Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-10, 20:39   #1
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg er sikker romslig, men jeg gir alle som skal være borte tilbud om å få arbeidsoppgaver/lekseplan med på tur og har enda tilgode at de ikke får tatt igjen prøver som de har gått glipp av (det er jo som regel noen syke også som må ta igjen). Også er det med elever som er borte som med elever flest. De som tar skolen alvorlig tar oppgavene alvorlig når de er borte også. Og de som vanligvis gir beng gir ikke mer eller mindre beng om de er borte.

Det er sånn jeg også tror det er. Jeg bare tror, for jeg er ikke lærer med erfaringen selv. Og så tror jeg disse foreldrene ville tatt ut barna uansett.

Dessuten synes jeg det er stor forskjell på en 1. klassing som skal lære tallet fem og en ungdomsskoleelev.

Gammel 19-08-10, 22:10   #2
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Dessuten synes jeg det er stor forskjell på en 1. klassing som skal lære tallet fem og en ungdomsskoleelev.

Uten å ha lært tallet fem tror jeg barnet vil slite som ungdomsskoleelev.

Jeg mener at fri utenom ferier er en uting.
Jeg vil at mine barn skal lære seg å møte opp når en må fra dag en.

Vi kommer ikke til å legge opp til ferieturer utenom skoleferien.
Den kamelen er jeg ganske sikker på at jeg skal greie å holde unna svelget.

Gammel 19-08-10, 23:22   #3
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Uten å ha lært tallet fem tror jeg barnet vil slite som ungdomsskoleelev.

Vi kommer ikke til å legge opp til ferieturer utenom skoleferien.
Den kamelen er jeg ganske sikker på at jeg skal greie å holde unna svelget.

Jo, selvfølgelig skal de lære tallet fem. Jeg mente at det er lettere for foreldrene å følge opp tallet fem enn pensum en ungdomsskoleelev skal gjennom på en uke.

Gammel 19-08-10, 23:30   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Jeg synes akkurat det er et litt teit argument. Akkurat som om barn som tar seg en dag eller to ferie i et skoleår ikke lærer seg å være punktlige eller pliktoppfyllende? Jeg lærer også barna mine dette, det er noe av det viktigste jeg synes jeg kan lære dem, men jeg synes ikke at det å ta seg fri et par dager midt i et skoleår betyr at de skulker sin fremtidige jobb i tide og utide. Vi voksne tar oss jo fri fra jobb innimellom. Jeg sammenligner ikke skole og jobb altså, men jeg er bare ikke helt enig i akkurat det argumentet der. Om man sier rett til ungene at "vi kan reise akkurat når vi vil, det er bare å ta seg fri fra skolen" så er det jo én ting, men om jeg feks. skulle tatt eldste ut av skolen i noen dager for å dra i et bryllup hos slektninger i Italia, tror jeg neppe hun hadde tenkt at hun da kunne skulke både skole og jobb og at skolen ikke var særlig viktig.

Gammel 20-08-10, 00:48   #5
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes akkurat det er et litt teit argument. Akkurat som om barn som tar seg en dag eller to ferie i et skoleår ikke lærer seg å være punktlige eller pliktoppfyllende? Jeg lærer også barna mine dette, det er noe av det viktigste jeg synes jeg kan lære dem, men jeg synes ikke at det å ta seg fri et par dager midt i et skoleår betyr at de skulker sin fremtidige jobb i tide og utide. Vi voksne tar oss jo fri fra jobb innimellom. Jeg sammenligner ikke skole og jobb altså, men jeg er bare ikke helt enig i akkurat det argumentet der. Om man sier rett til ungene at "vi kan reise akkurat når vi vil, det er bare å ta seg fri fra skolen" så er det jo én ting, men om jeg feks. skulle tatt eldste ut av skolen i noen dager for å dra i et bryllup hos slektninger i Italia, tror jeg neppe hun hadde tenkt at hun da kunne skulke både skole og jobb og at skolen ikke var særlig viktig.

Nå snakker ikke jeg om å ta fri ett par dager for å reisei bryllup ol. Det kan jeg også finne på å gjøre.

Jeg snakker om å legge opp til 1/2/3 ukers ferie midt i skoleåret, gjerne flere år. Jeg mener det er feil. Jeg mener det er en uting.

Gammel 19-08-10, 21:23   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg er sikker romslig, men jeg gir alle som skal være borte tilbud om å få arbeidsoppgaver/lekseplan med på tur og har enda tilgode at de ikke får tatt igjen prøver som de har gått glipp av (det er jo som regel noen syke også som må ta igjen). Også er det med elever som er borte som med elever flest. De som tar skolen alvorlig tar oppgavene alvorlig når de er borte også. Og de som vanligvis gir beng gir ikke mer eller mindre beng om de er borte.

