|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Amelia; hva med å faktisk svare på spørsmålene som har blitt stilt deg, i stedet for å bare kaste ut et utrolig lite reflektert innlegg, så si at du har tenkt gjennom saken og det sikkert ikke er sånn alikevel, og så skal alt være bra?
|
|
|
#6 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg tenkte vel først og fremst på norske normer og regler, norsk lov og norsk språk |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men hva er norske normer? Jeg har en kollega fra Nord-Norge som har et språk som jeg ikke ville funnet på å bruke. Hun banner som et uvær og det er helt greit for henne. Jeg har kollegaer som jeg aldri har hørt banne. Jeg har kollegaer som etter min mening er utro og bruker kollegafester som skalkeskjul - følger de norske normer? Norske regler?
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Så du mener at våre regler og lover er særnorske? Og et det er spesielt for norsk kultur å holde seg til nettopp disse lovene og reglene? Hvordan er forresten "norske normer"? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert i å hva hva du legger i disse begrepene.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Det er da jeg sitter som et spørsmålstegn og lurer på hvorfor du ikke selv er med og bidrar i din egen debatt. Det er lite interessant dersom en av debattantene setter seg tilbake og snakker andre litt etter munnen. For temaet er jo veldig interessant. |
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jeg enig i. I og med at jeg bor i en bydel med mange innvandrere, har barn på skole med over 70% innvandrere og selv underviser på en tilsvarende skole vil jeg si at jeg har en del erfaring med innvandrere. I tillegg holder jeg på med en mastergrad innenfor temaet og lærer stadig nye ting.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Det må du utdype, jeg har tilgode å gjenkjenne de sosiale normene på vestlandet hjemme der jeg kommer fra, for ikke å snakke om når jeg kommer til Finnmarken. Eller der snakker de jo samisk og lite norsk, har andre normer og regler men følger norsk lov. |
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Så variasjon er greit blant etniske nordmenn, men ikke blant innvandrere? Du mener at de skal følge en norm du ikke greier å definere engang?
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Da undres jeg over ditt spørsmål i HI og som Glitter også sier: hvorfor er diversitet greit dersom man er etninsk nordmann men ikke dersom man er innvandrer? Hvordan skal man kunne synse noe som helst om en heterogen menneskegruppe? Hvordan kan man kategorisere mennesker slik at de skal synses om uten å legge til grunn en rekke fordommer? |
|
|
|
#14 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Nå var det vel ikke akkurat slik jeg mente det heller da. Prøvde heller å oppklare mitt hovedinnlegg da det så ut til å bli mottatt noe negativt |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Vi bor i en bydel med mange innvandrere. Dette har så langt aldri vært noe problem. Alle innvandrere vi har blitt kjent med har vært veldig koselige og inkluderende. Det gir meg et innblikk i hvordan noen fra en annen kultur tenker. Selvfølgelig er det noen negative sider ved kulturforskjellene. Den somaliske jenta (ca 4 år) i bakgården som nesten ikke hadde tenner igjen fordi hun aldri hadde eid en tannbørste for eksempel. Så kan man jo spørre seg hvorfor: kanskje fordi foreldrene som få år før denne jentas fødsel hadde flyktet fra krigsherjinger hvor tannpuss ble nedprioritert fremfor å skaffe mat til å holde seg mette? Så burde de kanskje ha fått med seg beskjeden om tannpuss fra helsestasjonen, men så var det så mange beskjeder som kom den dagen.
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg liker innvandrere. They make my world go around. (Når vi først generaliserer, lissom.) |
|
|
|
|
|
#17 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bærumsungdom på ferie i provinsen (Tønsberg): |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jo mer jeg tenker på det, jo teitere syns jeg det er å spørre spørsmålet: Hva syns du om innvandrere? Hva syns jeg om absolutt alle andre mennesker enn nordmenn liksom?
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Jeg tenkte litt på den om norsk språk, norske regler, norske normer. Da tenker jeg litt på samene jeg, kommer man langt nok inn på vidda møter man mennesker som knapt kan norsk (de eldste i noen av bosetningene), man finner en kultur som knapt kan sies å ha så mye med norsk kultur å gjøre og en folklore som definitivt ikke ligner norsk. Når vi så legger til at det er et par lover kun for samer (eksluderende for nordmenn), de har et helt annet sett med normer (vi ser på dem som bestialske i noen sammenhenger fordi de ivaretar gamle tradisjoner i forhold til kastraksjon av rein som eksempel), vel da undres jeg enda mer over HI og dennes måte å fremstille det homogene Norge. Finnes det i det hele tatt homogene kulturer annet enn i små grupper og små samfunn? Er det slik at det er den norske måten å leve på som er den "riktige"? For om det er slik, ja da må vi jammen sette i gang med en ny runde med fornorskning på vidda og gitt, nytter ikke bare å fremme fordommene sine mot de innvandrerne som bekjenner seg til Islam da. |
|
|
|
#20 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Eller i det minste; hva syns du om innvandrere som er mørke i huden, kommer fra et generelt fattig land i den tredje verden og der brorparten har islam som religion. Og SÅ kan man spørre om man er rasist.
|
![]() |
|
|