Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-09, 14:11   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Bedre, men ikke bra nok. Jeg syns det er helt utrolig at folk får lov til å røyke på jobb om de jobber med mennesker. Rett og slett fordi de stinker. Det er ubehagelig og ekkelt.

Jo. Men det er en helt annen ting. Og jeg mener at det er innmari viktig å ikke dra det med inn i denne debatten. Fordi det da ikke er til å unngå at mange synes de som mener det der er snerpete, og lett lar inntrykket av snerpete smitte over på de som faktisk blir syke. De skiller ikke mellom snørr og barter. Og Skvetten ender på sykehus fordi folk ikke vil forholde seg til snerper som ikke finner seg i noe og skal regulere alt mulig liksom.

Jeg mener at for å få orden på lufta så Skvetten kan vise seg blant folk så er det helt sentralt at man skiller mellom det mange synes er feil, ekkelt, ubehagelig i en eller annen gred, lite etsetisk osv - og det som er alvorlig sykdomsfremkallende. Det er ikke fordi røyk lukter vondt vi har en røykelov. Det er fordi passiv røyking gir kreft.

På samme måte er det ikke fordi mange har preferanser for eller mot å like parfymelukt vi må løse problemet med parfyme. Det må løses fordi noen altså blir svært syke av det.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg går jo ut da, på gode dager blir jeg bare tett, hoster og harker. Desverre er de fleste dager slik at jeg blir veldig syk av å være blant andre mennesker. Jeg har innfunnet meg med at slik er det, men jeg skulle gjerne vært i teateret eller på en operapremiere, det er ting jeg er forhindret fra å være med på på grunn av sykdommen min. Julebord er også en ting jeg ikke deltar på med mindre alle som deltar er innstilt på å komme uten parfyme, som regel er de ikke det.

Jeg har jo vært på show i Spektrum med Skvetten. Som hun stilte opp på rett og slett fordi hun elsker unger - og til tross for at hun blir utrolig syk.

Jeg summerer kort - hun ble utrolig syk. Jeg tror ikke hun fikk friskt oksygen inn i blodet i det hele tatt på slutten der. Og hele Spektrum var altså tjukt i lufta av luktstoffer. Det er utrolig unødvendig.

Jeg tror at om man klarer å danne en opinion hvor det anses som ufint å parfymere seg i folkemengder så kan man endre dette. På samme måte som røyk har gått fra sexy til lavstatus. Det tror jeg er veien å gå.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:06   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tåler du gulp? Jeg lukter litt gulp for tiden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:11   #3
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg antar at du er morsom på min bekostning, så hvorfor ikke hive på en litt ekkel smiley?

:ikke i humør til morsomheter om pusteproblemer:

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 16:02   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at du er morsom på min bekostning, så hvorfor ikke hive på en litt ekkel smiley?

:ikke i humør til morsomheter om pusteproblemer:

Hva om jeg hiver på en nusselig smiley?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 16:05   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Hva om jeg hiver på en nusselig smiley?

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 16:12   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det blir merkelig å innføre et offentlig forbud mot parfyme da det er reltativt få som reagerer så sterkt som du gjør. Det er vel bedre om lærere som faktisk har elever med sterk allergi lar være å bruke det, enn å innføre et hvisomatte- forbud. Synes jeg. Jeg hadde selvfølgelig latt være å tatt på meg parfyme hvis jeg hadde elever som reagerte på det, men det hadde kanskje vært litt merkelig dersom jeg måtte slutte med parfyme fordi en elev i Sogn og Fjordane var allergisk.
For øvrig hadde jeg aldri blitt sur hvis jeg ble bedt om å flytte meg på bussen pga parfymeallergi. Merkelig reaksjon.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:35   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sykepleiere på HUS har ikke lov til å bruke parfyme. Men det hjelper jo ikke så lenge de allikevel bruker det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:30   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Sykepleiere på HUS har ikke lov til å bruke parfyme. Men det hjelper jo ikke så lenge de allikevel bruker det.

Hvofor det? Jeg hører dette hele tiden om helsevesenet, at det finnes påbud som er helt nødvendige av helseårsaker, og så driter folk i det. Som at klær, også hijaber, skal kunne kokvaskes. Jeg så i en diskusjon om sykehushijaber, og helseansatte var sånn "ja, men det håndheves jo ikke - folk bruker de hijabene de vil, også sånne som må finvaskes", og jeg blir helt sjokkert!!

Går det an at ledelsen er så tafatt?? Det skulle blitt månelyst om jeg gav blaffen i et viktig jobbpåbud, som kundekonfidensialitet eller noe. Jeg hadde vel faktisk fått sparken om jeg hadde fortsatt å drite i sånne regler, etter advarsler.

Hvilke andre ting driter man i??

Gammel 09-11-09, 22:34   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvofor det? Jeg hører dette hele tiden om helsevesenet, at det finnes påbud som er helt nødvendige av helseårsaker, og så driter folk i det. Som at klær, også hijaber, skal kunne kokvaskes. Jeg så i en diskusjon om sykehushijaber, og helseansatte var sånn "ja, men det håndheves jo ikke - folk bruker de hijabene de vil, også sånne som må finvaskes", og jeg blir helt sjokkert!!

Går det an at ledelsen er så tafatt?? Det skulle blitt månelyst om jeg gav blaffen i et viktig jobbpåbud, som kundekonfidensialitet eller noe. Jeg hadde vel faktisk fått sparken om jeg hadde fortsatt å drite i sånne regler, etter advarsler.

