Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Juice? Det trodde jeg ikke ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 12:07   #1
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Samenslåing av bursdager høres ok ut. Ungene får masse feiring hjemme, der er det foreldrene som bestemmer.

Gammel 22-01-07, 12:08   #2
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Ja, men jeg fikk selvsagt ikke med med FAU på dette.

"Det får da være måte på å være vanskelig", fikk jeg beskjed om.
Jeg tror de ble glad da de hørte at jeg skulle slutte og flytte.

Gammel 22-01-07, 13:02   #3
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Olympia: Du har skrevet mye som jeg får lyst til å kommentere, men det blir for mye. MEN... du er overbevisst om at datteren din er så lite gira på søtsaker fordi hun får mye av det. Jeg tror vi mennesker er genetisk forskjellig på dette området. Min bror var helt uinteressert i søtsaker, mens jeg var veldig glad i det. Sønnen min er tydelig veldig glad i det. Datteren din høres ikke så interessert ut, men har du flere barn... eller planlegger å få flere? Det kan i så fall hende du opplever det annerledes da. Problemet er at om man har en tendens til å like søtsaker veldig godt, vil man benytte en hver sånn mulighet, 7 dager i uka til å spise masse... og da blir det helseskadelig.

Og så til det å påføre ungene spiseforstyrrelser fordi man har usunn fokus. Her i huset har vi veldig lite fokus på dette. Vi lar bare være og kjøpe og tilby. Dermed blir det ikke et tema . Så jeg tviler sterkt på at vi påfører noen av våre noen usunne spisevaner og tanker om mat.

Tvert i mot tror jeg de blir veldig sunne ettersom de vokser opp med hjemmelaget mat bestående av fisk, kjøtt, økologiske frukt/grønt og egg, grove kornprodukter og mandler/nøtter .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:08   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Olympia: Du har skrevet mye som jeg får lyst til å kommentere, men det blir for mye. MEN... du er overbevisst om at datteren din er så lite gira på søtsaker fordi hun får mye av det. Jeg tror vi mennesker er genetisk forskjellig på dette området. Min bror var helt uinteressert i søtsaker, mens jeg var veldig glad i det. Sønnen min er tydelig veldig glad i det. Datteren din høres ikke så interessert ut, men har du flere barn... eller planlegger å få flere? Det kan i så fall hende du opplever det annerledes da. Problemet er at om man har en tendens til å like søtsaker veldig godt, vil man benytte en hver sånn mulighet, 7 dager i uka til å spise masse... og da blir det helseskadelig.

Og så til det å påføre ungene spiseforstyrrelser fordi man har usunn fokus. Her i huset har vi veldig lite fokus på dette. Vi lar bare være og kjøpe og tilby. Dermed blir det ikke et tema . Så jeg tviler sterkt på at vi påfører noen av våre noen usunne spisevaner og tanker om mat.

Tvert i mot tror jeg de blir veldig sunne ettersom de vokser opp med hjemmelaget mat bestående av fisk, kjøtt, økologiske frukt/grønt og egg, grove kornprodukter og mandler/nøtter .

Det er det som er poenget Nooria: Jeg føler ikke at jeg kan kalle to Marie-kjeks en tirsdagskveld "mye" søtsaker. Uansett hvordan jeg snur og vender på det så blir det absurd i mine øyne.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 14:28   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner nok budskapet ditt, Nooria - og jeg har fokus på sunn mat her hjemme selv jeg så det er ikke så vrient å forstå. Det jeg hovedsakelig synes er så pussig i flere av innleggene her er fokuset på at man selv ikke kan servere noe godt fordi ungene får så mye "prakket på seg" andre steder. Jeg klarer ikke forstå at ikke dette "andre" også kan reguleres, og jeg mener det måtte vært smart å lære ungene å takke nei i ny og nei; evt si nei selv, også når det kommer fra andre. Det er da fullt mulig det?
Selvfølgelig er det mange fristelser. Det gjelder i verden generelt det, ikke bare på matfronten. Det er ikke noe mål å fjerne fristelsene mener nå jeg, men det er et mål å lære å håndtere dem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:27   #6
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Kan noen for en gangss skyld være enig med meg også?!

Gammel 22-01-07, 12:30   #7
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

.

Hvor mye sukker et barn får i seg i det daglige avhenger veldig av hele familien. Jeg tror mye av problemet i forhold til sukker og barn ligger i daglig bruk av søte leskedrikker, søte frokostblandinger og søtt pålegg.
Hvis dette er en del av hverdagen har man ikke noe å gå på i forhold til utskeielser mener jeg. Hvis man derimot ikke har dette som hverdagskost ser jeg ikke det store problemet med at barnet får et kakestykke eller en kuli midt i uka.

Ja, det tror jeg også. Jeg lager maten fra bunn av, så jeg vet at det neppe er noen skjulte sukkerbomber jeg serverer til middag. Frokostblandinger er det bare mor som spiser og bortsett fra litt Prim enkelte dager i matpakken er kostholdet sukkerfri. Så litt søt på slutten av dagen har jeg ingen problemer med å "forsvare".

Gammel 22-01-07, 12:50   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant med det motsatte fra mine tyske venner. Når de spør om vi har lyst på saft så er det alltid juice vi får servert. Heter juice saft på tysk kanskje?

Ja, når du sier det, så gjør det kanskje det? Ordene betyr vel "egentlig" det samme, og den væsken som er inne i f.eks. appelsiner kalles jo "saft" på norsk også, i alle fall i noen sammenhenger (man sier ikke at det drypper "juice" ned på bordet hvis ungene griser litt når de spiser appelsiner, liksom).

Gammel 22-01-07, 13:05   #9
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med Skremmern i at Kuli ikke bør kalles juice. Det glemte jeg visst å si.
Jeg er vant med det motsatte fra mine tyske venner. Når de spør om vi har lyst på saft så er det alltid juice vi får servert. Heter juice saft på tysk kanskje?

:jepp:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:07   #10
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Ja! Og det er samme navnet uansett om det er tilsatt sukker eller ikke. Man kan selskagt be om friskpresset appelsinjuice for aa vaere sikker paa hva man faar, eller spörre om merket paa produktet.

Gammel 22-01-07, 13:07   #11
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Ja! Og det er samme navnet uansett om det er tilsatt sukker eller ikke. Man kan selskagt be om friskpresset appelsinjuice for aa vaere sikker paa hva man faar, eller spörre om merket paa produktet.

Det der var ment som en mer utfyllende svar til det om saft paa tysk.

Gammel 22-01-07, 16:45   #12
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med Skremmern i at Kuli ikke bør kalles juice. Det glemte jeg visst å si.

Hva heter juice på tysk da?

I Nedeland kaller de juice for sap, som direkte oversatt er saft....

Gammel 22-01-07, 19:31   #13
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hva heter juice på tysk da?

I Nedeland kaller de juice for sap, som direkte oversatt er saft....

Det er ingen som leser svarene mine.

Da faar jeg vel gjenta at juice heter saft paa tysk.

Gammel 23-01-07, 02:36   #14
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det er ingen som leser svarene mine.

Da faar jeg vel gjenta at juice heter saft paa tysk.

Oops, sorry.... har visst ikke lest hele tråden må jeg innrømme...

Gammel 22-01-07, 13:07   #15
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Hva med nektar da? Jeg er vant med at det betyr juice iblandet sukkervann, men det er vel også egentlig en betegnelse som kan brukes på ren juice?

Sikker på det? Jeg trodde nektar alltid var betegnelse for noe som var tilsatt sukker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.