|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snille barn? Slemme barn?
Eller som min far sa til meg: det er da veldig synd at du bare har arvet mine dårlige sider |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Snille barn? Slemme barn?Nei, det er ikke flaks eller uflaks. Det er foreldring (direkte oversatt fra det engelske "parenting") hele veien, og noen ganger blir det riktig. Andre ganger blir det feil. Ulike barn må møtes på ulike måter, og tillærte mønster fra eldstemann passer ikke alltid på de yngre... Dessuten, det er bare eldstemann som har foreldrene for seg selv. Tingene _er_ ikke nødvendigvis alltid sammenliknbare selv om foreldrene er de samme.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Et barn av to supersmarte foreldre ender som regel ikke opp som en av de dårligste i klassen. Er begge foreldrene lange, er det gode sjanser for at barnet også blir blant de lengste i klassen. Personlighetstrekk er også til en viss grad arvelige. Men i alle familier får genetikken uventede resultater, hvor oldefars flaggstanggener pluselig slår inn eller sinnataggen blir født inn i en familie med rolige og avbalanserte individer.
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Farmoren min spurte alltid om storesøster var snill. Selv om storesøster nektet å sove, svarte jeg alltid at ja, det er hun. Fiiine farmor.
|
|
|
#6 |
|
"De"
|
Fine SKREMMERN!
|
|
|
#7 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg tror det er en blanding. Noen barn er enklere å ha med å gjøre, sånn er det bare. Mine er nok, selv om vi har våre greier, av den "snille" sorten. Vi har sikkert tatt noen riktige valg på veien, men jeg tror vi hadde et godt utgangspunkt. Og jeg tar meg absolutt ikke nær av at noen sier vi har hatt flaks. For det har vi - kjempeflaks. Vi har to friske, blide unger som stort sett gjør som de skal - og jeg tror ikke det er bare p.g.a de valgene vi har tatt - vi har nok gjort både mye riktig og mye feil. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg synes gutta mine er ganske snille og greie, enn så lenge. Men jeg tenker alltid at det er fordi vi har flaks. Jeg tenker lite på at det er vår iherdige jobbing med de som er grunnen. (Men nå mener jo mamma at jeg ikke har kustus på ungene mine, så jeg vet ikke helt jeg. (Nei jeg kommer ikke over den kommentaren.)) |
|
|
|
|
|
#9 |
|
villende
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Handler det ikke vel så mye om foreldre/barn kjemi? Det er mye enklere å oppdra et barn man forstår seg på enn et barn man ikke forstår seg på, nettopp fordi man vet hvilke knapper man skal trykke på for å få til ønsket oppførsel hvis man "skjønner" barnet. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Dette er en tåpelig tråd.
Jeg syns det oser dobbeltbudskap av HI. Hun klager over at folk misforstår henne og tøyer påstandene hennes, men så er det hun selv som rangerer foreldre og kaller noen flinkere enn andre! Selv om det var med glimt i øyet så står det der. Sist redigert av ElinM : 07-09-10 kl 12:04. Årsak: skriveleif |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, dette prøvde jeg også å si noe om tidligere i tråden. Definisjonen av "snille barn" blir ganske ulik utfra hvem som definerer.
|
|
|
#12 |
|
can-jur
|
Nettopp. Det jeg har prøvd å få fram hele tiden er at det ikke dreier seg om hvem som er velykket og har svaret på alt, eller at unger som skriker på butikken har dårlige foreldre. Men at man faktisk skal kunne gi seg selv kred for at man tatt noen valg som har vært rett, heller enn å fjase bort hvordan barn oppfører seg med flaks og gode gener. For om det er så enkelt at alt koker ned til at barn er født snille/slemme/vanskelige og våre valg/handlinger som foreldre betyr nada..... vel da er det jo bare å flyte avgårde som en kork på livets elv (
|
|
|
|
#13 |
|
På vei
Som jeg sa i den andre tråden. Alle barn er snille. "Snille barn" er et tøvete begrep som jeg aldri tar i min munn. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Make it count!
Absolutt, som jeg sa i mitt første innlegg i denne tråden, er jeg også motstander av dette begrepet. Jeg bare koblet begrepet "å lykkes med barn" som du brukte, med å oppnå "snille barn" som var begrepet som ble brukt i HI. Jeg antar dere mener noe av det samme, selv om begge deler er like håpløst å finne en universell definisjon på.
|
|
|
#15 |
|
På vei
Jeg må bare få korrigere deg. Jeg bruker hverken begrepene "snille barn" eller "å lykkes med barn". Begge begrepene er Floksa sine. (Det var liksom derfor jeg satte begrepene i hermetegn.) Hele poenget mitt er at begge begrepene er helt meningsløse. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Make it count!
Sv: Snille barn? Slemme barn?Du, jeg prøver jo å si at jeg er enig i at dette er meningsløse begrep, og at jeg sa noe om det i mitt første innlegg.
Du brukte det her, og det var dette jeg refererte til når jeg siterte deg.
|
|
|
#18 |
|
can-jur
|
|
|
|
|