Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kortere skoleferie

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 12:45   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortere skoleferie

Jeg synes lærernes ferie er helt irrelevant for hvordan skoleåret skal organiseres. Hvis man bestemte seg for å gi skolebarna fem ukers ferie i løpet av året, så måtte selvsagt lærernes arbeidsdag tilpasses dette. Og selvsagt kan lærere klare seg på fem ukers ferie hvis man valgte å gjøre det slik; alle andre yrkesgrupper kan det. Noen lærere ville slutte, men andre ville komme til, som ikke hadde forventninger om den samme ferien. Det ville være et problem i et korttidsperspektiv, men null problem på sikt.

Når det er sagt, synes jeg det er veldig bra og helt nødvendig med 6-8 ukers sommerferie for skolebarn. En ting er at jeg tror de har godt av det. En annen ting er at det ville bli vldig vanskelig for resten av samfundet om alle barnefamilier skulle avvikle ferien i løpet av fire uker i juli. Det er langt mer praktisk å spre folks ferie over flere uker.

Det man trenger, i stedet for kortre ferie, mener jeg er et skikkelig opplegg for SFO/sommerskole, slik at det fantes reelle aktivitetsmuligheter for de barna som trengte det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 22:24   #2
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det man trenger, i stedet for kortre ferie, mener jeg er et skikkelig opplegg for SFO/sommerskole, slik at det fantes reelle aktivitetsmuligheter for de barna som trengte det.

Det mener jeg også!Et skikkelig tilbud til de minste, det er det vi trenger. Ferie er flott, men vi kan enn så lenge ikke dra fra 5 åringen en hel dag alene hjemme.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 22:41   #3
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det må komme ett skikkelig sommertilbud.
Der jeg jobbet fikk vi tildelt 3 uker ferie.
Tidlig og sent perioden ga oss en av ukene utenom skolens ferie, skikkelig gøy.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 00:02   #4
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det mener jeg også!Et skikkelig tilbud til de minste, det er det vi trenger. Ferie er flott, men vi kan enn så lenge ikke dra fra 5 åringen en hel dag alene hjemme.

Nå snakker vi skoleferie og det er vel ingen 5-åringer som går på skolen? Problemet melder seg jo mellom første og andre klasse og da er vel ungene helst 6-7 år. Hos oss har vi sommer-SFO hele sommeren. Det koster skjorta, men er et veldig greit tilbud som ungen storkoste seg på (når han aksepterte at kompisene ikke var der...) Jeg mener at sommer-SFO burde være et selvsagt tilbud på alle skoler som tilbyr ordinær SFO.

Gammel 03-08-10, 00:04   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Nå snakker vi skoleferie og det er vel ingen 5-åringer som går på skolen? Problemet melder seg jo mellom første og andre klasse og da er vel ungene helst 6-7 år. Hos oss har vi sommer-SFO hele sommeren. Det koster skjorta, men er et veldig greit tilbud som ungen storkoste seg på (når han aksepterte at kompisene ikke var der...) Jeg mener at sommer-SFO burde være et selvsagt tilbud på alle skoler som tilbyr ordinær SFO.

Vi har åpen SFO hele sommeren, og det koster det samme om sommeren som resten av året (hvis man har full plass).

Jeg begynner å innse at Trondheim kommune har et veldig bra tilbud på barnehage og SFO. (Full barnehagedekning, søskenmoderasjon mellom kommunale og private barnehager, samt SFO og SFO som er åpen hele året.)

Gammel 03-08-10, 00:31   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, jeg fulgte en femåring på SFO for første gang i dag. Her er det ingen tilbud i hele juli, og første uka i august må man starte på SFO hvis man skal ha et sted å være, etter ferien kan man ikke gå tilbake i barnehagen igjen. Så jo, det kan dreie seg om barn helt ned til fem år. Man skal også være klar over at SFO er helt prisgitt hva kommunen og dens økonomi velger å legge i det. Her vi bor har vi ikke noe tilbud 7,5 uker i året når vi har SFO-barn. SFO kunne fint vært noe mer enn det er per i dag også, jeg synes det ligner mest oppbevaring. Synes det er flott at tilbudet faktisk er bedre mange andre steder, skulle bare ønske at et godt tilbud var lovfestet for alle barn i Norge.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 00:43   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jo, jeg fulgte en femåring på SFO for første gang i dag. Her er det ingen tilbud i hele juli, og første uka i august må man starte på SFO hvis man skal ha et sted å være, etter ferien kan man ikke gå tilbake i barnehagen igjen. Så jo, det kan dreie seg om barn helt ned til fem år. Man skal også være klar over at SFO er helt prisgitt hva kommunen og dens økonomi velger å legge i det. Her vi bor har vi ikke noe tilbud 7,5 uker i året når vi har SFO-barn. SFO kunne fint vært noe mer enn det er per i dag også, jeg synes det ligner mest oppbevaring. Synes det er flott at tilbudet faktisk er bedre mange andre steder, skulle bare ønske at et godt tilbud var lovfestet for alle barn i Norge.

