Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsert

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-13, 09:27   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsert

Vil man ta fri eller ta ungene ut av skolen så er det vel egentlig fint lite rektor kan gjøre med det sånn i praksis? Det er vel ingen lov mot foreldrestyrt skulk? I småskolen betyr vel ikke fraværsprosent noe større fra eller til?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:34   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ift om man kan si nei eller ikke: Det går noe på i hvilken grad man har krav på tilrettelegging ift fraværet, blant annet. Dersom skolen "velsigner" et fravær, er de på et vis også i større grad ansvarlig for å følge opp videre i etterkant. Jeg antar det også vil føre til at dette at man skrives ut fra skolen dersom man er for lenge borte, vil håndheves sterkere? Det kan jo faktisk ha noe å si i pressede skolekretser. Det gjenstår litt å se hvordan innstramningen vil bli i praksis, men jeg hilser den velkommen.

Jeg synes forøvrig det var lurt av skolen det her er snakk om å flytte tentamen når det først var sånn at de antok det ble stort fravær den dagen. Lurt for både elevene og skolen. Når det er sagt, hadde jeg ikke søkt mitt barn fri for å gå på konsert uansett, og jeg fascineres over at det i tråden nevnes at det er blitt tilrettelagt med prøver i etterkant for tilsvarende fri tidligere.

Det er jo ikke generelt en menneskerett å ha fri når man vil. Noen har en jobb der man kan flekse og avspasere, men også da må jo dagen passe. Noen dager kan man ikke ta fri, andre dager kan man. Jeg er lærer og tar ikke fri for hverken konserter eller langhelger, naturlig nok.

Det er jo diskutert flere ganger her inne, og vi vet jo allerede før vi har startet at gruppa er delt ift dette .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 14:34   #3
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ift om man kan si nei eller ikke: Det går noe på i hvilken grad man har krav på tilrettelegging ift fraværet, blant annet. Dersom skolen "velsigner" et fravær, er de på et vis også i større grad ansvarlig for å følge opp videre i etterkant. Jeg antar det også vil føre til at dette at man skrives ut fra skolen dersom man er for lenge borte, vil håndheves sterkere? Det kan jo faktisk ha noe å si i pressede skolekretser. Det gjenstår litt å se hvordan innstramningen vil bli i praksis, men jeg hilser den velkommen.

Jeg synes forøvrig det var lurt av skolen det her er snakk om å flytte tentamen når det først var sånn at de antok det ble stort fravær den dagen. Lurt for både elevene og skolen. Når det er sagt, hadde jeg ikke søkt mitt barn fri for å gå på konsert uansett, og jeg fascineres over at det i tråden nevnes at det er blitt tilrettelagt med prøver i etterkant for tilsvarende fri tidligere.

Det er jo ikke generelt en menneskerett å ha fri når man vil. Noen har en jobb der man kan flekse og avspasere, men også da må jo dagen passe. Noen dager kan man ikke ta fri, andre dager kan man. Jeg er lærer og tar ikke fri for hverken konserter eller langhelger, naturlig nok.

Det er jo diskutert flere ganger her inne, og vi vet jo allerede før vi har startet at gruppa er delt ift dette .

Hvis det er det jeg skrev du sikter til så kan jeg si at jeg vel var en av de mest pliktoppfyllende elevene i klassen med null fravær og gode karakterer, så jeg regner med det var derfor det ble ordnet at jeg fikk ta særemnet dagen etter i stedet for. Tror ikke det hadde blitt sett så velvillig på dersom mine foreldre til stadighet hadde tatt meg ut fra skolen.

Som det blodfan-et jeg var husker jeg godt hvor stor lettelsen var da jeg fant ut at jeg fikk reise allikevel. Og selv om det virker fjernt nå, så synes jeg det er ok å huske på hvor mye disse idolene betydde for meg, og jeg forstår hvor viktig det er for disse jentene å få gå på JB-konsert. Jeg synes som sagt dette ble ordnet på en ryddig måte, som er bedre enn at mange har fravær denne dagen.

