Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-07, 00:45   #1
TBM
Passiv

Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Nå har jeg vært i skolen i halvannet år. Allerede søker jeg jobber innenfor mitt "gamle" fagområde, når det en sjelden gang er noe slik her jeg bor.

Jeg synes det er veldig arbeidsomt i skolen. Jeg har jobbet over 10 år i privat næringsliv, med 40 t arbeidsuke (dvs. 37,5 t og ubetalt lunsj) og full fleksibilitet.

Jeg føler meg helt låst nå ved at jeg ikke kan ta meg noen dager fri når batteriene er helt nedladet, jeg kjenner stresset stiger nå når vi sitter med terminoppgjøret, og jeg synes egentlig ikke noe om å jobbe 45 t uke ++ fast - selv om det gir lengre sommerferie.

Nå er jeg fersk lærer - og det er klart at det er arbeidsomt å oppdatere seg faglig igjen, lage planer fra scratch, bli erfaren på det å jobbe i et klasserom hvor kommunikasjonen er intens og kompleks, på å få rettearbeidet mer "under huden" - så forhåpentligvis blir det bedre neste år.

Men likevel - får jeg meg en annen jobb så hopper jeg tilbake igjen...

Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 12:01   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Olfiga, den var drøy.

Gammel 08-01-07, 13:26   #3
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Ungene skal (selvsagt) ha vinterferie, og i år skal jeg faktisk har vinterferie sammen med dem.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 13:46   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Olfiga, jeg mistenker deg for å ikke vite heeeeelt hva du prater om. Hvis de lærerne du vet av har et slikt "lærerliv", så tror jeg ikke de er representative for resten av lærerstanden.

Gammel 08-01-07, 13:49   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærere har vel ikke ferie i vinterferien, påska eller åtte uker på sommeren for den del? Det er vel avspasering fordi de jobber mer enn 37,5 time i uka ellers? Eller er det jeg som har misforstått?

Jeg har forøvrig ingen sterke meninger om å slå sammen vinterferie og påskeferie. Når påsken kommer veldig tidlig så er det kanskje bedre for læringen sin del å få litt kontinuitet på undervisningen og heller ta en lenger påskeferie, enn å ha litt skole, litt fri, litt skole og så litt fri igjen.

Og så må vi huske på at det er barn det er snakk om her, og de krever nok litt flere pauser innimellom for å ta seg inn igjen enn det vi voksne trenger. Så å sammenligne med en voksens arbeidshverdag synes jeg ikke går helt, selv om jeg også skulle ønske at jeg hadde både høstferie og vinterferie, jeg også.

Gammel 08-01-07, 14:20   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Lærere har vel ikke ferie i vinterferien, påska eller åtte uker på sommeren for den del? Det er vel avspasering fordi de jobber mer enn 37,5 time i uka ellers? Eller er det jeg som har misforstått?

Nei, du har forstått riktig. Lærere har lovpålagt ferie 2. -31. juli. Vi kan ikke bestemme ferien vår selv engang. Resten er avspasering for 45 timers arbeidsuker.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 14:58   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå når jeg har pustet litt mere og harmdirret meg ferdig så begynner jeg å tenke på at Olfiga kanskje tullet.

Hvis du ikke tullet skal jeg fortsette å harmdirre.

Nå er jeg ikke lærer selv, men Sambo er, og jeg skal love deg at han jobber inn den avspaseringen han har.

Gammel 08-01-07, 18:06   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Nå når jeg har pustet litt mere og harmdirret meg ferdig så begynner jeg å tenke på at Olfiga kanskje tullet.

Hvis du ikke tullet skal jeg fortsette å harmdirre.

Nå er jeg ikke lærer selv, men Sambo er, og jeg skal love deg at han jobber inn den avspaseringen han har.