Stille på jobb på det stedet du skal være til avtalt tid.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:37   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, jobber man i det offentlige, kan man drite i det meste. En eneste stor vernet bedrift. (Jeg tipper du jobber i privat næringsliv.) På vår jobb er det iallfall en god del påbud og regler som en del finner det for godt å "heve seg over."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:56   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, jobber man i det offentlige, kan man drite i det meste. En eneste stor vernet bedrift. (Jeg tipper du jobber i privat næringsliv.) På vår jobb er det iallfall en god del påbud og regler som en del finner det for godt å "heve seg over."

Gammel 03-11-09, 14:52   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg sammenligner ikke, jeg sier bare at jeg er FOR et røykeforbud for folk som jobber med barn og syke, og at jeg er uenig i at man skal måtte finne seg i røykelukt.

Gammel 03-11-09, 14:53   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg sammenligner ikke, jeg sier bare at jeg er FOR et røykeforbud for folk som jobber med barn og syke, og at jeg er uenig i at man skal måtte finne seg i røykelukt.

Jeg sier ikke at du tar feil. Jeg bare sier at det ikke har noe med saken å gjøre.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:01   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett noen få respirasjonssvikt, og min mor har KOLS og jeg ser henne slite enormt med pusten, spesielt når hun blir utsatt for sterk røyk (feks. fra stekeos) og annet. Så jeg vet hvor grusomt det ser ut. Jeg prøvde ikke å sammenligne, det var bare et svar til det Inagh skrev, og det at jeg seriøst mener det burde bli røykeforbud i barnehager, skoler og lignende. Men det passer vel bedre i en annen tråd, sorry.

Gammel 03-11-09, 15:04   #15
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har sett noen få respirasjonssvikt, og min mor har KOLS og jeg ser henne slite enormt med pusten, spesielt når hun blir utsatt for sterk røyk (feks. fra stekeos) og annet. Så jeg vet hvor grusomt det ser ut. Jeg prøvde ikke å sammenligne, det var bare et svar til det Inagh skrev, og det at jeg seriøst mener det burde bli røykeforbud i barnehager, skoler og lignende. Men det passer vel bedre i en annen tråd, sorry.

Det er jo vel og bra, men dette med røyking er såpass sterkt regulert at det er lettere å unngå. Jeg vil anta at din mor dermed reagerer på parfyme også slik at du skjønner hvor mye større det problemet er.

Selv unngår jeg gatekjøkken, kebabsjapper, lekre restauranter med store åpne kjøkken og ikke minst jeg unngår mat som oser hjemme.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:11   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt er det en forskjell, men jeg ser ingen grunn i det hele tatt til at det ene skal utelukke det andre. Ting som fører til ubehag for andre blant mennesker som jobber i forhold til mennesker, bør unngås. Er du altså ikke enig i det?

Gammel 03-11-09, 15:15   #17
Skvetten
Passiv

Standard

Selvsagt er det en forskjell, men jeg ser ingen grunn i det hele tatt til at det ene skal utelukke det andre. Ting som fører til ubehag for andre blant mennesker som jobber i forhold til mennesker, bør unngås. Er du altså ikke enig i det?

Det er igjen forskjell på ubehag og sykdom. Dersom alt som andre oppfatter som ubehagelig skal reguleres får vi litt av en jobb. Anser det ikke som nødvendig med forbud mot vond kroppslukt eller annet som er ubehagelig.

Når det kommer til mennesker i offentlige stillinger er det allerede regulering på dette med røyking. Så er det opp til deg som forelder å sørge for at tjenestestedet dine barn er på får et forbud, for det er opp til tjenestestedet. Det er allerede et forbud når det gjelder røyking på offentlig sted.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:23   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er igjen forskjell på ubehag og sykdom. Dersom alt som andre oppfatter som ubehagelig skal reguleres får vi litt av en jobb. Anser det ikke som nødvendig med forbud mot vond kroppslukt eller annet som er ubehagelig.

Når det kommer til mennesker i offentlige stillinger er det allerede regulering på dette med røyking. Så er det opp til deg som forelder å sørge for at tjenestestedet dine barn er på får et forbud, for det er opp til tjenestestedet. Det er allerede et forbud når det gjelder røyking på offentlig sted.

Du anser det altså som helt greit at man dynger seg med parfyme og røyk som f.eks. sykepleier, siden man tross alt ikke blir sykere av at de gjør det? Snakk om å være navlebeskuende.

Gammel 03-11-09, 15:26   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du anser det altså som helt greit at man dynger seg med parfyme og røyk som f.eks. sykepleier, siden man tross alt ikke blir sykere av at de gjør det? Snakk om å være navlebeskuende.

Øh?
Nå kom vel hele tråden i gang fordi Skvett lurte på om vi ikke kunne forby parfyme på offentlige kontorer, det gjelder jo da sykepleiere også vil jeg tro?

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:31   #20
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg har allerede sagt at det bør være et forbud for mennesker som jobber i det offentlige rom der de arbeider med mennesker. Det er allerede et forbud mot røyking på offentlig sted, det er opp til hvert enkelt tjenestested å legge ned forbud ovenfor sine ansatte. Når du nevner dine barn som lukter røyk så er det noe helt annet enn å bli syk av det. Som jeg skriver er det i et slikt tilfelle opp til foreldrene å presse på ledelsen for å få et forbud. Det er ingen forbud når det gjelder parfyme på offentlig sted, dermed er det kun noen få lungeavdelinger i dette landet som har slike forbud på røyk og parfyme.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med utsagnet ditt eller om du har lest hva jeg har skrevet tidligere. Det at noen føler ubehag ved lukten er ikke det samme som å bli syk av det, men om du hadde forsøkt respirasjonssvikt en gang ville du nok skjønt litt mer om hvorfor det er viktig for alvorlig lungesyke med et slikt forbud.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.