Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å sende småsyke barn i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-09, 11:43   #1
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen

Jeg vet i hvert fall ikke noe om de andre barna i vår barnehage, det holder de ansatte klokelig kjeft om. Men en gang lillesøster var småpjusk og jeg gav om at hun ble hjemme så kommenterte jeg spøkefullt at jeg kunne jo egentlig bare gitt henne litt paracet og latt henne gå i barnehagen, og det ansiktsutrykket som ped.leder fikk da var helt utrolig. Det tok noen sekunder før han forstod at jeg spøkte, og det var heller ikke noen tvil om at han har møtt foreldre som har gjort akkurat det.

Gammel 10-03-09, 15:28   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sender ikke sykt barn i barnehagen.
Det er både barnetsbeste, de andre barna og de ansattes beste.

Gammel 10-03-09, 15:57   #3
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden traff visst min situasjon fullstendig gitt. Har i dag på andre dagen vært hjemme med Lillebror som hoster som en KOLS-pasient, og hadde feber gjennom hele helgen. Sikkert ikke noe farlig eller smittsomt, men jeg anser det viktig med rikelig tilgang til kos og trøst når han først kommer på at han er pjusk...

Storesøster fikk jeg akkurat i retur fra SFO (mormor med blålys var sjåfør) fordi hun frøs og var uggen. Hun har hostet hele helgen og hadde feber og kastet opp søndag. Hun var hjemme i går, og ble sendt på skolen i dag fordi hun ikke lenger hadde feber og tross alt bare kastet opp den ene gangen. Nå er feberen tilbake, hun har frostrier, hul bronkittisk hoste, og jeg planlegger å få legen til å lytte på lungene i morgen.

Jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere hva som er "grei" form for å sende barna på skolen eller barnehage. Jeg merker allikevel at jeg har lavere terskel for å være hjemme med Lillebror som det er så mye "greier" med, og som ennå ikke har språk nok til å kunne formidle skikkelig hvordan han har det.

Jeg er mellomleder, og det sitter langt, LANGT inne å være hjemme fra jobben. Mannen og jeg er nødt til å dele på (annenhver gang), og jeg prøver ofte å få andre til å endre sine vakter slik at jeg kan jobbe på kvelden f.eks, etter at jeg har vært hjemme med sykt barn. 10 dager hjemme med sykt barn er et gode for enhver arbeidstager, og som arbeidsgiver setter jeg ikke spørsmålstegn ved behovet, selvsagt. Jeg _kan_ imidlertid undres over at dagene ikke synes å være fordelt mellom mor og far, og det er en kjennsgjerning at når disse kommer i tillegg til annet egenmeldt fravært (IA-bedrift = 24 dager), så er det med på å gi enkelte arbeidstagere et stort fravær, noe som igjen er en belastning for både lønnsbudsjett og de andre ansatte. Sånn ER det bare, og det blir for dumt å late som at f.eks mitt fravær i disse 2 dagene ikke utgjør noen forskjell for de andre. Å øke antall dager man kan være hjemme med sykt barn er greit, men da får Staten betale...

Sist redigert av Billa : 10-03-09 kl 16:07.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 16:33   #4
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir ofte spurt om råd av de ansatte i barnehagen hvis de er i tvil om hva de skal gjøre. Sjelden med navn, men det forekommer at jeg har kunnet identifisere.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 17:06   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehagen våres tok opp dette som tema på et foreldremøte i høst, fordi de har hatt store problemer med at foreldre sender ungene i barnehagen når de burde vært hjemme. Problemstillingen ble tatt opp generelt, men begrunnelsen var de helt klare på. Vi hadde en salig runde i fjor med omgangsyke som bare ikke gav seg, fordi unger ble sendt tilbake for tidlig. Dessverre var ikke helsesøsteren som kom på møtet for å informere noe særlig pedagogisk eller flink, så det hadde liten, om ikke ingen, effekt. Så vi hadde samme runden med omgangsyke i år.

Jeg har bedt barnehagen om å lage klare regler, ikke bare anbefalinger, for det vil hjelpe de ansatte i å sette ned foten når foreldre prøver å levere syke unger, men det har de ikke gjort.

