Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-10, 15:45   #1
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Opprinnelig lagt inn av Kristoffer, her.

Så du vil gi dødsstraff til en 20-åring som har sex med kjæresten på 15? Eller drepe faren til et barn, som blir utsatt for overgrep, men som gjerne vil ha pappaen sin i livet uten overgrep?

Jeg har ikke lest hele tråden dessverre, jeg blir litt lett opprørt i sånne tråder, så jeg bare poster meningene mine og stikker..

Men, en 20 åring som ligger med en 15 åring, da tenker til og med jeg at her må 20-åringen få kraftig veileding, for det er vel faktisk ikke lovlig??

Å drepe faren til ett barn som er blitt utsatt for overgrep av sin egen far??? Som gjerne vil ha kontakt med faren sin videre UTEN overgrep? Jeg vet at det forekommer, men jeg kan ikke fatte at ett barn skal ha muligheten til å velge å være sammen med den som har begått overgrep, jeg fatter det ikke i mine villeste vanvittige fantasier. AT det er lov, :rister hardt på hodet:

Som sagt, jeg har egentlig forferdelig lite å gjøre i slike diskusjoner, for jeg har ikke noe pardong eller medmenneskelighet å oppdrive for pedofile, dessverre.

:tasser ut av tråden, og kommer nok ikke tilbake:

Gammel 09-10-10, 15:49   #2
Kristoffer
Sperret

Medlem siden: Oct 2010
Kristoffer har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg har ikke lest hele tråden dessverre, jeg blir litt lett opprørt i sånne tråder, så jeg bare poster meningene mine og stikker..

Men, en 20 åring som ligger med en 15 åring, da tenker til og med jeg at her må 20-åringen få kraftig veileding, for det er vel faktisk ikke lovlig??

Å drepe faren til ett barn som er blitt utsatt for overgrep av sin egen far??? Som gjerne vil ha kontakt med faren sin videre UTEN overgrep? Jeg vet at det forekommer, men jeg kan ikke fatte at ett barn skal ha muligheten til å velge å være sammen med den som har begått overgrep, jeg fatter det ikke i mine villeste vanvittige fantasier. AT det er lov, :rister hardt på hodet:

Som sagt, jeg har egentlig forferdelig lite å gjøre i slike diskusjoner, for jeg har ikke noe pardong eller medmenneskelighet å oppdrive for pedofile, dessverre.

:tasser ut av tråden, og kommer nok ikke tilbake:

Er ikke lov til å ha sex med 15-åringer nei, men du skrev at overgripere skulle få dødsstraff, så derfor jeg spurte om du ville at denne 20-åringen eller foreldre som begår overgrep bør drepes.

Ikke alle barn vil ha kontakt med faren sin etter overgrep, men en del vil det. Og det er ofte også en del av terapien etter på at man kan forsones med faren etterpå.

Legger ved et sitat fra incestsenteret i vestfold sin nettside, hvor et barn sier det var vanskelig å fortelle til noen hva faren gjorde:

"Det var så vanskelig å fortelle at pappa gjorde det med meg. Han er jo pappaen min. Jeg er jo glad i han.

Vi vet at det var svært vanskelig for deg å fortelle at pappa gjorde seksuelle overgrep mot deg. Som du sier så er han jo din pappa, og du er glad i han.
Vi synes det var veldig flott at du klarte å fortelle det til mamma, selv om det var veldig vanskelig for deg. Når mamma fikk vite det så klarte mamma å stoppe pappa. Nå har pappa sluttet å gjøre seksuelle overgrep mot deg, og vi vet at du er veldig glad for det.

Du er fortsatt glad i pappa, og det synes vi er flott. Han er din pappa og det vil han alltid være. Du og pappa har gjort mye fint sammen, og vi vet at han er glad i deg, selv om han har gjort seksuell overgrep mot deg. Du har fortsatt pappa, selv om du har fortalt det han har gjort mot deg."

