Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-07, 13:01   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Akkurat nå har vi et slitent Fujifilm FinePix kamera med 8x optisk zoom. Jeg har vært veldig fornøyd med det - men det er for treigt i avtrekkeren, og jeg savner å kunne ta serier. I tillegg har det fått seg noen støt, så det skramler litt. Vi trenger rett og slett et nytt, og har klart å legge av i underkant av 5000 kroner til formålet.

Jeg må iallefall ha så mye zoom som det vi har. Jeg vil gjerne kunne bruke minnekortene vi har (Olympus XD står det på dem) for vi har ganske mange av dem. Kameraet vi har har en "sport" funksjon, som er perferkt for meg som skjelver litt på hånda.

Vi har vel på langt nær nok til et speilreflekskamera, men jeg innbiller meg at vi kan få et bedre kamera enn det vi har til 5000 kroner? Noen forslag til hvilket?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:06   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Jeg kjøpte mitt Finepix S950 til 4000.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:07   #3
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Fujifilm FinePix D30 har vunnet stort sett det som er av tester i det siste. Vi har et slik og det er veldig, veldig bra! Tar XD minnekort.

Dersom du vil opp på speilrefleks så anbefaler jeg et Nikon D40 kit. Da må du dog ha et annet minnekort.

:Juste

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:08   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg kjøpte mitt Finepix S950 til 4000.

Tar det serier? Kjapt i avtrekkeren? Er jo nesten fem år (?) siden jeg kjøpte mitt Finepixkamera så de har vel utviklet seg en hel del. Mitt er et S304.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:09   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Jeg tror jeg leste i boka at det tar serier på fire eller noe, men jeg har aldri prøvd.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:09   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

En kompis av meg mente man måtte ha andre minnekort (raskere?) for å ta serier? Er det andre forskjeller på minnekortene enn størrelse og merke?

Og hva skiller egentlig et vanlig kamera fra speilrefleks?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:11   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Mitt minnekort heter SanDisk og er på 1 GB.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:22   #8
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

http://www.fotovideo.no/aspx/login.a...2fdefault.aspx


EOS 350D Digital er utstyrt med en nyutviklet, andre generasjon CMOS bildebrikke, den fjerde nye CMOS fra Canon det siste året, som på tross av hele 8 megapiksler i APS-C format leverer ekstremt lite bildestøy. Den styres av den samme DIGIC II bildeprosessor som finnes i Canons profesjonelle digitale systemkameraer og kan ta inntil 14 seriebilder med 3 bilder i sekundet. Videre er EOS 350D utstyrt med USB 2.0 Hi-Speed grensesnitt, samtidig lagring av RAW og JPEG , og en oppstartstid på bare 0,2 sekund. Likevel er kameraet 10% lettere og har 25% mindre volum enn EOS 300D. Modellen leveres både i svart og sølvfarget utgave.

Jeg har dette kamera og det er bare helt genialt. Tar kjempefinebilder, serier og hva enn man vil. Dette er fjoråretsmodell, men fortsatt et veldig fint kamera og akkurat til den prisen du har satt som max :hjelpsom:

Med tider og stunder ville jeg nok ha investert i en ny linse, men denne er fin som en start

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:26   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Martis: Sjelden har jeg følt meg så dum som nå mens jeg leste gjennom spesifikasjonene på kameraet du anbefalte. Jeg er nok kanskje ikke klar for speilrefleks enda?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:27   #10
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

En kompis av meg mente man måtte ha andre minnekort (raskere?) for å ta serier? Er det andre forskjeller på minnekortene enn størrelse og merke?

Og hva skiller egentlig et vanlig kamera fra speilrefleks?

Vårt Finepix D30 tar i hvert fall helt fine seriebilder med et XD minnekort
Det er riktig at enkelte eldre minnekort sliter med og henge med når mye data skal overføres fra kamera til kort, men minnekort er billige for tiden. Et 1GB minnekort til Nikonkameraet jeg nevnte over her koster 249,- kr på Expert for tiden.

