Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-08, 20:30   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Nei, dette er ikke kverulering fra min side.
Kall det gjerne trangsynt. Jeg føler at det er trangsynt å ikke se flere sider ved den episoden som først ble beskrevet.

Hadde jeg visst at diskusjonen skulle handle så mye om hvorvidt jeg reagerte riktig eller var en slarvekjerring hadde jeg utdypet det tidligere. Jeg tenkte faktisk ikke på at noen kunne si at det var feil av meg.

Mitt hovedfokus var og er fortsatt at damen satt der og sa rasistiske kommentarer åpenlyst både foran oss og sine egne barn..

Gammel 07-05-08, 00:53   #2
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Hadde jeg visst at diskusjonen skulle handle så mye om hvorvidt jeg reagerte riktig eller var en slarvekjerring hadde jeg utdypet det tidligere. Jeg tenkte faktisk ikke på at noen kunne si at det var feil av meg.

Men sånn ble det altså fra mitt ståsted.
Ikke særlig konstruktivt i bekjempelse av rasisme, slik du beskrev det.
Og tro det eller ei, jeg er FOR bekjempelse av nettopp rasisme.

Gammel 07-05-08, 00:54   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sånn ble det altså fra mitt ståsted.
Ikke særlig konstruktivt i bekjempelse av rasisme, slik du beskrev det.
Og tro det eller ei, jeg er FOR bekjempelse av nettopp rasisme.

Vel, så lenge det gjøres på din måte?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 20:34   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, dette er ikke kverulering fra min side.
Kall det gjerne trangsynt. Jeg føler at det er trangsynt å ikke se flere sider ved den episoden som først ble beskrevet.

Tjah. Jeg synes det er skremmende at ikke den første tanken er at det er bra at rasistiske utsagn blir satt på plass. Samme hva slags situasjon det var, samme om det var et offentlig eller privat sted "sur svarting", eller i det minste "svarting" er et drittalt uttrykk som det bør reageres på.

Gammel 06-05-08, 21:23   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du var tøff som sa fra HI.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 21:33   #6
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

HI faktisk. Og håper jeg ikke mister munn og mæle selv i lignende situasjoner.

Gammel 06-05-08, 22:43   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg kjenner at jeg er sjokkert. Over bina og Line*. Og så håper jeg at dere bare bedriver internettforumkverulering og ikke er så trangsynte som dere fremstiller dere selv som her.

Veldig bra at du reagerte, HI.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 00:48   #8
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tjah. Jeg synes det er skremmende at ikke den første tanken er at det er bra at rasistiske utsagn blir satt på plass. Samme hva slags situasjon det var, samme om det var et offentlig eller privat sted "sur svarting", eller i det minste "svarting" er et drittalt uttrykk som det bør reageres på.

Greia er at jeg ikke tror at hun faktisk ble satt på plass på den måten.
Enkelt og greit.
Jeg kunne godt ha satt folk som kom med slike uttalelser på plass, men ikke på den måten.

Gammel 07-05-08, 10:54   #9
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Re: Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Maiken38, her.

Jøss! Så hvis en stemmer på FrP så er man automatisk rasist. Er du en politisk rasist? Helt mållaus ja ikke rart det er krig i verden med en sånn kommentar.
Tilbake til tråden. Dessverre så finest det slike folk uansett hva en måtte stemme på. Dette over hodet ikke noe med politikk å gjøre. Dette var tydelig hvis en meget uhøflig dame. Som sikkert hadde en ekstremt dårlig dag. Og jeg legger til at slik oppfører man seg bare ikke. Uansett hva en måtte stemme……………

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Veldig bra at du reagerte, HI.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det er vesentlig forskjell på følgende to scenarier:

1) Damen skjeller ut en servitør og kaller han / henne for svarting. "Heltinnen" tar servitøren i forsvar.

2) Damen omtaler en person som ikke er tilstede som svarting. "Heltinnen" kommenterer dette lavmælt til sin venninne, men blir overhørt av damen.

Ser du forskjellen? Ser du forskjellen på å ta noen i forsvar (som faktisk er til stede), og det å sitte og kommentere lavmælt til sin venninne?

Jeg tok i går en gutt i 8-10 års alderen i forsvar. Han syklet langs veien, og en sur kjerring i en bil begynte å tute til han, for hun syns han skulle flytte seg. Så vrengte hun bilen inn rett foran gutten, så han nesten kjørte i siden på bilen. Deretter åpnet hun døra og kjeftet på gutten. Jeg grep inn og sa "Ærlig talt, du kan da ikke kjøre på gutten???"

Men om jeg hadde sett episoden, og senere sett damen, og så slarvet til min venninne om at "der er hun som nesten kjørte på den gutten, herregud, altså.... " - er jeg da flink?

Aminta,
Helt greit at du prikker meg. Men for det første så er jeg ikke rasist og for det andre har ikke jeg nevnt et eneste ord om bil.
Kommentaren din Aminta:
Det har selvsagt også noe med politikk å gjøre, politisk ståsted sier mye om menneskesyn. Det var nok en FrP-er (Og rettskriving er en fin bil.)

Gammel 07-05-08, 11:26   #10
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Maiken38, her.

(..) og for det andre har ikke jeg nevnt et eneste ord om bil.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 23:35   #11
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juste

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 00:06   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juste:
Er ikke denne uttalelsen omtrent oppførselen dere beskriver som kjerringaktig?

