|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonVi haddde vin i karaffel stående ved koldtbordet i storesøsters konfirmasjon for 1 år siden. Slik kunne de som ønsket det servere seg selv litt vin. De fleste valgte mineralvann. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det da alle gjestene som kom har et sunt forhold til alkohol. Hadde vi hatt motsatt erfaring så hadde vi glatt valgt bort vinen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Jeg er nok et rimelig overfladisk og stakkarslig menneske siden alkoholen betyr så mye for meg. Eller kan det være slik at evt. barnebarn/oldebarn er overfladiske som ikke tillater litt vin i et festlig lag fordi "barn og alkohol ikke hører sammen"? |
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg vil gjerne understreke at jeg ikke har behov for å servere eller drikke alkohol for at det skal være feiring. Jeg har vært i barnedåper uten alkohol og det var helt naturlig i settingen. Det er ingenting galt med å ikke servere alkohol, men for meg fremstår det som uvanlig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonI vår nærmeste familie er det ingen som har alkoholproblemer, så vi serverte øl og vin under navnefesten til sønnen min. Vi tok ikke noe sånn bevisst standpunkt, vi pleier å servere vin og øl når vi inviterer på en finere middag, og tenkte ikke over at det skulle være noe annerledes. Sønnen min på 3 måneder brydde seg ihvertfall ikke noe om det.
|
|
|
#5 |
|
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp. Jeg har vokst opp med at det serveres vin/øl til bedre middager, og det samme har mine barn. Jeg ser derfor ikke helt problemet med å servere dette i dåp/konfirmasjon. Om noen av de inviterte hadde et kjent alkoholproblem ville selvfølgelig saken stilt seg annerledes. Men så lenge de voksne vet å nyte fremfor å bælme, ser jeg ikke problemet.
|
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Ikke sant. Fyll er overhodet ikke ok. Et glass vin til maten går helt fint.
|
|
|
#7 |
|
ekstremt trøtt
|
Så man må servere alkohol i barndåp og konfirmasjon for at det skal bli en naturlig ting?
|
|
|
#8 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Man må vel ingenting, men hvis man til vanlig serverer et glass vin til maten i sammenhenger hvor familien møtes (m/barn) så blir det kanskje litt kunstig ikke å servere det bare fordi det er barnedåp/navnefest eller konfirmasjon på agendaen?
|
|
|
#9 |
|
Salt in the rainbow
|
Tror det ble ment at man må kunne servere alkohol selv om det er barn tilstede.. Da får de jo et naturlig og avslappet forhold til det. Jeg er selv oppvokst med foreldre som nøt alkohol selv om broren min og jeg var tilstede, og ingen av oss tok skade av det. Heller det motsatte.
|
|
|
#10 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonVi serverer ikke alkohol når vi har venner på middag heller så lenge de har med seg barn. Har aldri tenkt på det som en mulighet og det er heller ikke vanlig blandt mine venner å gjøre det. Når det kun er voksne så blir det servert alkohol.
|
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg synes det er høflig å ha et utvalg drikke til gjestene, herunder mineralvann/brus, øl med og uten alkohol og vin, spesielt hvis det serveres mat der det er godt med vin og øl til. Så kan de som vil velge, i vår familie er det uansett ikke noen som har alkoholproblemer, så jeg unner de som vil ha et glass eller to vin/øl til maten det. Vi har hatt det både i dåp og konfirmasjon.
|
|
|
#12 |
|
Nek er allrighte dyr
Tja, for meg vil det være det. Spesielt til type mat der det er vanlig og godt med vin til. Jeg snakker ikke om at man ikke klarer seg uten eller at det ikke er fest uten, men jeg ser ingen grunn til å ikke tilby det til gjester som liker vin til maten. Jeg skjønner ikke utsagnet om at voksne folk ala tante Gerda og bestefar ikke kan nyte vin eller øl til maten fordi barna ikke kan det. Og jeg skjønner absolutt ikke hvilken skade det har for barn, så framt ingen har alkoholproblemer. For meg blir det fanatisk å ikke kunne servere vin eller øl til maten eller konjakk til kaffen med barn til stede, av den grunn at det er barn til stede.
|
|
|
#13 |
|
Nek er allrighte dyr
For meg i mine selskap blir det høflig, mer å velge i for gjestene, det kan ihvertfall ikke bli uhøflig for de som ønsker alkohol. Jeg reagerer selvsagt ikke på selskap uten alkohol, det er jo vanlig med begge deler i dåp og konfirmasjon, jeg synes bare argumentene med at barn og alkohol ikke hører sammen ikke har så stor gyldighet slik jeg kjenner til alkoholservering i sånne settinger.
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
Jeg er også veldig overrasket over dette. Jeg kan ikke huske å ha vært i en eneste dåp eller konfirmasjon der det har blitt servert alkohol. Men om det hadde blitt servert, så hadde jeg ikke sett på det som en mer (eller mindre, for den saks skyld) riktig/høflig ting å gjøre.
|
|
|
#15 |
|
Nattrangler
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonVi har ikke servert alkohol i barnedåp og konfirmasjon. men det er kanskje mest fordi det har blitt feiret på en søndag ettermiddag og de fleste skal kjøre bil etterpå.
|
|
|
#16 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Jeg vet ihvertfall at her i byen i den katolske menigheten er det vanlig at presten får en dram når han drar rundt og besøker de ulike konfirmantselskapene.
|
|
|
#17 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg tror poenger med at man bruker alkoholen i festsammenhenger er vel fordi alkohol ikke er noe man nyter til daglig, men heller unner seg når det er en festsammenheng. Som f. eks. barna får brus når det er noe spesielt som feires. Jeg ser ikke problemet med å servere alkohol i slike sammenhenger.
|
|
|
#18 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonHar hatt det alkoholfritt til begge barna, men så er vi alkoholfrie begge 2. Har heller ikke vært i dåp/konfirmasjon hvor det har blitt servert.
|
|
|
#19 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonSkjønner du ikke at når man har en fest FOR et barn, så er det ganske logisk for ganske mange at alkohol ikke er med, siden barn ikke har noe særlig behov for alkohol?
|
|
|
#20 |
|
Nek er allrighte dyr
Talking to me? Nei, jeg synes ikke det er så logisk.
|
![]() |
|
|