|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg har all mulig forståelse for at lærerne ikke kan vurdere sukker-yoghurt mot sunn, (og hva er "sunt"? sukker eller søtning, fett eller fettfritt?
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Matpakkeregler?Og så er ikke det de spiser på skolen alt de spiser i løpet av en dag. På skolen er hovedprioritet for meg at de faktisk spiser så de har nok mat innabords til å fungere. Ergo godtar jeg podens hang til knekkebrød med brunost hvis det er det som skal til (jada det er grønne ting i matboksen, men de er som regel med hjem igjen). Så sørger jeg for innholdet av grønnsaker, proteiner og vitaminer til andre måltider.
|
|
|
#3 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?
Det er da ingenting i veien for at du da kan servere yoghurt hjemme og på den måten få dekket kalsiumbehovet hans der. Vi har kun matpakke til frokost i barnehagen og å gå fram til klokken 11:00 (når vi spiser lunsj) med bare en litago-yoghurt i magen - det er ikke godt nok. Jeg tenker ofte at de som roper høyest burde hatt en dag i barnehage/skole for å se hva som faktisk kan være i matpakka til ungene for å skjønne hvor dette kommer fra. På vår etasje i barnehagen har vi rundt regnet 50 barn og 8 voksne. Det blir MYE kake om alle skal ha med til bursdager. Virkelig! Og det er gjerne sånn at barn i dag har oftere 3-4 selskaper i forbindelse med en bursdag enn ingen. Så om det er viktig for deg at barnet ditt får kake/sukker/yoghurt, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke du kan kjøre den linjen hjemme.
Det er ofte ikke snakk om en yoghurt som del av et variert kosthold. Det er snakk om en erstatning, ofte med forklaringer som at "h*n spiser ingenting annet, så det er viktig med nughatti og yoghurt for da spiser h*n i alle fall." Det er ofte stikk motsatt av vår erfaring i barnehagen. Disse ungene spiser som bare det og elsker kaviar og makrell i tomat. Men like fullt - frokostbokser med sjokoladekake og muffins. Jeg skjønner at de fleste FP-menneskene har et veldig PK syn på hva et sunt og variert kosthold skal inneholde og at matmuffins, grove vafler og grønt er vanlig. Men det er ikke sånn for alle småbarnsforeldre i Norge. Jeg har sett mat-eksempler så ille at jeg vil gråte når jeg tenker på det. Er det da så vanskelig å kjøre det tillegget til variert sunt kosthold hjemme? Og la barnehage- og skole-kost være sunn?
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Matpakkeregler?Det er noe med forskjellen på en oppfordring og et forbud. Barnehagen må gjerne oppfordre meg til å ha et gitt kosthold for mine barn. Det er helt greit. Men jeg synes de skal ha rimelig gode grunner til å forby meg å sende med barna mine normale matvarer. Det er ikke engang sikkert jeg og barnehagen er enige om hva som er det beste kostholdet, hvem skal da bestemme hva barnet mitt skal ha i matpakken sin? Når man ser bort fra åpenbare ting som brus og godteri som stort sett alle er enige om. Jeg er veldig for at man skal tilstrebe et sunt kosthold for alle barn, men å forby all bruk av yoghurt er i mine øyne å trå over grensen til fanatisme. Fordi noen foreldre gir barna kun yoghurt til frokost, skal da alle barn nektes dette? Skal man ha påbud om et visst antall grønne biter i matboksen også fordi noen foreldre ikke følger opp denne oppfordringen om å ha frukt/grønt i matpakken? Eller forby cherrox fordi enkelte foreldre kun sender med dette fottøyet?
|
|
|
#5 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Tror ikke vi har noen restriksjoner og om vi har det, så driter jeg skarpt i det. Jeg bestemmer hva barnet mitt skal spise, ingen andre. På den annen side er det uhyre sjelden man finner en brødskive med nugatti i matpakken til mine unger. Toppen en gang i måneden. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Jeg syns faktisk at skolen skal drite i å analysere innholdet i matpakken til barna, så lenge det ikke er veldig tydelig at det er godteri og ikke mat. Ergo - om jeg har gått tom for brød og har liggende grove vafler fra kvelden før, laget på cottage cheese, kesam, havregryn og masse egg - vet du, da skal jeg ha meg frabedt å få kommentarer på det. Selv om en trangsynt lærer måtte mene eller tro at dette er usunt, så er det ikke det. Og det er det som betyr noe. Det har ikke noe med å tøye strikken å gjøre, det har med lærerens sunne fornuft (eller mangel på sådan) å gjøre. At læreren ikke er like opplyst som meg i kosthold, hverken kan eller ønsker jeg å ta hensyn til. Jeg bestemmer hva mitt barn skal spise av sunn mat.
Hvorfor skal barnehageansatte lese innhodsdeklarasjoner?
Men hvorfor mener du det er læreren som skal bestemme at en grov vaffel eller matmuffins er dårlig mat?
Godt sagt, Katta.