Fujifilmkameraet er et kompaktkamera, altså med innebygd linse, Nikonkameraet er speilrefleks, med ekstern linse. Det er mange fordeler og noen ulemper med speilreflekskameraer, slik som
+Mye raskere oppstart
+Tar bilder raskere
+Bedre kvalitet på bildene (pga bedre linser)
+Mulighet for å bygge ut etterhvert (kjøpe andre linser, blitzer etc)
-Mye større og tyngre enn kompatkameraer.

Jeg ville vel si at dersom du ikke er veldig interessert i fotografering som fag og skal ha et lite og lett kamera som du kan putte i vesken så kjøper du Finepixen, er du interessert i fotografering og vil lære deg og ta skikkelige bra bilder så kjøper du et speilreflekskamera. Mer deg dog at de nye speilreflekskameraene er helautomatiske, så du trenger ikke kunne noen ting når du begynner og ta bilder. Bare sett det på auto og knips i vei. Så kan du lære deg ting etterhvert

:Juste

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:31   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Jeg ville vel si at dersom du ikke er veldig interessert i fotografering som fag og skal ha et lite og lett kamera som du kan putte i vesken så kjøper du Finepixen, er du interessert i fotografering og vil lære deg og ta skikkelige bra bilder så kjøper du et speilreflekskamera.

Takk, nå ble jeg litt klokere

Jeg tror jeg er et sted midt i mellom der. Jeg vil ikke ha et knøttekamera som knapt kan zoome og som gir dårlig bildekvalitet og ikke har rom for eksperimentering. Selv om det får plass i jakkelomma. Jeg har egen kameraveske

Ved tid og stunder kunne jeg tenke meg å gå på kurs for å lære å ta bedre bilder. Da må man vel ha speilrefleks? Det spørs uansett om ikke de "tidene og stundene" tar så lang tid at vi er klar for et nytt kamera da...

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:34   #12
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Martis: Sjelden har jeg følt meg så dum som nå mens jeg leste gjennom spesifikasjonene på kameraet du anbefalte. Jeg er nok kanskje ikke klar for speilrefleks enda?

Ikke tenk så mye på de spesifikasjonene, du må være litt "nerd" for å skjønne dem. De sier egentlig ikka annet enn at kameraet er blitt litt bedre enn forrige modell "Det nye kameraet vårt er litt mindre, litt raskere, og tar litt bedre bilder". Du vil ta kanonbra bilder med dette eller det speilreflekskameraet jeg anbefalte. Det er bare og skru det på og skyte i vei.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:36   #13
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Takk, nå ble jeg litt klokere

Jeg tror jeg er et sted midt i mellom der. Jeg vil ikke ha et knøttekamera som knapt kan zoome og som gir dårlig bildekvalitet og ikke har rom for eksperimentering. Selv om det får plass i jakkelomma. Jeg har egen kameraveske

Ved tid og stunder kunne jeg tenke meg å gå på kurs for å lære å ta bedre bilder. Da må man vel ha speilrefleks? Det spørs uansett om ikke de "tidene og stundene" tar så lang tid at vi er klar for et nytt kamera da...

Med det du sier her så ville jeg ha kjøpte et speilreflekskamera. Gå i en butikk med godt utvalg og kikk litt på de forskjellige modellene. Dette har vært diskutert her mange ganger, og det deler seg stort sett opp i Canon 340/400 eller Nikon D40/D70, avhengig av hvor mye penger du vil legge i det. Dette er alle meget gode kameraer som vil gi deg mange timer med gode foto-opplevelser.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:37   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

OK, så det er ikke mange innstillinger å gjøre først da Juste? Man bare kan gjøre dem hvis man vil? For om det er såpass enkelt så lurer jeg på hvorfor i alledager jeg skal kjøpe meg et kompaktkamera når jeg kan kjøpe et speilreflekskamera?

Jeg har forøvrig sett alle diskusjonene, men trodde ikke de angikk meg siden jeg ikke skulle ha et speilreflekskamera

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:40   #15
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Martis: Sjelden har jeg følt meg så dum som nå mens jeg leste gjennom spesifikasjonene på kameraet du anbefalte. Jeg er nok kanskje ikke klar for speilrefleks enda?