Gammel 05-04-13, 09:39   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Vil man ta fri eller ta ungene ut av skolen så er det vel egentlig fint lite rektor kan gjøre med det sånn i praksis? Det er vel ingen lov mot foreldrestyrt skulk? I småskolen betyr vel ikke fraværsprosent noe større fra eller til?

Kontaktlærer og/eller rektor kan kalle foreldrene inn til møte og barnevernet kan bli involvert (hvis fraværet er forholdvis omfattende eller en del av et mønster).

Gammel 05-04-13, 09:49   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Kontaktlærer og/eller rektor kan kalle foreldrene inn til møte og barnevernet kan bli involvert (hvis fraværet er forholdvis omfattende eller en del av et mønster).

En sydentur eller to i skoleåret er vel ikke det største grunnlaget for at barnevernet skal føle seg kallet til å gripe inn.

Gammel 05-04-13, 09:54   #6
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

En sydentur eller to i skoleåret er vel ikke det største grunnlaget for at barnevernet skal føle seg kallet til å gripe inn.

Noen kommuner har rutinemessig varsling til barnevernet hvis fraværet overstiger en viss prosent, uansett årsak. PPT og/eller skolehelsetjenesten kan også være aktuelle instanser. Og hvis fraværet er udokumentert, som var tilfellet i eksempelet jeg svarte på, kan bekymringen inntreffe enda tidligere.

Gammel 05-04-13, 09:30   #7
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Miley er Hannah Montana. :mannen informerte nettopp:

Når Hanna Montana var så fryktelig populær for ei stund tilbake var frøkna her så liten at hun trodde Hanna fra Tana var den ekte. Jeg så ingen grunn til å oppklare misforståelsen.

Gammel 05-04-13, 09:40   #8
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes det er helt greit at tentamen flyttes. Du kødder ikke med Bieber-forcen.

Gammel 05-04-13, 09:42   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er storm i vannglass.
Jeg syns det er flott at skole, elever og foreldre får til et godt samarbeid som gagner alle i denne i sammenhengen.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:49   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mors kusine skulket skolen i to dager og reiste til Stockholm og så the Beatles. Hun svimte riktignok av halvveis inn i konserten, men WOW! HVis ikke det er en LIVSHENDELSE å se Beatles, så vet ikke jeg. Og sånn med JB også, antar jeg.

Jeg har vært heldig og bodd sentralt de siste tjue årene og fått med meg så godt som hver eneste konsert jeg har ønsket. Det er ikke like lett når man bor på landet/langt av sted. :btdt:

Gammel 05-04-13, 09:54   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det virkelig et stort samfunnsmesig problem at noen få tar ferie midt i skoleåret? Jeg har familie og venner som jobber i skolen, og i følge dem er det ikke et reellt problem. Det er heller ikke noe problem å si ja til de som søker for første gang i 3. klasse og som man vet/skjønner at ikke kommer til å få muligheten til ferie ellers, og si nei til de som søker to ganger hvert skoleår. Sistnevnte gruppe finnes angivelig bare i hypotetiske diskusjoner som dette, men det er mulig det er bare her vi bor.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 10:03   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er det virkelig et stort samfunnsmesig problem at noen få tar ferie midt i skoleåret? Jeg har familie og venner som jobber i skolen, og i følge dem er det ikke et reellt problem. Det er heller ikke noe problem å si ja til de som søker for første gang i 3. klasse og som man vet/skjønner at ikke kommer til å få muligheten til ferie ellers, og si nei til de som søker to ganger hvert skoleår. Sistnevnte gruppe finnes angivelig bare i hypotetiske diskusjoner som dette, men det er mulig det er bare her vi bor.

Rektor på vår skole sier at dette er et problem og ber om at vi i minst mulig grad tar elevene ut av skolen utenom ferier.

Gammel 05-04-13, 10:06   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er sikkert geografisk betinget også, men i enkelte områder er det et helt reellt problem. Det er jo derfor for eksempel Oslo innfører mye strengere regler. Ferie utenom skoleferie er et fenomen som har eskalert enormt de siste årene, og hvorvidt lærerne anser det som problematisk er sikkert litt opp og ned. På samfunnsnivå har det vært nevnt i flere diskusjoner og artikler at det er en for høy grad av merarbeid for lærerne å håndtere ekstra fravær.

