|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Er det i det hele tatt mulig å sette sammen en gruppe med elever som alle har nøyaktig de samme grensene og ikke kan lære av hverandre? Et av hovedpoengene med den proksimale utviklingssonen er nettopp det at den er proksimal. Du kan ikke sette sammen en doktorgradsstudent i literaturvitenskap og en sjetteklassing som skriver stil om Olav H. Hauge, og forvente at sjetteklassingen klarer å suge til seg informasjon fra doktorgradsstudenten. Ved å sette sammen jevne grupper klarer elevene å ta hverandre de små stegene videre. Er det for store forskjeller snakker de bare over hodene på hverandre.
|
|
|
#2 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Absolutt! Jeg er litt (ikke så hemmelig) forelsket i henne!
|
|
|
#3 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Dette blir langt!!! Ikke siter, for jeg har sikkert slettetrang senere. Sist redigert av Kaija : 07-05-08 kl 20:24. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Enten bryter de en eller annen forskrift eller så stemmer det ikke helt det du har hørt...
|
|
|
#5 |
|
|
Opplæringslova |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Kaija! Er det SANT?
|
|
|
#7 |
|
|
Nå kjøper vi hus i annen skolekrets. Håper det hjelper. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Introvert optimist
|
Jeg tok sjansen på å sitere dette, men si fra hvis jeg skal slette. Jeg er selvfølgelig kjempeglad for at dere i hvert fall får til dette. Siden det er en uvant problemstilling er det jo egentlig bare å prøve seg frem etter beste evne tenker jeg.
Det håper jeg virkelig!
|
|
|
#9 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men jeg tolker dette som at det gjelder de faste gruppene. Altså det som før het klasser.
|
|
|
#10 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Her er en interessant link til en rumensk forsker som har forsket på norsk skole. Kort oppsummert viser forskningen hennes at norsk skole ikke tar vare på begavete barn. Linken er gammel, fra 2004, så det er jo ikke akkurat nyheter for politikerne dette.
|
|
|
#11 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Ja, opplevelsen av å streve seg fram til forståelse er grundig underkjent i skolen. Alle elever bør møte den mestringsfølelsen det er å få til noe etter god jobbing så tidlig som mulig.
|
![]() |
|
|