Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å sende småsyke barn i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-09, 23:12   #161
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen

Svarer igjen ut fra min barnehagehverdag. Oppdager jeg at barnet har en vannaktig dotur, vil jeg gjerne la tvilen komme barnet til gode - det kan være noe hun/han har spist som hun/han reagerer på. F.eks. får Storebror i seg et glass melk som ikke er laktoseredusert, kan han ha en tildels interresant mage.

Ikke all løs avføring er smittsom i seg selv.

Så - igjen, jeg ser an hvor mange ganger barnet går på do, flere ganger med løs avføring, og jeg ringer for sikkerhets skyld. (Selvsagt dersom jeg ikke vet at barnet har en intolleranse eller andre årsaker til at det kan ha løs avføring.)

Gammel 09-03-09, 23:12   #162
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

"Mor, rumpa tisser."

Det er diaré.

Noe slikt, ja.

Gammel 09-03-09, 23:13   #163
Kneazle
Passiv

Standard

Altså, leste dere ikke linkien fra FHI?

Sitat:

Diaré med eller uten brekninger
Barn med akutte diarétilstander kan vende tilbake
til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt
symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn. Barn
som konstitusjonelt har tendens til løs avføring
trenger ikke holdes borte fra barnehagen. Det må
være foreldrene som avgjør om barnet har en
unormal diarétilstand.
Ved diarétilstander hvor man
mistenker næringsmiddeloverført mikrobe (for
eksempel etter utenlandsreise) bør barnet
undersøkes av lege og det bør sjekkes om andre
barn i barnehagen har symptomer.

Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:14   #164
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

"Mor, rumpa tisser."

Det er diaré.

Ok, så uansett hvor mange (få!) doturer det medfører, så er "tiss fra rumpa" diare og barnet må holdes hjemme i 48 timer?

Jeg trodde aldri vi hadde hatt omgangssyke untatt de gangene vi har hatt oppkast, men da tar jeg kanskje feil da ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:16   #165
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Man kan ha omgangssyke uten oppkast. :smertelig erfart:

Men som nevnt - ikke all diarre er smittsom diarre, så dersom barnet har løs avføring/diarre av andre årsaker enn omgangssyke, kan det være i barnehagen dersom almenntilstanden tilsier det.

Gammel 09-03-09, 23:16   #166
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dora, her.

Ok, så uansett hvor mange (få!) doturer det medfører, så er "tiss fra rumpa" diare og barnet må holdes hjemme i 48 timer?

Hos oss betyr det det, ja. :konstitusjonelt ingen tendens til løs avføring:

Gammel 09-03-09, 23:20   #167
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Man kan ha omgangssyke uten oppkast. :smertelig erfart:

Det har jeg erfart også, for mange år siden. Men da hadde jeg salmonella og jeg gikk ikke akkurat på do en gang for å si det sånn.

Sånn diare har ingen av mine barn hatt. Ever.

Gammel 09-03-09, 23:21   #168
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Det har jeg erfart også, for mange år siden. Men da hadde jeg salmonella og jeg gikk ikke akkurat på do en gang for å si det sånn. .

Å hutte - salmonella har gubben hatt også, lure mannen spiste kyllingmiddag i en markokansk bakgård.

Gammel 09-03-09, 23:27   #169
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Min har jo mye løs mage og skal nå på sykehus for å testes litt.
Han har nok laktoseintoleranse. Jeg merker ganske stor forskjell på om det er noe han har fått i seg (laktose) eller diare. Merker det på lukt og konsistens. :dulter til Scarlett:

I barnehagen ringer de meg dersom han har vannaktig avføring, det har han aldri pga. laktoseinntak.

Ellers er jeg veldig enig med HI.
Jeg forstår at det er vanskelig, men av hensyn til andre barn/ansatte, og eget barn holder jeg hjemme til barnet er smittefritt.

Gammel 10-03-09, 00:07   #170
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diare er vanntynn, hyppig avføring. Nok en gang kan man bruke tommelfingerregelen "Èn gang kan være en tilfeldighet, to ganger... well, too bad."

Magen kan godt reagere på noe inntatt uhumskhet (feks brødmåltid i barnehagen inntatt direkte etter småspising av interessante funn i sandkassen utenfor... :urk: ) med å kvittere alt mageinnholdet kjapt. Akutte magesmerter, løs/suppetynn avføring og problem solved - god allmentilstand igjen. Ikke noe problem. Men når en fortsetter å ha suppetynne/vandige avføringer etterpå også er det mest sannsynlig en infektiøs gastroenteritt som foreligger.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 00:28   #171
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det hadde virkelig ikke falt meg inn å gå til legen med en prikk eller tre.