Kristoffer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 16:44   #3
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

For min del kunne de hatt det tatovert i panna i tillegg, jeg mener at det er ett valg de gjør, de velger å ødelegge ett barn og en/flere familier, og da velger de også i samme slengen å ødelegge sin egen familie.

Jeg er virkelig skruppelløs når det gjelder pedofile, og er også i Norge for dødsstraff for de som er dømte uten noen som helst tvil.

Ser ingen grunn til å verne pedofile og syns igrunn ikke det er media som ødelegger for noen, men den dømte.

:har høy puls når jeg skriver i slike tråder:

Jeg får sabla høy puls av grov generalisering og feilantagelser. Har du lest hele tråden? Ser du at de aller, aller fleste som forgriper seg på barn slett ikke er pedofile i det hele tatt? Hva med dem? Litt mindre avskyelige fordi de er voksne, hetero- eller homofile og det gjør det hakket greiere "for han/hun var da i alle fall ikke pedofil"?

Dette svaret er så usaklig at jeg egentlig burde slettet det, men jeg ser at dette trenger jeg å si. Så sleng til meg tyttebær, det skal jeg ta i mot med glede og stolthet.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 16:51   #4
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

For min del kunne de hatt det tatovert i panna i tillegg, jeg mener at det er ett valg de gjør, de velger å ødelegge ett barn og en/flere familier, og da velger de også i samme slengen å ødelegge sin egen familie.

Jeg er virkelig skruppelløs når det gjelder pedofile, og er også i Norge for dødsstraff for de som er dømte uten noen som helst tvil.

Ser ingen grunn til å verne pedofile og syns igrunn ikke det er media som ødelegger for noen, men den dømte.

Jeg kjenner jeg blir provosert av det du skriver.

Så du mener virkelig ikke at pedofili kvalifiserer til hjelp fra samfunnet på lik linje med andre psykiske lidelser?

I følge det jeg har lest meg opp på når det gjelder pedofili, så er det ikke medfødt, men noe som er trigget av traumer i barndommen - også mener du at pedofile ikke har rett til hjelp?

Jeg må si at det du skriver vitner om at du i alle fall ikke har lest artikkelen det er linket til i HI, og at du er lite villig til å se nyanser. Sistnevnte skremmer meg.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 21:40   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, la oss hive allmenn rettsikkerhet ut av vinduet og begynne å te oss som barbarer hver gang det er noe vi ikke aksepterer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 21:45   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hmmm...men hatet og utstøtningen gjør jo at det er så og si umulig for de å innrømme det. Det finnes folk som er langt mindre åpen på dette området enn deg. Folk som ikke vil sky noen midler for å skade noen som innrømmer å ha begått overgrep. Så det er ikke rart de nekter skyld.

Jeg tror kanskje folk må ta litt ansvar også for å gjøre det mulig å innrømme det. Slik du gjør det, synes jeg er bra. Du ville ikke uttykt hat og angrepet mannen. Men ikke alle er like oppegående som deg!

Men de aller fleste er slettes ikke tøffe nok til å gjøre stort annet enn å se surt på folk og snakke bak ryggen, vet du. De kan si at man skal tatovere folk i panna og whatnot - men de gjør det ikke. Jeg ville dessuten sett meget annerledes på en mann som sier at nei - jeg vil ikke passe barna dine, for jeg er dømt for overgrep og har endret livet mitt og har prinsipp om å aldri være alene med barn - og på en mann som jeg får høre av naboen at jeg skal være forsiktig med.

Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 21:47   #7
Kristoffer
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, la oss hive allmenn rettsikkerhet ut av vinduet og begynne å te oss som barbarer hver gang det er noe vi ikke aksepterer.

Det jeg noen gang tenker på, er hvorfor ikke personer som hun ovenfor, ikke uttrykker slikt hat om foreldre som slår barna sine, eller utsetter barn for omsorgssvikt. Hvorfor er det ikke facebook-grupper for de som hater foreldre som slår?

