|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)Men det er jo sant at neger også "beskriver en person med visse fysiske trekk". Sist redigert av bønna : 08-05-08 kl 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)
Beskriver orden "neger" en persons fysiske trekk? I beste fall kan man vel si at det sier noe om fargen (negro), men ut over det ser det vel ikke så mye om fysiske trekk? Det er vel vi mennesker som har funnet på et begrep som så har blitt brukt på mennesker som har visse fysiske trekk.
![]() |
#163 |
Deltidsmamma
|
Jeg benekter ikke at det brukes på den måten. Jeg har redigert innlegget over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Shake it out!
|
Jeg forstår ikke hva du mener her. Du skriver at begrepet også brukes til beskrive et menneskes fysiske trekk. Jeg er uenig i at det kan brukes til det, iom at det eneste det egentlig kan sies å beskrives er farge på et menneske, ikke fysisk trekk ut over det.
![]() |
#165 |
Deltidsmamma
|
OK; jeg støtter meg på leksikonet igjen: |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
This is normal!
|
Jøje meg, hvilket leksikon er dette?
Jeg tror jeg ville kjøpt meg et nytt leksikon hvis jeg var deg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Deltidsmamma
|
Er det forbudt å snakke om asiat og skjeve øyne også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Shake it out!
|
![]() |
#170 |
Deltidsmamma
|
Jeg vet selvfølelig at ikke alle afrikanere er sånn og sånn; eller asiater. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vet ikke helt om man skal le eller gråte ... eh, hvorfor skulle afrikaner bli et skjellsord? Spør deg selv heller - hvorfor har ikke vi ikke alltid sagt afrikanere som vi sier europere, amerikanere, asiater osv osv. Vi har alltid beskrevet mennesker ut fra geografiske områder utenom afrikanere, de har, og blir fortsatt av noen i Norge omtalt med et ord fra en STYGG fortid - slaveriet. Jeg spør igjen, hvor er negerland? |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Ringskrømt
|
Det må være innmari trist å være så historieløs som du gir uttrykk for her. Jeg leser avsnittet i siteringen om og om igjen, og jeg blir like målløs og paff hver gang. Det har aldri, jeg gjentar, aldri vært OK å bruke begrepet "neger", ikke nå, ikke for 10 år siden, ikke for 20 år siden og ikke for 50 år siden da de gamle var unge. Det at man velger å bruke begrepet kan ikke unnskyldes med at det var "greit dengang", eller "det var ikke negativt ladet da", for det har aldri vært greit, det har aldri vært OK. Uvitenhet er ikke grunn nok, og hvert fall ikke når man insisterer på å fortsette å bruke begrepet fordi "jeg mener ingenting stygt med det". "Neger" beskriver eller forklarer ingenting som helst om et menneske, det har utelukkende blitt brukt om slaver, aldri den frie afrikaner.
![]() |
#173 |
This is normal!
|
Kan du nevne noen typiske trekk ved en asiat? Bortsett fra at det er et menneske som bor i verdensdelen Asia? Leksikonet ditt kan kanskje fortelle deg at det bor over 4 milliarder mennesker der, og det er et kontinent som rommer så mye at jeg tror du skal lete lenge for å finne typiske trekk.
Så en nordafrikaner er ikke en afrikaner?
Mulatt...
Hilsen Wikipedia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
anglofil
Aha, nå skjønner jeg. Så det er bare afrikanere som kommer fra land sør for sahara som er negere for deg, ikke svarte briter eller amerikanere for eksempel .... hm, ja - du er nok dum ja |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Her.
![]() |
![]() |
#177 |
Deltidsmamma
|
Det er det som gir mest mening av det jeg har lest idag. Men hvor står det? Jeg har faktisk ikke hørt det før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
anglofil
![]() Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)http://contexploration.net/mag/2007/...for_bruke.html ”Hva? Nei, er du gal?” ”Men du har jo stor nese og et skarpt blikk. En boklærd utstråling. Er du sikker på at ikke moren din er jøde?”Han reiste seg opp i sinne, med knyttede never. Sprengrød i ansiktet. ”Nei vet du hva! Nå slår jeg!”Hvorpå de andre tilstedeværende lo. Han tålte ikke å bli kalt et ord som han selv mente var nedsettende, noe han tidligere hadde påstått at alle svarte mennesker burde lære seg å gjøre. Poenget med min bruk av ordet ”jøde” her var den assosiasjonen jeg visste at han knyttet til ordet, som den rasisten han var. Han kunne ha spart seg for ydmykelsen ved å si at han var rasist med én gang. Mye av grunnen til at det er vanskelig å bli kvitt slike nedsettende uttrykk i Norge er at man ikke kjenner godt nok til den dansk-norske slavehandelen. [Les også Monica Five Aarset innlegg.] Norsk skipsfart tjente gode penger på å frakte slaver fra elfenbenskysten til Karibien. På karibiske øyer som St John var nordmenn også slavedrivere på sukkerplantasjene. På det meste var det rundt 20 nordmenn i sving med pisken på denne vakre øya. Denne delen av norsk historie har ikke dagens nordmenn ansvaret for, naturligvis. Men vi har ansvar for at vi ikke kjenner til den. Vi bør dra lærdommer av historien. Derfor bør vi ikke ukritisk bruke nedarvede ord fra fortiden. Når det er sagt, kan det være problematisk dersom man vinkler kritikken av "neger-bruken" fra ståstedet til én bestemt hudfarge. At man har samme hudfarge, betyr ikke at man nødvendigvis er ”brødre og søstre”, noe enkelte synes å tro. Det er lettere å ta et oppgjør med diskriminering og hets når man snakker konkret om den urett som blir begått, ikke ved å utgi seg for å være fornærmet på vegne av hele grupper av mennesker (som kanskje ikke har annet til felles enn enkelte utseendetrekk) fra tidenes morgen og frem til i dag. Den historien som vi bør lære av er like mye svarte nordmenns historie - "vår" historie. Historien er i dette tilfellet knyttet til det geografiske område ”Norge.” Om du tilfeldigvis er født svart og befinner deg i Norge betyr det ikke at du kan ta patent på følelsen av urettferdighet og diskriminering. Uretten som ble begått mot mennesker under slavetiden ble begått mot menneskene som levde da, ikke mot deg. Tar du automatisk til deg offerrollen, har du automatisk pålagt andre overgriperrollen. Det vil skape en situasjon hvor vi aldri kommer oss videre. For eksempel: Dagens menn kan ikke bære ansvaret for all kvinneundertrykking opp gjennom tidene. Dagens tyskere skal ikke stilles til ansvar for krigsforbrytelser begått under Den andre verdenskrig. Mennesker som lever i dag er ikke produkt av én bestemt kultur, nasjon eller historie. Vi er alle levende, forgjengelige vesener, og vi har til syvende og sist ikke annet ansvar enn det vi har for våre egne liv, og våre egne ord. Så ta ansvar! Sist redigert av Lisa : 09-05-08 kl 00:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Ringskrømt
|
Jah, Wikepedia kan man stole på.
![]() |
#180 |
anglofil
![]() Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)Thomas Hylland Eriksen skriver også om "fenomenet" med bruk av "neger" i Norge på sin side (på engelsk, dette er noe som faktisk vekker oppsikt i andre land og som ofte blir omtalt ...) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|