Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes du om innvandrere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-09, 09:06   #1
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes du om innvandrere?

Si meg frue, har de drukket?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 09:20   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 09:20   #3
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det var min tanke også ...

Gammel 12-07-09, 11:59   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amelia; hva med å faktisk svare på spørsmålene som har blitt stilt deg, i stedet for å bare kaste ut et utrolig lite reflektert innlegg, så si at du har tenkt gjennom saken og det sikkert ikke er sånn alikevel, og så skal alt være bra?

Jeg lurer fremdeles på hva du mener er "norsk kultur"?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 12:03   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg lurer fremdeles på hva du mener er "norsk kultur"?

Ja, du sier noe der. Hva er det, Amelia?

Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 12:06   #6
amelia
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2007
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Jeg tenkte vel først og fremst på norske normer og regler, norsk lov og norsk språk

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 12:12   #7
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av amelia, her.

Jeg tenkte vel først og fremst på norske normer og regler, norsk lov og norsk språk

Men hva er norske normer? Jeg har en kollega fra Nord-Norge som har et språk som jeg ikke ville funnet på å bruke. Hun banner som et uvær og det er helt greit for henne. Jeg har kollegaer som jeg aldri har hørt banne. Jeg har kollegaer som etter min mening er utro og bruker kollegafester som skalkeskjul - følger de norske normer? Norske regler?

Lover er greit. Det er alle som bor i Norge forpliktet til å følge og de aller fleste gjør faktisk det.

Norsk språk? Vel jeg underviser i en klasse med over 60% tospråklige barn og bruker tolk i forhold til en familie. Ja, det er ikke alle mødrene eller fedrene som snakker like godt norsk, men behov for tolk har jeg ikke.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 12:18   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du mener at våre regler og lover er særnorske? Og et det er spesielt for norsk kultur å holde seg til nettopp disse lovene og reglene? Hvordan er forresten "norske normer"? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert i å hva hva du legger i disse begrepene.

Gammel 12-07-09, 12:20   #9
Skvetten
Passiv

Standard

Det meste kan diskuteres og hva den enkelte definerer som norske normer og regler vil også kunne være individuelt betinget, ja. Men det er jo nettopp det som blir interessant også da. Å høre individuelle oppfatninger og synspunkter og få frem ulike sider av en sak

Det er da jeg sitter som et spørsmålstegn og lurer på hvorfor du ikke selv er med og bidrar i din egen debatt. Det er lite interessant dersom en av debattantene setter seg tilbake og snakker andre litt etter munnen. For temaet er jo veldig interessant.

Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 12:36   #10
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Det meste kan diskuteres og hva den enkelte definerer som norske normer og regler vil også kunne være individuelt betinget, ja. Men det er jo nettopp det som blir interessant også da. Å høre individuelle oppfatninger og synspunkter og få frem ulike sider av en sak

Det er jeg enig i. I og med at jeg bor i en bydel med mange innvandrere, har barn på skole med over 70% innvandrere og selv underviser på en tilsvarende skole vil jeg si at jeg har en del erfaring med innvandrere. I tillegg holder jeg på med en mastergrad innenfor temaet og lærer stadig nye ting.

Jeg er selv kritisk til en del skikker og tradisjoner som mennesker fra andre kulturer har. Klart jeg er det. Jeg har for eksempel sterke meninger om omskjæring av jenter. En skikk jeg mener er grotesk og ikke burde være tillat. Jeg har også noen tanker om hijab og grunnene til at kvinner velger å gå med plaggene. Jeg synes ikke det er uproblematisk, men det jeg etter mange års erfaring og studier har skjønt er at det er like mange grunner til å bruke hijab som det finnes kvinner som bruker hijab.

At mange, spesielt kvinner, først og fremst har sin rolle hjemme og i mange tilfeller ikke lærer seg norsk er også problematisk. Selvsagt er det problematisk. Men hva kan vi gjøre for å innkludere disse kvinnene på en god måte? Jeg tror at mange har lyst til å komme seg ut og lære, men trenger kanskje et dytt i riktig retning. Kanskje de trenger noen som kommer og henter dem og tar dem med. Det jeg ser veldig tydelig er at de dagene skolen arrangerer kulturdag hvor mat fra forskjellige kulturer serveres er det mange som kommer - de finner en arena. Og mange kommer med veldig forseggjorte matretter - dette er de gode på. Kanskje matlaging kan være en vei til det norske språket?

