Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Smarte barn og norsk skole - et problem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-08, 21:42   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Men nivådeling er ikke utelukkende positivt, uansett om det ser pent ut på papiret. For å trekke inn litt pedagogikk her - Vygotsky har en teori om den proksimale utviklingssone, der det optimale er til en hver tid å ligge på grensen mellom det man mestrer og det man må lære. Ved å være i en gruppe der ingen kan - eller alle kan, blir man svært avhengig av lærerens formidling.

Er det i det hele tatt mulig å sette sammen en gruppe med elever som alle har nøyaktig de samme grensene og ikke kan lære av hverandre? Et av hovedpoengene med den proksimale utviklingssonen er nettopp det at den er proksimal. Du kan ikke sette sammen en doktorgradsstudent i literaturvitenskap og en sjetteklassing som skriver stil om Olav H. Hauge, og forvente at sjetteklassingen klarer å suge til seg informasjon fra doktorgradsstudenten. Ved å sette sammen jevne grupper klarer elevene å ta hverandre de små stegene videre. Er det for store forskjeller snakker de bare over hodene på hverandre.

Og hvordan kartlegger du hvor grensen til det en elev mestrer ligger? Grensene vil variere alt etter hvilken teknikk du bruker for å teste og hva slags spørsmål du stiller, siden en elev f.eks. godt kan mestre noe praktisk, men ikke teoretisk.

:ikke vygotskyist:

Gammel 04-05-08, 22:13   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt! Jeg er litt (ikke så hemmelig) forelsket i henne!
Tror jeg har litt varme følelser for aC også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 00:06   #3
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Dette blir langt!!! Ikke siter, for jeg har sikkert slettetrang senere.
Norsk skole er et problem for smarte barn, ja. -Kan være, i hvert fall. Som noen vet har vi en gutt som har fått føle dette på kroppen. Han har slitt seg gjennom skolen de første to skoleårene. I fjor ble han mobbet, i år har læreren forsøkt å stemple ham med så mye negativ omtale at jeg blir matt. Hun skjønte ikke adferden hans og ville ha ham testet av PPT. PPT testet ham, og endte opp med en høy score på evnetestene og konklusjonen om at problemene ikke ligger i noen diagnose (som læreren sannsynligvis mente) men at de kommer av manglende utfordringer og forståelse for hvordan han er og hva han trenger, og mangel på elever som han kan speile seg i. -Noen som forstår hans tenkesett. -Slik vi har sagt det henger sammen hele tiden. (Ikke ordrett fra PPTs konklusjon, men omtrent.)

Etter dette har ikke skolen ønsket å gjøre noe som helst for å hjelpe og tilrettelegge. PPTs anbefalinger ble lagt til side, og den eneste kontakten som har vært er et møte som vi har tatt initiativ til. Der var læreren rett og slett aldeles grusom. Uhøflig, uforberedt, negativ, sur og sint, omtalte guttungen kun negativt, løy for oss, bestred PPTs konklusjoner og var så pyton at mannen og jeg (som begge selv er lærere) var helt sjokkerte over at noen som liksom skulle være profesjonelle kunne opptre så hinsides all folkeskikk og profesjonalitet. Det er nå fem måneder siden PPT kom med sine anbefalinger og to måneder siden vi hadde det forskrekkelige møtet med skolen, men ennå har ingen ting skjedd. Selv ikke de få tingene som skolen forpliktet seg til å gjennomføre er blitt gjort. -Dermed har vi en gutt som har all verdens evner og muligheter, men som er skolelei, frustrert og som ikke forstår hvorfor han skal gå på skolen når han like vel ikke lærer noe der. -Men han har fått seg venner da. Og det er vi veldig glade for tross alt.

Samtidig er jeg på lærersiden, og ser hvor vanvittig vanskelig det er å nå over alle. I klasseromsundervisningen er vi absolutt ikke gode nok på tilretteleggingen. Det er stadig en eller to som spiser opp veldig mye av oppmerksomheten. Så strever man med å få gjort det man skal, og de dryppene, utfordringene og dybdedykkene en virkelig burde ha gitt de veldig sterke elevene blir det ofte ikke tid, overskudd, oversikt og ressurser ellers til. Siden HE har det som han har det på skolen har jeg følt meg ekstra forpliktet til å tale de sterke elevenes sak etter at jeg begynte å jobbe igjen. Vi har noen delingstimer på teamet som skal gå til TPO, en av disse har vi nå etter vinterferien klart å sette av til å gi sterke elever noe ekstra, men vi er litt i stuss på hva denne ukestimen skal brukes til. -Uvant problemstilling, nesten. Skal de belønnes med litt pusterom, spill, samtale og kos, eller skal vi klekke ut noen skikkelige nøtter, gå i dybden i ulike fagområder, eksperimentere litt mm. Jeg vil ha inn mer og mer av det siste, tror jeg, men denne timen er faktisk noe helt nytt for oss, siden alt av tpo-tid til nå har gått til å backe opp de svakere elevene. Det er press på timebruken på skolen vår som ellers, og vi får gjerne høre at vi må omdisponere timene på trinnet for å møte den eller den elevens behov. Vi skjermer akkurat denne ene timen ekstra godt, for den er liksom halmstrået vårt - der vi kjenner at vi gjør noe. Nå vil jeg i gang med arbeidsplaner på trinnet, med mulighet for oppgaver i ulik vanskegrad for litt mer tilpasning. -Museskritt, kanskje, men det er enda noe. Ønsker meg et redskap for tilpasning tredd ned over ørene på meg.

