|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenJeg kan heller ikke fatte og begripe at spl-forbundet virkelig ville ha unntak fra aml på at de kan gå kveldsvakt og deretter tidligvakt. Menmen, jeg er ikke i det systemet lenger, og glad er jeg for det. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen
Det syntes jeg var det absolutt desidert verste med å gå turnus også. Dagvakt - kveldsvakt - dagvakt er drepen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#3 |
|
heimføing
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenDeltid og vikariater gjelder jo også lærere, de jeg kjenner som jobber i skolen kan gå i flere år før de får fast jobb. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det gjelder vel stort sett i videregående. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det stemmer. Jeg har jobbet et knapt år frivillig deltid, men nesten et skoleår jobbet jeg særdeles ufrivillig i 60 % stilling. Tok litt enkelttimer på andre skoler og "spedde på" med, men kom aldri opp i 100 % stilling det året. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenJeg mener at det var resultat av et av de lønnsløftene som har vært? At man ble overrasket over resultatet. Men, som sagt, jeg kan ikke underbygge det skikkelig. Men tanken er interessant, også sett i lys av HI. Om sykepleiere undergraver sin egen arbeidssituasjon med å jobbe så mye frivillig deltid.
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er veldig interessant og gjør i hvertfall meg veldig nysgjerrig. Jeg må straks og med det samme sende en mail til en forsker jeg kjenner som driver med dette.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Peppy!
|
Jeg mener det var Trond Bjørnenakk (?) på NHH som holdt en forelesning om dette. Hvor de testet ut å øke lønnen for å få flere til å gå i full stilling, da de hadde behov for det. Og resultatet da ble at sykepleierne gikk ned i stilling tilsvarende lønnsøkningen, slik at de endte netto på samme lønn som før. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenJeg undres meg veldig over hvordan disse undersøkelsene egentlig blir utført. Den ene uken er tema at det er funnet tendenser til at sykepleiere ønsker fulle stillingsprosenter og at det er så vanskelig å få til en full stilling når det bare tilbys bittesmå prosenter, den andre uken kommer det frem at det er frivillig at sykepleiere jobber deltid. Dette er veldig ofte tema i morgensendingene på radio og jeg blir bare ikke klok. Hvordan blir egentlig denne forskningen utført og hvorfor er resultatene så sprikende?
|
|
|
#10 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenDet jeg tror er: |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Enda en som trener
Det tror jeg er et godt poeng. Og så lenge de med 100% stillinger tviholder på disse uten å faktisk jobbe 100%, så er vi inne i en ond sirkel det er vanskelig å komme ut av. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenKan det ha med eierskap til jobben å gjøre? Det å komme tilbake i jobb, bygge seg en plass og lære seg et fag er høyt prioritert hos de fleste leger. Nei, de jobber ikke deltid, de fleste jobber faktisk langt mer enn 100%.
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenjeg har gjennom hele karrieren min som sykepleier opplevd en slags oppdeling blant kollegene mine. Da jeg begynte på utdanningen var vi omtrent 50/50-fordelt mellom de som ville være noe for noen eller som var åpne på¨at de var ute etter en utdannelse til et yrke som lett lot seg kombinere med barn og familieliv. Vi andre(som også hadde familie) var mer opptatt av fag og karriere enn de andre var. Etterhvert som jeg har tatt videreutdanning i først ledelse og så en master, har jeg møtt på de andre som har ambisjoner - som spesialliserer seg, som lever for og med jobben på en helt annen måte enn mange av dem jeg har vært leder for. Det er ikke til å komme i fra - men dette er jo bare mine opplevelser - det er jo ca. 100.000 av oss der ute.
|
|
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenHelsepersonell har forøvrig plikt il å holde seg faglig oppdatert.
|
|
|
|
|
#15 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenJeg jobber med en gjeng godt voksne sykepleiere, med eldre tenåringsbarn, voksen barn eller uten barn. EN jobber fullt. Nå må vi søke etter en timesansatt ekstrahjelp, for ingen av de faste vil øke stillingen sin (som for øvrig ikke er turnus). Alle legene jobber fullt hos oss (dvs noen har kombinert stillingen med jobb et annet sted) - også de med små barn.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenJeg tror det er veldig mange faktorer som spiller inn når det gjelder debatten kvinner og deltid. Jeg skulle ønske jeg syntes det var lett å si at "ingen bør jobbe deltid", men ute i den virkelige verdenen så er det jo ikke så enkelt.
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenBare så det er klart: Jeg synes også det er fair at leger tjener mer enn sykepleiere, enn lærere også for den del. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenJeg syns argumentet tidligere i tråden her om at nordsjøturnus ikke ville kunne fungere for sykepleiere fordi de ville måtte ta full belastning på hjemmebane mens de hadde jobbeperiodene sine, fordi de bodde hjemme, var ganske, eh, interessant. Så det er altså mer utenkelig at en kvinne/sykepleier skal få "fri" fra hjemmepliktene i sine 2-3 ukers jobbeperioder, for så å ta det igjen i de 3-4 uker lange friperiodene, enn det er at en mannlig plattformarbeider gjør det samme?
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Vel. Det er vel mer det at man uansett ikke slipper unna så lenge man bor hjemme? Jeg og mannen avlaster jo hverandre i intensive jobbperioder, men så lenge vi faktisk er hjemme begge to, må jo begge bidra. Noe annet hadde vært snodig i grunnen.
|
|
|
#20 |
|
Enda en som trener
Ja, det er nettopp slike argument jeg ikke skjønner |
|
|