Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Juice? Det trodde jeg ikke ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 11:27   #81
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Kan noen for en gangss skyld være enig med meg også?!

Gammel 22-01-07, 11:29   #82
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Skjønner ingenting. Det er jo bare saft. Da sønnen min var liten og hadde allergi for all sitrusfrukt, var jeg overtakknemlig hvis en kafe hadde saftjuice. Vi var da ikke så ofte ute. Hadde det vært litervis i uka, kunne jeg forstått det.

Si meg, hvis dere er på skitur og skistuen serverer kakao, vil ungene få det?

Jeg tror det Skremmern og mange andre reagerer på er at sukkerkliss som Kuli kalles juice, da det slettes ikke har vært i nærheten av noen frukt noensinne. På veldig mange serveringssteder selges slike safdtdrikker under navnet juice. Om noen delte ut saft på butikken og kalte det saft ville saken blitt litt annerledes.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:30   #83
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

.

Hvor mye sukker et barn får i seg i det daglige avhenger veldig av hele familien. Jeg tror mye av problemet i forhold til sukker og barn ligger i daglig bruk av søte leskedrikker, søte frokostblandinger og søtt pålegg.
Hvis dette er en del av hverdagen har man ikke noe å gå på i forhold til utskeielser mener jeg. Hvis man derimot ikke har dette som hverdagskost ser jeg ikke det store problemet med at barnet får et kakestykke eller en kuli midt i uka.

Ja, det tror jeg også. Jeg lager maten fra bunn av, så jeg vet at det neppe er noen skjulte sukkerbomber jeg serverer til middag. Frokostblandinger er det bare mor som spiser og bortsett fra litt Prim enkelte dager i matpakken er kostholdet sukkerfri. Så litt søt på slutten av dagen har jeg ingen problemer med å "forsvare".

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:31   #84
@nne
Ikke fra NM

@nne sin avatar

Hvor: arendal
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg føler jeg ikke har den kontrollen over barnets inntak, for jeg kan ikke nekte henne andres "snillisme", ikke når ungen blir direkte tilbudt herligheten. Hvis noen først skal gi henne noe godt, så bør jeg eller pappaen få lov til det.

Hvorfor kan du ikke det. Er du redd ungen skal synes du er slem? Hvis man bare er konsekvent og ungen vet at slikt spiser man bare i helgene, saa synes barna det er den som tilbyr som er klin gaeren!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De bor 5 minutter unna oss med bil, og nå skal hun bo hos dem i hele neste uke (pga operasjonen min). Hun elsker jo å være der, men jeg kommer vel til å få en unge med diabetes hjem, omtrent.

Naar de skal ha ansvaret for ditt barn i en hel uke, saa er det ingen ting unaturlig i aa kunne sette dem inn i hva slags kosthold hun har hjemme, og at du ikke oensker for stoert avvik fra dette. Hvis ikke de forstaar din bekymring for datteren din naar de vet hvorfor de skal passe henne, saa maa de jo vaere klin dumme.

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Lillesøster er melkeallergiker og har en del matintoleransert så da er det jo mye lettere å takke nei når noen vil proppe i henne usunne ting.

Det er i grunnen merkelig at folk toer aa gi soetsaker og mat ogsaa for den saks skjyld til barn de ikke kjenner, for de fleste vet vel at det finnes veldig mange barn med forskjellige allergier og matintolleranser blandt dem.

Gammel 22-01-07, 11:43   #85
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av @nne, her.

Hvorfor kan du ikke det. Er du redd ungen skal synes du er slem? Hvis man bare er konsekvent og ungen vet at slikt spiser man bare i helgene, saa synes barna det er den som tilbyr som er klin gaeren!

Nei, jeg er ikke redd for å være "slem". Hvis vi blir tilbudt noe, og jeg står like ved, takker jeg som regel nei. Hvis noen gir jentungen noe direkte, og hun takker for den og gjerne påbegynner herligheten, synes jeg det er urettferdig av meg å ta den fra henne. Det er ikke hennes feil, og når hun først har fått noe, tar jeg det ikke tilbake. Sånn er det med den saken!

