Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-09, 15:35   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg har allerede sagt at det bør være et forbud for mennesker som jobber i det offentlige rom der de arbeider med mennesker.

Og jeg sa nøyaktig det samme. Men likevel følte du for å kommentere. Jeg har full forståelse for at enkelte mennesker blir alvorlig syke. Men hele denne "det er ett fett med deg" holdningen som du fremviser her fordi enkelte ikke blir syke er ikke bra.

Gammel 03-11-09, 15:15   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sånn for ordens skyld så smitter definitivt kroppslukt av.

Jeg har ikke opplevd noensinne at et barn har kommet fra barnehagen luktende av røyk etter at de ansatte har tatt i det. Men jo - når jeg tenker over det så luktet det røyk av babyen min da mora mi hadde hatt ham på fanget. Hun røyker da åtti om dagen og har gjort det mer eller mindre alltid. De fleste røykere er ikke der altså. Han jeg bor med røyker. Jeg røyker ikke. Det lukter røyk et minutt eller tre etter en røyk, så er det over. Jeg tror han er en nokså normal røyker.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:20   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd å måtte kle av ungene, dusje dem og dumpe klær i kjelleren fordi det luktet røyk av dem, etter at de hadde vært på besøk hos noen som til vanlig røkte inne. (De gikk takk og lov ut og røkte mens ungene var der.) Heldigvis bare plagsomt for vår del, da ingen av oss reagerer med allergi på røyk, men jeg har kjent mennesker som ville blitt veldig syke i en slik situasjon.

Skjønner likevel det blir en diskusjon på sidelinjen - for hadde en av oss potensielt blitt alvorlig syk av røyklukt, ja så hadde vi aldri sendt ungene på besøk hos de menneskene. Så, det er nok til en viss grad enklere å gardere seg mot røyk enn mot parfyme, for som det blir sagt - det er ikke mange som tenker over hvor syk man kan bli av at "jeg bare har på litt godlukt."

:sendte gubben i dusjen første gang jeg overnattet hos ham, da han kom opp i senga og hadde tatt godt med godlukt på først:

Gammel 03-11-09, 15:28   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykepleiere og dess like bør absolutt ha et totalforbud mot både parfyme og det å røyke i arbeidstiden, enkelt og greit. Når man er sjuk, trenger man ikke ekstra ubehageligheter i tillegg. :enkel sjel:

Gammel 03-11-09, 15:42   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår ikke hvorfor fokuset simpelthen kan være at det medfører problemer for mennesker i større eller mindre grad. Og gjerne bruke eksempler fra de som blir virkelig dårlige.

Gammel 06-11-09, 10:27   #6
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er så naiv at jeg trodde at helsepersonell ikke brukte parfyme på jobb, men leser jo i tråden her at det finnes de som ikke gidder å bry seg om slikt. Nå har ikke jeg kontakt med andre enn kollegaer på jobben min, men hadde jeg hatt det hadde jeg ikke hatt noe problemer med parfymeforbud. Ei heller dersom en kollega eller flere var allergiske.

Men jeg tror det kan bli vanskelig å begrense det på offentlige kontorer når det gjelder brukere så lenge det ellers ikke foreligger noe forbud.

Her er forøvrig et busselskap som vil ha parfymefri buss: http://www.p4.no/story.aspx?id=326089

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:43   #7
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Min ekssvigermor var allergisk for parfyme, så hver gang vi skulle til dem eller de til oss, så droppet jeg parfyme.
Jeg må innrømme at jeg i hverdagen ikke tenker over det, og dermed bruker parfyme og deodorant, jeg har vaskemiddel med parfyme i, samt vasker oss med såper med parfyme i.
Hadde jeg fått vite at noen på jobben reagerte på dette, ville jeg selvsagt tatt hensyn til det.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:48   #8
Skvetten
Passiv

Standard

Nå har vi fått parfymeforbud på min nye jobb også. Det gjelder samtlige og gjelder parfyme som blir sprayet på eller smurt på.

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:53   #9
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar ofte være å ta på meg parfyme om morgenen før jeg tar bussen, men det hender jeg glemmer det også.
Jeg reagerer selv på om noen overdriver bruken, eller nettopp har tatt på seg og så setter seg ved siden av meg. Reagerer ikke like sterkt på alle.
Så jeg tenker det er de som har det verre enn meg og prøver ta hensyn.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 11:33   #10
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skvetten: Har det noen innvirkning om vedkommende har mye eller lite parfyme på seg? Enkelte dynker seg jo som om hele flasken blir brukt på en gang og lukten henger igjen i rommet lenge etter at vedkommende har gått.

Gammel 06-11-09, 11:46   #11
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Skvetten: Har det noen innvirkning om vedkommende har mye eller lite parfyme på seg? Enkelte dynker seg jo som om hele flasken blir brukt på en gang og lukten henger igjen i rommet lenge etter at vedkommende har gått.

