Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-09, 09:23   #121
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Polyanna: Det har du helt rett i. Jeg tror også at vi noen ganger må hjelpe barna å sette ting litt i perspektiv, enkelte hendelser er jo faktisk "pytt-pytt", man må lære seg å tåle noe. Det nytter ikke å falle helt sammen fordi noen var borti en i en trang garderobe.
Forskjellen ligger i å være en som "backer opp ryggen" til barnet men ikke å være barnets ryggrad.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 09:26   #122
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det nytter ikke å falle helt sammen fordi noen var borti en i en trang garderobe.

Har dere også vært borti den der? Fy søren så indignert den lille skrotten kan bli av bagateller, altså!

Gammel 14-01-09, 09:38   #123
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror det er bra å oppleve kjipe ting. Å ikke få til noe (ikke BARE oppleve mestring, fordi foreldrene nøye siler hva som er "adekvate" utfordringer til å bety at de akkurat skal få det til). Å oppleve kjipe folk. Å hate den kjeftende håndballæreren. Å gå på et litt skummelt svømmekurs når det er ekkelt å få vann i fjeset.

Livet inneholder en masse kjipe ting og det som skiller er ikke i hvor stor grad vi som foreldre har klart å renske bort disse tingene, men at vi har anerkjent det kjipe sammen med barna og hjulpet dem å takle det. (Ikke "pytt-pytt, DET gjorde vel ingentingen??" som jeg tror var vanligere da vi var barn)

Og overganger gjør vondt. Alle endringer gjør det. Også endringer som viser seg å bli til det bedre. Vi skal ikke skåne ungene for det, men gi dem verktøy til å takle det.

Dette er jeg veldig veldig enig i, barna skal jo takle verden og samfunnet mer eller mindre alene senere, så det er viktig at de får opplevd negative ting også, mens man faktisk har foreldre som kan trøste og hjelpe til med å fordøye det. Jeg tror det er viktig for å utvikle empati også jeg. Kjipe ting skjer, og det er bare å lære seg å takle det.

Gammel 14-01-09, 09:45   #124
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På skolen her var det en løvemamma som lagde rabalder da gutten fikk med melding hjem. Han hadde ikke fått beskjeden om at det-og-det ikke var lov, så meldingen var URETTFERDIG. Hun ringte foreldre til de andre barna som også hadde fått med melding hjem, og ville at alle skulle nekte å skrive under.

Jeg håper og tror jeg ville reagert med å 1)finne ut hvordan situasjonen var da beskjeden ble gitt (burde barnet fått den med seg?) og 2) møtt barnet med at "jeg skjønner det er kjipt og føles urettferdig, men sånn er det. Nå vet vi hva som skjedde - du burde fått med deg beskjeden og det var dumt at du ikke gjorde det. Nå lar vi det ligge."

Eller noe. Ikke med foreldreaksjoner.

Gammel 14-01-09, 09:51   #125
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nope, det er ramme alvor. Menn i Oslo-området mellom 20-25 år, har som oftest med seg mor når det gjelder poliklinikktimer. Jeg regner jo med at de ikke tar henne med når de lurer på om de har kjønnssykdommer, men sånne spesialistgreier? Da skal hu mor være med ja.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 09:55   #126
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Folk som jobber med ansettelser forteller at det er slett ikke uvanlig at mødre ringer potensielle arbeidsgivere på vegne av sønnene sine, heller. (Og svigermor gjorde det nylig for min 26 år gamle solid putebefengte lillesvigerinne)

Gammel 14-01-09, 09:58   #127
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville hatt problemer med å ansette en som brukte sin mor som mellommann ved jobbsøking.

Gammel 14-01-09, 10:32   #128
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg tror jeg ville hatt problemer med å ansette en som brukte sin mor som mellommann ved jobbsøking.

You think? "Joda, sønnen min er kjempeflink altså. Og så selvstendig!"

Gammel 14-01-09, 10:36   #129
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok ikke turt slippe Hannah ut alene fra hun var 2 år om jeg bodde midt i en by liksom.. Men her hjemme gjør vi det. Vi har en stor og oversiktlig gårdsplass, og hun er flink til å holde seg i nærheten. Hun får også gå til bestemor og bestefar alene, men bare om de vet det, og går ut for å møte henne. Selv om veien hun skal krysse ikke er tungt trafikkert, så er det høy fart der.

Jeg er ikke akkurat hønemor, og jeg lar Hannah både klatre høyt og gjøre ting jeg synes kan SE skummelt ut.. men jeg biter det i meg. Hun har så mye mer kontroll enn jeg tror!

Men jeg tror nok at det kan være noen poenger i det, og at samfunnet har en tendens til å overbeskytte barna. Dette kommer vel også litt fra at man idag skal forsikre seg (feks kommuner, bhg etc) mot evt søksmål om noe går galt. Da skal utstyr og ting være godkjent og sikkert "nok".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 10:37   #130
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

You think? "Joda, sønnen min er kjempeflink altså. Og så selvstendig!"