Du høres ut som en fantastisk lærer, Chanett.

Gammel 19-08-10, 23:30   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fy fader så eitrandes dere må bli noen ganger, dere lærere!

Gammel 19-08-10, 23:44   #8
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

På lik linje med de fleste andre yrkesgrupper vil jeg tro.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 23:56   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg var syk den uken vi lærte p i løkkeskrift. Kan det forsatt ikke (har lært meg den på egenhånd men bruker den aldri) *datapunkt*

Men jeg synes det er forskjell på å gjøre det 1 gang i løpet av barneskolen, og 2 ganger i året. Og om det gjøres i uken hvor det egentlig ikke skjer så mye, eller i oppkjøringsfasen til heldagsprøver fek.

Når jeg gikk på vidergående reiste læreren min i Bed.Øk 3x1uke på ferie i løpet av skoleåret. Synes faktisk det var veldig ødeleggende.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 23:58   #10
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var syk i to uker den gangen vi lærte klokka på engelsk, og har aldri lært den siden. Når vi er i utlandet og jeg får et klokkeslett så må jeg bestandig spørre om det er f.eks. 4.30 og ikke half past et eller annet. Helt frem til nå har jeg faktisk bommet på det, men har kanskje noe med at jeg ikke har intressert meg for å lære det heller.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 10:33   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke helt hva jeg syns. Jeg er opppdratt til at dette er skikkelig nei med unntak av begravelse o.l. (rektor-mor), men egentlig syns jeg det må være greit dersom man er flink til å følge opp skolearbeidet, og selvfølgelig ikke tar ferie når det skjer noe viktig (heldagsprøver, eksamen, store gruppearbeid osv). Tar man en uke ekstra i forkant av en ferie er det jo fint lite som skjer på skolen uansett, hvertfall i barneskolen. Og jeg syns ikke det er noe man bør benytte seg av ofte.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 12:06   #12
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bestilt en ukes Englandstur for familien vår i høst. Vi skal tilbake for å besøke venner og den gamle skolen til 7-åringen, og derfor er det ikke aktuelt å gjøre det i juleferien når skolen er stengt og mange er bortreist. Jeg startet planlegginga med å se på skoleruta. I vår kommune er det 2 dager fri i september/oktober og 1 dag fri i november. Vi endte opp med å ta turen rundt den ene fridagen i november fordi det ikke var mulig å gjøre det i sept/okt. 7-åringen blir da borte 4 skoledager, og jeg mener ærlig og oppriktig at det må være greit. Mener dere som ikke vil innvilge fridager overhodet at han ikke skulle hatt mulighet til å dra på en slik tur? Det blir for meg utrolig lite fleksibelt, og jeg vil synes det var veldig dumt om man fikk en så lite fleksibel praksis her til lands.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 22:33   #13
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Tja. Vanskelig og vanskelig. Om man i det hele tatt skal få feire sammen hele familien, ja.

Gammel 20-08-10, 23:00   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er noe man bør tenke seg om to ganger før man gjør, iallefall.
Det er klart det finnes enkelttilfeller hvor det er fint og flott og helt uproblematsik, men ofte tror jeg ikke foreldrene tenker så mye på skolen i det hele tatt, men har skylapper for annet enn sol, strand og sparte tusenlapper.
Det er også forskjell på noen dager på høsten i 2. klasse og 2 uker på våren i 10. klasse.

Gammel 20-08-10, 22:58   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merkelig. De aller, aller fleste jeg vet om drar på ferie utenom skoleferien fordi det er billigere, ikke fordi mor og far rett og slett ikke klarer å få til en ukes ferie sammen mellom 23. juni og 18 august.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 23:01   #16
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Merkelig. De aller, aller fleste jeg vet om drar på ferie utenom skoleferien fordi det er billigere, ikke fordi mor og far rett og slett ikke klarer å få til en ukes ferie sammen mellom 23. juni og 18 august.