I forhold til skole trener vi faktisk å lære opp våre nye landsmenn hvordan skolesystemet fungerer i Norge. Hva er forventet av dem? Hvordan skal de følge opp barna på en best mulig måte? Mange kommer fra en kultur hvor det ikke er vanlig med skolegang. Mange av foreldrene har selv ikke gått på skole og mange er analfabeter. Og vi lærere forteller dem at det er viktig at de leser med barna.... At man skal ha med en matpakke i sekken hver dag er ikke en selvfølge - mange steder har de servert lunsj. Å ha bokbind på bøkene er heller ikke en selvfølge - vi må rett og slett vise hvordan det gjøres.

På sommerfesten på jobb ble jeg sittende og prate med en kollega fra Irak. Og det var en interessant diskusjon om hijab og andre ting. Jeg fikk noen nye perspektiver sett fra en muslimsk synsvinkel. Jeg har også ofte snakket med en kollega som er tamil og får stadig nye innblikk i deres kultur og hvordan de forstår norsk kultur og hvordan de prøver å tilpasse seg.

Når det gjelder debatten om "norsk" kultur vs. "muslimsk" kultur er jeg sannelig ikke helt sikker på hvilken kultur jeg liker best. Skal jeg støtte meg til den norske kulturen med helgefyll, one night stands og stadig skiftende partnere, eller er det noe i en muslimsk tradisjon hvor man ikke har fyll, og hvor sex er forbehold livsledsageren. Dette er selvsagt satt helt på spissen, det er selvsagt nyanser i alle retninger. Det finnes muslimer som både drikker og har sex med flere partnere og det finnes nordmenn som har sex med en partner og som aldri drikker.

Hovedproblemet i forhold til innvandringsdebatten er at vi stiller opp kategoriene vi og dem og så tar vi det ekstreme med dem og det normale med vi og sammenlikner. Ja, det er mye med innvandrerkulturer som er problematisk, men jeg synes vel kanskje at det er en del ved såkalt norsk kultur som også er problematisk.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 12:18   #11
Skvetten
Passiv

Standard

Det må du utdype, jeg har tilgode å gjenkjenne de sosiale normene på vestlandet hjemme der jeg kommer fra, for ikke å snakke om når jeg kommer til Finnmarken. Eller der snakker de jo samisk og lite norsk, har andre normer og regler men følger norsk lov.

Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 12:28   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Som jeg tidligere har svart på kan de norske normer og regler variere.

Så variasjon er greit blant etniske nordmenn, men ikke blant innvandrere? Du mener at de skal følge en norm du ikke greier å definere engang?

Gammel 12-07-09, 12:34   #13
Skvetten
Passiv

Standard

Hvorfor jeg ikke er med og bidrar så voldsomt er fordi jeg i dette innlegget var ute etter å høre andres synsunkter og ikke så mye debatt fra min side Om det utvikler seg til en debatt gjør det meg på den annen side ingenting da jeg tenker det er sunt å reflektere åpenlyst over ulike temaer.

Da undres jeg over ditt spørsmål i HI og som Glitter også sier: hvorfor er diversitet greit dersom man er etninsk nordmann men ikke dersom man er innvandrer? Hvordan skal man kunne synse noe som helst om en heterogen menneskegruppe? Hvordan kan man kategorisere mennesker slik at de skal synses om uten å legge til grunn en rekke fordommer?

Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 12:12   #14
amelia
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2007
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Amelia; hva med å faktisk svare på spørsmålene som har blitt stilt deg, i stedet for å bare kaste ut et utrolig lite reflektert innlegg, så si at du har tenkt gjennom saken og det sikkert ikke er sånn alikevel, og så skal alt være bra?

Nå var det vel ikke akkurat slik jeg mente det heller da. Prøvde heller å oppklare mitt hovedinnlegg da det så ut til å bli mottatt noe negativt Poenget med mitt hovedinnlegg var å få frem reflekterte syn på innvandrere gjennom å høre deres synspunkter. Og det synes jeg at jeg har fått og takker dermed også for engasjementet

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 16:17   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i en bydel med mange innvandrere. Dette har så langt aldri vært noe problem. Alle innvandrere vi har blitt kjent med har vært veldig koselige og inkluderende. Det gir meg et innblikk i hvordan noen fra en annen kultur tenker. Selvfølgelig er det noen negative sider ved kulturforskjellene. Den somaliske jenta (ca 4 år) i bakgården som nesten ikke hadde tenner igjen fordi hun aldri hadde eid en tannbørste for eksempel. Så kan man jo spørre seg hvorfor: kanskje fordi foreldrene som få år før denne jentas fødsel hadde flyktet fra krigsherjinger hvor tannpuss ble nedprioritert fremfor å skaffe mat til å holde seg mette? Så burde de kanskje ha fått med seg beskjeden om tannpuss fra helsestasjonen, men så var det så mange beskjeder som kom den dagen.

