Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av en del andre tråder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-07, 13:12   #61
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg syns det var et legitimt spørsmål, iom at Fluke så programmet (som Jessica ikke så) og satt igjen med et helt annet inntrykk.

Men Jessica kommenterte et annet innlegg og hvis du leser det innlegget hadde det litt annen vinkling enn Fluke sitt

Gammel 10-02-07, 13:12   #62
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

enda et eksempel på unødvendig kverulering

Det var et ærlig spørsmål og absolutt ikke meningen å kverulere. Jeg lurte på om Jessica ikke var intressert i å vite hva dette programmet egentlig handlet om.
For meg virker det rart å uttale seg om et program man ikke har sett, og så anta hva det handlet om ...

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 13:13   #63
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Jessica kommenterte et annet innlegg og hvis du leser det innlegget hadde det litt annen vinkling enn Fluke sitt

Jeg så hva Jessica kommenterte, men når jeg i innlegget etter forklarte hva dette handlet om, så ble det litt rart at hun overså dette og så nektet å kommentere det.

Gammel 10-02-07, 13:15   #64
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Det var et ærlig spørsmål og absolutt ikke meningen å kverulere. Jeg lurte på om Jessica ikke var intressert i å vite hva dette programmet egentlig handlet om.
For meg virker det rart å uttale seg om et program man ikke har sett, og så anta hva det handlet om ...

Nok en gang hun kommenterte ikke programmet, hun kommenterte et innlegg av en annen bruker som hadde sett programmet.
Hvis ikke det innlegget passet med innholdet i programmet er vel ikke det så enkelt for en som ikke har sett programmet å vite

Gammel 10-02-07, 13:16   #65
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Jeg så hva Jessica kommenterte, men når jeg i innlegget etter forklarte hva dette handlet om, så ble det litt rart at hun overså dette og så nektet å kommentere det.

nektet å kommentere........?! Hvor tar du det fra ?

Gammel 10-02-07, 13:17   #66
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Dette er ikke sammenlignbart. Sex er noe man har for lystens skyld, og da mener jeg lysten på sex i egenskap av seg selv, ikke i egenskap av et kontantkort. Hvis man selger kroppen sin for tjenester blir det jo et overgrep, for da er det ikke sexen man har lyst på.

Mener du at alle ungdommer som har sex fra 14-16 års alder har lyst på sex?

Gammel 10-02-07, 13:18   #67
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Nok en gang hun kommenterte ikke programmet, hun kommenterte et innlegg av en annen bruker som hadde sett programmet.
Hvis ikke det innlegget passet med innholdet i programmet er vel ikke det så enkelt for en som ikke har sett programmet å vite

Og det den andre brukeren (Go\jenta) hadde skrevet var dette:

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Litt avsporing kankskje..men må bare kommentere denne....

Så dere puls forrige mandag?

Der ble det tatt opp at flere og flere unge jenter sliter med å ha tilfeldig sex for å få bekreftelse. Det ble satt fokus på dette, fordi mange oppsøker hjelpeapparat for å få hjelp til å sette grenser for seg selv, fordi de lider under dette.

Skremmende utvikling, synes jeg......

Hvordan har det blitt slik?

Her er forresten det som ble tatt opp i det nevnte programmet: Sex som selvskading.

Gammel 10-02-07, 13:19   #68
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

nektet å kommentere........?! Hvor tar du det fra ?

Her sier hun vel egentlig ganske klart at hun ikke vil høre hva jeg har å si.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg svarte på Go/jentas innlegg.

Gammel 10-02-07, 13:20   #69
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Og det den andre brukeren (Go\jenta) hadde skrevet var dette:

Her er forresten det som ble tatt opp i det nevnte programmet: Sex som selvskading.

Så mye energi du bruker på å bevise at du har rett og de andre tar feil så må jo dette gå skikkelig inn på deg.
Det er ikke meningen å påføre deg unødvendig stress og frustrasjon

Gammel 10-02-07, 13:24   #70
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Så mye energi du bruker på å bevise at du har rett og de andre tar feil så må jo dette gå skikkelig inn på deg.