Her forstår jeg deg slik at at matmuffins og grove vafler er usunt. Det er det ikke. Det kan være mye sunnere enn brød med nesten hvilket som helst pålegg. Jeg liker å sende med varierte lunsjer til jentene, for da spiser de i alle fall maten sin. Svett ost på tørr kneip frister lite og er dessuten ikke særlig næringsrikt.
|
|
|
#7 |
|
Snikende Ullteppe
Fordi det er forskjell på Yoghurt naturell og Litago. Litago inneholder bortimot 8 sukkerbiter og like mye næring som et glass cola. Jeg mener at det er finfint som dessert, men ikke som eneste del i et måltid. Og desserten kan man ta hjemme. Grunnen til at jeg skrev det var denne kommentaren fra Polyanna:
Da foreslår jeg at du leser en gang til. Jeg mener selvsagt ikke at matmuffins eller grove vafler er usunt. Og det skriver jeg heller ikke. Jeg mener at selv om folk her inne sier at de gir sine barn et fantastisk kosthold, så er det ikke sånn at alle har det sånn. Selv om majoriteten her inne gir barna en yoghurt som et supplement, så er det mange som kjører dette som eneste næring til frokost.
Dette gjorde jeg som et svar til glitterchick som mente at det er kjempeflott med kake på bursdagsfeiringene i barnehagen:
|
|
|
#8 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Sv: Matpakkeregler?Vi har ingen bestemte matpakkeregler på skolen vår med unntak at de ikke skal ha med brus/godteri. Helt greit. Hadde noen kicket på fiskekakene til vesla, ville vedkommende fått seg en skikkelig fiskedask!
|
|
|
|
#9 |
|
Off the map.
|
Sv: Matpakkeregler?gutten vår spiser yoghurt i barnehagen til frokost hver dag. Det høres muligens hårreisende ut. Men han har spist brødmat hjemme, og har med en yoghurt for å spise sammen de andre barna.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Matpakkeregler?Et spørsmål, litt på siden, til dere som jobber i barnehager: Personalet hos oss påpekte at matpakkeinnholdet var blitt betraktelig bedre de siste årene. Grovere brød, mindre søtt pålegg, mer grønnsaker, middagsrester og variasjon.
|
|
|
#11 |
|
Drømmer
|
Der jeg jobber har vi all mat selv til barnaså der kan jeg ikke si noe om.Der mini går så ser jeg at det er bedre matpakker enn når jeg jobbet på Oslo øst. Skal muligens ikke så mye til siden det stort sett var wienerbrød, pommesfrites eller loff med sjoko på. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Snikende Ullteppe
Jeg synes matpakkene har blitt betraktelig bedre. Nå er det bare frokost-matpakke hos oss, men jeg er imponert over kreativiteten og innholdet. Tidligere var det mye rart og nå er det særs sjelden jeg ser nugatti eller annet sukkergreier. Det er selvsagt en og annen som har med sjokoladekake, muffins (nei, ikke matmuffins) og slike ting. Men det er klart et sjeldent fenonmen. Det var mye mer sukker i matpakkene før. Nå er det for eksempel mye mer frukt og grønt. Det var høyst uvanlig før. Det er i alle fall mitt inntrykk.
|
|
|
#13 |
|
saftig
|
Sv: Matpakkeregler?Men mener du at fordi det er noen som ikke evner å gi barna sine et ordentlig kosthold, så skal det bety at andre får restriksjoner som faktisk gjør deres kosthold dårligere?
|
|
|
#14 |
|
Snikende Ullteppe
Det jeg ikke skjønner er at disse restriksjonene gjør kostholdet dårligere til familier med et normalt sunt kosthold. Hvorfor?
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Med hensyn på yoghurt: Fordi ikke alle unger er like enkle i matveien. Gitt at du har et barn som av ulike årsaker (ikke allergi) ikke drikker melk. Frokost og lunsj blir da melkefrie, middag er ikke et måltid det normalt inntas så mye melkeprodukter til. Så gjenstår man med mellommåltid/kveldsmat på å få i barnet dagsbehovet. Ja, man kan leve uten melk. Ja, man kan ta kalktilskudd og greie seg uten. Men melkeprodukter er en viktig kilde til kalsium og endel andre næringsstoffer og det burde være unødvendig å måtte innføre spesialmatvarer og kosttilskudd fordi barnehagen har forbud mot normale matvarer.
|
|
|
#16 |
|
saftig
|
Fordi den innskrenker muligheten for variasjon! Jeg anser ikke all slags brød for å være spesielt sunt, og mener faktisk at grove vafler er sunnere fordi proteininnholdet er høyere. Hva som ligger i "normalt sunt kosthold" er ikke unisont. Husk også på at ikke alle barn er like villige til å spise hva som helst.
|
|
|
#17 |
|
Snikende Ullteppe
Vi har ikke forbud mot annet enn yoghurt. Grove vafler, nugatti på brødskiva, frokostblandinger - you name it. Velkommen til oss. Det er kun yoghurt som vi har en felles enighet om at vi sier nei til. Det har enda ikke skjedd at barn har tatt med etter at vi innførte dette, så jeg ser ikke at dette er noe stort problem.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Da gir dette enda mindre mening for meg - hvorfor yoghurt? Jeg regner med du er klar over at mange frokostblandinger og barnegrøter er verre stilt enn yoghurtene med hensyn på sukkerinnhold og i tillegg er fattigere på næringsinnhold ellers? Men klart - hvis dere er blitt enige med foreldrene om å droppe yoghurt av en eller annen grunn er det jo greit. Enighet med foreldrene er noe annet enn forbud som tres nedover ørene på en.
|
|
|
#19 |
|
saftig
|
Finn fem feil, liksom.
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: Matpakkeregler?Er det barnehagens rolle å fungere som frokostoverformnyderi?
|
![]() |
|
|