|
|||||||
| Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Muskler og vekt?Jeg lurer litt på, hvor mye veier egentlig muskler som blir trent. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Muskler og vekt?Muskler og fett veier jo like mye pr kg, selvfølgelig, men ett kg muskler tar mindre plass enn ett kg fett, og dermed får man mindre kroppsmasse pr kg - altså man ser mindre ut, men kan veie det samme som før.
|
|
|
#3 |
|
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Muskler og vekt?Egenvekten for muskler og fett er henholdsvis ca 1,1 og 0,9...
|
|
|
#4 |
|
Sv: Muskler og vekt?Jeg spør egentlig fordi mensen er uteblitt og om vekt, trening eller kosthold kan ha innvirkning eller om det er stress (det er ikke utelukket om det er noe hormonelt enda) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Sv: Muskler og vekt?BMI-messig er du jo undervektig om du er 53 kg og 172 cm høy, og om du da trener mye og hardt i tillegg, så kan du glatt trene bort mensen. Det er jo ikke akkurat typiske muskelbyggende trening du har valgt mht corebar og yoga?
|
|
|
#6 |
|
Sv: Muskler og vekt?Nei, egentlig ikke veldig muskelbyggende, ikke sykling eller elipse heller. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Sv: Muskler og vekt?Nå aner jeg jo ikke noe om hvor gammel du er, men det kan jo være greit å sjekke hormonene - det kan jo være overgangsalderen også.
|
|
|
#8 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Muskler og vekt?Om man trener mye, vil vel fettprosenten bli enda lavere, selv om man ikke går ned i vekt/opp i vekt?
|
|
|
#9 |
|
Sv: Muskler og vekt?
Jeg er "bare" 28, så litt tidlig å tenke på overgangsalderen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: Muskler og vekt?Slaraffen, jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Du tenker om det er enda mer usunt med lav bmi om man har lav fettprosent? Eller om man har lav bmi, lav fettprosent og høy muskelmasse! Det siste vil jo kanskje være litt vanskelig å få til?
|
|
|
#11 |
|
Sv: Muskler og vekt?Føler ikke at jeg spiser helt lavkarbo altså, eller gjør jeg kanskje det. jeg har aldri orket å sette meg inn i hvor mye karbohydrater jeg spiser om dagen |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Sv: Muskler og vekt?Da spiser du ikke lavkarbo, nei. Men det kan være smart å gå gjennom kostholdet sitt for å se at man får i seg nok av det man skal, særlig om man trener mye. Du kan gjøre det selv også, med å bruke "mat på data", et gratis program som du finner her: http://www.matportalen.no/
|
|
|
#13 |
|
Takk for tips, det skal jeg se på |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette vil jeg gjerne høre mer om. Eller mener du det er forskjell på om kroppen selv "velger" å ikke ha mensen (eller at mensen er veldig uregelmessig), kontra at man selv sørger for å ikke få mensen ved å bruke enkelte typer hormonpreparater? For jeg har i alle fall fått klar beskjed om at det er ingen grunn til bekymring over at man ikke får mensen om man bruker hormonspiral eller når man bruker p-sprøyte.
|
|
|
#15 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() |
Sv: Muskler og vekt?En bør i allefall teste bentetthet/benskjørhet om mensen blir borte hos undervektige. Har jeg hørt.... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
ihuga feminist
Men det er vel en bekymring man bør ha uansett, er det ikke? Om man er undervektig, mener jeg? At bentettheten kan være dårlig hos undervektige?
|
|
|
#17 |
|
Shake it out!
|
Sv: Muskler og vekt?Lille meg - det er ikke snakk om mennesker som ikke har mensen fordi de bruker hormoner til å regulere den med - det er snakk om mennesker som er i homonell ubalanse fordi og dermed ikke får mensen. Kroppen trenger ikke blødningen i seg selv, du misforstod meg der. Men de hormonene som regulerer mensen har også andre viktige funksjoner i kroppen. Jeg skal se om jeg finner forskningsrapportene når jeg kommer meg på Mac og får opp pub med.
|
|
|
#18 |
|
ihuga feminist
Jeg ønsket bare en klargjøring jeg, altså, samtidig som jeg lurte på om jeg burde bli litt bekymret. Godt å høre at det ikke var noen grunn til bekymring. :elsker min hormonspiral:
|
|
|
#19 |
|
Bork bork bork
|
Mindre kroppsvolum, altså. Litt vanskelig å få mindre masse per kg all den tid kg er enhet for nettopp masse.
For nybegynnere med betydelige fettreserver er det mulig å øke noe i muskelmasse samtidig som man går ned i vekt, men du legger ikke på deg mange kg muskler på to måneder med mindre du har omtrent samme hormoner i blodet som en gutt i tenårene, og spiser absolutt alt du kommer over. En halv kg muskelmasse i uka regnes som meget bra for mannlige kroppsbyggere i bulkfase, og den slags rate burde dermed være ganske vanskelig å oppnå for de fleste andre.
|
![]() |
|
|