Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-08, 21:52   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Kanskje leser jeg ordet "kunne" anderledes enn dere. For meg betyr det bedre enn gjennomsnitts ferdigheter og jeg er redd for fokuset på prestasjoner

Det var ikke sånn det var ment fra min side. Jeg tenkte på "flink nok til at man er i stand til å gjøre" ting som å betale regninger, sette på en vaskemaskin eller lese en bruksanvisning. Og jeg tror absolutt ikke tanken lå på "over gjennomsnittsprestasjoner" når det gjaldt andre ting heller, men mer "flink nok til å kunne sette pris på"

Gammel 21-08-08, 21:53   #62
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg håper barnet mitt blir selvstendig og greier seg selv, både økonomisk og praktisk. Vi ønsker at han skal lære å sette pris på naturen og derfor tar vi han med ut i skogen på tur, fisking og på fjellturer. Det er vel tvilsomt at to så lite handye mennesker kan lære han noe praktisk, men vi skal i allefall greie å lære han hvor han skaffer hjelp!

Gammel 21-08-08, 22:38   #63
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vil gjerne drive noe kompetanseoverføring mht. bevissthet rundt helse og miljø. Lite vits at jeg gjør alt jeg kan for å redusere eksponering av skadelige stoffer barndommen hvis de løper intetanende ut av redet og bader i parabener og knasker PCB. Elementær matlaging med fokus på sunn kost er greit. Jeg vil også at de skal kunne svømme skikkelig, og spanderer gjerne ett stupekurs for at de skal lære dette ordentlig og trygt. Jeg ser også gjerne at barna har ett visst nivå på bortover og nedover-ski og golf siden dette antatt blir våre felles "familieidretter". Siden vi også pleier å tilbringe ferie ved sjøen, vil jeg også at de skal kunne kjøre båt, navigere, seile, fiske og stå på vannski, men all den opplæringen delegerer jeg til min far.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 22:47   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg orker ikke skrive noen liste, men tror nok at jeg er mindre opptatt av ferdigheter enn det du er, Esme. Ikke at det ikke er viktig, altså, for det er det, men ikke så langt opp på lista til at det får en tilstrekkelig "share of mind" til at jeg klarer å gjennomføre det i praksis, til hverdags.

Foreløbig jobber vi med basics, som å kle på seg selv, henge opp eget yttertøy, lage litt mat. Men selv det har en tendens til å skli ut. Og det som er hyggelig å gjøre SAMMEN med ett barn (lage vaffelrøre og knekke egg) er litt uhåndterlig med to og det reneste texas med tre som slåss om vispen.

Men du - skifte sikringer?!?! I 2020?!?

Gammel 21-08-08, 22:50   #65
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lese oppskrifter nøye. To ganger minst, før man blander ingredienser. :familiesvakhet:

Gammel 21-08-08, 23:15   #66
Left
Passiv

Standard

Jeg er egentlig ikke så opptatt av at de skal kunne å bytte tennplugger for å si det sånn.
Kan de å lage enkel mat slik at de overlever, vaske tøyet sitt på akseptabelt vis, betale regningene sine når de skal, og at de er til å stole på - ja da er mor fornøyd.
Det er nok andre ting som er viktigere for meg.

Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:43   #67
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å klare å leve et normalt liv, betale regninger eller få i seg næring er ikke for meg noen som jeg snakker om å "kunne" med mindre du snakker om mennesker med spesielle utfordringer. Jeg anser ikke det som spesifikke "skills".

Jeg også er litt her. Jeg tenker at de skal få såpass med seg at de greier å leve i hverdagen, både når det gjelder husarbeid og økonomi. Jeg tenker mer et det er viktig å innarbeide seg en metodikk når det gjelder arbeid og en forståelse for at det er nødvendig å arbeide enn å kunne spesifikke ting.

Det var en gang en tråd om dette på FP tidligere, men da var tråden noe ala "Hva mener du man kan kreve at et voksent menneske mestrer", og da var stridens eple om det var et "must" å kunne sløye fisk. Jeg noterer meg at det ikke er på lista til noen nå, så det er mulig jeg har drømt det?

Gammel 21-08-08, 23:56   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, den med fiskesløyingen husker jeg, him! Men jeg lurer på om det kanskje var på NM? Jeg tror det er såpass lenge siden at det ikke kan ha vært her.

Gammel 21-08-08, 23:59   #69
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Åh, den med fiskesløyingen husker jeg, him! Men jeg lurer på om det kanskje var på NM? Jeg tror det er såpass lenge siden at det ikke kan ha vært her.

