|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Ja, jeg har også mye som gås gjennom i løpet av en uke. Men de fleste her hevder jo at læringsutbyttet på en uke er minimalt. Vel, så gå gjennom det selv da. Ikke kom og forlang at jeg skal skrive ned sidetall, lage kontrollspørsmål, kopiere opp stensiler, skrive notater om hva jeg skal gå gjennom i timene, osv. Ta rett og slett lærerjobben selv, for det er faktisk det man skriver under på når man søker fra - at opplæringen i den perioden man er borte er foreldrenes ansvar.
![]() |
#122 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok, jeg tenkte egentlig ikke mer enn at vi fikk ukeplanen, evnt ettersendt på mail eller at vi logger inn på It´s learning for å få den der hvis den ikke er klar på avreisetidspunkt som er en fredag. Og at hun kunne skrive noen linjer i meldingsboken om hva vi burde legge vekt på.
![]() |
#123 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Her i kommunen lagres nå alle fraværssøknader gjennom alle grunnskoleårene i en mappe på hver enkelt elev. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Vi har selv alltid kommet til læreren med et forslag til hva barnet skal gjøre i løpet av tiden h*n er borte fra ordinær undervisning. Dette krever så klart at vi har god oversikt i utgangspunktet, noe vi bestreber oss på å ha. Og så tar vi utgangspunkt i de lærebøkene de har på skolen, og de temaene de arbeider med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Ringskrømt
|
For oss også. To uker på ei strand i Syden er som sagt ikke noe for oss, men vi kommer muligens til å dra tilbake til Draumelandet (Frankrike), og det mest idéelle blir da å dra i forbindelse med D-dagsfestivalen 6. juni. Det er et dilemma fordi det er noen uker før skolen tar ferie, så jeg er usikker på hva som skal få veie tyngst.
![]() |
#126 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har meldt meg ut av "gruppen." Har gitt opp å banke fornuft inn i knollen på dere.
For å få en grønnprikk av meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
maler
|
Seriøst? Reiser folk bort i perioder med heldagsprøver og annet viktig? Og forventer at dere skal lage opplegg i etterkant? *lettere sjokkert*
![]() |
#129 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Katta: jada, sist nå hadde jeg en elev som var borte på alle 4 heldagsprøvene og forventet å få ta disse i etterkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Foreløpig har vi tilpasset oss skoleruta og innretter oss med ferier i selve skoleferien, men det er ikke umulig at vi søker fri senere. Jeg ser at det er flere i klassen til tulla mi som har tatt ut i mine øyne "unødvendig" ferie. Folk får tilpasse seg litt med at ungene går på skolen. Selv når jeg evnt. tenker å ta unger fri fra skolen så tenker jeg mere uka før skoleslutt og uka før juleferie o.l. Da lærer de ikke stort på skolen for å si det mildt. I alle fall i følge min erfaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Ringskrømt
|
![]() |
#133 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Skremmern, ville dere reist på en slik ferie om barna gikk glipp av en eller flere heldagsprøver?
![]() |
#135 |
Står på egne ben
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg ser forøvrig ingen forskjell på om en tar en 2-ukers chartertur eller drømmereisen til mere historiske steder. Det ene er ikke noe bedre grunn enn det andre til å ta fri. Det at familien kan ha ferie sammen er viktig i mine øyne, og noen ganger må det kanskje skje på tidspunkter utenom skolen, men det må gå ann å tilpasse seg så godt som mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
søt
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Tro meg, ukulturen sprer seg fort og er kanskje verre enn dere tror. Jeg hadde en egentlig oppegående gutt (16 år) hvor både han og foreldrene mente eksamen måtte flyttes da han skulle på konsert i Bergen.
![]() |
#137 |
maler
|
Oj. Oj. Oj. Det hadde jeg ikke i min villeste fantasi forestilt meg, plutselig fikk jeg litt mer sympati for lærersiden. Og så store elever som det der bør vel nesten ikke tas ut av skolen i det hele tatt, det er jo et helt annet tempo da enn i 2. klasse på barneskolen. Faktisk synes jeg godt skolene kunne operere med perioder av året (klart kommunisert i forkant selvfølgelig) hvor sykdom er eneste grunn til fritak fra undervisning. Da tenker jeg på perioder med heldagsprøver og hvis det er planlagt et stort gruppearbeid for eksempel.
![]() |
#138 |
Ringskrømt
|
Ikke jeg heller, sånn egentlig. Det er mer lærdom for alle i sistnevnte, men fravær er fravær, det er jeg enig i. Spiller ingen rolle om man skal i begravelse, til Syden, til historiske steder eller besøke en forelder i utlandet.
![]() |
#139 |
Står på egne ben
Og da er det sikkert ikke heller lett for lærere og rektorer og behandle alle søknader om fri og si evnt. nei til noen. Sier skolen ja til noen så er det ikke lett å si nei til andre. Alle type turer kan være like viktig for dem det gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jepp, absolutt! Og derfor bør man ikke si nei til noen, "miste respekten" for foreldre som drar på tur eller komme med egen synsing på hva som er gyldig fravær og ikke. Faller barnet utenfor er det ikke så mye annet å gjøre for læreren enn å fortelle foreldrene hvordan ståa er, og bare håpe at de tar det på alvor og prioritere skole fremfor Syden.
![]() |
|
|