Gammel 10-03-09, 17:23   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har bedt barnehagen om å lage klare regler, ikke bare anbefalinger, for det vil hjelpe de ansatte i å sette ned foten når foreldre prøver å levere syke unger, men det har de ikke gjort.

Det vi da kan oppleve er at foreldrene prater med legen sin, og legen ofte (dessverre) gir en mildere anbefaling enn oss, så kan vi liksom ikke "overprøve" legen. Derfor kan vi komme med anbefaling ut fra vår erfaring. Men vi kan liksom ikke bestemme at SÅNN skal det være. Det er uansett vanskelig fordi foreldre vurderer ting så ulikt. Det gjør ansatte også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 17:26   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Det vi da kan oppleve er at foreldrene prater med legen sin, og legen ofte (dessverre) gir en mildere anbefaling enn oss, så kan vi liksom ikke "overprøve" legen.

Dere vet jo heller ikke hva legen egentlig har sagt, det er veldig vanskelig å være lege og få inn informasjon til foreldre som ikke hører hva de har lyst til å høre:

Han kan vel gå i barnehage? Ikke det? Men er det farlig for ham? Altså kjempefarlig? Og kan du garantere at han kommer til å smitte andre sånn helt sikkert?

Gammel 10-03-09, 17:28   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dere vet jo heller ikke hva legen egentlig har sagt, det er veldig vanskelig å være lege å få inn informasjon til foreldre som ikke hører hva de har lyst til å høre:

Han kan vel gå i barnehage? Ikke det? Men er det farlig for ham? Altså kjempefarlig? Og kan du garantere at han kommer til å smitte andre sånn helt sikkert?

Ja, jeg vet. Det blir litt sånn ord mot ord.

Men en gang hadde vi en "hard" kamp med kommunelegen blant annet (samt en del fastleger) ang brennkopper.
Vi hadde en grusom langvarig runde, som aldri ga seg. Fordi foreldre, etter legens anbefaling, sendte de i bhg. Til slutt måtte vi kalle inn til foreldremøte og be alle om å VÆR SÅ SNILL å holde barna hjemme litt lenger, for vi ble virkelig aldri kvitt det. Dette gikk over 2-3 mnd.

Gammel 10-03-09, 20:30   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare så det er sagt: barnehagen har en helt klart uttalt policy på omgangssyken, og den er symptomfri i 24 timer. Det var først her inne at jeg fikk vite at det var vanlig med 2 dager i en del andre barnehager.

Knerten klarte å smitte alle ungene i barselgruppa hele 3 døgn etter siste runde (og da var jeg ikke særlig høy i hatten). Jeg ante virkelig ikke at det kunne sitte så lenge i den gangen.

Gammel 10-03-09, 20:33   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

I vår bhg (altså den Hannah går i) er det omgangssyke nå, og da har alle fått kopiert opp retningslinjer ift akkurat det. For å hindre "epidimi" (som allerede er på vei virker det som). Og der står det 2 dager.

Gammel 10-03-09, 22:17   #11
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

For å hindre "epidimi" (som allerede er på vei virker det som). Og der står det 2 dager.

Den var søt.

Gammel 10-03-09, 22:32   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Den var søt.

Gammel 10-03-09, 23:40   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er igrunn enig med deg, Fnatten, men sjefen har funnet ut at når hun ikke kan pukke på 48 timer overfor foreldrene, så kan hun ikke pukke på det overfor ansatte heller. Rettelse - hun er desperat etter å få folk tilbake på jobb - og så stresser vi hygienen igjen og igjen.

Gammel 10-03-09, 23:41   #14
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Knotten min hadde 37.7 i morges, 37.2 midt på dagen, og 37.3 i kveld, så nå satser vi på barnehage i morgen - hvis ikke målingen i morgen tidlig tilsier noe annet. I går kveld var det jo 38.3.

Gammel 10-03-09, 23:45   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde glatt sendt den knotten i barnehagen om han ellers er i form i morgen, Magica.

Gammel 11-03-09, 00:07   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Formen har vært veldig fin i dag, og han var relativt rasende når streng mamma ikke lot han bli med ut for å hente storebror borte hos naboen i kveld, det er om å gjøre å ikke la det å være syk være noe som helst morsomt.

Gammel 11-03-09, 08:46   #17
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg vil tro at alle barnehager er oppdatert på dette, jeg. Men mulig jeg er naiv?