Merkelig. Jeg har aldri hørt annet enn at barnehagebarn disponerer sin barnehageplass til nytt barnehageår som starter i Uke 33. Og at man da har SFO-tilbud fra uke 33 (uten de planleggingsdager de da måtte ha).

Gammel 03-08-10, 09:55   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå snakker vi skoleferie og det er vel ingen 5-åringer som går på skolen?

De som fyller 6 år en gang mellom september og desember jo, hehe. :spikke:

Gammel 03-08-10, 11:37   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De som fyller 6 år en gang mellom september og desember jo, hehe. :spikke:

Ja, men de får vel uansett ikke begynne på SFO før siste uka før skolestart, så sommer-SFO er uaktuelt for denne gruppen. Det er i alle fall slik det gjøres i Trondheim.

Gammel 02-08-10, 12:47   #10
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis jeg kunne gått ned til 37,5 timer i uka, og hatt fleksibel ferie og avspassering, så hadde jeg nok kunnet bytte ut dagens ordning. Men for å få til det måtte man ha ansatt ganske mange flere lærere.

Gammel 02-08-10, 12:49   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis jeg kunne gått ned til 37,5 timer i uka, og hatt fleksibel ferie og avspassering, så hadde jeg nok kunnet bytte ut dagens ordning. Men for å få til det måtte man ha ansatt ganske mange flere lærere.

Man måtte selvsagt ha revurdert veldig mye i forhold til dagens ordning, om man skulle kuttet ned dagens ferieordning. For eksempel måtte hver lærer kanskje hatt færre undervisningstimer pr. uke, og på den måten unngått å opparbeide seg alle disse avspaseringstimene som skal avspaseres i påsken, til jul og om sommeren.

Gammel 02-08-10, 15:58   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt vil lengre skoleår (flere timer) bety flere lærere. Det er vel ingen som sier at man skal ordne kortere ferier ved å la lærerne jobbe mer enn i dag?

Når det er sagt: Jeg syns det er greit at ferien er lang, men syns alle kommuner bør ha tilbud om SFO i store deler av den.

Oslo er jo super sånn, med en ofte veldig bra aktivitetsskole, og med et fantastisk bra sommerskoletilbud. Og fotballskoler. Og hva-har-du.

Gammel 02-08-10, 13:00   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, hvorfor quotet jeg meg selv?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:28   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg tviler på at min tenåring (og mange av de andre jeg omgås) hadde gjort det bedre på skolen om de hadde kortere sommerferie. Slik det er nå er de aller fleste tenåringer klar til ny dyst når midten av august kommer nettopp fordi de har hatt en lang ferie hvor de har fått muligheten til å hente seg inn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:28   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

De har også rykte for å jobbe hardt og effektivt, og være faglig dyktige. En indisk ingeniør som flytter til utlandet havner ikke akkurat bakerst i køen når det gjelder ansettelser. Men det er kanskje ikke så veldig mange ingeniører som må stå i kø for å få jobb i Norge.

Gammel 02-08-10, 13:32   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

De har også rykte for å jobbe hardt og effektivt, og være faglig dyktige. En indisk ingeniør som flytter til utlandet havner ikke akkurat bakerst i køen når det gjelder ansettelser.

Selvsagt er de dyktige, men jeg kjenner ikke ett firma som ikke heller ville fått joben gjort i hjemlandet hvis det hadde kostet det samme.