Stress og frustrasjon?
Jeg ble beskylt for å bedrive unødvendig kverulering, og må vel få lov til å forklare hvorfor jeg var uenig i den påstanden?

Gammel 10-02-07, 13:43   #71
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 13:53   #72
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men jeg må vel si at jeg nok er av de mer "gammeldagse" og er opptatt av at jeg skal være forelder og ikke kompis. At virkeligheten ser sånn og slik ut per i dag er ikke bestandig god nok grunn til at jeg skal akseptere at mine barn går i den retningen. Om det er vanlig å ha sex når man er 14 så vil jeg fortsatt prøve å få mine barn til å ta andre valg. Jeg synes det er feil at kompisgjengen skal legge sterkere føringer på hva som er ok enn foreldre og jeg tror at det å gjemme seg bak "jeg er realistisk og oppdatert" vel så ofte kan være strutsementalitet i forhold til den jobben man selv har i forhold til å være en leder for egne barn.

Jeg tror vi lever på to forskjellige planeter, for jeg forstår ikke hva du, Zefied (og sikkert Jessica) ikke aksepterer. Aksepterer du ikke at 14-åringen har sex? Eller aksepterer du ikke muligheten for at 14-åringen kan ha sex. Jeg skjønner ikke hva "akseptere" har med saken å gjøre, for så vidt jeg vet, låser ingen 14-åringen sin i kjelleren og / eller har muligheten til å kontrollere alt tenåringen foretar seg. Du skriver noen ord om "strutsementalitet", jeg mener ganske bestemt at det er de som ikke aksepterer (dvs - er åpen for) muligheten for at 14-åringen har sex, som utviser en sånn holdning.

Jeg ønsker ikke at mitt barn (ja, jeg anser 14-åringer som barn) skal ha sex, men det hjelper ikke at jeg kjefter, kommanderer, truer eller på noen måte ikke forbereder 14-åringen på at noe sånt kan skje. Han eller hun kan komme opp i en slik situasjon, og selv om jeg håper at ingenting skjer, så føler jeg meg uansett tryggere hvis 14-åringen er godt forberedet (sikkerhet mtp egen seksualitet, kunnskap om beskyttelse), samt viten om at han eller hun alltid kan komme til meg med problemene sine.

Det har i mine øyne ingenting med "kompis" rollen å gjøre. Hadde jeg vært det, hadde jeg blitt med på festen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 14:25   #73
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en forelder som byr på trygge og forutsigbare grenser, kombinert med åpenhet og toleranse.

At jeg med åpne øyne, svært frivillig og med god lyst har tatt for meg av seksualitetens gleder kan ikke diskvalifisere meg som grensesettende forelder, tror jeg. det kan høres ut som om noen tror de blir bedre foreldre av å selv ha vært nær jomfru hele sitt liv.

Gammel 10-02-07, 14:42   #74
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er en forelder som byr på trygge og forutsigbare grenser, kombinert med åpenhet og toleranse.

At jeg med åpne øyne, svært frivillig og med god lyst har tatt for meg av seksualitetens gleder kan ikke diskvalifisere meg som grensesettende forelder, tror jeg. det kan høres ut som om noen tror de blir bedre foreldre av å selv ha vært nær jomfru hele sitt liv.

Amen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 14:51   #75
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at alle ungdommer som har sex fra 14-16 års alder har lyst på sex?

Nei, det kan jeg jo ikke påstå, men hvordan dro du den konklusjonen?

Etter å ha lest diskusjonene du referere til kan jeg ikke se at noen her inne synes ungdom burde ha sex uten å ha lyst til det. Diskusjonen går vel mer på hvordan forhold man har til sex, og hvordan man best mulig hjelper ungdommen til selv å velge om man vil eller ikke.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 16:36   #76
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Når jeg tenker over det, er det egentlig ganske viktig likevel. Hvordan kan man først si at man ikke har snakket med sine tenåringer om prevensjon og sex i det hele tatt, for så å "etterhvert komme på" at man likevel har gjort det?

