|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?Jeg tror nesten ikke det finnes grenser for hvor dyre de kan være. Jeg kjenner en som måtte ut med 20 000 for én rapport ved en anledning.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?Dæven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?Det er jo hyggelig gjort av forelesere å ikke sette denne på pensumsplanen i 2 vektallskursene i strategisk analyse eller tilsvarende
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?Dyrekjøpt lærdom ja - av en litt annen kaliber enn våre artikkelsamlinger antar jeg |
![]() |
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?
Jeg stemmer for biblioteket.
![]() |
#15 |
Leser
|
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?Det verste av alt er at jeg fikk lyst på den.
![]() |
#16 |
Har fått viljen sin
|
Det er ikke meg nei, men mannen min. Han vil lese om den fordi den ble utviklet av John Nash, mannen som filmen "a beautiful mind" handler om. Han har vunnet en nobelpris for denne spillteorien som boka handler om. Spillteorien ble brukt som utgangspunkt for hvordan USA forholdt seg til Sovjetunionen under den kalde krigen. Den er også brukt av blandt andre New Labour i Storbritania når de skulle reformere hele det offentlige systemet. Teorien går i korthet ut på at mennesket er en egoistisk skapning som alltid handler ut fra egeninteresse. Mannen min så en BBC dokumentar om emnet, og ble facinert (og engasjert. Og sur. Og sier han aldri skal stemme ved et valg igjen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Peppy!
|
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?Jeg har et par hyllemetere med bøker om spillteori, men ingen av disse var i samme prisklasse som den du linket til her. Går det an? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Peppy!
|
Må bare legge til at teorien antar at mennesket er rasjonelt. Det handler ikke så mye om egoisme egentlig. Men om at man i en Nash-likevekt ikke vil ha incentiv til å handle annerledes. Nash var matematiker, og forskningen hans var ikke psykologi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Kanskje jeg er mannen din?
![]() |
|
|