Gammel 22-08-10, 19:23   #17
guro2709
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2010
guro2709 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg skal ta mine to gutter på 8 og 11 ut av skolen i ti uker for å dra til en liten landsby i Asia. Jeg kommer til å undervise dem selv i denne perioden. Skolebøkene blir tatt med, og alle ukeplanene får vi via nettet. Jeg tror ikke det vil bli noe problem å undervise dem selv i denne perioden, og vet at de vil lære like mye, hvis ikke mer en de hjemme. Det blir noe helt annet med en til to kontakt, enn to til over førti, som det er i min eldste sønns klasse. De vil i tillegg få oppleve, og lære mye som de hjemme ikke gjør. Naturfagstimene blir ute i naturen, istedenfor i et klasserom, og engelsken får de inn både teoretisk via undervisningen, og muntlig via kommunikasjonen med lokalbefolkningen. Jeg kommer til å ha faste timer hver dag hvor de må jobbe med skolearbeid, pluss at de kommer til å delta i deler undervisningen på den lokale skolen.
Å ta ungene ut av skolen i flere uker, uten å ha et opplegg, ser jeg kan bli et problem, men er det nøye gjennomtenkt ser jeg ikke det store problemet.

guro2709 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 21:39   #18
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Og hvorfor skal andres unger ha 2 uker mer fri i året enn min unge?

Er dette virkelig et vektig argument for deg?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det å ta barna ut av skolen bør være noe man bare gjør i unntakstilfeller. Hva unntakstilfellene kan være, og hva jeg synes er gode nok grunner, vil vel variere blant annet med hvor viktig undervisningen akkurat i den perioden er for det aktuelle barnet. Jeg synes det er greit å be barnet fritt til f.eks. begravelser eller bryllup i nær familie, og så synes jeg det kan være "forsvarlig" i tilfeller som helt spesielle reisemuligheter som bare dukker opp en sjelden gang iblant, eller kanskje til og med den ene "Sydenturen" som en familie tar seg råd til - og så er det forskjell på "den siste dagen før ferien" og "to uker fast hver vinter". Men jeg synes ikke det bør være noe man tar lett på i noe tilfelle, eller at man nærmest skal regne disse ti dagene som fridager man har rett på. Og så synes jeg, om det er snakk om mer enn et par dager, at man bør snakke med læreren på forhånd og evt. avtale læringsmål eller oppgaver eleven kan jobbe med på forhånd eller underveis - jeg synes ikke det å si fra tre dager før avreise, som apan nevner, er greit. (Og det er primært av "arbeidsmoral"-grunner at jeg mener det - jeg synes ikke det er OK å gi inntrykk av at man bare kan ta seg fri fra skolen når som helst man får lyst til å ha litt ferie.)

Dette var godt sagt, syns jeg. Og vil legge til at jeg har en høyere terskel for å ta enern ut nå som hun er over i ungdomsskolen.

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Her syns jeg du har et viktig poeng. Synes det er mye å forlange at lærer skal bruke mye tid til å tilrettelegge et skreddersydd opplegg som ganske mange gir blaffen i likevell.

Det er vel det den er.....

Jeg ville aldri forventet å få et skreddersydd opplegg, men jeg ville forventet å få oversikt over hva som skulle gjennomgås mens eleven var borte.

Gammel 23-08-10, 01:16   #19
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Lurer på om det er noen lærere fra barneskolen vår her på FP?
Det dumpet inn en mail fra skolen med oppfordring om ikke å ta elevene (5.trinnet) fri 14.09,uke 38 og uke 42 pga. nasjonale prøver.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:50   #20
Lysvold
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2010
Lysvold har et hav av muligheter foran seg
Standard

Skal Norge fungere på sommeren også må faktisk noen jobbe og holde julene i gang, da sier det seg selv at ikke alle kan ha A4 ferie i juli....

Som selvstendig næringsdrivende innen turistnæringen, gjør jeg størstedelen av årsinntekten i juni, juli og august, barnas mor jobber som leder for en bedrift innen samme kategori. og vi har derved ikke mulighet til å ta ferie på sommeren uten at dette gjør et kraftig innhugg i en ikke alt for stor årsinntekt....
på plassen vi bor på gjelder akkurat det samme for veldig mange foreldreparr.
skal vi ha mulighet til å feriere sammen med våre barn må dette skje i skoleåret, og vi som jobber nesten døgnet rundt på sommeren fortjener da også å få litt sol å strandliv i lag med våre barn??
Kankje skolen skulle tilrettelegge seg mer etter foreldrene sine behov enn omvendt???
Vi skal akkurat til å søke ungene fri 2 uker i september og har fått signaler om at dette kanskje ikke blir innvilget, vi blir alikevell til å ta barna med på ferie, så vi lurer på hva konsekvensene blir dersom de ikke får fri?? Må vi ta barna ut av skolen og skrive dem inn igjenn etterpå??

Lysvold er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.