|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerJeg tror at mange i besteforeldregenerasjonen har jobbet mye og stått på gjennom livet. De har nå en anledning til å realisere seg selv og ha sin andre ungdom (sitat svigermor) som de ikke har hatt tidligere i livet.
![]() |
#2 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerMin mor oppdro meg og min bror mer eller mindre alene, og fant kjærligheten i USA rett etter at jeg fikk yngstejenta. Vi har alltid vært veldig tett, men etter at hun flyttet til USA har nok forholdet mellom oss kjølnet. Når jeg er i normal modus så synes jeg det er bare rett og riktig, hun har tatt seg av oss i alle år og fortjener å være lykkelig og leve livet sitt. Når jeg derimot er sliten og langt nede, midt i skilsmisse og hussalg og barn som jeg aldri føler jeg har overskudd til, da svir det og jeg blir bitter og tverr og lei meg fordi jeg føler at jeg har mistet mammaen min. At hun ikke passer barna gjør meg i grunnen lite, men at de ikke får tid med henne, bli kjent med henne og skape gode minner sammen med henne, det er forferdelig trist. Jeg vet at hun føler seg revet mellom oss hjemme og nye mannen, så jeg prøver hardt å si at så klart går det bra, vi klarer oss fint og hun må bare kose seg, men når jeg er utslitt og hun spør på feil dag, så klarer jeg ikke annet enn å bare unngå henne. Hva skal jeg si da: Nei, jeg vil at du skal komme hjem. Nå! Hun har alltid pratet høyt og langt og fordømmende om besteforeldre som ikke passer eller bryr seg om barnebarna, og det er et år siden hun har sett sine egne. Men, som sagt, jeg unner henne det av hele mitt hjerte, når jeg bare orker.
![]() |
#3 |
Retromum
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passer
Jepp, dette gjelder mine foreldre i høy grad. Mamma har faktisk sagt rett ut at hun syns hun har brukt nok tid på barn i sitt liv, nå vil hun for en gangs skyld være i fokus selv. Hun har omtrent ikke hatt noe ungdomstid da hun ble gift som 21åring med første på vei. Mine foreldre er i midten av 50 årene og jobber fullt.
![]() |
#4 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerSånn i anstendighetens navn vil jeg nok bidra med noe hjelp og støtte selv dersom det ikke har gått begge veier, dersom jeg kan. Men villigheten til å tilrettelegge påvirkes selvsagt av hvordan relasjonen har vært.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerMine foreldre er interessert i barna, er sammen med dem når de er her, og glad for besøk. Men de bidrar ikke mye i form av hjelp og avlastning. De begynner å bli gamle, de har begrenset kapasitet, mamma lever med kroniske smerter, og pappa er så surrete at jeg ikke betror ham alene med dem i noe særlig tid om gangen. Det er jeg virkelig ikke hverken sår eller bitter for. De har stilt opp noen få ganger, men de blir helt utslitt av det. Til og med om det bare er ett barn. Men de elsker barna og barna elsker dem. Hjelp av besteforeldre syns jeg faktisk bare er en bonus.
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerJeg er i samme situasjon selv. Svigers 10 minutter unna, men det er nå over 2 år siden barna har vært der på overnatting eller besøk uten oss. Jeg tenker ikke så mye på at jeg og mannen skal ha "fri", men det at jeg synes det er sårt at de ikke engang kan ta initiativet til å ta dem med på kino, tivoli eller lignende en gang i skuddåret!
![]() |
#7 |
Off the map.
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerVi er heldige på mange måter, for det skorter ikke på innsatsviljen føler jeg. Men når det er sagt - våre besteforeldre bor hhv en dags flytur unna og bestemoren bor nesten 20 mil unna.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerMamma eller pappa kommer aldri til å hente gutta i barnehagen eller noe sted, skal de være der så må vi komme med de. De kan heller ikke kjøre de hit, og ja pappa har bil, og kjører hver dag. De har ikke vært her på 4 år eller noe. De bor 20 min med bil herfra. Me jeg drar heller ikke på besøk til de, så det er vel delvis min feil og. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Drømmer
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerVi har mine foreldre som stiller opp, men de bor 50 mil unna og jobber fullt så det begrenser seg. De kom hit i mars og passet poden fra fredag til mandag, utenom det så er de barnevakt om jeg er hjemme hos de og er ute sammen med venner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
Hvem er ikke det.
