|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kunsten å kutte snusen ...
Her var det jo snakk om hvordan røyking går utover egne barn, og da synes jeg egentlig overvektig fint kan sammenliknes. Det er et faktum at sannsynligheten for at et barn blir overvektig øker dersom en eller begge foreldrene er det, og det er vel den "passive overvekten" her.
|
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes sammenligningen er idiotisk, og overvekt trenger slett ikke gå utover barna. Ikke plager du folk med overvekten på busstopp, foran sykehusinngangen eller på besøk, heller.
|
|
|
#4 |
|
|
Selvfølgelig går det ut over barna at foreldrene er overvektige, i hvert fall i tilfeller der det er snakk om mer enn 5-10 kg over normal BMI. Det er svært få mennesker som er friske og i god form samtidig som de er svært overvektige. Jeg er 25-30 kg større enn jeg burde være selv, og har ingen problemer med å innrømme at det påvirker sønnen min. Jeg er heldig og har foreløpig ingen såkalte livsstilsykdomer, men det er klart jeg vil få det dersom jeg fortsetter å være like overvektig i 20 år til. Om jeg dør av lungekreft pga. røyking eller diabetes pga. overvekt når jeg er 70 tror jeg ærlig talt er fullstendig likegydig for sønnen min.
|
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er fremdeles uenig, men som vanlig så har vi ikke definert noe som helst, og det er ikke så rart, for hvordan definierer man overvekt? Røykere er langt enklere å definere - det er de som røyker!
|
|
|
#6 |
|
Textrovert
|
Jeg veier 8 kilo over normal BMI. Oj, oj. Stakkars, stakkars ungene mine. Jeg ødelegger livene deres. :mama Grape:
|
|
|
#7 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg trodde ikke at det var det sammenligningen gikk ut på.
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
Det samme kan man si om alt mulig. Kjører du bil (hahaha, bortsett fra EL-bil, da) bidrar du til forrurensing og verdens undergang, så hvorfor sammenligne/likestille i det hele tatt. Det er poengløst. Jeg synes også det er temmlig ufint å dra frem noens fysikk og sammenligne det med sigaretter!!, en stygg uvane man kan stumpe i askebegeret og så er den borte.
|
|
|
#9 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Kunsten å kutte snusen ...Jeg syns i det store og hele svært lite er sammenlignbart med noe som helst. Men når man snakker om at man mister respekten for noen fordi de tar et valg som ikke er bra, så er det jo greit å spørre om det gjelder andre dumme valg også?
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Kunsten å kutte snusen ...Tar man seg én røyk om morgenen hjemme på sin egen terrasse, skifter alle klær og dusjer før man går hjemmefra, og det er det, plager man ingen med røyken sin heller. Skal man snakke om røykere, må man snakke om de som røyker mer enn det. Skal man snakke om overvektige i samme diskusjon, må man snakke om de med betydelig overvekt.
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Kunsten å kutte snusen ...At du mener røyking ikke er komplisert, viser bare hvor lite kunnskap du har og hvor lite du evner å sette deg inn i andres situasjon. Jeg tenkte det samme som deg, men så gikk jeg i gruppeterapi med en dame som hadde fått KOLS og dermed måtte slutte å røyke. Da fikk jeg meg en skikkelig overraskelse, jeg som trodde det var så enkelt. Du undervurderer hvor mye følelser og identitet som er knyttet til røyking. Ironisk at det var i denne gruppeterapien jeg fikk respekt for og forståelse for at dette heller ikke er sort/hvitt, siden jeg gikk der fordi moren min lå for døden pga. lungekreft.
|
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
Sv: Kunsten å kutte snusen ...Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er overbevist om at mine åtte kilo pluss ikke påvirker ungene mine i det hele tatt.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg er i samme vektkategori som deg og er av ei anna oppfatning. Det at eg er 8 kg overvektig aukar min risiko for blant anna diabetes og også på sikt hjerte-kar sjukdom. Dersom det skjer vil det påvirke ungane mine. Så eg har litt dårlig samvittighet og syns eg er litt dum som ikkje har fått gjort noko med det endå. For med såpass lite overvekt skal det ikkje så store anstrengelsar til for å få til å leve litt sunnare.
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Og jeg mistet sånn ca 17% respekt for deg.
|
|
|
#17 |
|
|
17% for 8 kg, du er jammen hard. Jeg er nesten på minussiden jeg da.
|
|
|
|
#18 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så fordi jeg røyker er jeg en dårligere omsorgsperson for mine barn?
Meget meget enig.
8%
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jaha? På grunn av det innlegget du siterte der eg har dårlig samvittighet for at eg er litt overvektig?
|
|
|
#20 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
|