|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LODette er jo litt av en materie, og mye som avhenger av, eller påvirker hverandre. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Off the map.
|
Sv: Kvinner og deltid og LO
Hvilke tiltak ser du for deg?
|
|
|
#3 |
|
Off the map.
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg skulle i alle fall ønske at noen ryddet opp i helsevesenet, slik at normen der ble fulltidsstillinger. Det er jo helt vilt hvis man ikke kan tilby stillinger til nyutdannede sykepleiere, fordi noen eldre sykepleiere blokkerer stillinger i årevis. Eller fordi det rett og slett har blitt sånn. Og jeg tror det fører til nedgang i rekruttering til dette viktige yrket også, hvem vil utdanne seg til noe som gir en så usikker framtid?
|
|
|
#4 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg har nok ingen gode svar, det hele er for komplekst til det, men skal vi opprettholde de gode ordningene våre kommer man ikke unna at flere må bidra. Både hele denne debatten her og debatten rundt nav, både her inne og ellers gir meg mange spørsmål og mange tanker, uten at jeg nødvendigvis har svar på dem, men grubler på løsningene gjør jeg. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og deltid og LODe fleste jobber vel deltid av mer eller mindre egoistiske årsaker. Det betyr ikke at det nødvendigvis er galt av den grunn. Det er normalt å være litt navlebeskuende i det daglige, man kan ikke forvente at alle greier å løfte blikket og tenke på seg selv som en del av storfamilien Norge hele tiden. Derfor må man legge opp et system som gjør at det lønner seg å velge fornuftig sett fra storsamfunnets perspektiv.
|
|
|
#6 |
|
geskjeftig
|
Kjempefint innlegg!
|
|
|
#7 |
|
Off the map.
|
Sv: Kvinner og deltid og LOMen poenget til LO-lederen var da at kvinner burde jobbe fulltid fordi det er lagt opp til at det skal gå an og fordi Norge behøver det, da hjelper det jo ikke om mennene skal begynne å jobbe deltid i stedet. (jeg er for at man skal dele på ting altså, men bare påpeker at problemet er det sam)me uansett hvem det er som jobber deltid.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg er absolutt med på at vi prinsippielt må løfte blikket altså, og ser jo helt klart sammenhengen mellom min (og alle andre) sin skatt og den gratis skolen, den rimlige barnehagen, helsevesenet vi nyter godt av.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Kvinner og deltid og LOMen med samme nivå av "flåsete" som det at jeg sier jeg slutter å jobbe den dagen det ramler inn 50 lottomillionærer, så tror jeg jo faktisk at i den situasjonen ville jeg betalt mer til staten i skatter og avgifter enn jeg i dag gjør uansett, gjennom formueskatt, økt forbruk etc.
|
|
|
#10 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOKommunismen har vel bevist en gang for alle at om felles beste er eneste motivasjon, så blir ikke arbeidernes innsats spesielt høy. Visst har LO-lederen et poeng i at samfunnet har bruk for arbeidkraft, men hun spiller feil kort når hun prøver å gi småbarnsmødre dårlig samvittighet for å "svikte samfunnet". En sånn kommentar gir mye støy og lite endring. Om hun ville hatt flere småbarnsmødre i full stilling må hun nok komme med gulerøtter i stedet for pisk (mer fleksibel arbeidstid? oppmuntring til hjemmekontor? ett eller annet i den dur).
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg skulle gjerne ha prikket det siste innlegget til Katta, men får ikke lov. Sist redigert av rine : 02-06-13 kl 10:15. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Småbyfrue
Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg jobber 80%, med en mann som er bortevekk halve året ble jeg trippelarbeidende når han var borte, jeg skulle være sjef på jobb, mamma og pappa hjemme i tillegg til kokk og vaskedame.. Så da sa det bare stopp, og vi fant ut at jeg måtte gå ned i stilling. Mannen min kan ikke jobbe annet enn fire uker på og fire uker av, det er helt umulig for ham å jobbe redusert. Penger er ikke alt her i livet, og med en samlet inntekt på bortimot 1,2 mill i året, så tror jeg vi betaler skatt så det holder.. Spesielt toppskatten er jo noe man betaler med glede..
|
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Det er jo ikke hva "vi" betaler i skatt som teller. Med 80% stilling er du sikkert økonomisk selvstendig men det nytter jo ikke å si "penger er ikke alt her i livet" for de som evt ikke ville ha klart å forsørge selg selv om de plutselig skulle ha blitt alene.
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg tenker at de individuelle historiene egentlig er litt uinteressante - det er det samfunnsproblematiske i at det 1) er stort sett kvinner som reduserer jobb og 2) at en haug arbeidsføre mennesker velger å jobbe mindre som er problematisk. Personlig synes jeg også at det er merkelig at de jeg kjenner til som snakker om tid og mammahjertet som brister av å være så mye borte fra barna, ofte har menn som jobber veldig mye.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Enig, unntaksretorikk er fristende, såklart, men det er jo problemet i forhold til samfunnet vi alle er en del av, som LO-lederen snakker om. At alt for mange kvinner bruker barna som grunn til ikke yte det de ellers hadde kapasitet til.
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Jeg mener at Norge er i underskudd av arbeidstakere (det er jo derfor vi importerer svensker, polakker og filipinere an mass)
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Sv: Kvinner og deltid og LOLisa: Jeg skulle akkurat til å skrive noe lignende ang. eldre kvinner. På min arbeidsplass er det ikke mange av 50+ kvinnene som jobber fullt, altså. Det er hus og heim som må stelles (åpenbart også mellom 8.00 og 16.00), gamle foreldre som må kjøres og hunder som må luftes. Når det er sagt, for en del av disse ville vel alternativet vært 50 % sykmelding hvis de skulle prøvd å jobbe fullt, så det er ikke lett å si hva som er minst lønnsomt for samfunnet. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
anglofil
Ja, jeg ser jo også at mange av de jeg kjenner og ikke minst har i familie på denne alderen jobber redusert av de grunner de nevner.
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Fordi de sier at hverdagen er så travel og at de ville blitt stresset av å jobbe fullt. Det lukter- på sikt- sykmelding. Selvsagt ikke permanent, men sånn av og på, noe som er utrolig slitsomt for både elever og kolleger. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOFlere etterlyser menn med deltid. De finnes. Min mann jobber 70 %. |
|
|
|
![]() |
|
|