Nei, og med eksembarn er det mye prikker her og der.

Oslo78:
1) Vi har fleksible kontorjobber begge to, mye kan gjøres hjemmefra. Men vi holder selvsagt ikke barna hjemme unødig av den grunn.

2) Vi har ett barn som er syk ganske ofte, og et barn som har vært syk to ganger i sitt liv. Ganske forskjellige med andre ord.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 01:04   #172
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei, og med eksembarn er det mye prikker her og der.

Oslo78:
1) Vi har fleksible kontorjobber begge to, mye kan gjøres hjemmefra. Men vi holder selvsagt ikke barna hjemme unødig av den grunn.

2) Vi har ett barn som er syk ganske ofte, og et barn som har vært syk to ganger i sitt liv. Ganske forskjellige med andre ord.

Jeg har ansvaret for 25 elever. Mange dager er det slik at hvis jeg er borte, får min kollega ansvaret for 50 elever hele dagen. Det vil si en utslitt kollega, så godt som intet læringsutbytte for elevene og fullt kaos når jeg kommer tilbake. Da skal det skikkelig sykt og ikke småsykt barn for å være borte. Følger likevel reglene altså.

Gammel 10-03-09, 09:45   #173
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi er hjemme i dag. Han hadde 37.7 i morges, og jeg er ganske så sikker på at det er høyere enn vanlig normal temperatur. Denne gangen skal jeg huske å måle han når han er helt frisk og.
Det positive er at han ikke har hostet så mye i natt. Satser hardt på at denne dagen er det som skal til for at han blir frisk.

Sitat:

Jeg kan ikke annet enn å lure på:

1) Hva slags jobb har mange av dere?
2) Hva slags barn har mange av dere?

1. Lærer på VGS - må sette noen andre til å ha tilsyn/undervisning i timene mine. Skulle ledet et møte i dag, og har mailet heftig på morgenkvisten og delegert folk til å gjøre ditt og datt for meg.

2. Har 2 barn, har delt omsorg med pappaen. Har hovedregel på at han er hjemme på sin uke og jeg på min, hvis det ikke er noe helt krise. Eldste er nesten aldri sjuk, ikke minste heller egentlig - men det har vært litt feber og hoste etter jul.

De fikk vannkopper på skift for to år siden, det innebar faktisk nesten 3 uker sammenhengende hjemme fra barnehagen, med to barn på skift.

Gammel 10-03-09, 10:03   #174
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Generelt sett har jeg som regel at gutta skal ha en feberfri dag eller en dag uten oppkast/diaré før de drar i barnehagen igjen. Jeg vurderte allikevel å sende storebror i barnehagen i dag, selv om han kastet opp i går kveld. Han virket i ellers topp form. Men siden han ikke spiste noe til frokost og klagde over litt vondt i magen, så ble han hjemme. Nå sitte han og ser på NRK Super og jeg prøver å jobbe litt.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 10:13   #175
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på hvordan mange vet så mye om hva som foregår hjemme hos andre jeg?

Nevnt her, barnet kaster opp på natta. Hvordan vet de som mest sannsynlig bare hører barnet si dette, at det ikke er av helt andre grunner enn omgangssyken? Barnet får stikkpille på morgenen, hvordan vet dere at det har med feber å gjøre?

Spørsmålene her stiller jeg til foreldre, ikke barnehageansatte.
Så vidt jeg vet har barnehagepersonell taushetsplikt, og dersom noen foreldre overhører at Ola si han har kastet opp på natta eller overhører foreldrene si det, hvordan vet man det er pga sykdom?

Jeg lurer fordi jeg har en liten en som ikke er helt standard når det kommer til sykdommer selv. Han har fått stikkpille før barnehagen, fordi han gikk på det profylakse en periode. Han sier hver dag at han "kasta opp", fordi han har reflux og gulper. De barnehageansatte vet alt dette, men ikke foreldrene. Jeg lufter ikke hva som foregår hos oss for hele garderoben. Nå lurer jeg egentlig på hva alle disse foreldrene tror om oss...?
Kan jo toppe det hele med hoste og tetthet pga astma, og kanskje litt rødhet i øynene pga lett forkjølelse eller det at han har gulpet og satt det litt i vrangstrupa ... Konklusjonen andre foreldre kan trekke blir da: "Han har kastet opp, blitt levert med stikkpille innabords, og så har han i tillegg skikkelig hoste og røde øyne (øyekatar??). " Utifra det burde han jo egentlig vært hjemme, sant? Det er bare det at det er ikke slik realitetet er. De to minuttene noen så han gir ikke et riktig bilde. Egentlig var det full fart på han hele dagen. Akkurat som vanlig.

