|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Omstridt barnevernsvedtakI etterkant av NRKs Brennpunkt-dokumentar "Skjulte bånd" har NRK spurt fire eksperter om å gå igjennom saken til tre år gamle "Amalie" fra Bergen.
![]() |
#2 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakDet som iallfall er helt sikkert er at slektsplasseringer ikke alltid er best for barnet.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakJeg deler en del av dine tanker zoe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakJeg ser at det for tiden er et sterkt fokus på barnevernet og hvilke feil som begås, og jeg synes det er kjempebra at det settes lys på dette. Vi trenger et godt barnevern, og om dette kan gjøre ting bedre og få vekk grumset, så er det veldig bra.
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtak
Jeg blir helt kald av å lese dette, egentlig. Var ikke dette deres første barn? Jeg var svært nedtrykt hos helsesøster de første gangene etter begge mine to siste fødsler, jeg fikk lett fødselsdepresjon og ville egentlig bare gå fra barnet på helsestasjonen. HS var svært oppmuntrende og vi snakket mye om dette, tenk om hun i stedet for å hjelpe meg, hadde sendt inn bekymringsmelding? Og det å plutselig ha ansvaret for en liten baby og lære seg å tolke babyens signaler, det tar jo tid? Og når noen sitter med argusøyne og følger med på hver ting man gjør med barnet for å se om man gjør riktig, da blir man jo nervøs, jeg hadde vel mistet barnet rett i bakken i skrekk.
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakDet var jo ikke galt av helsesøster å be barne-og familietjenesten om hjelp. De skal i aller høyeste grad ha en sånn rolle. Spørsmålet er hva som skjedde etterpå. Det rareste synes jeg er at det virker som de jobbet frikoblet fra alle andre som hadde med familien å gjøre. Men samtidig tenker jeg at de gangene brennpunkt nærmer seg mitt fagfelt er utvalget av intervjuobjekter, vinkling og klipping alt annet enn objektiv, det er en vrengt virkelighet som kommer frem. Det å fremstille en skandale er agendaen i mye større grad enn å bidra til at sannheten kommer frem og gode endringer blir gjort. Jeg er derfor skeptisk til innholdet i utgangspunktet her.
![]() |
#7 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakJeg jobber i barneverntjenesten og kan forsikre om at det kontinuerlig jobbes med bedre rutiner og metoder. Selvfølgelig er det stor forskjell mellom ulike barnevernskontorer. De minste kontorene har kanskje tre-fire ansatte, mens de største kan ha mellom 50 og 100. Lønna og arbeidspresset gjør at det kan være stor utskiftning av saksbehandlere - dette fører til at verdifull kompetanse forsvinner til andrelinjetjenesten og andre instanser. Negativt omdømme gjør at mange dyktige folk kvier seg for å søke saksbehandlerstillinger. Jeg forteller ikke alltid selv hvor jeg jobber når andre spør. Jeg er stolt av jobben jeg gjør og ser at den er utrolig viktig - men vet at jeg ikke kan forvente anerkjennelse fra samfunnet likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Elsker gamlis- godis
Enig. Hver eneste gang jeg ser et program/ innslag som lukter av kritikk/ skandale ifht min bransje, så er det utrolig utsilt informasjon som kommer frem og totalbildet veldig feil. Enten fordi de har plukket intervjuobjekter som har sin egen agenda, eller informasjon er utelatt helt.
![]() |
#9 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakJeg klarer knapt å se/ forholde meg til slike nyhetssaker fordi jeg alltid antar at de er misvisende. Forholder meg bare til fylkesmannens avgjørelser, og selv der kan jeg av og til ha mine innsigelser.
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
Dette. Jeg er veldig for barnevern, men veldig, vestlig skeptisk etter å ha fått innsikt i en sak hvor jeg ikke for min beste vilje forstår at det som gjøres er barnevern.
![]() |
#11 |
Har fått viljen sin
|
Utfordringen for ryktet til barneverntjenesten er nettopp dette, at enkeltsaker eller nettverkets forståelse av saken blir til en generalisering av "slik er barnevernet". Dessverre gjøres det feilvurderinger også i barnevernetaten, slik det gjør i alle yrker hvor det er mennesker som utøver skjønn. Nettopp fordi feil hos barneverntjenesten er så dramatiske for dem det gjelder finnes det så mange kontrollordninger og overvåkning over arbeidet som utføres. I tillegg, og på generelt grunnlag, er det ofte vanskelig for familie og venner å forstå eller ta inn over seg at barneverntjenesten kan se andre ting eller vite andre ting om familiesituasjonen enn det som fremkommer i familieselskaper og på vennemiddager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakHer har sakkyndigerapporten blitt heftig slaktet (mer enn kritisert, for å si det sånn. Dommen er "begrenset verdi som sakkyndig arbeid") av barnesakkyndig kommisjon, og barnevernet ignorerer det. Sakkyndige sitter i fylkesnemnda og lyver og bv foreslo å utelate de vitnene som er uenige med konklusjonen (og som barnesakkyndig kommisjon påpekte at var en av hovedgrunnene til at rapporten er dårlig: sakkyndig har utelatt alt og alle som er uenig med hans konklusjon.
