|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Hvorfor mener du det? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Snev og vesentlig del står i ganske sterk kontrast til hverandre. Vennligst bestem deg for hva du mener.
|
|
|
#4 |
|
Superaktiv
For noen kan en følelse og en overbevisning være et snev. For andre en vesentlig del. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Nei, jeg blir ikke spesielt god og varm inni meg av å høre julekveldsvisa.
|
|
|
#6 |
|
Superaktiv
Bra. Og jeg har heller ikke bedt deg om å bli god og varm inni deg heller. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Nå er det nå DU som uttaler deg og DU som har brukt ordene, så hva jeg legger i dem er egentlig ganske irrelevant.
|
|
|
#8 |
|
Superaktiv
Det er greit nok, men det var du som sa at jeg var på bærtur, og da er det vel på sin plass å fortelle meg hvorfor du mener jeg er på bærtur. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Vi har juletre= ikke kristent (uten engler, faktisk)
|
|
|
#10 |
|
Superaktiv
Det der høres ut som en god jul. Sist redigert av Elias : 22-11-07 kl 22:06. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Den julesangen har jeg ikke hørt.
|
|
|
#12 |
|
Superaktiv
DEN er fin, ja.......skal snart innvie pepperkake-spise-sesongen med den i bakgrunnen...... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Jeg tror at man som nordmann skal være oppmerksom på at engelske ord kan innebære signaler man ikke er klar over fordi man ikke har språket som morsmål. Man skal derfor tenke seg litt om før man benytter ordet "Christmas" i invitasjoner og på julekort - hvilke signaler er det man ønsker å sende ut? Jeg ville nok valgt varianten "Yule-party" eller rett og slett brukt ordet "juleselskap" for å signalisere at man er skal ha en typisk norsk julefeiring, som vil kunne inneholde religiøse elementer uten at selskapet er religiøst av den grunn. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Det der blir jo bare sirkelargumentasjon. Hadde det ikke vært kristendom så hadde vi ikke feiret førkristne høytider på grunn av at kristendommen har tatt dem over?
Sist redigert av Tallulah : 23-11-07 kl 14:27. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ustabil
|
Samfunnet har endret seg, og den førkristne troen ville ha forsvunnet uansett. Ingen ved sine fulle fem ville i dag trodd at det var Tor med hammern som lagde lynet. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Vel, det finnes mennesker i dag som tror at Gud skapte jorden på en uke for ca ti tusen år siden, så det skal du ikke si for sikkert.
|
|
|
#19 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Jeg hadde satt pris på å bli innlemmet i tradisjonelle feiringer dersom jeg hadde studert eller bodd i et annet land uavhengig av min og deres religioner. Var dette forståelig tro? |
|
|
|
![]() |
|
|