fordi de får for mye trening eller gir opp fordi de ikke kommer med. Ingen vet hvem det gjelder ennå.
![]() |
#42 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet ditt
Tøffe gutten din, for en ståpåvilje!!
![]() |
#43 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet dittDere som er negative til nivådeling, har dere personlige erfaringer med dette? Er dette noe som forsking og praksis er helt tydelige på?
![]() |
#44 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet dittLitt på sida, men hvor vanlig er det å spille 9'er egentlig? Da Størsta enda spilte så gikk de rett fra 7'er til 11'er. 9'er var aldri et tema, og har ikke hørt det i klubben Mellomste spilte i heller, som er en annen enn den Størsta spilte for.
![]() |
#45 |
By the Sea
|
![]() Re: Å knuse drømmen til barnet dittFløyel - jeg er usikker på hva du sier i det forrige innlegget ditt? Jeg leser det som om du motsier deg selv i første og andre avsnitt?
![]() |
#46 |
villende
|
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet dittFløyel, som flere har vist til her inne, så er det for tidlig å nivådele barna etter ferdigheter når de er 12, fordi man rett og slett ikke vet hvem som faktisk har potensiale i den alderen. Noe helt annet er å dele etter treningsiver, dvs at man gir barna mulighet til å trene flere dager dersom de ønsker det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Re: Å knuse drømmen til barnet ditt
Jeg spør et spørsmål om hvorfor man er så uenige i elitesatsning, samtidig som jeg mener at det er brutalt å skulle være den som bringer beskjeden om at barnet ditt ikke er god nok. Jeg sier ikke med det at jeg er motstander av elitesatsing.
![]() |
#48 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet dittGaia - på slutten av det året man fyller 12 år deles man her inn i treningsgrupper og divisjoner, for å være "klare" til det året man fyller 13 år - tenåring.
![]() |
#49 |
~~~~~~~
|
Pga banestørrelser og mengden barn som spiller fotball i enkelte områder (som feks Oslo og områdene rett utenfor) har man ikke store og mange nok baner. Her spiller man 9'er i alderen 13 og 14. Elitelaget spiller 11'er og der er det innledende kvalik-kamper for å få spille i øverste divisjoner.
![]() |
#50 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet dittProblemet her ligger, slik jeg ser det, i å tilby ulik mengde trening og oppfølging etter hvor god man er som 12 åring. Det er jo å ikke gi de som av en eller annen grunn ikke når kravet da en sjanse til å bli bedre. Først er venninnen bedre, og derfor skal hun få mer hjelp og oppfølging, hvordan skal da den andre kunne jobbe seg opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet dittHer er lagene satt sammen fra 4 ulike store skoler. Ingen av ungene spiller ned sine venner - som små var det "viktig" å ha nære venner på laget. Som ungdom har ikke det vært viktig. De utvider sin omgangskrets med alderen.
![]() |
#52 |
By the Sea
|
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet dittAt et motivert og treningsivrig ungt menneske ikke skal få lov til å delta på alle treninger og få den beste veiledningen er helt meningsløst og det setter lyset på noe usunt og uklokt ved barneidrett.
![]() |
#53 |
~~~~~~~
|
Hvor går skillet mellom barne- og ungdomsidrett? Er man for barn å regne frem til fylte 16 år?
![]() |
#54 |
By the Sea
|
Ja, det tenker jeg.
![]() |
#55 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å knuse drømmen til barnet dittGuttungen er 10, og her har de hatt en inndeling på treningene etter nivået. De er fullstendig klar over at den andre gruppen er spillere som er bedre.
![]() |
#56 |
villende
|
Her kjenner jeg at jeg er helt enig med Pebbles. Det er for tidlig å inndele dem etter ferdigheter når de er 13 år. Alt for tidlig. Ikke minst fordi det overhodet ikke tar hensyn til forskjellen i fysiologisk utvikling. Den kjeitete 12-åringen kan bli en superkoordinert 16-åring, dersom hen får lov til å delta på de treningene hen vil. Mens den superkoordinerte 12-åringen kan stagnere og ikke være like super som 16-åring. Så hvorfor skal den ene 12-åringen satset på fremfor den andre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mange veldig gode poeng!
![]() |
#59 |
Off the map.
|
Vi har hatt nivådelte lag i håndball fra jentene var ca 10. Min datter har alltid vært i den "nederste" pulja. Men hun har hatt så godt av det. Har utviklet seg veldig mye på de to årene. Fra å være en som ingen gadd kaste til kom hun på et lag hvor hun måtte ta ansvar for at de skulle vinne kamper. Tidligere så spilte det ikke noen rolle til eller fra hva hun gjorde.
![]() |
#60 |
intro
|
Jeg er glad for at du skriver dette, mkj - det er akkurat slik intensjonen med nivådelingen er i fotballen hos oss også. Fint å lese at det fungerer slik det er tenkt i noen sammenhenger.
![]() |
![]() |
|
|