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakDet ble veldig rotete, og jeg kan ikke gå inn i ting, det dreier seg ikke om mine barn, og jeg kan ikke utlevere andres. Men poenget er - jeg opplever at sakkyndig lyver om meg og at det jeg har sagt fremstilles som noe helt annet og at det jeg faktisk sa ikke er tatt med. Jeg opplever at rapporten er spinnvill, og jeg klaget skriftlig til bv. Som svarte "vi må se hva barnesakkyndig kommisjon sier. Du er uansett ikke part og vi har taushetsplikt". Barnesakkyndig kommisjon har påpekt alt jeg klaget på (i min klage til bv) og slaktet rapporten (og jeg har skriftlig fra dem at bv ikke kan vise til taushetsplikten mht det jeg klager på som angår meg og mine barn). BV bruker fremdeles rapporten, og har ikke tatt kontakt med meg selv om jeg har bedt dem flere ganger om å ta kontakt (sakkyndig har begått er alvorlig brudd ved å bruke min mindreårige sønn som tilfeldigvis var hjemme da han snakket med min 14-årige datter (som han hadde min tillatelse til å snakke med) som komparent i saken. Faktisk bruker han det sønnen min skal ha sagt som konklusjon på samtalen med meg og datteren min. Selv om det i følge datteren min overhode ikke var det gutten sa....).
![]() |
#14 |
Har fått viljen sin
|
Har du klaget til fylkesmannen? Dersom barnesakkyndig kommisjon har uttalt det du sier de har, høres det ut som det kan være på sin plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
Det er skrevet klage dit ja. Skal bare få advokat til å lese gjennom. Og psykologen er klaget inn for psykologforeningen.
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakLurt å be om å få tatt opp samtalen på bånd ja! Synd at man skal ha sånne erfaringer med BV, det ødelegger så mye. Jeg er selv blitt ufrivillig livredd for barnevernet etter diverse historier (der jeg vet begge sider, slik som Milfrid her) eller bare "offerets" side. Jeg skal innrømme at til og med programmer som Unge Mødre Danmark (jada, det er min guilty pleasure) der det virker som om barnevernet går og plukker med seg alle barna de ser, omtrent (vet jo at det ikke er sånn da), gir meg en irrasjonell frykt for barnevernet. I en av sakene der var det jo også snakk om en psykolograpport som var full av feil og mangler, men barnevernet stod på sitt til tross for flere ting som ikke rimte.
![]() |
#17 |
Shake it out!
|
Det er skrevet klage dit ja. Skal bare få advokat til å lese gjennom. Og psykologen er klaget inn for psykologforeningen.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakMin mening, som selvsagt er farget av det jeg har sett, er at BV gjerne setter til side sakkyndige når det passer for BV, mens andre som har fulgt og observert familien over lang tid blir avfeid.
Min mening kan være det motsatte, at en ukes observasjon av BFT i et fremmed miljø overstyrer rapport fra skole, BUP, psykolog, foreldres lege og sakkyndige som har vurdert barnet før utredning mht sykdom - en diagnose ble satt etter utredning. Sist redigert av Mrs. S : 20-10-14 kl 11:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Omstridt barnevernsvedtakJeg synes det er trist at du tenker slikt Iset, og tenker at du kanskje ville klare å kvitte deg med tankene dine dersom du visste mer om barneverntjenesten og hvordan vi jobber. Foreksempel kan jeg starte med alvorlighetsgraden i sakene som faktisk ender opp med tiltak og ikke bare henlegges etter undersøkelse. Denne artikkelen ser jeg mange sjokkeres over på Facebook. Det er trist å si det men jeg hevet ikke en gang øyenbrynet. Vold mot barn og emosjonell omsorgssvikt er det jeg jobber klart mest med, og da snakker vi ikke om å ta hardt i armen eller ikke orke å svare på tusen spørsmål hver eneste dag. Disse små elementene som dras frem som skrekkhistorier og "eksempler fra virkeligheten" er som regel tatt helt ut av sammenhengen. For å forstå omfanget av omsorgssvikt må man se hele bildet, og det er barneverntjenestens jobb. Det er slett ikke lett, og det gjøres dessverre feil både den ene og den andre retningen. Den største utfordringen slik jeg ser det er at så fremst det ikke er en så alvorlig bekymring at barneverntjenesten legger opp sak om omsorgen, kan foreldre takke nei til tiltak og hjelp. I saker der bekymringen er stor, men ikke stor nok, og barna forteller om både det ene og det andre, kan barneverntjenesten ofte måtte henlegge fordi foreldrene sier "nei takk vi trenger ikke hjelp". Jeg er spent på hvordan dette forslaget blir møtt og om det eventuelt fungerer i praksis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Har fått viljen sin
|
Også på grunn av slike hendelser mener jeg det er viktig at sakkyndige sees på med kritisk blikk og ikke som en allvitende person som kommer med den endelige konklusjonen i kompliserte saker. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|