|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertVil man ta fri eller ta ungene ut av skolen så er det vel egentlig fint lite rektor kan gjøre med det sånn i praksis? Det er vel ingen lov mot foreldrestyrt skulk? I småskolen betyr vel ikke fraværsprosent noe større fra eller til?
![]() |
#2 |
I mål
|
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertIft om man kan si nei eller ikke: Det går noe på i hvilken grad man har krav på tilrettelegging ift fraværet, blant annet. Dersom skolen "velsigner" et fravær, er de på et vis også i større grad ansvarlig for å følge opp videre i etterkant. Jeg antar det også vil føre til at dette at man skrives ut fra skolen dersom man er for lenge borte, vil håndheves sterkere? Det kan jo faktisk ha noe å si i pressede skolekretser. Det gjenstår litt å se hvordan innstramningen vil bli i praksis, men jeg hilser den velkommen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsert
Hvis det er det jeg skrev du sikter til så kan jeg si at jeg vel var en av de mest pliktoppfyllende elevene i klassen med null fravær og gode karakterer, så jeg regner med det var derfor det ble ordnet at jeg fikk ta særemnet dagen etter i stedet for. Tror ikke det hadde blitt sett så velvillig på dersom mine foreldre til stadighet hadde tatt meg ut fra skolen.
![]() |
![]() |
#4 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Kontaktlærer og/eller rektor kan kalle foreldrene inn til møte og barnevernet kan bli involvert (hvis fraværet er forholdvis omfattende eller en del av et mønster).
![]() |
#5 |
Borte
|
En sydentur eller to i skoleåret er vel ikke det største grunnlaget for at barnevernet skal føle seg kallet til å gripe inn.
![]() |
#6 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Noen kommuner har rutinemessig varsling til barnevernet hvis fraværet overstiger en viss prosent, uansett årsak. PPT og/eller skolehelsetjenesten kan også være aktuelle instanser. Og hvis fraværet er udokumentert, som var tilfellet i eksempelet jeg svarte på, kan bekymringen inntreffe enda tidligere.
![]() |
#7 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertMiley er Hannah Montana.
![]() |
#8 |
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertSynes det er helt greit at tentamen flyttes. Du kødder ikke med Bieber-forcen.
![]() |
#9 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertJeg syns det er storm i vannglass.
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertMin mors kusine skulket skolen i to dager og reiste til Stockholm og så the Beatles. Hun svimte riktignok av halvveis inn i konserten, men WOW! HVis ikke det er en LIVSHENDELSE å se Beatles, så vet ikke jeg. Og sånn med JB også, antar jeg.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertEr det virkelig et stort samfunnsmesig problem at noen få tar ferie midt i skoleåret? Jeg har familie og venner som jobber i skolen, og i følge dem er det ikke et reellt problem. Det er heller ikke noe problem å si ja til de som søker for første gang i 3. klasse og som man vet/skjønner at ikke kommer til å få muligheten til ferie ellers, og si nei til de som søker to ganger hvert skoleår. Sistnevnte gruppe finnes angivelig bare i hypotetiske diskusjoner som dette, men det er mulig det er bare her vi bor.
![]() |
![]() |
#12 |
This is normal!
|
Rektor på vår skole sier at dette er et problem og ber om at vi i minst mulig grad tar elevene ut av skolen utenom ferier.
![]() |
![]() |
#13 |
Borte
|
Det er sikkert geografisk betinget også, men i enkelte områder er det et helt reellt problem. Det er jo derfor for eksempel Oslo innfører mye strengere regler. Ferie utenom skoleferie er et fenomen som har eskalert enormt de siste årene, og hvorvidt lærerne anser det som problematisk er sikkert litt opp og ned. På samfunnsnivå har det vært nevnt i flere diskusjoner og artikler at det er en for høy grad av merarbeid for lærerne å håndtere ekstra fravær.
![]() |
#14 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertJeg tenker at alt er som det skal være når ungjentene går bananas over JB, som det ikonet han har blitt for mange. Så da har voksenverden valget; kjøre på og muliggjøre denne ene sjansen, eller stikke kjepper i hjulene, kalle det umoralsk og ukristelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertJeg går på høyskole og de flyttet en eksamen for oss slik at vi kunne dra på et foredrag. Ikke helt det samme, men fleksibilitet har sjeldent skadet. Jeg synes der er flott at skolen tilrettelegger innenfor visse grenser.
![]() |
#16 |
This is normal!
|
Dette er da noe helt annet enn at elever på ungdomskolen skal få flyttet tentamen for å dra på konsert.
![]() |
![]() |
#17 |
Borte
|
100 er svaret i Ålesund iallefall.
![]() |
#18 |
This is normal!
|
Jeg synes egentlig at svaret burde være 42.
![]() |
![]() |
#19 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg opplevde at de studentene som ikke møtte opp eller strøyk på en obligatorisk prøve som måtte bestås for å gå videre fikk tilbud om å ta med seg prøven hjem og gjøre den hjemme på Høgskolen. Jeg opplevde også at studenter fikk nye frister på oppgaver som skulle inn om de spurte pent og jeg opplevde at alle de som ikke møtte opp på eksamen eller strøk fikk to muligheter til.
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
Vi bor i Oslo, og rektor på vår skole synes dette er veldig problematisk. Vi hadde en prat med læreren til snuppa om dette, for vi tok fri for å dra til syden i år. Læreren var helt klar på at hun syntes det var fullstendig uproblematisk at snuppa var borte de dagene det var snakk om, og at hun glatt hadde gjort det samme selv gitt situasjonen. Samtidig er det et problem for henne at hun er lærer i en klasse hvor mange gjør dette, også noen av de elevene som helt klart BURDE vært på skolen hver eneste dag fordi de trenger det sårt.
![]() |
![]() |
|
|