Gammel 02-08-10, 13:28   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten synes jeg ikke det er noe verre å si "hvis jeg får kortere ferie, er det mulig jeg kommer til å slutte" enn å si "hvis lønnen min kuttes med X tusen kroner, er det mulig jeg kommer til å slutte". Det må da virkelig være like akseptabelt for lærere som for andre å si høyt at det ikke bare er "kallet" og den viktige jobben de gjør som driver dem. Det krever vi da ikke av noen andre?

Når det er sagt, så er det mange lærere som sutrer i slike diskusjoner som dette. Det er delvis forståelig, for all del, for det må jo være irriterende og kjedelig med all pepper de tidvis får, men det er like fullt sutring. Det er mange andre som også har suboptimale arbeidsforhold på ulike måter, og en "se hvem som har det verst"-diskusjon kommer det sjelden noe nyttig ut av.

Gammel 02-08-10, 13:37   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro at skolen som helhet, ville ha tjent på å få flere undervisningdager og at lærerene fikk mer varierende ferie. (Med varierende mener jeg her at de hadde større mulighet til å selv bestemme ferien som andre folk gjør.)

Jeg kunne ha tenkt meg en skole hvor basisfagene (matte, norsk) lå i basisåret. Og prosjekter (med RLE, geografi, samfunnsfag, biologi, kanskje det heter o-fag enda? ) ble kjørt i mindre grupper utenfor basisåret (mao det som er ferie i dag). Muligens "sommerkurs" i basisfag for enkeltelever?

Jeg tror faktisk at noe slikt er i ferd med å tvinge seg frem. Med den økende globaliseringen, innvandringen, skilsmissetallet, dine-mine og våre barn så tror jeg veldig mange ønsker seg en mer fleksibel ferie. Men jeg vet selvfølgelig ikke.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For meg henger det ikke på greip at lengre dager og mindre ferie automatisk gir mer læring. I USA har de i gjennomsnitt 180 dagers skole i året, Australia 200, 195 i England, 190 i Finland, 198 i Sverige og 236 i India, så som du ser er det ikke de helt store forskjellene.

Vet du hvor mange timer de har? Og hvilket pensum de har? Dette har vel vært oppe til diskusjon tidligere, men jeg husker det ikke nå. Men jeg lurer på om norsk skole har mye "utenom" basisfagene.

Gammel 02-08-10, 13:49   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Dette er jo et tilbud for barn fra 5/6- 9/10 år, hva med de som ikke lenger kan gå på sfo?
Gruer meg til den dagen hvor de er for store for sfo, synes 4-5 uker er
lenge å være alene hjemme for en 9-10-åring

Da får man gjøre som det ble gjort da vi var små, vi var med på jobb og var en uke her og der på landet hos besteforeldre, tanter og andre slektninger. De jo ikke sitte mutters alene hjemme i 4-5 uker.

Jeg tror ikke ungene har godt av så mye ferie og fridager. Det blir et altfor stort sjokk når de kommer ut i arbeidslivet. Det ble nevnt et sted her at inderne har nesten 240 skoledager i året. Det er en grunn til at så mange arbeidsoppgaver settes bort til India.

Dette var ironisk ment, ikek sant? Ellers:

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vet du hvor mange timer de har? Og hvilket pensum de har? Dette har vel vært oppe til diskusjon tidligere, men jeg husker det ikke nå. Men jeg lurer på om norsk skole har mye "utenom" basisfagene.

Nei, dette var det jeg fant med kjapp googling. Det betyr for eksemel ikke at inderne nødvendigvis har fler timer enn norske (Sånn til deg, Gajamor), det kan hende de har kortere dager.

Pensum varierer nok veldig fra land til land, i tillegg til hvordan de måler suksess og at krav og kriterier er oppfyllt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 14:31   #20
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Da får man gjøre som det ble gjort da vi var små, vi var med på jobb og var en uke her og der på landet hos besteforeldre, tanter og andre slektninger. De jo ikke sitte mutters alene hjemme i 4-5 uker.

Det er ikke alle jobber hvor det passer seg å ha med to (eller flere) barn,
nå jobber både besteforeldre, tanter og onkler hos oss og i tillegg har
besteforeldrene mange barnebarn, så hvis det ikke skal forskjellsbehandles så blir det ikke mye ferie på de nei
I tillegg er det jo høst-, jule- og vinterferie

Det er faktisk noen barn som sitte alene i flere uker, hvis ikke mor og far
deler opp feriene og tar ferie hver for seg, og det er jo ikke særlig koselig.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:07.