Seksuelle overgrep er blant de minst forkomne former for overgrep, det er mye mer fysiske overgrep mot barn enn seksuelle. Men det nevnes så og si aldri.

Gammel 09-10-10, 21:49   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det jeg noen gang tenker på, er hvorfor ikke personer som hun ovenfor, ikke uttrykker slikt hat om foreldre som slår barna sine, eller utsetter barn for omsorgssvikt. Hvorfor er det ikke facebook-grupper for de som hater foreldre som slår?

Seksuelle overgrep er blant de minst forkomne former for overgrep, det er mye mer fysiske overgrep mot barn enn seksuelle. Men det nevnes så og si aldri.

Du tar feil. Andre overgrep mot barn er vesentlig mer omtalt. Og fordømmes også svært kraftig. Men du legger antagelig ikke like godt merke til det fordi det ikke treffer like hardt hos akkurat deg.

Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 22:07   #9
Kristoffer
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du tar feil. Andre overgrep mot barn er vesentlig mer omtalt. Og fordømmes også svært kraftig. Men du legger antagelig ikke like godt merke til det fordi det ikke treffer like hardt hos akkurat deg.

Virkelig? Føler at det står om seksuelle overgrep minst 1 gang uka. Hvor ofte ser man overskriften "heterofil slo sine barn?

Gammel 09-10-10, 22:02   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Smilefjes er inne på, så fordømmes disse hardt, de også, selv om du ikke merker det i like stor grad. Og både seksuell overgrep og andre overgrep mot barn skjer så ofte at man neppe oppnår noe videre hensiktsmessig ved å stille dem opp mot hverandre for å sammenligne hyppighet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 22:13   #11
Kristoffer
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Som Smilefjes er inne på, så fordømmes disse hardt, de også, selv om du ikke merker det i like stor grad. Og både seksuell overgrep og andre overgrep mot barn skjer så ofte at man neppe oppnår noe videre hensiktsmessig ved å stille dem opp mot hverandre for å sammenligne hyppighet.

Mente ikke å si at noe var verre enn det andre, og det kan godt hende jeg bare ikke har lagt merke til voldssaker mot barn og omsorgssvikt i like stor grad. Og kanskje hvis media skriver mye mer om seksuelle overgrep, så tror folk at de skjer mye oftere også?

Gammel 09-10-10, 21:46   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tenk om du fikk gjennomslag for det her. Også viste det seg at du hadde tatt livet av en helt uskyldig mann noen år seinere? Fortsatt greit?

Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 21:50   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skal forresten ikke være edlere enn jeg har grunn til, Kristoffer. Du ville nok aldri fått være alene med mine barn heller. Men jeg ser at jeg åpenbart ikke har noe problem med å diskutere med deg en mer eller mindre hel lørdag. Og det tror jeg betyr at det er håp. Det som er avgjørende for meg kjenner jeg, er nettopp det at du da er såpass åpen.

Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 22:09   #14
Kristoffer
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skal forresten ikke være edlere enn jeg har grunn til, Kristoffer. Du ville nok aldri fått være alene med mine barn heller. Men jeg ser at jeg åpenbart ikke har noe problem med å diskutere med deg en mer eller mindre hel lørdag. Og det tror jeg betyr at det er håp. Det som er avgjørende for meg kjenner jeg, er nettopp det at du da er såpass åpen.

Jeg respekterer at du ikke ville latt meg være med dine barn. Selv om jeg vet med meg selv at jeg aldri ville gjort noe, men tvert i mot tror jeg kunne vært en bra voksenperson for barn, så må foreldre få lov til å føle seg trygge. Jeg er jo ingen forelder, men jeg forstår jo at ingenting er verre enn å være redd for sine barn?

Takk for at du gir meg sjansen til å være åpen også!