Ja, det er kanskje så lenge siden. Jeg kan forresten sløye fisk. (Ja, nå kan dere jo gjette på hvorfor jeg brakte emnet på banen. )

Gammel 21-08-08, 23:59   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg prøvde å søke på NM:

Sitat:

De følgende ord er veldig vanlige og var ikke inkludert i søket ditt: sløye

- så det er nok veldig vanlig at alle kan det.

Gammel 22-08-08, 00:00   #71
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

- så det er nok veldig vanlig at alle kan det.

wtf?
Er jeg ikke unik?!

Gammel 22-08-08, 00:19   #72
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Hva barna mine skal kunne når de er myndige?

Orker ikke gå inn på detaljer, men håper de fungerer greit fysisk, psykisk og sosialt.

Gammel 22-08-08, 07:49   #73
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å klare å leve et normalt liv, betale regninger eller få i seg næring er ikke for meg noen som jeg snakker om å "kunne" med mindre du snakker om mennesker med spesielle utfordringer. Jeg anser ikke det som spesifikke "skills".

Helt enig. Jeg tror ikke slike ting ville havne på liste, med mindre det var god grunn til å anta at podens "funksjonsnivå" ville ligge lavere enn "normalen".

Gammel 22-08-08, 07:51   #74
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den burde endres til "ringe eleketriker og oppgradere sikringsskapet".

Gammel 22-08-08, 08:28   #75
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Den burde endres til "ringe eleketriker og oppgradere sikringsskapet".

Haha! Det er da ikke bare i strømtavla det er sikringer da dere, det er nyttig å kunne skifte sikringer på alskens elektronikk også.

:fossror:

Gammel 22-08-08, 09:15   #76
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Haha! Det er da ikke bare i strømtavla det er sikringer da dere, det er nyttig å kunne skifte sikringer på alskens elektronikk også.

I bilen, for eksempel.
Dessuten er det noen av oss som fortsatt har sikringer i sikringsskapet, fordi borettslaget ikke gidder å oppgradere.

Gammel 22-08-08, 09:25   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av alle ting som er nevnt her så håper jeg at jeg har lært dem å lage skikkelig mat. Niesen (17) min var helt lamslått av all den maten jeg kunne lage fra grunnen (tror ikke jeg laget annet enn en meget enkel fiskesuppe og hentet opp hjemmelaget tomatsaus fra fryseren), og er fullstendig hjelpeløs på kjøkkenet.

Gammel 22-08-08, 09:27   #78
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

FP-sommerskole høres utrolig morsomt og vanvittig nerdete ut Hvem var det som snakket om kulturelite?

Når det gjelder lister syns jeg det viktigste er sagt. Jeg ønsker også at ungene skal bli flinke til å snakke med mennesker i alle aldre. I det alderssegregerte samfunnet vi har i dag er det mange som ikke klarer å forholde seg til andre enn sine jevnaldrende.

Sløye fisk, snekre og male er greit å kunne. Men det aller viktigste er det Skilpadda nevnte: Økonomi og helse. Særlig seksualkunnskap.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg også er litt her. Jeg tenker at de skal få såpass med seg at de greier å leve i hverdagen, både når det gjelder husarbeid og økonomi. Jeg tenker mer et det er viktig å innarbeide seg en metodikk når det gjelder arbeid og en forståelse for at det er nødvendig å arbeide enn å kunne spesifikke ting.

Det var en gang en tråd om dette på FP tidligere, men da var tråden noe ala "Hva mener du man kan kreve at et voksent menneske mestrer", og da var stridens eple om det var et "must" å kunne sløye fisk. Jeg noterer meg at det ikke er på lista til noen nå, så det er mulig jeg har drømt det?

Føler meg såret, vonbroten, oversett og ignorert

Gammel 22-08-08, 09:30   #79
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Mine målsettinger er at ungene skal være i stand til å bruke kredittkortene sine.

Nei, helt ærlig, jeg har ingen spesielle målsetninger i denne kategorien. Jeg har aldri laget meg lister og aldri tenkt over det. Det meste regner jeg med kommer av seg selv. Og om de nå ikke har lært seg å lage brun saus til de er 18, så har de jo ennå mange gode år igjen av livet, og kan sikkert lære seg litt av hvert da også. Ikke en gang JEG var ferdig utlært ved fylte 18.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 09:30   #80
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt kort sagt: Jeg håper de er i stand til å klare seg selv og vite nok om hvordan man gjør det på best mulig måte. Det innebærer for eksempel at man vet at man må vaske innimellom, og vite hvordan man gjør det. Både seg selv, klær, hus. De må også klare å lage basisretter. Jeg håper de har lært seg det grunnleggende om økonomi og hvordan å håndtere penger. Jeg håper de har blitt så selvstendige at de tør å si nei og stå på krava.
Og jeg håper de har lært seg å bruke prevensjon om det er nødvendig. :angst:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.