Jeg leste innlegget hennes før jeg gikk på jobb i dag og klarte ikke å bli irritert av det. Jeg bare tenkte at dama må jo være totalt blåst som vil drite seg ut åpent med å uttale seg om noe hun ikke har peiling på. Du har min medfølelse, olgafia. :trøster:

Hilsen læreren som kom hjem for tjue minutter siden. Fin og kort arbeidsdag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 18:42   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg bare tenkte at dama må jo være totalt blåst som vil drite seg ut åpent med å uttale seg om noe hun ikke har peiling på. Du har min medfølelse, olgafia. :trøster:

Gammel 08-01-07, 21:09   #10
Synneva
Nybegynner

Synneva har et hav av muligheter foran seg
Standard

Voldsomt så mykje pepper Olfiga fekk da. Eg trur ikkje ho meinte at lærarane sat og drakk kaffe; det var dei på SFO. Eg prøver å tenke at sidan eg ikkje ønsker å jobbe som lærar (tøff jobb, kontinuerleg vurdering, travle undervisingstimar, knappe ressursar etc) bør eg ikkje vere så negativ. Men likevel tenker eg ofte at "dei veit ikkje kor godt dei har det" når det er snakk om lærar og ferie. Nokre av lærarane eg kjenner bruker fyrste veka av sommarferien til å kome i feriemodus og siste veka til å bli klar til jobb igjen. Og når det er to veker igjen; Å neeei, snart er ferien over. Tenk om eg kunne hatt muligheit til det liksom. Og det at lærarar har ferie kvar jul og påske må også takast med, så det er vel ikkje berre 4 v+1 dag?
Skikkelig negativ her, sorry. Det er vel misunnelse.

Synneva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 21:35   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Synneva, her.

Men likevel tenker eg ofte at "dei veit ikkje kor godt dei har det" når det er snakk om lærar og ferie. Nokre av lærarane eg kjenner bruker fyrste veka av sommarferien til å kome i feriemodus og siste veka til å bli klar til jobb igjen. Og når det er to veker igjen; Å neeei, snart er ferien over. Tenk om eg kunne hatt muligheit til det liksom. Og det at lærarar har ferie kvar jul og påske må også takast med, så det er vel ikkje berre 4 v+1 dag?

Men det er faktisk gjort undersøkelser av læreres stresshormoner i urinen. Det viser seg at det går tre uker av sommerferien før deres stresshormoner er på linje med andres. Og det stemmer at mange lærere trenger rundt en uke etter skoleårets slutt for å "lande". Det er ekstremt hektisk særlig i tiden før og etter en ferie, så mange sliter med såkalt feriehodepine eller hva det nå heter når man først "tillater" seg å bli syk i ferien.
Når det er sagt, så mener jeg IKKE at mange andre yrkesgrupper ikke er utsatt for tilsvarende stress og press.

Gammel 08-01-07, 21:37   #12
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Men det er faktisk gjort undersøkelser av læreres stresshormoner i urinen. Det viser seg at det går tre uker av sommerferien før deres stresshormoner er på linje med andres. .

Jeg ser at læreryrket nok kan være stressende, men dette hørtes da underlig ut.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 21:44   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg ser at læreryrket nok kan være stressende, men dette hørtes da underlig ut.

Ja, men det er faktisk gjort. Det er imidlertid flere år siden, tror jeg, men jeg kan ikke tenke meg at resultatet hadde vært påfallende annerledes i dag.

Gammel 08-01-07, 21:41   #14
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Og det at lærarar har ferie kvar jul og påske må også takast med, så det er vel ikkje berre 4 v+1 dag?

Vi har ikke ferie i det som ikke er helligdager, vi har tvungen avspasering. Kan noen snart skjønne forskjellen

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 21:45   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Vi har ikke ferie i det som ikke er helligdager, vi har tvungen avspasering. Kan noen snart skjønne forskjellen

Noen VIL ikke skjønne forskjellen. Sånn vil det alltid være.