Det er jo en grunn til at dette stadig er på dagsordenen.

Gammel 05-04-13, 10:08   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at alt er som det skal være når ungjentene går bananas over JB, som det ikonet han har blitt for mange. Så da har voksenverden valget; kjøre på og muliggjøre denne ene sjansen, eller stikke kjepper i hjulene, kalle det umoralsk og ukristelig. Bevare den gode gamle "unge mot gamle" tradisjonen som så mange ser ut til å henge om.

Historien har vel vist at dette vil skje uansett, alt annet må vike for disse jentene. Som med Beatles som HV nevner. Sikker på at tante hadde valgt bort tentamen en hvilke som helst gitt dag i livet sitt for å gjenta forteelsen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 10:10   #15
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg går på høyskole og de flyttet en eksamen for oss slik at vi kunne dra på et foredrag. Ikke helt det samme, men fleksibilitet har sjeldent skadet. Jeg synes der er flott at skolen tilrettelegger innenfor visse grenser.

Og tilrettelegge for to ukers ferie midt i skoleåret blir noe annet, og det er jeg ikke ubetinget for.

Gammel 05-04-13, 10:15   #16
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg går på høyskole og de flyttet en eksamen for oss slik at vi kunne dra på et foredrag. Ikke helt det samme, men fleksibilitet har sjeldent skadet. Jeg synes der er flott at skolen tilrettelegger innenfor visse grenser.

Dette er da noe helt annet enn at elever på ungdomskolen skal få flyttet tentamen for å dra på konsert.

Og jeg lurer igjen: For hvor mange må det være en once-in-a-lifetime-opplevelse for at skolen skal legge til rette? 50? 10? 1?

Gammel 05-04-13, 10:28   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og jeg lurer igjen: For hvor mange må det være en once-in-a-lifetime-opplevelse for at skolen skal legge til rette? 50? 10? 1?

100 er svaret i Ålesund iallefall.

Gammel 05-04-13, 10:31   #18
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

100 er svaret i Ålesund iallefall.

Jeg synes egentlig at svaret burde være 42.

Gammel 05-04-13, 10:32   #19
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dette er da noe helt annet enn at elever på ungdomskolen skal få flyttet tentamen for å dra på konsert.

Jeg opplevde at de studentene som ikke møtte opp eller strøyk på en obligatorisk prøve som måtte bestås for å gå videre fikk tilbud om å ta med seg prøven hjem og gjøre den hjemme på Høgskolen. Jeg opplevde også at studenter fikk nye frister på oppgaver som skulle inn om de spurte pent og jeg opplevde at alle de som ikke møtte opp på eksamen eller strøk fikk to muligheter til.

Det er altså så stor forskjell på ungdom og voksne visstnok.

Gammel 05-04-13, 10:20   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert geografisk betinget også, men i enkelte områder er det et helt reellt problem. Det er jo derfor for eksempel Oslo innfører mye strengere regler. Ferie utenom skoleferie er et fenomen som har eskalert enormt de siste årene, og hvorvidt lærerne anser det som problematisk er sikkert litt opp og ned. På samfunnsnivå har det vært nevnt i flere diskusjoner og artikler at det er en for høy grad av merarbeid for lærerne å håndtere ekstra fravær.

Vi bor i Oslo, og rektor på vår skole synes dette er veldig problematisk. Vi hadde en prat med læreren til snuppa om dette, for vi tok fri for å dra til syden i år. Læreren var helt klar på at hun syntes det var fullstendig uproblematisk at snuppa var borte de dagene det var snakk om, og at hun glatt hadde gjort det samme selv gitt situasjonen. Samtidig er det et problem for henne at hun er lærer i en klasse hvor mange gjør dette, også noen av de elevene som helt klart BURDE vært på skolen hver eneste dag fordi de trenger det sårt.

Jeg ser helt klart problemstillingen, men velger allikevel å gjøre som vi gjør.

Dette har vært diskutert her inne utrolig mange ganger, og det er vel ikke siste gang heller.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.