|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kortere skoleferieJeg synes lærernes ferie er helt irrelevant for hvordan skoleåret skal organiseres. Hvis man bestemte seg for å gi skolebarna fem ukers ferie i løpet av året, så måtte selvsagt lærernes arbeidsdag tilpasses dette. Og selvsagt kan lærere klare seg på fem ukers ferie hvis man valgte å gjøre det slik; alle andre yrkesgrupper kan det. Noen lærere ville slutte, men andre ville komme til, som ikke hadde forventninger om den samme ferien. Det ville være et problem i et korttidsperspektiv, men null problem på sikt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kortere skoleferie
Det mener jeg også!Et skikkelig tilbud til de minste, det er det vi trenger. Ferie er flott, men vi kan enn så lenge ikke dra fra 5 åringen en hel dag alene hjemme. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Nå snakker vi skoleferie og det er vel ingen 5-åringer som går på skolen? Problemet melder seg jo mellom første og andre klasse og da er vel ungene helst 6-7 år. Hos oss har vi sommer-SFO hele sommeren. Det koster skjorta, men er et veldig greit tilbud som ungen storkoste seg på (når han aksepterte at kompisene ikke var der...) Jeg mener at sommer-SFO burde være et selvsagt tilbud på alle skoler som tilbyr ordinær SFO.
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Vi har åpen SFO hele sommeren, og det koster det samme om sommeren som resten av året (hvis man har full plass). |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Men først, kaffe!
Jo, jeg fulgte en femåring på SFO for første gang i dag. Her er det ingen tilbud i hele juli, og første uka i august må man starte på SFO hvis man skal ha et sted å være, etter ferien kan man ikke gå tilbake i barnehagen igjen. Så jo, det kan dreie seg om barn helt ned til fem år. Man skal også være klar over at SFO er helt prisgitt hva kommunen og dens økonomi velger å legge i det. Her vi bor har vi ikke noe tilbud 7,5 uker i året når vi har SFO-barn. SFO kunne fint vært noe mer enn det er per i dag også, jeg synes det ligner mest oppbevaring. Synes det er flott at tilbudet faktisk er bedre mange andre steder, skulle bare ønske at et godt tilbud var lovfestet for alle barn i Norge. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Merkelig. Jeg har aldri hørt annet enn at barnehagebarn disponerer sin barnehageplass til nytt barnehageår som starter i Uke 33. Og at man da har SFO-tilbud fra uke 33 (uten de planleggingsdager de da måtte ha).
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
De som fyller 6 år en gang mellom september og desember jo, hehe. :spikke:
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Ja, men de får vel uansett ikke begynne på SFO før siste uka før skolestart, så sommer-SFO er uaktuelt for denne gruppen. Det er i alle fall slik det gjøres i Trondheim. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kortere skoleferieHvis jeg kunne gått ned til 37,5 timer i uka, og hatt fleksibel ferie og avspassering, så hadde jeg nok kunnet bytte ut dagens ordning. Men for å få til det måtte man ha ansatt ganske mange flere lærere.
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Man måtte selvsagt ha revurdert veldig mye i forhold til dagens ordning, om man skulle kuttet ned dagens ferieordning. For eksempel måtte hver lærer kanskje hatt færre undervisningstimer pr. uke, og på den måten unngått å opparbeide seg alle disse avspaseringstimene som skal avspaseres i påsken, til jul og om sommeren. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Selvsagt vil lengre skoleår (flere timer) bety flere lærere. Det er vel ingen som sier at man skal ordne kortere ferier ved å la lærerne jobbe mer enn i dag?
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kortere skoleferieHm, hvorfor quotet jeg meg selv? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Kortere skoleferieJeg tviler på at min tenåring (og mange av de andre jeg omgås) hadde gjort det bedre på skolen om de hadde kortere sommerferie. Slik det er nå er de aller fleste tenåringer klar til ny dyst når midten av august kommer nettopp fordi de har hatt en lang ferie hvor de har fått muligheten til å hente seg inn. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kortere skoleferieDe har også rykte for å jobbe hardt og effektivt, og være faglig dyktige. En indisk ingeniør som flytter til utlandet havner ikke akkurat bakerst i køen når det gjelder ansettelser. Men det er kanskje ikke så veldig mange ingeniører som må stå i kø for å få jobb i Norge.
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Selvsagt er de dyktige, men jeg kjenner ikke ett firma som ikke heller ville fått joben gjort i hjemlandet hvis det hadde kostet det samme. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Sv: Kortere skoleferieForresten synes jeg ikke det er noe verre å si "hvis jeg får kortere ferie, er det mulig jeg kommer til å slutte" enn å si "hvis lønnen min kuttes med X tusen kroner, er det mulig jeg kommer til å slutte". Det må da virkelig være like akseptabelt for lærere som for andre å si høyt at det ikke bare er "kallet" og den viktige jobben de gjør som driver dem. Det krever vi da ikke av noen andre?
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Sv: Kortere skoleferieJeg vil tro at skolen som helhet, ville ha tjent på å få flere undervisningdager og at lærerene fikk mer varierende ferie. (Med varierende mener jeg her at de hadde større mulighet til å selv bestemme ferien som andre folk gjør.)
Vet du hvor mange timer de har? Og hvilket pensum de har? Dette har vel vært oppe til diskusjon tidligere, men jeg husker det ikke nå. Men jeg lurer på om norsk skole har mye "utenom" basisfagene.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Da får man gjøre som det ble gjort da vi var små, vi var med på jobb og var en uke her og der på landet hos besteforeldre, tanter og andre slektninger. De må jo ikke sitte mutters alene hjemme i 4-5 uker.
Dette var ironisk ment, ikek sant? Ellers:
Nei, dette var det jeg fant med kjapp googling. Det betyr for eksemel ikke at inderne nødvendigvis har fler timer enn norske (Sånn til deg, Gajamor), det kan hende de har kortere dager.
|
|
|
#20 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke alle jobber hvor det passer seg å ha med to (eller flere) barn, |
|
|