Se hva Juste har skrevet

Jeg har null peiling og bruker stort sett auto programmet på kamera. Bildene er mye finere, enn med det vanlige digitale kamerat vårt. I tillegg tar jeg bilde av det som skjer akkurat da, istedet for noe noen sekunder senere pga forsinkelsen i det vanlige kamera.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:42   #16
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

I tillegg tar jeg bilde av det som skjer akkurat da, istedet for noe noen sekunder senere pga forsinkelsen i det vanlige kamera.

Ja det er denne forsinkelsen jeg holder på å bli småsprø av. Trodde den var helt borte i nyere kompaktkameraer? Ikke? Da blir det i allefall speilrefleks... Tror jeg...

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:46   #17
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

OK, så det er ikke mange innstillinger å gjøre først da Juste? Man bare kan gjøre dem hvis man vil? For om det er såpass enkelt så lurer jeg på hvorfor i alledager jeg skal kjøpe meg et kompaktkamera når jeg kan kjøpe et speilreflekskamera?

Jeg har forøvrig sett alle diskusjonene, men trodde ikke de angikk meg siden jeg ikke skulle ha et speilreflekskamera

På mitt Nikon D70 så er det ingen instillinger og gjøre dersom du setter det på Auto. Det fikser alt, du må bare slå det på. Men minst halve moroa er jo og leke seg med instillingene for å manipulere bilder. Det tar du etter hvert som du lærer deg kameraet, jeg brukte laaaaang tid på og finne ut av de forskjellige programmene og instillingene. Fremdeles hiver jeg det ofte på Auto dersom det ikke er veldig krevende lys og jeg bare skal ta noen kjappe bilder av ungene, og bildene blir kjempebra.

Sambo fikk et kompaktkamera av meg i julepresang fordi et speilreflekskamera er stort, det er ikke noe du tar med deg på fest, konsert e.l. Det er det beste argumentet for kompaktkamera. Finepix-kameraet vårt går fint ned i en lomme og tar veldig bra bilder det og, det er spesiellt godt på innebilder. De nye kompaktkameraene er blitt riktig bra, men de vil alltid være veldig begrenset i forhold til speilrefleksene.

Lykke til med jakten på nytt kamera

:Juste

EDIT: Når det gjelder hastighet så er speilrefleks overlegent. De nye kompaktkameraene er bra, men speilrefleks er bare helt utrolig. Kameraet er klart i det øyeblikket du slår det på og bildene kan du ta i maskingeværetempo.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:54   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Hvor store er egentlig disse speilreflekskameraene? Må man ha egen trillebag?

FinePixkameraet vårt fungerer jo fortsatt, så om vi skal steder hvor kameraet vil være utsatt kan vi jo ta med det i stedet. Selv om det er nokså stort det også da

Kan man bare justere lukketiden på speilrefleks? Og sånn dobbelteksponering som vi lekte oss med i "gamle dager", kan man gjøre det på digitalkameraer?

*Liker tanken på å ta bilder i maskingeværtempo*

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 14:33   #19
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Neida, man trenger ingen trillebag Men hvis du er som meg så blir det fort en ekstra linse, ekstra blitz, en del filtre og slikt som man bare MÅ ha med seg for å dekke alle muligheter hvis et bra motiv skulle dukke opp

Speilrefleksene varierer en del i størrelse, de nyeste og billigste er ganske nette i forhold til fotomodellene. Kjenn litt på de i butikken.

På Digital Speilrefleks er det mye moro man kan gjøre, og det man ikke kan gjøre når man tar bildet kan man jo ofte gjøre i bilderedigeringsprogrammer etterpå...... I kamerat kan du bl.a. justere

-lukketid
-iso
-fargebalanse
-over og undereksponering
-fokusområder

på en enkel måte dersom du skulle få ånden over deg.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 14:40   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Pengene til kamera måtte gå til noe annet i mars, men nå er jeg klar på nytt . Er dette fortsatt et godt valg eller finnes det andre kamera i min klasse? Må jeg ha noe ekstrautstyr annet enn minnekort til dette i begynnelsen?

Og om markedet har forandret seg veldig på noen måneder - andre tips om speilrefleks til 4000-6000kr? Vil gjerne se linker!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no