Det har ingen betydning om hvor mye eller lite. Molekylene (de aromatiske ringene) sitter på klær, i hår og på huden, når vedkommende går forbi eller oppholder seg i samme rom eller i nærheten av meg blir jeg tett fordi disse partiklene kommer ned i bronkiene mine. Duftstoffer i parfyme er såpass flyktige at de fort blir værende i luften rundt vedkommende. Det finnes noen eteriske oljer som jeg kan bruke uten at jeg blir tett. Desverre er det få eteriske oljer som er såpass rene.

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 11:52   #12
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Ok. Takk for svar.

Gammel 06-11-09, 20:56   #13
Doremifa
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Doremifa er litt kul
Standard

Jeg skjønner godt at dette er et stort problem. Har selv allergi/astma og har gått noen runder med både barnehageansatte og andre, for at barna mine skal slippe å bli utsatt for slike sterke dufter hele dagen (samt at de har stinket når de kom hjem!)
Det jeg ikke skjønner, HI, er hvordan i alle dager du kan legitimere over for deg selv at du har hund? Det vil jo si at systemet ditt jobber mot allergener hele døgnet, noe som vel forsterker de reaksjonene du får i det offentlige rom også?? *kjenner at det river i luftveiene bare med tanken*

Doremifa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 23:01   #14
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Doremifa, her.

Det jeg ikke skjønner, HI, er hvordan i alle dager du kan legitimere over for deg selv at du har hund? Det vil jo si at systemet ditt jobber mot allergener hele døgnet, noe som vel forsterker de reaksjonene du får i det offentlige rom også?? *kjenner at det river i luftveiene bare med tanken*

Det handler om livskvalitet. Jeg tar heller allergimedisin og blir allergivaksinert av den nette grunn at jeg allerede har vært nødt til å gi bort kattene jeg hadde. Nå har jeg Pelsen på lånt tid og han er gammel allerede.

Jeg trener mye slik at lungene mine er sterke i all sin sykdom. Det er det som holder meg frisk i alt det syke.

Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 00:39   #15
Doremifa
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Doremifa er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det handler om livskvalitet. Jeg tar heller allergimedisin og blir allergivaksinert av den nette grunn at jeg allerede har vært nødt til å gi bort kattene jeg hadde. Nå har jeg Pelsen på lånt tid og han er gammel allerede.

Jeg trener mye slik at lungene mine er sterke i all sin sykdom. Det er det som holder meg frisk i alt det syke.

Livskvalitet? Er ikke det å være mest mulig frisk da? Legemedisiner og vaksiner tar symptomene. De gjør deg ikke frisk. Det at du reagerer på ting er kroppen sin måte å skrike ut at "dette vil jeg ikke ha noe av!"
Din kropp må leve med at du ignorerer dette. Det blir nesten som å smøre parfyme over gammel svettelukt Du kamuflerer problemet litt, men det blir ikke borte. Det vokser seg heller større og større. Pelsdyr og allergi er en dårlig kombinasjon.
Tror du at dersom du selv tar mer ansvar for din egen helse (les:kvitter deg med allergibomba hjemme) så hadde omgivelsene dine ikke måttet ta et like stort ansvar??
I rest my case......

Doremifa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 09:04   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Doremifa, her.

Livskvalitet? Er ikke det å være mest mulig frisk da? Legemedisiner og vaksiner tar symptomene. De gjør deg ikke frisk. Det at du reagerer på ting er kroppen sin måte å skrike ut at "dette vil jeg ikke ha noe av!"
Din kropp må leve med at du ignorerer dette. Det blir nesten som å smøre parfyme over gammel svettelukt Du kamuflerer problemet litt, men det blir ikke borte. Det vokser seg heller større og større. Pelsdyr og allergi er en dårlig kombinasjon.
Tror du at dersom du selv tar mer ansvar for din egen helse (les:kvitter deg med allergibomba hjemme) så hadde omgivelsene dine ikke måttet ta et like stort ansvar??
I rest my case......

Interessant, og stikk i strid med hva legene mine på rikshospitalet sier. Nå er jeg veldig spent på hvor du har din medisinske kompetanse fra og ikke minst hvor ekspertisen din på kompliserte lungesykdommer kommer fra.

Det du sier er jo at min meget alvorlige astma og min allergi kommer av at jeg ikke tar vare på kroppen min og at dersom jeg hadde tatt skikkelig vare på den så hadde jeg ikke vært syk. Vel, jeg vil minne om at astma er en sykdom man er arvelig disponert fra, man blir som regel ikke frisk (dersom man ikke har barneastma) og heldigvis tar legemiddelindustriens medisiner mange av symptomene. Det er i grunnen det som holder meg i live. Mener du alvorlig at dersom jeg kvitter meg med hunden min så blir jeg frisk?

Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 00:19   #17
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Jeg lurer på noe mer jeg; Reagerer du på vaskepulver som f.eks. Omo og deodoranter man får kjøpt i dagligvarerbutikker? (Godt mulig du har svart på dette tidligere, men jeg fant det ikke i forbifarten.)

Gammel 07-11-09, 09:11   #18
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Til info. dersom du holder helt til venstre når du går igjennom ombordstigningskort-kontrollen, så trenger du IKKE gå gjennom taxfree-butikken.

Takk for informasjonen. Til nå har jeg tatt mine utenlandsflyvninger utenom Gardemoen.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ideellt sett ja, men jeg tror ikke man kan forvente seg at man kan få alle ansatte på offentlige kontorer, teatre, fly o.l. steder hvor mange oppholder seg i tette forholdsvis lukkede rom, til å slutte å bruke parfyme, ha på seg klær kjemisk renset for dyrehår, ikke spise nøtter osv.osv. Det er sååååå mange allergier der ute som folk kan dø av. Beklageligvis. Jeg jobber ombord i fly. Jeg blir umiddelbart dårlig dersom det er en passasjer eller kollega ombord som har katt eller hund. De har ikke med seg katten eller hunden, men jeg blir sjuk allikevel. Jeg ser virkelig ikke at den ene allergien er viktigere å ta hensyn til enn den andre, og heller vel i retning av at man må forsøke å ta best og flest mulig forhåndsregeler selv, og at man har gode medisiner, evt. vaksiner osv. for å lindre. Dessverre.

Jeg synes at kabinpersonale burde være parfymefrie i størst mulig grad. Jeg har opplevd å få hjelp av kabinpersonale som har vært badet i parfyme slik at anfallet har blitt verre mens de har administrert oksygen.

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Jeg lurer på noe mer jeg; Reagerer du på vaskepulver som f.eks. Omo og deodoranter man får kjøpt i dagligvarerbutikker? (Godt mulig du har svart på dette tidligere, men jeg fant det ikke i forbifarten.)

Ja, selv bruker jeg hverken vaskepulver, skyllemiddel, parfymerte såper, parfymerte deoderanter eller annet med lukt. Jeg har funnet en del gode alternativer som gjør at hjemmet mitt er tilnærmet parfymefritt. Dette sammen med nitidig rengjøring gjør at det er rimelig greit hjemme.

Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 00:20   #19
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg har en far som blir dårlig (ikke alvorlig syk) av parfyme. Derfor bruker jeg det ikke på sykehus, venteværelse, buss eller fly. D.v.s; jeg kan finne på å bruke bodylotion med parfyme, men passer på å lukte lite.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 12:14   #20
Skvetten
Passiv

Standard

Disse linkene er forresten litt interessante:
http://www.naaf.no/no/Grupper/Foreld.../Aktuelt/2794/
Denne omhandler parfyme og allergi, personer som er ansatt i offentlig virksomhet og som arbeider med barn og unge bør ikke bruke parfyme.

http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/194/
Aftenpostens ansatte blir anmodet om å ikke bruke parfyme på jobb.

http://www.naaf.no/no/Grupper/NAAFU/...n-ikke--taler/
Fra leder i ungdomsforeningen som er veldig godt skrevet.

Sitat:

Parfymeallergi øker med alderen
Eksposisjonen for parfymeholdige produkter er betydelig gjennom hele livet.
Parfymeallergi er økende og i mange land er det bare allergi mot nikkel som er hyppigere forekommende. Den kumulative eksponeringen gjør det nærliggende at hyppigheten av personer som utvikler parfymeallergi vil stige med alderen.
I denne retrospektive undersøkelsen fra St Thomas` Hospital i London ble data fra alle pasienter ved ”kontakt- allergi-klinikken” fra 1984 – 1998 gjennomgått. Alle ble testet med standard eksemprøver inkludert 8% parfymemiks; i alt 23.846 pasienter.
8.4% av kvinnene og 6.4% av mennene var allergiske mot parfymemiksallergener. Hos barn opp til 9 år testet 2.8% positivt. Hos kvinner var det rask økning med alderen: 7% var test positive i 20-30 års alderen og med jevn stigning til 14.4% i gruppen 60-70 år. Hos menn kom økningen i parfymeallergi senere med 3.5% positive i 20-30 årene og med topp på 13.7% i aldersgruppen 70-80 år.
For å motvirke denne sterke økningen i parfymeallergi, anbefaler forfatterne strengere regler for tilsetting av luktstoffer i kosmetikk og hygieneprodukter, samt også i industrielle produkter.
Br J Dermatol 2003; 149: 986-9.

Kile: http://avd.rikshospitalet.no/hps/for...er/april04.asp

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.