Når det er sagt, så er jeg ganske imot "bare snop i helgene" greia. Jeg fikk bare snop på lørdager, og resten av uka gikk med på å finne ut måter og metoder å stille cravingen min etter snop på. Vi kan finne på å kose oss på en onsdag i stedet, hvert fall hvis vi er veldig godtesyke akkurat da.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:50   #86
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant med det motsatte fra mine tyske venner. Når de spør om vi har lyst på saft så er det alltid juice vi får servert. Heter juice saft på tysk kanskje?

Ja, når du sier det, så gjør det kanskje det? Ordene betyr vel "egentlig" det samme, og den væsken som er inne i f.eks. appelsiner kalles jo "saft" på norsk også, i alle fall i noen sammenhenger (man sier ikke at det drypper "juice" ned på bordet hvis ungene griser litt når de spiser appelsiner, liksom).

Gammel 22-01-07, 12:02   #87
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Olympia: Du har skrevet mye som jeg får lyst til å kommentere, men det blir for mye. MEN... du er overbevisst om at datteren din er så lite gira på søtsaker fordi hun får mye av det. Jeg tror vi mennesker er genetisk forskjellig på dette området. Min bror var helt uinteressert i søtsaker, mens jeg var veldig glad i det. Sønnen min er tydelig veldig glad i det. Datteren din høres ikke så interessert ut, men har du flere barn... eller planlegger å få flere? Det kan i så fall hende du opplever det annerledes da. Problemet er at om man har en tendens til å like søtsaker veldig godt, vil man benytte en hver sånn mulighet, 7 dager i uka til å spise masse... og da blir det helseskadelig.

Og så til det å påføre ungene spiseforstyrrelser fordi man har usunn fokus. Her i huset har vi veldig lite fokus på dette. Vi lar bare være og kjøpe og tilby. Dermed blir det ikke et tema . Så jeg tviler sterkt på at vi påfører noen av våre noen usunne spisevaner og tanker om mat.

Tvert i mot tror jeg de blir veldig sunne ettersom de vokser opp med hjemmelaget mat bestående av fisk, kjøtt, økologiske frukt/grønt og egg, grove kornprodukter og mandler/nøtter .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:05   #88
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med Skremmern i at Kuli ikke bør kalles juice. Det glemte jeg visst å si.
Jeg er vant med det motsatte fra mine tyske venner. Når de spør om vi har lyst på saft så er det alltid juice vi får servert. Heter juice saft på tysk kanskje?

:jepp:

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:07   #89
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hva med nektar da? Jeg er vant med at det betyr juice iblandet sukkervann, men det er vel også egentlig en betegnelse som kan brukes på ren juice?

Sikker på det? Jeg trodde nektar alltid var betegnelse for noe som var tilsatt sukker.

Gammel 22-01-07, 12:07   #90
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Ja! Og det er samme navnet uansett om det er tilsatt sukker eller ikke. Man kan selskagt be om friskpresset appelsinjuice for aa vaere sikker paa hva man faar, eller spörre om merket paa produktet.

Gammel 22-01-07, 12:07   #91
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Ja! Og det er samme navnet uansett om det er tilsatt sukker eller ikke. Man kan selskagt be om friskpresset appelsinjuice for aa vaere sikker paa hva man faar, eller spörre om merket paa produktet.

Det der var ment som en mer utfyllende svar til det om saft paa tysk.

Gammel 22-01-07, 12:08   #92
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Olympia: Du har skrevet mye som jeg får lyst til å kommentere, men det blir for mye. MEN... du er overbevisst om at datteren din er så lite gira på søtsaker fordi hun får mye av det. Jeg tror vi mennesker er genetisk forskjellig på dette området. Min bror var helt uinteressert i søtsaker, mens jeg var veldig glad i det. Sønnen min er tydelig veldig glad i det. Datteren din høres ikke så interessert ut, men har du flere barn... eller planlegger å få flere? Det kan i så fall hende du opplever det annerledes da. Problemet er at om man har en tendens til å like søtsaker veldig godt, vil man benytte en hver sånn mulighet, 7 dager i uka til å spise masse... og da blir det helseskadelig.

