|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Det er sånn jeg også tror det er. Jeg bare tror, for jeg er ikke lærer med erfaringen selv.
|
|
|
#2 |
|
Tankefull
|
Uten å ha lært tallet fem tror jeg barnet vil slite som ungdomsskoleelev.
|
|
|
#3 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Jo, selvfølgelig skal de lære tallet fem.
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg synes akkurat det er et litt teit argument. Akkurat som om barn som tar seg en dag eller to ferie i et skoleår ikke lærer seg å være punktlige eller pliktoppfyllende? Jeg lærer også barna mine dette, det er noe av det viktigste jeg synes jeg kan lære dem, men jeg synes ikke at det å ta seg fri et par dager midt i et skoleår betyr at de skulker sin fremtidige jobb i tide og utide. Vi voksne tar oss jo fri fra jobb innimellom. Jeg sammenligner ikke skole og jobb altså, men jeg er bare ikke helt enig i akkurat det argumentet der. Om man sier rett til ungene at "vi kan reise akkurat når vi vil, det er bare å ta seg fri fra skolen" så er det jo én ting, men om jeg feks. skulle tatt eldste ut av skolen i noen dager for å dra i et bryllup hos slektninger i Italia, tror jeg neppe hun hadde tenkt at hun da kunne skulke både skole og jobb og at skolen ikke var særlig viktig.
|
|
|
#5 |
|
Tankefull
|
Nå snakker ikke jeg om å ta fri ett par dager for å reisei bryllup ol. Det kan jeg også finne på å gjøre.
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Du høres ut som en fantastisk lærer, Chanett.
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#9 |
|
Øyboer
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg var syk den uken vi lærte p i løkkeskrift. Kan det forsatt ikke (har lært meg den på egenhånd men bruker den aldri) *datapunkt* |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Står på egne ben
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg var syk i to uker den gangen vi lærte klokka på engelsk, og har aldri lært den siden. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg vet ikke helt hva jeg syns. Jeg er opppdratt til at dette er skikkelig nei med unntak av begravelse o.l. (rektor-mor), men egentlig syns jeg det må være greit dersom man er flink til å følge opp skolearbeidet, og selvfølgelig ikke tar ferie når det skjer noe viktig (heldagsprøver, eksamen, store gruppearbeid osv). Tar man en uke ekstra i forkant av en ferie er det jo fint lite som skjer på skolen uansett, hvertfall i barneskolen. Og jeg syns ikke det er noe man bør benytte seg av ofte. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg har bestilt en ukes Englandstur for familien vår i høst. Vi skal tilbake for å besøke venner og den gamle skolen til 7-åringen, og derfor er det ikke aktuelt å gjøre det i juleferien når skolen er stengt og mange er bortreist. Jeg startet planlegginga med å se på skoleruta. I vår kommune er det 2 dager fri i september/oktober og 1 dag fri i november. Vi endte opp med å ta turen rundt den ene fridagen i november fordi det ikke var mulig å gjøre det i sept/okt. 7-åringen blir da borte 4 skoledager, og jeg mener ærlig og oppriktig at det må være greit. Mener dere som ikke vil innvilge fridager overhodet at han ikke skulle hatt mulighet til å dra på en slik tur? Det blir for meg utrolig lite fleksibelt, og jeg vil synes det var veldig dumt om man fikk en så lite fleksibel praksis her til lands. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg syns det er noe man bør tenke seg om to ganger før man gjør, iallefall.
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Merkelig. De aller, aller fleste jeg vet om drar på ferie utenom skoleferien fordi det er billigere, ikke fordi mor og far rett og slett ikke klarer å få til en ukes ferie sammen mellom 23. juni og 18 august. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
|
|
|
#17 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg skal ta mine to gutter på 8 og 11 ut av skolen i ti uker for å dra til en liten landsby i Asia |
|
|
|
|
|
#18 |
|
saftig
|
Er dette virkelig et vektig argument for deg?
Dette var godt sagt, syns jeg. Og vil legge til at jeg har en høyere terskel for å ta enern ut nå som hun er over i ungdomsskolen.
Jeg ville aldri forventet å få et skreddersydd opplegg, men jeg ville forventet å få oversikt over hva som skulle gjennomgås mens eleven var borte.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Lurer på om det er noen lærere fra barneskolen vår her på FP?
|
|
|
|
#20 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Skal Norge fungere på sommeren også må faktisk noen jobbe og holde julene i gang, da sier det seg selv at ikke alle kan ha A4 ferie i juli.... |
|
|
|
![]() |
|
|