Det blir liksom ikke troverdig. Jeg får problemer med å ta deg på alvor. Sorry.

Jeg sitter full av bandasjer på armen så jeg får ikke svart så langt nå.

Jeg har ikke snakket om prevensjon, men om å sette grenser for seg selv og andre ting i den forbindelse. Prevensjon har ikke vært noe aktuelt tema enda...

Det er virkelig frustrerende å se hvordan du og noen andre MÅ finne negative sider i andres innlegg og plukke de i fillebiter.
Jeg skjønner veldig godt hva Jessica mener jeg, det innlegget der hun sa hun ikke hadde snakket med sine tenåringer handlet om prevensjon som p-piller og kondomer en prat hun ikke hadde hatt enda, men hun har da (ikke som jeg har sett eller lest ut av innleggene hennes) ikke sagt at hun ikke har snakket med ungene sine om blomster og bier, sex osv. Hun skrev jo til og med at hennes seks-åring hadde fått konkret og alderstilpasset svar på hvordan babyer kommer inn i magen, et svar som også ble litt mer detaljert enn hun først hadde tenkt fodi seksåringen selv kom med direkte spørsmål.

Takk du har svart for meg. Jeg klarer ikke å skrive så mye nå. Armen er som en tømmerstokk....

Jeg blir litt oppgitt nå. Jeg svarte på innlegget fra Go/jenta. Jeg så ikke ditt innlegg før senere.......

Jeg nektet overhodet ikke å svare. Det blir for dumt........ Jeg ville svare på spørsmålet Go/jenta stilte.

Kan dere stoppe dette tullet nå. Slutte å gå til angrep hele tiden.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 17:33   #77
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Dette er ikke sammenlignbart. Sex er noe man har for lystens skyld, og da mener jeg lysten på sex i egenskap av seg selv, ikke i egenskap av et kontantkort. Hvis man selger kroppen sin for tjenester blir det jo et overgrep, for da er det ikke sexen man har lyst på.

Veldig, veldig mange overgrepsofre har sex de egentlig ikke har lyst på (selv om de later som om de har det) og helt uten å få kontantkort etc. for det. Jeg ville ha blitt meget betenkt om min tenåring stadig vekk hadde sex med andre og allerede påstod at hun klarte å ha "sex uten følelser" osv. Altså kompissex.

Det vil ikke nødvendigvis si at det var noe galt, men sjansen for at det skulle være det ville være såpass stor at jeg ville tatt hele atferden som et eneste stort varselssignal og prøvd å finne ut av det. Jeg synes det er tragisk dersom man i tidlige tenår allerede er så blasert at man bruker sex på den måten.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 17:48   #78
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror vi lever på to forskjellige planeter, for jeg forstår ikke hva du, Zefied (og sikkert Jessica) ikke aksepterer. Aksepterer du ikke at 14-åringen har sex? Eller aksepterer du ikke muligheten for at 14-åringen kan ha sex. Jeg skjønner ikke hva "akseptere" har med saken å gjøre, for så vidt jeg vet, låser ingen 14-åringen sin i kjelleren og / eller har muligheten til å kontrollere alt tenåringen foretar seg. Du skriver noen ord om "strutsementalitet", jeg mener ganske bestemt at det er de som ikke aksepterer (dvs - er åpen for) muligheten for at 14-åringen har sex, som utviser en sånn holdning.

Jeg ønsker ikke at mitt barn (ja, jeg anser 14-åringer som barn) skal ha sex, men det hjelper ikke at jeg kjefter, kommanderer, truer eller på noen måte ikke forbereder 14-åringen på at noe sånt kan skje. Han eller hun kan komme opp i en slik situasjon, og selv om jeg håper at ingenting skjer, så føler jeg meg uansett tryggere hvis 14-åringen er godt forberedet (sikkerhet mtp egen seksualitet, kunnskap om beskyttelse), samt viten om at han eller hun alltid kan komme til meg med problemene sine.