Og så til det å påføre ungene spiseforstyrrelser fordi man har usunn fokus. Her i huset har vi veldig lite fokus på dette. Vi lar bare være og kjøpe og tilby. Dermed blir det ikke et tema . Så jeg tviler sterkt på at vi påfører noen av våre noen usunne spisevaner og tanker om mat.

Tvert i mot tror jeg de blir veldig sunne ettersom de vokser opp med hjemmelaget mat bestående av fisk, kjøtt, økologiske frukt/grønt og egg, grove kornprodukter og mandler/nøtter .

Det er det som er poenget Nooria: Jeg føler ikke at jeg kan kalle to Marie-kjeks en tirsdagskveld "mye" søtsaker. Uansett hvordan jeg snur og vender på det så blir det absurd i mine øyne.

Gammel 22-01-07, 13:11   #93
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi skeier av og til ut med god gammeldags kakao (på denne tiden av året skjer det gjerne minst en gang i uken).

Men til dere siste: Har dere i det hele tatt lest det bl.a. jeg og Skremmern har skrevet tidligere i tråden om tusen millioner grunner til å skeie ut og at det til slutt blir hver dag? Eller synes dere kanskje det er greit at ungene får søtsaker hver dag? Feks du Kisha, som sier at "vi er da ikke så ofte ute". Nei men hva med bursdager i barnehagen, når dere får besøk, når dere er på besøk, når ulike velmenende tanter, bestemødre, naboer og lignende tilbyr noe godteri. I Desember er det kanskje sjokolade i kalenderen hver dag. På sommeren blir man fristet til å spise is hver dag. Vi er også sjelden ute på kafe, men det er jo ikke bare da søtsaker kommer på banen!

Ja, har lest det. Klarer ikke skjønne at det ikke går an å si nei når man får godteri jeg, heller ikke at det ikke går an å begrense det i andre settinger selv om det er fra "eksterne" det søte kommer.
Det blir veldig pussig for meg at mor må være der for å kontrollere mengden ellers må man regne med at alt glir rett ned, derfor må man heller la være å bli tilbudt noe. Det måtte da være bedre å lære ungene at man begrenser seg selv og at det går an å takke nei / spare det man får? Før eller senere kommer barna i slike situasjoner hele tiden.

Nesten så jeg lurer litt på hvem som sliter med begrensningen her. Ref uthevet over. Øh ja? Fristet? Ja, man har lyst på is hver dag ja. Ja, det har man som oftest, både som voksen og barn, men det er da ikke et problem? Man må jo bare la være. Det kunne ikke falt meg inn å spise is hver dag selv hele sommeren, jeg ville lagt på meg noe helt ekstremt.

Jeg er forresten helt enig med Olympia i at 2 kjeks på en tirsdag ikke kan kalles "mye søtt" og er også enig i at et ekstremt fokus på dette umulig kan gi et naturlig forhold til mat.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:16   #94
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

ekstremt fokus på dette umulig kan gi et naturlig forhold til mat.

Leste du også det jeg skrev om null fokus? Det tror jeg gjelder for mange andre også. Det er jo ikke sånn at foreldrene spretter nervøse rundt og kakler om at barna for guds skyld ikke må spise godteri. Det handler jo om å la være å kjøpe det, la være å tilby det og la være å friste... da blir det ikke noe tema... ikke noe fokus... forstår?

Gammel 22-01-07, 13:18   #95
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste du også det jeg skrev om null fokus? Det tror jeg gjelder for mange andre også. Det er jo ikke sånn at foreldrene spretter nervøse rundt og kakler om at barna for guds skyld ikke må spise godteri. Det handler jo om å la være å kjøpe det, la være å tilby det og la være å friste... da blir det ikke noe tema... ikke noe fokus... forstår?