Opprinnelig lagt inn av Line*

Og dette er ikke bare en uttalse/svar til bina som dere bare tilfeldigvis leser, det er meninga at dere andre også skal se det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 00:25   #13
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan ikke annet en å istemme Juste-koret

Gammel 07-05-08, 00:32   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Juste! My man!

Eller, Heikos man, men du skjønner.

Gammel 07-05-08, 00:33   #15
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg satt på kafè med en venninne i dag. På bordet ved siden av setter det seg ned en dame med to barn på rundt 8 og 12 år + bestemor. Damen begynner å klage med en gang de setter seg ned, det er helt umulig å unngå og høre hva hun sier. Etter hun har vært inne er hun misfornøyd med servicen fordi de var tomme for det hun ville spise. Hun begynner å etterligne aksenten til han som jobber der og kaller han (som er gresk eller italiensk) til slutt en sur svarting!

Jeg ble helt satt ut. At hun kunne si noe slikt, også foran de to barna sine. Jeg gjentar lavt til min venninne hva hun sa og det hører hun selvfølgelig. Hun sier : ja det var det jeg sa ja! Jeg sier at jeg ikke kunne unngå å høre henne og at jeg reagerer på ordbruken hennes. Hun blir bare mer sinna og lurer på om vi ikke ha noe bedre å gjøre enn å lytte på henne.

Vi ble så satt ut at vi bare måtte gå derfra....

Jeg synes ikke hvisking og tisking bak ryggen på andre gjester er noe særlig, faktisk synes jeg det er ganske feigt.
Det hadde vel vært bedre å konfrontere henne istedenfor.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 00:50   #16
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg synes ikke hvisking og tisking bak ryggen på andre gjester er noe særlig, faktisk synes jeg det er ganske feigt.
Det hadde vel vært bedre å konfrontere henne istedenfor.

Just(e) my point!

Gammel 07-05-08, 15:22   #17
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner at jeg ikke ble noe sjokkert over det HI opplevde eller det bina og Line* står for.
Det er det jeg fint kaller hverdagsrasisme og folk som prøver å heve seg selv ved å kalle andre for stygge ting.

Gammel 08-05-08, 11:21   #18
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Kjenner at jeg ikke ble noe sjokkert over det HI opplevde eller det bina og Line* står for.
Det er det jeg fint kaller hverdagsrasisme og folk som prøver å heve seg selv ved å kalle andre for stygge ting.

Og jeg mener at hovedinnlegger gjorde akkurat det. Kalle denne kafe-damen for stygge ting, rakke ned på henne, og derigjennom heve seg selv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 11:39   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og jeg mener at hovedinnlegger gjorde akkurat det. Kalle denne kafe-damen for stygge ting, rakke ned på henne, og derigjennom heve seg selv.

Nå løper fantasien din løpsk med deg Bina, HI kalte ikke denne damen noe som helst, hun rakket heller ikke ned på henne. Her er beskrivelsen av hva som skjedde:

Jeg gjentar lavt til min venninne hva hun sa og det hører hun selvfølgelig. Hun sier : ja det var det jeg sa ja! Jeg sier at jeg ikke kunne unngå å høre henne og at jeg reagerer på ordbruken hennes. Hun blir bare mer sinna og lurer på om vi ikke ha noe bedre å gjøre enn å lytte på henne.

Vi ble så satt ut at vi bare måtte gå derfra....

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 11:40   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Utrolig at man må dra opp igjen info fra African Youth fra 10 år tilbake den dag i dag.

Finnes det "negre"?

Ifølge Dagbladet, leksikoner, norsk barnelitteratur, tegneserier og naturvitenskaplige fagbøker finnes "neger". "Neger"-figuren går helt tilbake til middelalderen. Myter beskrev "negeren" som en underlig skapning med ører som rakk ned til knærne eller føtter som var vendt bakfrem og som skulle finnes under fjerne himmelstrøk.

Opp gjennom historien har ordet "neger" blitt beskrevet på følgende måter:

• laverestående menneskerase som bare egner seg som slaver
  • barnlige mennesker uten selvstendig kultur
  • illeluktende, barneliknende dyr
  • skjevtannede langhoder
"Negre" finnes like mye som julenissen. Julenissen er ikke noe annet enn en fantasifigur. "Negeren" er også en fantasifigur skapt av europeere for å tilfredsstille sine behov, for å rettferdiggjøre undertrykkelse, kolonialisme, slavehandel og folkemord. Det var nemlig europeere som skapte "negeren". "Negeren" skulle være et primitivt, historieløst og uselvstendig menneske, som trengte noen til å lede og styre seg.
Det bor mennesker av Afrikansk opprinnelse over hele verden. I de fleste land har man etterhvert forstått at det ikke går ann å bruke ordet "neger". Ordet "neger" vil, uansett hva du føler eller mener om det, være et rasistisk ord som refererer til den figuren som europeerne prøvde å skape.

Det å kalle en Afrikaner "neger", uansett om det er Nelson Mandela, Oprah Winfrey eller Ian Wright, er nedverdigende og respektløst. Kinesere kommer fra Kina, skotter kommer fra Skotland og australere fra Australia. Hvis det finnes "negre", må det jo finnes et "Negerland"!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:09.