Sist redigert av Kaija : 07-05-08 kl 20:24.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 00:22   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten bryter de en eller annen forskrift eller så stemmer det ikke helt det du har hørt...

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 00:32   #5
Kaija

Kaija sin avatar

Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Enten bryter de en eller annen forskrift eller så stemmer det ikke helt det du har hørt...

Opplæringslova
§ 8-2. Organisering av elevane i grupper
Elevane kan delast i grupper etter behov. Gruppene må ikkje vere større enn det som er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg. Organiseringa skal vareta elevane sitt behov for sosialt tilhør. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør.
Kvar elev skal vere knytt til ein lærar (kontaktlærar) som har særleg ansvar for dei praktiske, administrative og sosialpedagogiske gjeremåla som gjeld eleven, mellom anna kontakten med heimen.
Endra med lov 27 juni 2003 nr. 69 (i kraft 1 aug 2003, etter res. 27 juni 2003 nr. 774).

På den ukentlige "flinke elever" timen vår har vi derfor måttet variere på hvem som får et tilbud.

Gammel 05-05-08, 14:35   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaija! Er det SANT?

(Ja, den var egentlig til begge de to siste innleggene dine)

Angående sønnen din: Så desperat! Kan dere bytte skole? Klasse? Lærer?

Gammel 05-05-08, 15:10   #7
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kaija! Er det SANT?

(Ja, den var egentlig til begge de to siste innleggene dine)

Angående sønnen din: Så desperat! Kan dere bytte skole? Klasse? Lærer?

Nå kjøper vi hus i annen skolekrets. Håper det hjelper.

Gammel 05-05-08, 22:12   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Vi har noen delingstimer på teamet som skal gå til TPO, en av disse har vi nå etter vinterferien klart å sette av til å gi sterke elever noe ekstra, men vi er litt i stuss på hva denne ukestimen skal brukes til. -Uvant problemstilling, nesten. Skal de belønnes med litt pusterom, spill, samtale og kos, eller skal vi klekke ut noen skikkelige nøtter, gå i dybden i ulike fagområder, eksperimentere litt mm. Jeg vil ha inn mer og mer av det siste, tror jeg, men denne timen er faktisk noe helt nytt for oss, siden alt av tpo-tid til nå har gått til å backe opp de svakere elevene. Det er press på timebruken på skolen vår som ellers, og vi får gjerne høre at vi må omdisponere timene på trinnet for å møte den eller den elevens behov. Vi skjermer akkurat denne ene timen ekstra godt, for den er liksom halmstrået vårt - der vi kjenner at vi gjør noe. Nå vil jeg i gang med arbeidsplaner på trinnet, med mulighet for oppgaver i ulik vanskegrad for litt mer tilpasning. -Museskritt, kanskje, men det er enda noe. Ønsker meg et redskap for tilpasning tredd ned over ørene på meg.

Jeg tok sjansen på å sitere dette, men si fra hvis jeg skal slette. Jeg er selvfølgelig kjempeglad for at dere i hvert fall får til dette. Siden det er en uvant problemstilling er det jo egentlig bare å prøve seg frem etter beste evne tenker jeg.

Nå kjøper vi hus i annen skolekrets. Håper det hjelper.

Det håper jeg virkelig!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 14:41   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opplæringslova
§ 8-2. Organisering av elevane i grupper
Elevane kan delast i grupper etter behov. Gruppene må ikkje vere større enn det som er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg. Organiseringa skal vareta elevane sitt behov for sosialt tilhør. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør.
Kvar elev skal vere knytt til ein lærar (kontaktlærar) som har særleg ansvar for dei praktiske, administrative og sosialpedagogiske gjeremåla som gjeld eleven, mellom anna kontakten med heimen.
Endra med lov 27 juni 2003 nr. 69 (i kraft 1 aug 2003, etter res. 27 juni 2003 nr. 774).

På den ukentlige "flinke elever" timen vår har vi derfor måttet variere på hvem som får et tilbud.

Men jeg tolker dette som at det gjelder de faste gruppene. Altså det som før het klasser.

På min mellomste sønns trinn har de ihvertfall hatt "flinke elever" timer i matematikk, og han har hatt fast plass.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 22:24   #10
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Her er en interessant link til en rumensk forsker som har forsket på norsk skole. Kort oppsummert viser forskningen hennes at norsk skole ikke tar vare på begavete barn. Linken er gammel, fra 2004, så det er jo ikke akkurat nyheter for politikerne dette.

Ellers må jeg si jeg er dypt sjokkert over læreren til sønnen din Kaija. Det har jeg vært tidligere også, hva sier skoleledelsen? De burde jo inn på banen nå.

Gammel 07-05-08, 10:04   #11
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Ja, opplevelsen av å streve seg fram til forståelse er grundig underkjent i skolen. Alle elever bør møte den mestringsfølelsen det er å få til noe etter god jobbing så tidlig som mulig.

Håper HE møter en skole som tar vare på ham når han begynner neste år.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.