Hvordan vet man at noen leverer et sykt/smittefarlig barn utfra ord som "oppkast" og "stikkpille" egentlig?

For ordens skyld: Jeg tror også noen få foreldre gjør dette, leverer syke barn, men jeg tviler på at det er normalen. De få som gjør det er sikkert de samme som gjør det hver gang...tror jeg...

Som regel blir vi informert av foreldre om det er noe som gjør at barnet kan kaste opp uten å være syk. Eller som får stikkpille pga et eller annet. Det handler om kommunikasjon. De tilfellene jeg refererte til var jo tilfeller som endte i videre oppkast i barnehagen, og økende feber utover formiddagen. Vi tar alltid det barna sier med en klype salt, men når vi setter det i sammenheng noen ganger så stemmer det også en del ganger.

Jeg har inntrykk av at de aller aller fleste ønsker å holde barna hjemme ved sykdom. Noen sliter med vurderingen og er usikere, andre ganger blir jo faktisk barn syke etter de kommer i barnehagen også. Men dessverre synes jeg at at tilfellene der det virker som om det er ok å sende de syk i barnehagen ikke har blitt færre. Det virker som om det er en forventning om at vi skal kunne gi et tilbud, uansett.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 11:36   #176
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Som regel blir vi informert av foreldre om det er noe som gjør at barnet kan kaste opp uten å være syk. Eller som får stikkpille pga et eller annet. Det handler om kommunikasjon. De tilfellene jeg refererte til var jo tilfeller som endte i videre oppkast i barnehagen, og økende feber utover formiddagen. Vi tar alltid det barna sier med en klype salt, men når vi setter det i sammenheng noen ganger så stemmer det også en del ganger.

Jeg har inntrykk av at de aller aller fleste ønsker å holde barna hjemme ved sykdom. Noen sliter med vurderingen og er usikere, andre ganger blir jo faktisk barn syke etter de kommer i barnehagen også. Men dessverre synes jeg at at tilfellene der det virker som om det er ok å sende de syk i barnehagen ikke har blitt færre. Det virker som om det er en forventning om at vi skal kunne gi et tilbud, uansett.

Nå jobber du i barnehage da, og får jo infoen.
Jeg lurte på hvordan andre foreldre vet alt om de andre barna i barnehagen?
Blir de fortalt at Per ble sendt med stikkpille i dag, Pål har kastet opp hele natta og Askeladden har så håpløse foreldre at de alltid sender han syk i barnehagen?

Gammel 10-03-09, 11:43   #177
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet i hvert fall ikke noe om de andre barna i vår barnehage, det holder de ansatte klokelig kjeft om. Men en gang lillesøster var småpjusk og jeg gav om at hun ble hjemme så kommenterte jeg spøkefullt at jeg kunne jo egentlig bare gitt henne litt paracet og latt henne gå i barnehagen, og det ansiktsutrykket som ped.leder fikk da var helt utrolig. Det tok noen sekunder før han forstod at jeg spøkte, og det var heller ikke noen tvil om at han har møtt foreldre som har gjort akkurat det.

Gammel 10-03-09, 11:45   #178
Kneazle
Passiv

Standard

Blir de fortalt at Per ble sendt med stikkpille i dag, Pål har kastet opp hele natta og Askeladden har så håpløse foreldre at de alltid sender han syk i barnehagen?

Jeg vet ingenting om de andre barna i barnehagen, bortsett fra det treåringen forteller meg ("x var ikke i barnehagen i dag, for hun har fått vannkopper"). Jeg hadde reagert hvis barnehagepersonalet fortalte meg noe om konkrete barn. Men jeg hører noen ganger bekjente si ting som at "barnet kastet opp i hele går, men virket helt fin i dag. Så jeg sendte ham i barnehagen. Hvis de ringer etter meg, har jeg ihvertfall fått jobbet noen timer."

Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 11:56   #179
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor i all verden skulle andre foreldre få vite det?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:09   #180
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Millivilli er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hvorfor i all verden skulle andre foreldre få vite det?

Du burde lese Doras innlegg skikkelig.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.