|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
|
|
|
#2 |
|
saftig
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseEr det virkelig ingen som har kommentert det paradoksale i artikkelens overskrift?
|
|
|
#3 |
|
<*(((<
|
Jeg er mer overrasket over at ingen har påpekt det mye større problemet med at ni av ti bergensere ikke kan snakke! (En av ti er innflyttere, så klart.) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseMen er det ikke Finland som gjør det så bra skolemessig? Hvorfor kan ikke Norge se dit og kopiere noe fra den modellen? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg har sett Brennpunkt-episoden nå. Sist redigert av rine : 12-05-10 kl 23:16. Årsak: noe :-) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sær og kresen
Jeg tror norske elever, foreldre (og kommende lærere, for den saks skyld) hadde fått bakoversveis hadde de møtt de samme kravene som elever (og kommende lærere) møter i det finske utdanningssystemet. Dessuten har finsk skole holdt seg til det samme systemet over flere år, i motsetning til Norge som har blitt snudd opp ned av reformer med bare noen få års mellomrom gjennom de siste tiårene.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Husk at K06 er 4 år gammel. De elevene som begynte med K06 er nå på 5. trinn... Kanskje de, når de kommer til videregående så får vi resultater. De som er russ i år er faktisk etter den forrige reformen L-97....
|
|
|
#8 |
|
Sær og kresen
Det er sant. Men de har jo hatt disse kompetansemålene i læreplanen noen år likevel. Men det tar nok sin tid før det er innarbeidet. Det er jo ikke noe i veien med selve kompetansemålene, refleksjon rundt egen læring er jo vel og bra, det gjelder bare å integrere det i det daglige.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseVi er i ferd med å inføre egenvurdering. Elevene skal vurdere sine egne kunnskaper. I alle timene hvor jeg underviser i norsk, matte og naturfag setter jeg opp læringsmål for timen på tavla. Dette er det dere skal kunne i slutten av denne timen. Jeg har enda ikke kommet i mål med det, men jeg er, som resten av skolen, i en prosess. Ett av de siste målene før jeg gikk ut i permisjon i matematikk var for eksempel: Jeg kan addere to brøker med felles nevner. Helt konkret og enkelt for elevene å sjekke om det er oppnådd eller ikke.
|
|
|
#10 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseOk, da utgikk Finland som en løsning. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Ikke helt. Hvorfor ikke ta med oss det de gjør bra, nemlig kartlegge alle barna grundig tidlig og så jobbe videre med det utgangspunktet. Så kan vi ta med det norsk skole scorer fantastisk bra på i verdenssammenheng, nemlig trivsel på skolen, og forsette å jobbe med det. Det ene utelukker ikke det andre. ;-)
|
|
|
#12 |
|
Sær og kresen
Og EN SMULE mindre detaljstyring fra velmenende politisk hold, kanskje?
|
|
|
#13 |
|
I mål
|
Enig. Og jeg tror faktisk vi kunne hatt mye å lære av et land som stiller høyere krav. Det er helt klart at de elevene som kommer til videregående skole idag, har møtt altfor få krav på veien. Jeg mener ikke at fokus på samarbeid og trivsel skal nedprioriteres, og det har skjedd en stor utvikling på lavere trinn de senere år ift fagfokus, men det ser i alle fall ut som om det i en periode etter R94 har vært altfor mye jabb og snillisme i grunnskolen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
guru advisor
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseFinland mottar også langt færre innvandrere enn Norge. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Jeg opplever at 1. klassingen min nå opplever et helt annet læringstrykk enn det storebror opplevde, og ikke minst et hav av mer læringstrykk enn sist jeg underviste på 1. trinn (de elevene mine som nå går på 5. trinn). Lærerne på de første trinnene er mye mer fokuserte på læring enn tidligere.
|
|
|
#16 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg har kun erfaring med småskolen, men her har de allerede i første klasse skriftlige og muntlige tester på leseferdighet og -forståelse. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseAt det er stor forskjell på lærere finnes det ikke tvil om i mitt hode. Og de får stor innvirkning på fremtiden din. Når man ser på hvor mange timer hvert enkelt barn tilbringer på skolen, så sier det seg selv at det er viktig hvordan læreren fungerer. |
|
|
|
#18 |
|
|
Det er jeg enig i. Men jeg tror at når skolen klarer å tenke helhetlig får de mer ut av pengene sine enn ellers. Jeg har som sagt jobbet 9 år under en rektor og 1 år under ny rektor. Og til tross for at budsjettrammen er nøyaktig den samme får ny rektor mye mer ut av pengene. Hun tenker hele tiden helhet. Både elevene og vi ansatte har fått en helt ny hverdag. Nå får jeg det jeg trenger av materiell. Jeg har assistentressurs 10 (?) timer i uka osv. Jeg sitter også som ansattrepresentant i driftsstyret og det er nå en fryd å være på møter. Budsjettet er under kontroll, rektor har full oversikt over alt som skjer på skolen og det har ikke vært et pinlig øyeblikk på møtene.
|
|
|
#19 |
|
I mål
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet jeg også synes er pussig ift de som idag går på videregående og som altså er "barn av R94" er hvordan de absolutt er i stand til å følge opp en jobb, men helt ute av stand til å følge opp skolen. Her må et eller annet signal ha klikket på veien. På jobb må de, i hytt og pine, i tide og utide, den skal rekkes og følges opp, men skolen har en 2. prioritet. Eller 10. Og hvordan klarte SÅ mange elever å få et sånt inntrykk? Det ansvaret kan ikke fordeles kun ett sted, og dersom det startet tidlig er det ikke rart at nivået både her og der har endt med å være dårlig. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet er tusenvis av unger som ikke har det bra. Det er tusenvis av unger som er eller burde vært i barnervernets søkelys, det er tusenvis av unger som lever i hjem som er i oppløsning, som sliter med uoppdagede skader av mødrenes rus/piller i svangerskapet, osv.osv.
|
![]() |
|
|