|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOMen med samme nivå av "flåsete" som det at jeg sier jeg slutter å jobbe den dagen det ramler inn 50 lottomillionærer, så tror jeg jo faktisk at i den situasjonen ville jeg betalt mer til staten i skatter og avgifter enn jeg i dag gjør uansett, gjennom formueskatt, økt forbruk etc.
![]() |
#122 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Kvinner og deltid og LO
Greit det, har ikke sagt at det er feil heller. Jeg bare kommenterte et innlegg som antydet at deltidsarbeid ikke primært var et egoistisk valg. Jeg er kjempeegoistisk på egne eller familiens vegne i de aller, aller fleste valgene jeg tar, det ville også et valg om redusert arbeidstid på grunn av barna være.
![]() |
#123 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og deltid og LODette er jo litt av en materie, og mye som avhenger av, eller påvirker hverandre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Off the map.
|
Hvilke tiltak ser du for deg?
![]() |
#125 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg skulle i alle fall ønske at noen ryddet opp i helsevesenet, slik at normen der ble fulltidsstillinger. Det er jo helt vilt hvis man ikke kan tilby stillinger til nyutdannede sykepleiere, fordi noen eldre sykepleiere blokkerer stillinger i årevis. Eller fordi det rett og slett har blitt sånn. Og jeg tror det fører til nedgang i rekruttering til dette viktige yrket også, hvem vil utdanne seg til noe som gir en så usikker framtid?
![]() |
#126 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg har nok ingen gode svar, det hele er for komplekst til det, men skal vi opprettholde de gode ordningene våre kommer man ikke unna at flere må bidra. Både hele denne debatten her og debatten rundt nav, både her inne og ellers gir meg mange spørsmål og mange tanker, uten at jeg nødvendigvis har svar på dem, men grubler på løsningene gjør jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOKommunismen har vel bevist en gang for alle at om felles beste er eneste motivasjon, så blir ikke arbeidernes innsats spesielt høy. Visst har LO-lederen et poeng i at samfunnet har bruk for arbeidkraft, men hun spiller feil kort når hun prøver å gi småbarnsmødre dårlig samvittighet for å "svikte samfunnet". En sånn kommentar gir mye støy og lite endring. Om hun ville hatt flere småbarnsmødre i full stilling må hun nok komme med gulerøtter i stedet for pisk (mer fleksibel arbeidstid? oppmuntring til hjemmekontor? ett eller annet i den dur).
![]() |
#128 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg skulle gjerne ha prikket det siste innlegget til Katta, men får ikke lov. Sist redigert av rine : 02-06-13 kl 09:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
geskjeftig
|
Kjempefint innlegg!
![]() |
#130 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOMen poenget til LO-lederen var da at kvinner burde jobbe fulltid fordi det er lagt opp til at det skal gå an og fordi Norge behøver det, da hjelper det jo ikke om mennene skal begynne å jobbe deltid i stedet. (jeg er for at man skal dele på ting altså, men bare påpeker at problemet er det sam)me uansett hvem det er som jobber deltid.
![]() |
#131 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Det er en tredje vei. Siden mye av deltidsarbeidet er i helse- og omsorgssektoren i offentlig sektor kan vi rett og slett gjøre det sånn at vi organiserer jobbene i heltidsstillinger. Så kan folk velge om de vil ha jobben eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg er ikke enig i at det automatisk er egoistisk å jobbe deltid. Det er ikke automatisk slik at det å jobbe 100% er mer økonomisk samfunnsmessig enn at man for eksempel tar seg av sitt eget syke barn. I alle fall om alternativet er at ungen er i en institusjon.
![]() |
#133 |
kamerat
|
For meg er kjønnsperspektivet mye viktigere enn alle-i-fullt-arbeid, jeg synes det nåværende mønsteret er noe vi bør jobbe hardt for å bli kvitt. Menn som forsørgere med Viktig Jobb, kvinner som omsorgspersoner med Mindre Viktig Jobb som selvsagt kan settes på sidelinja? Pføy! Uansett vil jeg tro at en økt tendens til at foreldrene deler på evt. deltidsarbeid vil føre til mindre deltid i det store bildet. Det blir mindre reduksjoner pr. ansatt, og da blir det antagelig også flere som vender tilbake til full stilling når barna blir større.
Veldig enig, og dette er kanskje det aller viktigste politiske tiltaket man kan gjøre.
![]() |
#134 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
#135 |
Prettiest mess ever seen
|
Absolutt, og da vil igen skjevfordeles med tanke på pensjon senere, og ingen vil falle såpass mye bakpå i jobben sin at det er vanskelig å komme tilbake. Og sannsynligheten for at Den Viktige Sjefen, som synes det var så fint at kona ble hjemme og passet på barna så han fikk jobbe, senere kipper ut kona fordi hun har falt av lasset og bare tenker på barn og interiør, og bytter henne ut med den smarte, sassy sekretæren - blir mindre.
![]() |
#136 |
anglofil
![]() Sv: Kvinner og deltid og LONå svarer jeg uten å ha lest diskusjonen så langt men det som slår meg igjen og igjen er at det er småbarnsmødre pekefingeren rettes mot. Er det ikke slik at kvinner velger deltid også når de ikke har små barn? Nå husker jeg ikke det eksakte tallet men det er et forbausende høyt tall på kvinner som velger deltid også når de har større, store og uflyttet barn. Og dette må da i et fugleperspektiv være et mye større samfunnsproblem?
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 02-06-13 kl 11:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Småbyfrue
Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
![]() |
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg jobber 80%, med en mann som er bortevekk halve året ble jeg trippelarbeidende når han var borte, jeg skulle være sjef på jobb, mamma og pappa hjemme i tillegg til kokk og vaskedame.. Så da sa det bare stopp, og vi fant ut at jeg måtte gå ned i stilling. Mannen min kan ikke jobbe annet enn fire uker på og fire uker av, det er helt umulig for ham å jobbe redusert. Penger er ikke alt her i livet, og med en samlet inntekt på bortimot 1,2 mill i året, så tror jeg vi betaler skatt så det holder.. Spesielt toppskatten er jo noe man betaler med glede..
![]() |
#138 |
anglofil
Det er jo ikke hva "vi" betaler i skatt som teller. Med 80% stilling er du sikkert økonomisk selvstendig men det nytter jo ikke å si "penger er ikke alt her i livet" for de som evt ikke ville ha klart å forsørge selg selv om de plutselig skulle ha blitt alene.
![]() |
#139 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg tenker at de individuelle historiene egentlig er litt uinteressante - det er det samfunnsproblematiske i at det 1) er stort sett kvinner som reduserer jobb og 2) at en haug arbeidsføre mennesker velger å jobbe mindre som er problematisk. Personlig synes jeg også at det er merkelig at de jeg kjenner til som snakker om tid og mammahjertet som brister av å være så mye borte fra barna, ofte har menn som jobber veldig mye.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOLisa: Jeg skulle akkurat til å skrive noe lignende ang. eldre kvinner. På min arbeidsplass er det ikke mange av 50+ kvinnene som jobber fullt, altså. Det er hus og heim som må stelles (åpenbart også mellom 8.00 og 16.00), gamle foreldre som må kjøres og hunder som må luftes. Når det er sagt, for en del av disse ville vel alternativet vært 50 % sykmelding hvis de skulle prøvd å jobbe fullt, så det er ikke lett å si hva som er minst lønnsomt for samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|