Det har i mine øyne ingenting med "kompis" rollen å gjøre. Hadde jeg vært det, hadde jeg blitt med på festen.

Nå misforstår du meg her.

Det er jo nettopp det du beskriver som jeg ville frem til. At man som voksen er tydelig på hva man mener er riktig samtidig som man er en tilgjengelig voksen det er mulig å snakke med.

Jeg kommer aldri til å si at grøftefyll er greit. Jeg kommer allikevel til å gjøre det klart for barna mine at de når som helst kan ta en drosje eller ringe for å bli hentet, og vi vil stille opp.

Det er forskjell på å akseptere atferden og å akseptere barnet. Det er en rekke ting du aldri vil høre meg si er ok. En rekke valg jeg ikke ønsker at mitt barn skal ta. Det vil ikke si at jeg stikker hodet i sanden. Tvert imot. Men det betyr at jeg selv er tydelig på hva jeg mener. Det er nok av foreldre som er så redde for å "miste" kontakten med barnet at de istedet mister tydeligheten. Og den trenger faktisk ungene i sine mest turbulente år.

Jeg håper mine barn alltid vil vite hvor jeg står i forhold til det jeg mener er destruktiv atferd. Jeg vil allikevel være der for dem mens de gjennomgår tiden der de kanskje er innom noe av det. Men for meg er det viktig å være tydelig på egne holdninger midt i dette, fremfor å bli så redd for å miste "vennskapsrelasjonen" til barnet at jeg blir en utydelig liten dott som ungen aldri helt får grep på hva mener. Jeg tror det er viktig for barna at noen er tydelige og voksne. At noen er foreldre.

At du og andre klarer å legge i dette at jeg vil lukke øynene for muligheten for at barnet gjør ditt og datt. Vel, det blir så dumt at jeg ikke vet om jeg gidder å forklare meg ytterligere.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 10-02-07, 17:51   #79
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Huh?

Jeg har visst gått glipp av innleggene der folk har beskrevet egen jomfrudom. Eller er det slik at du antar dette?

Gammel 10-02-07, 19:41   #80
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Nå misforstår du meg her.

Det er jo nettopp det du beskriver som jeg ville frem til. At man som voksen er tydelig på hva man mener er riktig samtidig som man er en tilgjengelig voksen det er mulig å snakke med.

Jeg kommer aldri til å si at grøftefyll er greit. Jeg kommer allikevel til å gjøre det klart for barna mine at de når som helst kan ta en drosje eller ringe for å bli hentet, og vi vil stille opp.

Det er forskjell på å akseptere atferden og å akseptere barnet. Det er en rekke ting du aldri vil høre meg si er ok. En rekke valg jeg ikke ønsker at mitt barn skal ta. Det vil ikke si at jeg stikker hodet i sanden. Tvert imot. Men det betyr at jeg selv er tydelig på hva jeg mener. Det er nok av foreldre som er så redde for å "miste" kontakten med barnet at de istedet mister tydeligheten. Og den trenger faktisk ungene i sine mest turbulente år.

Jeg håper mine barn alltid vil vite hvor jeg står i forhold til det jeg mener er destruktiv atferd. Jeg vil allikevel være der for dem mens de gjennomgår tiden der de kanskje er innom noe av det. Men for meg er det viktig å være tydelig på egne holdninger midt i dette, fremfor å bli så redd for å miste "vennskapsrelasjonen" til barnet at jeg blir en utydelig liten dott som ungen aldri helt får grep på hva mener. Jeg tror det er viktig for barna at noen er tydelige og voksne. At noen er foreldre.

At du og andre klarer å legge i dette at jeg vil lukke øynene for muligheten for at barnet gjør ditt og datt. Vel, det blir så dumt at jeg ikke vet om jeg gidder å forklare meg ytterligere.

som jeg skulle sagt det selv

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:54.