|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Endring av bioteknologiloven - etisk dilemma (Morgenbladet)Saugstad har skrevet et interessant innlegg i Morgenbladet (det er noen dager gammelt): http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs...0029/-1/DEBATT |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Endring av bioteknologiloven - etisk dilemma (Morgenbladet)
Litt off topic, så skal jeg heller svare på et godt hovedinnlegg senere: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Peppy!
|
Her er første link jeg klarte å finne: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/21/440831.html Sist redigert av Pepper Lemon : 15-05-07 kl 14:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Endring av bioteknologiloven - etisk dilemma (Morgenbladet)Om jeg ikke har helt feil så er det ikke slik at alle kan gå til legen og be om å få egget undersøkt. (satt på spissen)
![]() |
#5 |
Ustabil
|
![]() Sv: Endring av bioteknologiloven - etisk dilemma (Morgenbladet)Vanskelig og kompleks problemstilling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Endring av bioteknologiloven - etisk dilemma (Morgenbladet)Jeg er i den situasjonen hvor jeg ikke tør å prøve på egenhånd. Nicholas hadde DiGeorge syndrom og hadde lavere immunforsvar. Det er flere leger som mener det er derfor han døde. Han hadde tross alt feber den dagen han døde. Hadde en MA i uke 14 i fjor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
Om man FØR en graviditet får påvist downs, kan jeg aldri i livet tenke meg at foreldrene velger å satse på en graviditet med akkurat det skadde embryoet. Ergo sortering på høyeste nivå.
![]() |
#8 |
Peppy!
|
Det er jeg enig med deg i. Det jeg imidlertid hevder å tro er at de fleste ikke ville benyttet seg av preimplantasjonsdiagnostikk uten at de hadde en grunn til det. Det er det jeg føler er kjernen her. At foreldre som vet at de har stor risiko for genfeil etc, som Estrella her, vil benytte seg av slik diagnostikk med påfølgende sortering vil såklart være tilfelle. Det synes jeg også er forståelig. Jeg tror derimot at Hansen i gata vil fortsette å bli gravide på den naturlige måten og ta imot de barna som kommer. Ergo vil det ikke bli et så kaldt sorteringssamfunn som Saugstad frykter. Vi vil ha teknologien til at de med en høy risiko for alvorlige sykdommer hos sitt barn vil kunne gardere seg mot det, mens det fortsatt vil bli født barn med f eks Downs fordi dette også forekommer blant par som ikke har noen kjent forhøyet risiko. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Endring av bioteknologiloven - etisk dilemma (Morgenbladet)Jeg er for PGD i tilfeller der det finnes arvelige sykdommer eller der hvor det har vært tilfeller av sykdommer som ikke er arvelige men som kan oppstå igjen. Kjenner til et par med to barn, fikk barn under 35, der begge barna har downs. Sjansen for at dette skal skje er utrolig liten, men om de hadde valgt tredje barnet, så syns jeg at PGD er på sin plass om de ønsker det. (det er jo hele ivf-driten i tillegg)
![]() |
#10 |
Ustabil
|
Jeg er uenig. Jeg tror at spesielt her i Norge, kanskje, så er vi svært raske til å ta inn over oss ny teknologi, og gjøre den til allemannseie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Endring av bioteknologiloven - etisk dilemma (Morgenbladet)Jeg hadde tenkt å svare på hovedinnlegget, men jeg kjenner at jeg klarer ikke å diskutere på objektivt grunnlag i et såpass lite forum, så i denne omgang nøyer jeg meg med å si at jeg tror det samme som bina, og føyer til at det etter mitt (meget konservative) syn ikke er bare til det gode. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|