Gammel 08-01-07, 22:46   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Tvungen overtid og tvungen avspasering. Jeg synes det er kurant å jobbe ekstra i perioder og ta det ut som fritid i andre perioder, men da er det jo ganske kjipt å måtte ta ut så å si alt i én bolk om sommeren. (Selv om det er klart at akkurat det kan være greit i den perioden man har skolebarn.) Jeg synes ulempen ved at det er så rigid når man får ta ut denne avspaseringen er adskillig større enn f.eks. lønnsulempene. (I tillegg ender de lærerne jeg kjenner alltid opp med å jobbe en god del mer enn de timene det er meningen at de skal, og disse timene får de jo hverken lønn eller avspasering for.)

Gammel 08-01-07, 22:25   #17
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Voldsomt så mykje pepper Olfiga fekk da. Eg trur ikkje ho meinte at lærarane sat og drakk kaffe; det var dei på SFO. Eg prøver å tenke at sidan eg ikkje ønsker å jobbe som lærar (tøff jobb, kontinuerleg vurdering, travle undervisingstimar, knappe ressursar etc) bør eg ikkje vere så negativ. Men likevel tenker eg ofte at "dei veit ikkje kor godt dei har det" når det er snakk om lærar og ferie. Nokre av lærarane eg kjenner bruker fyrste veka av sommarferien til å kome i feriemodus og siste veka til å bli klar til jobb igjen. Og når det er to veker igjen; Å neeei, snart er ferien over. Tenk om eg kunne hatt muligheit til det liksom. Og det at lærarar har ferie kvar jul og påske må også takast med, så det er vel ikkje berre 4 v+1 dag?

Olfiga har ikke fått mer pepper enn hun fortjener. Og hvis du er misunnelig, så er det vel bare å hive seg rundt og bli lærer. Jeg pleier ikke å hisse meg opp over uvitenhet over læreryrket, men dine og Olfigas uttalelser er så inn i hampen og bort i natta, og jeg kjenner jeg lar meg irritere allikevel. Sikkert fordi jeg er stresset, og har søknader inne på andre jobber.

Gammel 09-01-07, 00:18   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:27   #19
chara
Aktiv

chara er litt kul
Standard

Hvor var jeg når dette tok av... jo jeg jobbet.
Mandag startet jeg 07.30 på jobb, en time praktiske forbredelser, 3 timer undervisning 15min spisepause, inspeksjon, 3undervisningstimer, infomøte, 2foreldretelefoner, teamplanlegging. kl 16.00 dro jeg med meg 24 mattebøker hjem, hentet unger spiste middag, la unger og satt 3 timer med retting.

Tirsdag. 08.00 kort møte med ledelsen, så 3 undervisningstimer, 30 minutters lusj (luksus) 1 undervisningstime, møte i tverrfaglig råd, 1 undervisningstime, fellesdiskusjon rundt ny arbeidstidsavtale. 16.00 lagde jeg lekseplan og drev annen planlegging av egen undervisning (rakk ikke middag) var hjemme kl 18.30 la ungene og har rettet bøker igjen i 2 timer. Nå sitter jeg her.

Alle dager er ikke like tettpakket, men ganske mange er det. Det er skjelden jeg kobler helt av i helgene, det er enten noe å rette eller planlegge til neste uke.

Det er faktisk slik at lærere har bare 4 uker lovfestet ferie. Når alle andre fikk en uke til, var det etter min mening noen ikke fullt så lyse hoder som ville ha høyere lønn istedet for ferie. Lønnsøkningen fikk vi sammen med kravet om å undervise ytteligere en time i uka. Så om vi fikk betalt for å jobbe mer og noen bare tok ferieuka vår eller.. vet jeg ikke.

Fordelen med å være lærer er at du disponerer noe tid selv, det gjør det mulig for meg å jobbe etter at barna har lagt seg. Jeg kan reise opp på hytta før rusjen, men da ligger det som regel noe skolearbeid i baggen.
ble litt ivrig nå. Hisser meg ikke opp over uvitenhet, men det ligger litt i ryggmargen å lære bort noe til de som ikke vet bedre. Kansje det er derfor jeg er lærer
_________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 21:16   #20
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

lærere gjør en flott jobb! Det er en av de jobbene jeg har mest lyst på.. ikke pga feriene, men for å lære ungene noe..

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.