Ja, det må jo være enhver arbeidsgivers drøm at mamma søker for barnet sitt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 10:37   #131
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

min 26 år gamle solid putebefengte lillesvigerinne

Putebefengt!!! For et herlig ord!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 10:40   #132
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma fikset sommerjobb for meg da jeg var 20. Dvs. hun sperret døra for isbildjåføren til han ga henne direktenummeret til sjefen på isfabrikken. Jeg var ikke spesielt putebefengt, altså, hadde jeg vært det, hadde jeg vel neppe takket ja til en shitty jobb på fabrikk. :grøsser ennå:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 10:49   #133
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Putebefengt!!! For et herlig ord!

Jeg kom på det akkurat nå.

Gammel 14-01-09, 10:52   #134
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis. Jeg har hatt et par mødre ringende her også, og gjerne sammen med sønnene sine innom kontoret. Aldri for døtre, pussig nok.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 12:11   #135
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

På skolen her var det en løvemamma som lagde rabalder da gutten fikk med melding hjem. Han hadde ikke fått beskjeden om at det-og-det ikke var lov, så meldingen var URETTFERDIG. Hun ringte foreldre til de andre barna som også hadde fått med melding hjem, og ville at alle skulle nekte å skrive under.

Jeg håper og tror jeg ville reagert med å 1)finne ut hvordan situasjonen var da beskjeden ble gitt (burde barnet fått den med seg?) og 2) møtt barnet med at "jeg skjønner det er kjipt og føles urettferdig, men sånn er det. Nå vet vi hva som skjedde - du burde fått med deg beskjeden og det var dumt at du ikke gjorde det. Nå lar vi det ligge."

Eller noe. Ikke med foreldreaksjoner.

Tja. Selv om jeg er motstander av at foreldrene skal ordne opp i ett og alt, så er jeg nok litt mer "løvemamma" når det kommer til skolen. For når barna kommer hjem med tårene sprutende og forteller om noe som de har opplevd som helt urettferdig - hva skal jeg egentlig gjøre da?

Hvis jeg gir barnet medhold i at "ja det var urettferdig, deal with it" - så vil læreren mene at jeg undergraver hans / hennes autoritet overfor barna.

Hvis jeg ringer læreren og spør: "hva skjedde?" - så går læreren i forsvar og hevder at jeg ikke stoler på han / henne.

Hvis jeg ignorerer barnet og sier "synd, men sånn er livet", så sitter barnet igjen med en følelse av at man ikke kan stole på verken foreldre eller skole.

Hvis jeg tar lærerens parti uten å kjenne saken kan jeg jo i verste fall bidra til urettferdighet.

Dette går på tillit mer enn på enkelt-saken som utløste evt melding hjem eller annet. Hvis jeg ser at mitt barns kontaktlærer har gjort noe som undergraver denne tilliten (tilliten barnet har til læreren) så syns jeg faktisk det er viktig å gjøre noe med det.

Derfor er jeg litt "løvemamma" i forhold til skolen. Og jeg kunne nevnt utallige eksempler på underlige "tiltak" i regi av skolen, som jeg har stilt spørsmålstegn ved. Jeg skal ikke gå inn på det, men kan godt si at akkurat det med hva ungene faktisk har fått beskjed om av og til har utløst at jeg har tatt kontakt. Du kan da ikke kreve at ungene skal følge regler som de ikke har fått vite om, og derfor ikke gi reaksjoner / konsekvenser på det heller.

Som før nevnt har min gutt litt spesielle behov, og dette er selvsagt noe av årsaken til at jeg er "løvemamma". For mange av "tiltakene" fra skolen har vært helt feil i forhold til han og hans behov - og min opplevelse er at stort sett er det ikke vrang vilje det står på, ei heller at de ignorerer hans behov, men de tenker seg ikke om, og igangsetter ting uten å ha tenkt igjennom gjennomføring og konsekvenser.

Her kunne jeg skrevet meg varm - tror jeg stopper her.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 12:42   #136
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Nope, det er ramme alvor. Menn i Oslo-området mellom 20-25 år, har som oftest med seg mor når det gjelder poliklinikktimer. Jeg regner jo med at de ikke tar henne med når de lurer på om de har kjønnssykdommer, men sånne spesialistgreier? Da skal hu mor være med ja.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:01   #137
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet fra jeg var i helsevesenet selv at ved blodprøvetaking er det gjerne menn i den aldersgruppen som oftest besvimer, men at de har med mamma til legen har jeg aldri opplevd.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:04   #138
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg vet fra jeg var i helsevesenet selv at ved blodprøvetaking er det gjerne menn i den aldersgruppen som oftest besvimer, men at de har med mamma til legen har jeg aldri opplevd.

Jeg hadde med mamma til legen fordi jeg var redd for sprøyter helt til jeg var 18 år…:dingle: Siste gangen skjønte jeg at til og med min mor syntes det var teit og flaut å holde meg i hånda, så jeg spurte ikke etter det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:26   #139
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har tenkt at det er jo egentlig rart at det er menn mellom 19-25 år som skal være soldater, de er jo klart den mest pysete delen av befolkningen. Nei, erstatt disse med eldre kvinner 60-80 år, så hadde man fått den mest hardbarka og fryktløse hæren i verden!*

*Gitt at man kunne holdt alle store slag og trefninger i godt dagslys, på godt og tørt underlag og garantert ingen veskenappere i nærheten.

Gammel 14-01-09, 15:27   #140
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

av fotnoten!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.