|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel
Det var da utrolig snevert. De aller aller fleste ønsker å få individuell behandling på sykehus og vi vil i de aller fleste tilfeller ha ulike behov. Skal man vises ut av offentlig helsetilbud av slike årsaker så finnes det ingen ende.
|
|
|
#2 |
|
Truth is in the x-files
|
Hva har det med saken å gjøre? Lungekreft kan godt behandles ut fra symptom og alvorlighet for min del, uten at man trenger å gå inn på årsaks- og skyldspørsmål. Men så lenge det er ressursknappet på sykehus (og det er det) så må vi skille mellom rimelige pasientønsker og crazy ønsker. Eller skal jeg få puppeløft og tummytuck på statens regning fordi jeg syns jeg fortjener individuell behandling?
|
|
|
#3 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det er vel ingen som dikterer noen. Vi kan egentlig bare la dem dø. Synd det finnes noe sånt som lege-ed og etikk og sånn.
|
|
|
#4 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselDet er interessant å lese hva juridisk direktør i Den norske legeforening Anne Kjersti Befring sier, og en skjønner hvilket dilemma legene kan ende opp med i akutte situasjoner. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselDet som er litt spesielt med blodoverføring, er at det ofte skjer i en akuttsituasjon. I mindre akutte situasjoner er dette lettere å håndtere fordi man har tid til å snakke og informere skikkelig. Jeg tror noe av grunnen til at dette med alvorlig overbevisning har sneket seg inn er nettopp dette at man skal være sikker på at pasienten virkelig mener det før man lar være å sette inn akutt livreddende behandling. Problemet er hvordan man da skal forsikre seg om at dette er noe pasienten virkelig mener. For i situasjoner hvor dette er aktuelt, er det ofte litt kaos både rent materielt og følelsesmessig, og pasienten er ofte omtåket slik at dette fremlegges delvis av pårørende, noe som åpenbart ikke er godt nok. Hvem som helst kan nekte en hvilken som helst behandling, men man må være ved sine fulle fem og myndig når man gjør det. Akkurat dette er det som blir litt vanskelig i forbindelse med blodoverføringer i akutte situasjoner. I tillegg kommer dette med at de gjerne vil ha all annen behandling (selvfølgelig), og man kan komme i en situasjon hvor man blir bedt om å gi en behandling som gir risiko for blodtap, men uten mulighet for å korrigere dette blodtapet om det skulle oppstå. Man skal være rimelig voksen og sikker for å orke å stå i den situasjonen som behandler også.
|
|
|
#6 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselDet fortsetter som hovedsak på Sørlandet: Jeg vil heller dø enn å få blod
|
|
|
#7 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel...og fortsetter: Frykter tystere når vitner får blod
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJeg kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg nevneverdig opp over dette her. Jeg mener etikk går foran religion. Jeg stiller meg heller ikke særlig kritisk til legestandens kompetanse, og er sikker på at de vet hva som er bedre for meg enn jeg gjør selv i medisinske sprørsmål, uavhengig hva som står i bibelen.Men det er meg da.
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselMen altså. Hva med unger som da får blod etter barnevernsvedtak, eller da denne kvinnen - blir de utstøtt eller sett på som fortapt etterpå? Eller går det seg til etterhvert? |
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Det kommer vel helt an på de ulike menighetene, tenker jeg.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Ja, det var det jeg tenkte på også. Jeg vil tro at noen av JV-menighetene er kjipere enn andre.
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselSå da kan det hende at de barna som får blodoverføring blir utstøtt etterpå? |
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselI følge de internasjonale retningslinjene, nei, man blir ikke utstøtt etter å ha blitt "påtvunget" blodoverføring, og blodoverføring skal også være en "samvittighetssak", altså at man kan selv velge blodoverføring uten at det er ekskluderingsgrunn. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselSå både den kvinnen her og barn som tvangsbehandles tas vare på, ihvertfall i prinsippet? Det er bra. |
|
|
|
#18 |
|
|
I hvertfall i prinsippet. Ja. Jeg kjenner de som hadde behandlet de med silkehansker og ikke visst hva godt de kunne gjøre i ettertid, og de som hadde snudd ryggen til. Så, tja. Mye som alt annet, altså. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselSånn er det jo ellers med folk også. Det finnes idioter overalt. |
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselAv siste dagers hellige epidural? |
|
![]() |
|
|