Det virker ikke som om alle barnehager er oppdatert, dessverre. Hos oss kjører de 24 timers karantene, og jeg har seneste i går sendt en mail med spørsmål om hvorfor de ikke følger FHIs anbefalinger.

Jeg er hjemme i dag med vesla som hadde en bløt bleie i barnehagen i går, men når jeg så avføringen hennes senere på dagen var den av en konsistens som var veldig langt fra flytende. Jeg hadde ikke definert det som diaré, men jeg aksepterer at barnehagen er litt føre var nå.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 09:02   #18
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

I går kveld sier min nest eldste at hun følte seg så varm og ikke helt i form.
Dette sier hun igjen på morgenen i dag. Hun tar tempen, men har ikke feber.
Så begynner hun å kle på seg ... Er du i form alikevel, spør mannen.
Nei, det var hun ikke, men hun hadde jo ikke feber ..., sier hun.

Mannen måtte humre litt og fortelle henne at man fint kunne føle seg dårlig uten feber, og ba henne holde seg hjemme i dag. Hun var ikke vanskelig å be.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:00   #19
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Har ikke lest alle innlegg

Men dere er klar over at det ikke er rettningslinjer fra folkehelsa men faglige råd. Foreldre eller barnehager må ikke følge disse. Som bhg personal synes jeg personlig at den er vanskeligere å forholde seg til. Rådene går ut på at det er foreldrene og legen som skal betemme om barnet er friskt nok til å være i barnehagen, og ikke barnehagen. Jeg får en litt flau smak i munnen når jeg leser dette (utdrag fra rådene) :

Likevel bør syke barn i mange
tilfeller holdes hjemme en periode for å hindre
smittespredning til andre. Dette må igjen veies opp
mot de samfunnsmessige konsekvenser det har at
barn holdes ute fra barnehagen, og derved at
foreldre må være hjemme fra arbeidet. Det
foreligger få studier som har sett på effekten av at
syke barn holdes ute fra barnehagen.
Ved smittsom sykdom kan det være andre grunner
enn smittevern til å holde barnet borte. Barnets
allmenntilstand vil ofte tilsi at barnet bør være
hjemme. Vurdering av barnets allmenntilstand må
alltid baseres på foreldres skjønn. Som hovedregel
bør barnet være friskt nok til å kunne delta i
normale aktiviteter i barnehagen, og barnet bør
være feberfritt(.....)
I slike tilfelle må det gjøres et
klinisk skjønn. Skjønnet må utøves av behandlende
lege eller av foreldrene.

Jeg synes ikke det er riktig at press fra foreksempel en arbeidgiver skal komme foran et sykt barn. Og foreldres skjønn er definitivt veldig forskjellig fra foreldre til foreldre. Som mamma føler jeg at det er ille at andre foreldre skal bestemme om mine barn skal bli utsatt for smittet fordi de hadde et annet skjønn en jeg ville ha. Barnehagen blir på mange måter umyndiggjort.

Samtidig blir jeg litt rystet over at noen opplever at barnehagen forlanger at barna skal få medisiner av noen slag. Barnehage personel er ikke utdannet til å utale seg om medisinske saker.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 12:42   #20
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror ellers at definisjonen på "småsyk" er ganske vid og jeg definerer ikke feber (temp over 38) eller omgangssyke som ikke karantenetiden er over på som "småsyk". Jeg tenker at et barn er småsykt dersom det har snue i lang tid, hangler litt med forkjølelser, væske på mellomøret, hoste og ellers slike ting som kan være langvarige. Vår gutt med astma og allergi er ofte "småsyk" i mine øyne og det å holde ham hjemme ville ikke være hans beste annet enn i de tilfellene hvor han er så syk at han ikke kan klare barnehagehverdagen. Det er viktig å ha god kommunikasjon med barnehagen slik at de kjenner barnet og hvordan helsen er.

Dialog er utrolig viktig! Minste min hadde en ganske løs mage og skulle vi hentet ham hver dag han hadde hatt en løs bleie hadde vi ikke vært på jobb de to årene han gikk på småbarn. Barnehagen og jeg vurderte sammen om det var diaré eller bare en reaksjon på mat.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.