Og så har jeg også lært en del. Den irakiske familien som alltid har med dobbel dose mat når de skal grille ute, for da kan de alltid invitere noen bort til seg. Jeg har spist mye god mat og hatt noen interessante diskusjoner på den måten. En del om forskjellene på Irak og Norge, men også en del om hvordan det er å ha døtre som er ganske mye staere enn gjennomsnittet.

Så får vi se om jeg er like positivt innstilt om noen år når min datter skal kjempe om oppmerksomheten til en lærer som både forsøker å lære noen norsk samtidig som de skal gi min allerede bokstavkyndige snuppe utfordringer.

Gammel 12-07-09, 17:40   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker innvandrere. They make my world go around. (Når vi først generaliserer, lissom.)

...og så er jeg litt sliten av å alltid skulle forklare hva jeg mener om innvandrere, all den tid jeg mener forskjellige ting pr. menneske, og det blir sabla mange meninger å samle i et innlegg.

Kan vi ikke definere noe enklere? Bærumsruss? De har jeg bare en, generaliserende, fordomsfull mening om.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 17:50   #17
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg liker innvandrere. They make my world go around. (Når vi først generaliserer, lissom.)

...og så er jeg litt sliten av å alltid skulle forklare hva jeg mener om innvandrere, all den tid jeg mener forskjellige ting pr. menneske, og det blir sabla mange meninger å samle i et innlegg.

Kan vi ikke definere noe enklere? Bærumsruss? De har jeg bare en, generaliserende, fordomsfull mening om.

Bærumsungdom på ferie i provinsen (Tønsberg):
- Er det ungdommer her som studerer, trodde folk her gikk rett ut i arbeid? (tenkte vel på hvalfangst, kanskje...)

Her snakker vi fordommer

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 17:54   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jo mer jeg tenker på det, jo teitere syns jeg det er å spørre spørsmålet: Hva syns du om innvandrere? Hva syns jeg om absolutt alle andre mennesker enn nordmenn liksom? Prøv å bytt ut innvandrere med f.eks. samer, jøder, kvinner, rogalendinger eller heismontører. De er hvertfall hver for seg en mer homogen gruppe.

Gammel 12-07-09, 18:35   #19
Skvetten
Passiv

Standard

Jo mer jeg tenker på det, jo teitere syns jeg det er å spørre spørsmålet: Hva syns du om innvandrere? Hva syns jeg om absolutt alle andre mennesker enn nordmenn liksom? Prøv å bytt ut innvandrere med f.eks. samer, jøder, kvinner, rogalendinger eller heismontører. De er hvertfall hver for seg en mer homogen gruppe.

Jeg tenkte litt på den om norsk språk, norske regler, norske normer. Da tenker jeg litt på samene jeg, kommer man langt nok inn på vidda møter man mennesker som knapt kan norsk (de eldste i noen av bosetningene), man finner en kultur som knapt kan sies å ha så mye med norsk kultur å gjøre og en folklore som definitivt ikke ligner norsk. Når vi så legger til at det er et par lover kun for samer (eksluderende for nordmenn), de har et helt annet sett med normer (vi ser på dem som bestialske i noen sammenhenger fordi de ivaretar gamle tradisjoner i forhold til kastraksjon av rein som eksempel), vel da undres jeg enda mer over HI og dennes måte å fremstille det homogene Norge. Finnes det i det hele tatt homogene kulturer annet enn i små grupper og små samfunn? Er det slik at det er den norske måten å leve på som er den "riktige"? For om det er slik, ja da må vi jammen sette i gang med en ny runde med fornorskning på vidda og gitt, nytter ikke bare å fremme fordommene sine mot de innvandrerne som bekjenner seg til Islam da.

Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 18:00   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller i det minste; hva syns du om innvandrere som er mørke i huden, kommer fra et generelt fattig land i den tredje verden og der brorparten har islam som religion. Og SÅ kan man spørre om man er rasist.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:06.