|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Takk for grundige svar, Hadia. Jeg skal komme tilbake og svare ordentlig når jeg får tid.
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg synes det er interessant å lese det du skriver, Hadia. Å høre at du og andre du kjenner opplever mobbing og hetsing på gaten, er trist, og jeg bekymrer meg også for utviklingen.
I følge islam.no skal kvinner dekke til hele kroppen unntatt hender, ansikt og føtter. Menn må dekke til området mellom navlen og knærne. Jeg kjenner ikke godt nok hvem som står bak islam.no til å vite om dette stemmer, men hvis det er slik, er det store forskjeller på hva som forventes av kvinner og menn. Er det disse klesreglene du og din familie forholder dere til?
|
|
|
|
#3 |
|
hijabdame
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Takk |
|
|
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Det er vel ikke riktig så enkelt som det du skriver i siste setning? Inntrykket mitt er at det pålegges kvinner og jenter en mye "striktere" påkledning enn menn og gutter. At den kan forklares i religiøs teori, gjør den ikke mindre kvinneundertrykkende, slik jeg ser det.
|
|
|
|
#5 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Men: det er jo kjønnsforskjeller i påkledningen blant etniske normenn også? Kvinner kan ikke sitte på T-banen i bar overkropp, det kan menn.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ah, sånn å forstå.
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ja, du virkelig lyser av åpenhet, velvilje og kunnskap.
|
|
|
#8 |
|
This is normal!
|
|
|
|
|
#9 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenkte på den generelle debatten i det siste, den jeg også har fulgt med på.
|
|
|
|
#10 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg virker nok lite opplyst i og med jeg ikke gidder å forklare og unnskylde i det vide og brede ja, glitterchick.
|
|
|
|
#11 |
|
hijabdame
![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Line, jeg er enig med deg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Det er vel ingen som har tatt til orde for å forby hijab'en i samfunnet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Det er ingen som mener at ingen blir tvunget heller.
|
|
|
#14 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Så dere Redaksjon EN i kveld da? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Vel, jeg syns ikke jeg var unødvendig streng med Line*. Hun påstår at muslimske menn in general har en lei tendes til å være drittsekker, og det syns jeg er en drøy påstand:
Og dette syns jeg var et godt poeng.
Det er heller ingen som tilhører førstnevnte side. Hvis du syns det er ille med polaisering, bør du kanskje slutte med det selv også.
|
|
|
#16 |
|
hijabdame
![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ja beklager, det fulgte med fra en som sa noe som at det beste hadde vært om ingen brukte hijab eller noe sånt. Jeg har skjønt at ingen her tror at alle blir tvunget. Det går av og til litt fort i svingene |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hadia, det jeg som nordmann synes er utrolig vanskelig, er å vite hva som skyldes religion og hva som skyldes kultur. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
hijabdame
![]() |
Jeg skjønner det er forvirrende. |