Ja, det avhenger av hvordan det kommuniseres til barna, men slik som mange fremstiller her inne vil jeg si de har et ekstremt fokus på det. Jeg håper jo selvsagt de gjør det noe mer avslappet overfor barna, der er jo sikkert folk forskjellige også.

Gammel 22-01-07, 13:21   #96
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Ja, det avhenger av hvordan det kommuniseres til barna, men slik som mange fremstiller her inne vil jeg si de har et ekstremt fokus på det. Jeg håper jo selvsagt de gjør det noe mer avslappet overfor barna, der er jo sikkert folk forskjellige også.

Mine barn er hvertfall uvanlig veltilpasse og harmoniske .

Og så virker det som om du ikke vil/kan skjønne budskapet mitt. Her i huset er det ikke fokus på sunn/usunn mat... selv om vi har en sunn meny. Men det nytter vel ikke gjenta seg her .

Gammel 22-01-07, 13:26   #97
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Helt enig. Da jeg vokste opp var det aldri noe tema med godteri, brus og kjeks utenom lørdager og bursdager. Det var heller aldri noe savn.

Jeg merker forresten utrolig godt på kroppen om det blir for mye utskeielser en periode. På ferieturer blir det gjerne mer brusdrikking i land hvor man kun får lunkent og dødt vann på flaske. Da vi kommer hjem må jeg rett og slett avvenne meg selv med brus, det er utrolig hvor avhengig man blir etter kun en uke eller to. I gode perioder med veldig lite sukkerinntak frister ikke den lekreste kake engang.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:28   #98
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg skjønner nok budskapet ditt, Nooria - og jeg har fokus på sunn mat her hjemme selv jeg så det er ikke så vrient å forstå. Det jeg hovedsakelig synes er så pussig i flere av innleggene her er fokuset på at man selv ikke kan servere noe godt fordi ungene får så mye "prakket på seg" andre steder. Jeg klarer ikke forstå at ikke dette "andre" også kan reguleres, og jeg mener det måtte vært smart å lære ungene å takke nei i ny og nei; evt si nei selv, også når det kommer fra andre. Det er da fullt mulig det?
Selvfølgelig er det mange fristelser. Det gjelder i verden generelt det, ikke bare på matfronten. Det er ikke noe mål å fjerne fristelsene mener nå jeg, men det er et mål å lære å håndtere dem.

Gammel 22-01-07, 14:07   #99
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At man har fokus på noe inne i hodet sitt, eller når man planlegger meny/innkjøp sammen med ektefellen, betyr på ingen måte at man nødvendigvis snakker mye om det overfor barna.

Jeg tror ikke de fleste snakker høylytt om kostholdet sitt til barna, selv om de er opptatt av og fokusert på det. At man er bevisst på f.eks. å stort sett servere grovbrød, betyr jo ikke at man ved hvert brødmåltid sier "ja, her får dere sunt grovbrød, ikke noe loff her i huset, å nei!". Og jeg har i alle fall aldri sagt, helt ut av det blå etter middag, at "i dag er det ikke noe godteri, altså, bare så alle er klar over det!".

Gammel 22-01-07, 14:19   #100
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Serverer ikke godteri etter middag selv jeg stort sett, og har bare grovbrød til hverdags vi og. Det gjelder vel de fleste i denne tråden tror jeg.... Sikkert veldig få som forfekter det ovenfor barna i hytt og pine.
Man kan fint være opptatt av sunt kosthold selv om man ikke ser problemet med en Kuli det bare er å takke nei til. For å si det sånn. Som jeg har sagt flere ganger nå: Jeg er helt enig i at sunt kosthold er viktig og at man skal søke å begrense sukkeret. Det jeg sliter sånn med er hovedsakelig to ting; for det første at det er så mange som føler de er fratatt all makt på dette området og klager over at ungene får sukker "overalt" - det må da kunne gå an å si nei selv om det kommer fra andre - for det andre synes jeg vel manges definisjon av mye sukker er noe pussig, men det er nå så.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.