Gammel 09-10-10, 23:01   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns du er inne på en farlig tankegang når du argumenterer for at de seksuelle aldersgrensene er relative. Hvis man kun ser på tallene som om det var matematikk, så kunne man kanskje argumentert slik du gjør. Men etikken i det du gjør der er forkastelig. Ved å si at forskjellige land har forskjellige grenser, og derfor er det ikke moralsk galt å bryte den loven, så prøver du å flytte på en del grenser som ikke skal beveges i det hele tatt!

Det er ikke lov, det skal ikke være lov, det bør ikke være lov, og det må ikke være lov, for en voksen å ha et seksuelt forhold til et barn. Når man er under 16, så er man et barn. Jeg har kjenner ganske mange ungdommer i aldersgruppen rett under 16, og etterhvert som man blir mer kjent med dem så ser man hvor sårbare de er. De SKAL IKKE settes i en situasjon der de må ta et valg om hvorvidt de vil ha et seksuelt forhold til en voksen. Den voksne har ansvar for å holde seg unna, og klarer h'n ikke det basert på indre retningslinjer, så skal h'n vite at loven er klinkende klar.

18, 19 og 20-åringer som er ute etter ungdomsskolejenter er lavpanna tapere. Dødsstraff er å ta litt hardt i, men fengelsstraff; gjerne for meg.

Gammel 09-10-10, 23:14   #16
Kristoffer
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg syns du er inne på en farlig tankegang når du argumenterer for at de seksuelle aldersgrensene er relative. Hvis man kun ser på tallene som om det var matematikk, så kunne man kanskje argumentert slik du gjør. Men etikken i det du gjør der er forkastelig. Ved å si at forskjellige land har forskjellige grenser, og derfor er det ikke moralsk galt å bryte den loven, så prøver du å flytte på en del grenser som ikke skal beveges i det hele tatt!

Det er ikke lov, det skal ikke være lov, det bør ikke være lov, og det må ikke være lov, for en voksen å ha et seksuelt forhold til et barn. Når man er under 16, så er man et barn. Jeg har kjenner ganske mange ungdommer i aldersgruppen rett under 16, og etterhvert som man blir mer kjent med dem så ser man hvor sårbare de er. De SKAL IKKE settes i en situasjon der de må ta et valg om hvorvidt de vil ha et seksuelt forhold til en voksen. Den voksne har ansvar for å holde seg unna, og klarer h'n ikke det basert på indre retningslinjer, så skal h'n vite at loven er klinkende klar.

18, 19 og 20-åringer som er ute etter ungdomsskolejenter er lavpanna tapere. Dødsstraff er å ta litt hardt i, men fengelsstraff; gjerne for meg.

Jeg tror du har overtolket meg litt her. Jeg har ikke sagt at det er moralsk greit å bryte loven. Det jeg forsøker å si, er at juridiske lover påvirker moralen i et samfunn.

I Norge er det umoralsk å ha sex med 15-åringer. I Sverige er det greit. Vår moral formes av juridiske lover.

Gammel 09-10-10, 23:20   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror du har overtolket meg litt her. Jeg har ikke sagt at det er moralsk greit å bryte loven. Det jeg forsøker å si, er at juridiske lover påvirker moralen i et samfunn.

I Norge er det umoralsk å ha sex med 15-åringer. I Sverige er det greit. Vår moral formes av juridiske lover.

Det er umoralsk når voksne har sex med 15-åringer, ikke når to 15-åringer har sex med hverandre.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 23:28   #18
Kristoffer
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Det er umoralsk når voksne har sex med 15-åringer, ikke når to 15-åringer har sex med hverandre.

Også i Sverige?

Gammel 09-10-10, 23:39   #19
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Også i Sverige?

Ja.

For å sitere meg selv; voksne som er ute etter ungdomsskolejenter er lavpanna tapere.

Gammel 09-10-10, 23:34   #20
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg mener det. Moral og etikk er mer enn hva som står i loven. Jeg håper og tror at de færreste voksne ville hatt seksuell omgang med en 14 eller 15-åring, selv om loven sier at det ikke er ulovlig.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.