Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-09, 16:35   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Him: Klart det er skummelt å bli stilt krav til, eller å gjøre vanskelige ting. Det viktige overfor barna er kanskje å vise forskjellen på "skummelt" og "farlig"...

Gammel 16-01-09, 16:39   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er også viktig at vi voksne går foran som gode eksempler. Vi tvinger småbarn til å gjøre masse som de egentlig ikke tør (begynne på skole, være med på turn), men selv så er det så altfor mange som slutter å gjøre skumle ting.

Holde et foredrag? Nei, jeg tør ikke. Kjøre bil i by? Nei, jeg tør ikke. Jeg tror på alvor at man jevnlig skal gjøre ting som man egentlig ikke tør. Ellers blir man en liten lort som gammel. Og hvordan skal man forklare barnet at ting ikke er så skummelt som det virker, om man oppfører seg som en pingle selv?

Gammel 16-01-09, 16:46   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det er også viktig at vi voksne går foran som gode eksempler. Vi tvinger småbarn til å gjøre masse som de egentlig ikke tør (begynne på skole, være med på turn), men selv så er det så altfor mange som slutter å gjøre skumle ting.

Holde et foredrag? Nei, jeg tør ikke. Kjøre bil i by? Nei, jeg tør ikke. Jeg tror på alvor at man jevnlig skal gjøre ting som man egentlig ikke tør. Ellers blir man en liten lort som gammel. Og hvordan skal man forklare barnet at ting ikke er så skummelt som det virker, om man oppfører seg som en pingle selv?

Ja! Viktig, viktig!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 16:48   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Him: Klart det er skummelt å bli stilt krav til, eller å gjøre vanskelige ting. Det viktige overfor barna er kanskje å vise forskjellen på "skummelt" og "farlig"...

Tja. Kanskje? Jeg tenker at det er viktig å få erfaringene på kroppen. Slik at man har fått en del erfaring når man skal klare seg selv. Jeg tenker at forkjellen mellom "skummelt" og "farlig" er en ren intelektuell prosess som går helt av seg selv. Jeg tror ikke at folk som har edderkoppfobi, er hypokondere eller har klaustrofobi virkelig tror det er farlig, de er "bare" redde.

Jeg er veldig enig med deg Esme. Men jeg tror også det er viktig at vi pusher barna våre på noe slik at de får førstehånds erfaring med å utfordre seg selv. Og jeg tror at man må tørre selv, hvis man virkelig skal kunne pushe andre.

Kommentaren min gikk mer på at det er ikke rart eller merkelig at folk er redd for ting de ikke har erfaring med. Det er ikke skamfullt å være redd, men man må lære seg teknikker som gjør at man tør, selv om man er redd.

Gammel 16-01-09, 23:07   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hør-hør! :Prøver:

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tenker at forkjellen mellom "skummelt" og "farlig" er en ren intelektuell prosess som går helt av seg selv. Jeg tror ikke at folk som har edderkoppfobi, er hypokondere eller har klaustrofobi virkelig tror det er farlig, de er "bare" redde.

Tja, jeg klarer ikke helt å frikoble høydeskrekken min, og intellektualisere den. Høyder ER jo helt åpenbart livsfarlig! Faller man utfor Prekestolen, så... Og det er jo åpenbart overhengende sannsynlig at det skal skje! Kanten er jo DER! Hallo!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kommentaren min gikk mer på at det er ikke rart eller merkelig at folk er redd for ting de ikke har erfaring med. Det er ikke skamfullt å være redd, men man må lære seg teknikker som gjør at man tør, selv om man er redd.

Sant. Min kommentar var ment som en utdyping.

Gammel 17-01-09, 12:08   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, jeg klarer ikke helt å frikoble høydeskrekken min, og intellektualisere den. Høyder ER jo helt åpenbart livsfarlig! Faller man utfor Prekestolen, så... Og det er jo åpenbart overhengende sannsynlig at det skal skje! Kanten er jo DER! Hallo!

Og SOM den kanten lokker og roper da. Store høyder er som magneter.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 09:36   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Og SOM den kanten lokker og roper da. Store høyder er som magneter.

