|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
This is normal!
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Det du har sitert fra Candy og synes var morsomt, Esme, var en feiltolkning fra Candys side. Det er ingen i tråden som er sjokkert over ulovlig nedlasting. Men flere er lite imponerte over argumentene.
Dårlige argumenter er heldigvis ikke "helt vanlige hendelser" på FP. Det skulle tatt seg ut.
![]() |
![]() |
#122 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Nei, noen, jeg leste at hun skrev argumentene. Det er fremdeles en helt vanlig hendelse (det var derfor jeg skrev hendelser og ikke handlinger. Eller diskuterer dere aldri slikt IRL? Visste dere ikke om at folk hadde en slags argumentasjon eller bakgrunn for disse bevegelsene?
![]() |
#123 |
This is normal!
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?
Mener du at argumentene dine er en hendelse? Da er det lett å misforstå deg altså. Hendelsen referer for meg til nedlastingen.
Det er verken det at folk laster ned ulovlig eller forsvarer å laste ned ulovlig som flere har reagert på i denne tråden, det er de dårlige argumentene for å gjøre det. Og vi som ikke laster ned ulovlig har argumentert for hvorfor,- ikke bare sagt at det er galt, verken med små eller store bokstaver.
![]() |
![]() |
#124 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg oppfatter det ikke som om noen av de (inklusive meg selv) som laster ned ulovlig prøver å framstille det som lovlig, men vi gir begrunnelser for at vi velger å laste ned, oppgi falske adresser, knekke kopisperrer etc. (på tross av at det er ulovlig). |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Off the map.
|
Her har jeg vært også. Veldig streng som det du er
![]() |
#126 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
#127 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Jeg betaler for Spotify, serier mm. er en annen ting.
![]() |
#128 |
Leser
|
Jeg er ikke 100% sikker på hva du mener her. Du mener at det alltid vil være den som sitter på den siden av gjerdet som bestemmer hva som er tyveri? Jeg er ikke helt enig med deg i deg. Feks så synes jeg ikke nødvendigvis at det er den som eier eiendommen som elva renner over som kan bestemme over vannet i den forstand at de kan demme den opp, nekte folk å drikke etc Litt søkt eksempel, men digitale rettigheter kan like gjerne sammenlignes med slike ting (=vannrett) som det å stjele en bil.
![]() |
#129 |
Passiv
|
Israelere og palestinere synes neppe eksempelet er søkt. |
![]() |
![]() |
#130 |
Prettiest mess ever seen
|
Det er vel helst der vi strander, ja. Jeg synes at et begrep som "sjokkerende" skal forbeholdes de alvorligste sakene.
![]() |
#131 |
This is normal!
|
Etter norske forhold tror jeg eksemplet ditt er litt søkt, for dette er vel lovregulert, tror jeg.
![]() |
![]() |
#132 |
Leser
|
Det har vært (i veldig mange land) et typisk konfkliktområde. Hva har man lov til å gjøre med ting som er i sin bestittelse feks vann og landområder. Dette er jo typisk konfliktområder i Norge også. Hvor nær sjøkanten kan jeg bygge på min egen eiendom? Hvorfor kan jeg plukke blåbær på annen manns land og ikke molte. Og her her det i Nord-Norge helt anerkjent - for noen - å gå på andre sin eiendom å plukke molte. Mens andre igjen er sjokkerte over at man kan stjele molte fra andre. Jeg liker heldigvis best blåbær, så jeg har ikke vært så veldig innblandet selv.
![]() |
#133 |
Leser
|
Ja, jeg vet at det er lovregulert nå. Men (sikkert litt inspirert over å ha sett Rango), så har det ikke bestandig vært slik. Jeg synes ikke det er så rart at det må litt frem og tilbake før man finner ut hva man skal definere som tyveri i forhold til digitale medier.
![]() |
#134 |
This is normal!
|
Jeg synes kuer og elver og sånn blir litt vanskelig å sammenlikne. Da er det greiere å sammenlikne med en roman utgitt i bokform eller en film gitt ut på DVD. Det er noen (ikke meg
![]() |
![]() |
#135 |
Leser
|
Jeg har nok vært en versting lenge. Jeg har blant annet i hine hårde dager kopiert kassetter, tatt opp fra radio, kopiert opp bøker (6 og 7 mosebok må vite. Geiteofring og pentagoner.
![]() |
#136 |
Passiv
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Sammenligningen for min del blir mellom at jeg laster ned serien jeg vil se eller ser den på tv når den dukker opp der utenom betaligskanalene. Jeg ville altså ikke betalt direkte for å se en serie uansett. Det jeg stjeler blir dermed min tid som kanalen ønsket at jeg skulle sett på reklame. Jeg er en særdeles lite påvirkelig forbruker så der er det let penger å hente fra meg der også. Da er det igrunnen mer penger i at jeg laster ned og anbefaler det jeg liker videre til andre som kanskje er mer truende til å forbruke ekstra av reklame enn meg selv. |
![]() |
![]() |
#137 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Det er det som gjør det litt mer uklart, ikke sant? Det er ofte ikke egentlig de som har laget verket vi stjeler fra, de har jo solgt til til et studio eller et TV-selskap (jada, noen har også commision) - det er denne 3. personen som lever av å videreformidle som ikke får pengene sine. Og det er deres forsøk på å styre vår kjøpsatferd som de fleste reagerer på. Det er fremdeles ulovlig, og i sluttsummen går det antagelig oftest utover kunstneren også. Men det er ikke der protesten, i den grad den er reell, ligger.
![]() |
#138 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Er watchseries.eu ulovlig å laste ned/se på?
![]() |
#140 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mulig det er et annet begrep som bedre dekker reaksjonen min, men jeg kommer egentlig ikke på noe akkurat nå. Så jeg står ved sjokkert. jepp.
![]() |
|
|