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerKnerten skal kanskje, uvisst men muligens sove borte fra oss ei natt i sommer. Kanskje. Da blir han tre år. Og alene blir vi uansett ikke, lillesøster blir her hos oss. Det er mine foreldre som har sååååå lyst å ha ham på overnatning i campingvogna si, da blir den stående på en campingplass ti minutter herfra, knapt nok det. Bare fordi de har så lyst.
![]() |
#12 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerDet er en vesentlig forskjell tenker jeg, på om besteforeldregenerasjonen i forkant av at barnebarna kom har proklamert hvor mye de gleder seg, hvor ofte de har ikke bare tenkt, men faktisk planlegger å komme på besøk, at de gjerne vil ha de på overnatting flere ganger i året, at de skal komme å hente barnebarna i bhg, ja, de foreslo til og med å være dagmamma for dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Jeg tror jeg hadde droppet dem lenge før. Mulig jeg er streng, men det var da voldsomt så mange sjanser de har fått etter å ha falt igjennom gang på gang?
![]() |
#14 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerVi har al vores familie i utlandet. Foreldrene vores begynner i tillegg å bli gamle allesammen, så jeg har gjennom årene gått en del og vært missunnelig på de som hadde "familiebarnevakt" rett ved hånden. Spesielt siden Dibmann jobber vakter var det da barna var små mange ting som jeg måtte takke nei til, fordi jeg måtte ta meg av mine små.
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerNoen er så heldige at de har besteforeldre som stiller opp og hjelper til, som har interesse, tid og overskudd. Andre har ikke det. Sånn er det.
![]() |
#17 |
Textrovert
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerJeg har alltids follk jeg kan spørre om de kan være barnevakt, men det er litt ubehagelig når de aldri trenger barnevakt selv. Jeg tilbyr meg selvsagt, men det ser ikke ut til at noen av de kjenner, trenger barnevakt EVER. Så det med å bytte tjenester har aldri vært mulig for vår del, det har vært veldig enveis.
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerJeg skjønner godt at det er sårt om besteforeldrene virker mindre interessert i barna enn det man skulle ønske. Og jeg skjønner også godt at man kunne tenke seg både frikvelder og små kjæresteturer uten barn. Samtidig er det ikke så vanskelig å skjønne at det kan virke krevende med både en 2-åring og en 5-åring på helgebesøk når man ikke er vant med å ha omsorg for småbarn og begynner å trekke på årene selv. En 2-åring er virkelig ganske liten, og generelt tror jeg det er enklere å få noen andre til å ha barn på besøk når de begynner å bli litt eldre - og i alle fall dersom det er snakk om at foreldrene skal reise bort i et par dager og dermed ikke kan komme og hente dem hvis det skjærer seg heller.
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerVi har to sett med besteforeldre som liker å være barnevakt (men som har mange barnebarn å fordele tiden sin på), og er sånn sett veldig heldige. Men nå har vi bodd 2,5 år i utlandet og måtte ordne oss på annet vis. Vi har funnet en fast barnevakt som kan sitte på dag- og kveldstid ved behov, men har ikke hatt en eneste natt uten barn siden vi flyttet. Og vi har overlevd.
![]() |
#20 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerEttersom foreldrene mine er skilt, og familien til mannen anser eldstejenta mi som et likeverdig barnebarn, har jentene til sammen 4 sett besteforeldre. Foreldrene til mannen bor et stykke unna, men vi er ofte på besøk, de er varme, herlige mennesker som elsker barnebarna sine. Men de er ikke tilgjengelig for å være barnevakt i det daglige.
![]() |
![]() |
|
|