Sånn føler jeg det også.
Jeg får sånn "Tenk om jeg bare hopper nå?" følelse. Noen ganger når jeg ser store høyder på tv til og med.

Men på den lyse side - jeg er redd for så mye rart at jeg anser høydeskrekken for å være en normal ting ved meg jeg.

Og hvis noen prøver å hinte om at jeg er pysete så tar jeg frem trumfkortet mitt: "Hvor mange rundt bordet her har egentlig førerkort på motorsykkel?" Det er utrolig hvor ofte den kan avslutte en diskusjon. :fornøyd:

Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 16:48   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg svarer likevel.

Da jeg var liten var det ingen som passet på noe som helst. Jeg måtte finne ut av ting selv. Og slik vil jeg ikke at det skal være å være mine barn. Dermed passer jeg mer på dem enn jeg ble passet på.

Jeg er en sånn mamma som er lett å stresse opp. Jeg er redd høyder. Jeg er redd trafikk. Jeg er redd for å gå gjennom isen og for å drukne.

Men jeg vet at en hel del av disse redslene er lite reelle - det er bare mine panikker. Dermed praktiserer jeg dem på meg selv. Jeg går ikke lenger ut på isen enn jeg er komfortabel med. Jeg går ikke ut på kanten hvis det er høyt ned. Men jeg er bevisst på at ungene ikke trenger å arve mine "greier". De kan få gå på isen når jeg vet at den er trygg, selvom jeg er skvetten av meg innerst inne. De kan få være alene hjemme hvis de ønsker det iblant og de formanes ikke til å unngå alt det jeg er redd for.

Og når de ønsker å flytte en grense så forsøker jeg å leve etter eget prinsipp om at når de er klare til å konfrontere den grensen så er den grensen klar til å revurderes.

De kjøres med andre ord ikke bort til kompisen i andre enden av gata - de går alene dit. Men de bor i det huset de bor i fordi hagen er stor nok og inngjerdet nok til at mora deres slapp å sitte på tuppa gjennom hele småbarnsperioden deres. Men det vet de ikke at var grunnen for valg av bolig.

Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 16:48   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble presset til mye da jeg var barn. Det førte til at jeg tør det meste nå, jeg har en bra CV, og har få begrensninger for hva jeg begir meg ut på (a la kjøre bil på glatta, skru sammen skap, få unger). Men det gjør også at jeg har strevd mye med flink-pike-syndromet, og har store problemer med å sette grenser for meg selv.
Mine barn skal ikke hindres i å gjøre noe de ønsker fordi det er skummelt eller vanskelig, men de skal heller ikke presses i så stor grad som jeg ble det.

Gammel 12-01-09, 14:30   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det.

Jeg er helt sikker på at det er noen som oppdrar barna sine slik at de blir uselvstendige og tafatte individer, og det er foreldre i den motsatte ytterlighet - de som gir seg f i ungene sine og lar de gjøre hva de vil. Men generelt sett tror jeg ikke vi får en generasjon som er helt uselvstendige.

Selvfølgelig kommer det an på hvilke områder man vektlegger. Mine barn klatrer mye mindre i trær enn meg, men jeg hadde jo en stor skog 20 meter fra huset. Mine barn har hagen. Og ripsbuskeklatring er nå en gang ikke en risikosport. Til gjengjeld får de brynt seg mye tidligere rent sosialt pga barnehage fra 1 år, for ikke å snakke om datakunnskap! Fireåringen min er drivende dyktig, faktisk.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men jeg synes det var påfallende mange foreldre (les: mødre) som virket helt fra seg ved tanken på at barnet skulle være borte i tre netter. Som gråt da bussen kjørte, og som syntes det var slemt av læreren at det ble oppfordret til IKKE å ringe hjem, osv.

Oi, det må man si! Jeg tror ikke det er vanlig, nei. Men hvem vet?

Gammel 12-01-09, 23:00   #11
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mopper dere skolegulvene også?

Står alltid en mopp tilgjengelig for våte gulv ja. Tar bare der ungene kler av seg da, begynner ikke å vaske hele skolen liksom.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.