|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?
Det var ikke sånn det var ment fra min side.
![]() |
#62 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg håper barnet mitt blir selvstendig og greier seg selv, både økonomisk og praktisk. Vi ønsker at han skal lære å sette pris på naturen og derfor tar vi han med ut i skogen på tur, fisking og på fjellturer. Det er vel tvilsomt at to så lite handye mennesker kan lære han noe praktisk, men vi skal i allefall greie å lære han hvor han skaffer hjelp!
![]() |
#63 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg vil gjerne drive noe kompetanseoverføring mht. bevissthet rundt helse og miljø. Lite vits at jeg gjør alt jeg kan for å redusere eksponering av skadelige stoffer barndommen hvis de løper intetanende ut av redet og bader i parabener og knasker PCB. Elementær matlaging med fokus på sunn kost er greit. Jeg vil også at de skal kunne svømme skikkelig, og spanderer gjerne ett stupekurs for at de skal lære dette ordentlig og trygt. Jeg ser også gjerne at barna har ett visst nivå på bortover og nedover-ski og golf siden dette antatt blir våre felles "familieidretter". Siden vi også pleier å tilbringe ferie ved sjøen, vil jeg også at de skal kunne kjøre båt, navigere, seile, fiske og stå på vannski, men all den opplæringen delegerer jeg til min far. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg orker ikke skrive noen liste, men tror nok at jeg er mindre opptatt av ferdigheter enn det du er, Esme. Ikke at det ikke er viktig, altså, for det er det, men ikke så langt opp på lista til at det får en tilstrekkelig "share of mind" til at jeg klarer å gjennomføre det i praksis, til hverdags.
![]() |
#65 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Lese oppskrifter nøye. To ganger minst, før man blander ingredienser. :familiesvakhet:
![]() |
#66 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg er egentlig ikke så opptatt av at de skal kunne å bytte tennplugger for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
#67 |
Leser
|
Jeg også er litt her. Jeg tenker at de skal få såpass med seg at de greier å leve i hverdagen, både når det gjelder husarbeid og økonomi. Jeg tenker mer et det er viktig å innarbeide seg en metodikk når det gjelder arbeid og en forståelse for at det er nødvendig å arbeide enn å kunne spesifikke ting.
![]() |
#68 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Åh, den med fiskesløyingen husker jeg, him! Men jeg lurer på om det kanskje var på NM? Jeg tror det er såpass lenge siden at det ikke kan ha vært her.
![]() |
#69 |
Leser
|
Ja, det er kanskje så lenge siden. Jeg kan forresten sløye fisk.
![]() |
#70 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg prøvde å søke på NM:
- så det er nok veldig vanlig at alle kan det.
![]() |
#71 |
Leser
|
wtf?
![]() |
#72 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Hva barna mine skal kunne når de er myndige?
![]() |
#73 |
Personlig pessimist
|
Helt enig. Jeg tror ikke slike ting ville havne på liste, med mindre det var god grunn til å anta at podens "funksjonsnivå" ville ligge lavere enn "normalen".
![]() |
![]() |
#74 |
Personlig pessimist
|
Den burde endres til "ringe eleketriker og oppgradere sikringsskapet".
![]() |
![]() |
#75 |
Mother of Dragons
|
Haha! Det er da ikke bare i strømtavla det er sikringer da dere, det er nyttig å kunne skifte sikringer på alskens elektronikk også.
![]() |
#76 |
Protonterapeut
|
I bilen, for eksempel.
![]() |
#77 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Av alle ting som er nevnt her så håper jeg at jeg har lært dem å lage skikkelig mat. Niesen (17) min var helt lamslått av all den maten jeg kunne lage fra grunnen (tror ikke jeg laget annet enn en meget enkel fiskesuppe og hentet opp hjemmelaget tomatsaus fra fryseren), og er fullstendig hjelpeløs på kjøkkenet.
![]() |
#78 |
Travelt opptatt
|
![]() |
#79 |
Ustabil
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Mine målsettinger er at ungene skal være i stand til å bruke kredittkortene sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
frakoblet
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Litt kort sagt: Jeg håper de er i stand til å klare seg selv og vite nok om hvordan man gjør det på best mulig måte. Det innebærer for eksempel at man vet at man må vaske innimellom, og vite hvordan man gjør det. Både seg selv, klær, hus. De må også klare å lage basisretter. Jeg håper de har lært seg det grunnleggende om økonomi og hvordan å håndtere penger. Jeg håper de har blitt så selvstendige at de tør å si nei og stå på krava.
![]() |
|
|