|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Det har jeg ikke fått med meg. Hvem mener det?
![]() |
#42 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg synes det er høflig å ha et utvalg drikke til gjestene, herunder mineralvann/brus, øl med og uten alkohol og vin, spesielt hvis det serveres mat der det er godt med vin og øl til. Så kan de som vil velge, i vår familie er det uansett ikke noen som har alkoholproblemer, så jeg unner de som vil ha et glass eller to vin/øl til maten det. Vi har hatt det både i dåp og konfirmasjon.
![]() |
#43 |
Ringskrømt
|
Det er ingen som påstår at man må servere alkohol, der er derimot flere som setter spørsmålstegn ved påstander som "barn og alkohol hører ikke sammen". Så selv om man forsvarer alkoholdrikking ved festlige anledninger, betyr ikke det at det på noen måte er galt å ikke servere det.
![]() |
#44 |
frakoblet
|
Du har ikke lyst på vin til maten, men det fins mange som syns maten smaker ekstra godt da. Jeg, for eksempel, er ikke glad i brus eller øl og vil helst ha vin til god mat. Ja, man kan selvsagt ha en fin dag uten alkohol, men hvilken skade gjør det å servere ett glass til maten?
![]() |
#45 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonHar hatt det alkoholfritt til begge barna, men så er vi alkoholfrie begge 2. Har heller ikke vært i dåp/konfirmasjon hvor det har blitt servert.
![]() |
#46 |
Passiv
|
Jeg er nok et rimelig overfladisk og stakkarslig menneske siden alkoholen betyr så mye for meg. Eller kan det være slik at evt. barnebarn/oldebarn er overfladiske som ikke tillater litt vin i et festlig lag fordi "barn og alkohol ikke hører sammen"? |
![]() |
![]() |
#47 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonDette er en problemstilling jeg ikke hadde hørt om før jeg kom på NM og senere FP. Det ble servert rødvin til maten i min og min brors konfirmasjoner, mener jeg å huske.
![]() |
![]() |
#48 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg vil gjerne understreke at jeg ikke har behov for å servere eller drikke alkohol for at det skal være feiring. Jeg har vært i barnedåper uten alkohol og det var helt naturlig i settingen. Det er ingenting galt med å ikke servere alkohol, men for meg fremstår det som uvanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg syns det er helt uproblematisk å servere vin/øl til mat der det passer til, dersom man vet 100% sikkert at alle gjester forholder seg til alkohol på en kultivert måte. Med det mener jeg at ingen blir noe som ligner beruset.
![]() |
#50 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Re: Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Det er jo ganske simpelt: barnet fest, ergo ikke alkohol.
![]() |
#51 |
Nek er allrighte dyr
Tja, for meg vil det være det. Spesielt til type mat der det er vanlig og godt med vin til. Jeg snakker ikke om at man ikke klarer seg uten eller at det ikke er fest uten, men jeg ser ingen grunn til å ikke tilby det til gjester som liker vin til maten. Jeg skjønner ikke utsagnet om at voksne folk ala tante Gerda og bestefar ikke kan nyte vin eller øl til maten fordi barna ikke kan det. Og jeg skjønner absolutt ikke hvilken skade det har for barn, så framt ingen har alkoholproblemer. For meg blir det fanatisk å ikke kunne servere vin eller øl til maten eller konjakk til kaffen med barn til stede, av den grunn at det er barn til stede.
![]() |
#52 |
Lett rørt
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonHar egentlig aldri tenkt på det som ett alternativ en gang. Har aldri blitt gjort i min slekt, hvertfall. Men tror ikke jeg hadde reagert negativt på det om det hadde skjedd.
![]() |
#53 |
Nek er allrighte dyr
For meg i mine selskap blir det høflig, mer å velge i for gjestene, det kan ihvertfall ikke bli uhøflig for de som ønsker alkohol. Jeg reagerer selvsagt ikke på selskap uten alkohol, det er jo vanlig med begge deler i dåp og konfirmasjon, jeg synes bare argumentene med at barn og alkohol ikke hører sammen ikke har så stor gyldighet slik jeg kjenner til alkoholservering i sånne settinger.
![]() |
#54 |
Fullverdig medlem
![]() |
Signerer |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonSkjønner du ikke at når man har en fest FOR et barn, så er det ganske logisk for ganske mange at alkohol ikke er med, siden barn ikke har noe særlig behov for alkohol?
![]() |
#57 |
Nek er allrighte dyr
Talking to me? Nei, jeg synes ikke det er så logisk.
![]() |
#58 |
Stabilt ustabil...
|
Jeg serverte ikke Munkholm, vørterøl, lettøl eller noe annet som lignet øl i mine barns dåpsselskap. Og svigers furta for det.
![]() |
#59 |
Passiv
|
Barnebursdager er fest for et barn/flere barn. Jeg ser ikke på en dåp/navnefest/konfirmasjon som fest kun for et barn, men for en familie. Jeg respekterer at andre ikke ønsker å servere alkohol når det er barn tilstede. Respekt er imidlertid noe gjensidig - jeg synes andre kan respektere at jeg gjør det anderledes. Dermed synes jeg ikke man skal ta sine egne meninger og hevde de som en sannhet. Tidligere i tråden ble det påstått forholdsvis kategorisk at barn og alkohol "per def" ikke hører sammen, og det er ikke jeg enig i. Hvem har definert det? Hvem forvalter den sannheten? |
![]() |
![]() |
#60 |
Nek er allrighte dyr
Jeg vil kalle det krampaktig å ikke kunne servere alkoholfritt øl fordi det liksom er krampaktig trøst. Det har ikke slått deg at folk liker smaken av øl og vin, ikke alkoholen?
![]() |
|
|